Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

henriët

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010

Bericht door henriët »

Willem schreef:
Wilhelm schreef:Natuurlijk mag een GS een beslissing nemen wat de vertaling is die kerkelijk gebruikt gaat worden, maar als ik dan hoor dat men de meewerkenden bij het HSV project onder druk zet en bij het doorgaan hiermee zelfs schermt met consequenties voor de betrokkenen,dan hoop ik dat men daar van af ziet. Ik voorzie dan ernstige gevolgen....
En dan zijn er echt wel andere zaken waar we ons druk over moeten maken.
Dat vind ik ook. Dus even in 1 minuut 2 regels opstellen :1 De SV voldoet uitstekend en er is geen enkele behoefte aan andere vertalingen. 2. De gemeenten en alle scholen/verenigingen etc waar de GG leden in het bestuur de meerderheid hebben worden geacht - middels synodebesluit - uitsluitend de SV toe te staan.

Volgende agendapunt s.v.p., er zijn belangrijker zaken aan de orde.
en krijgt ds Visscher met zijn artikel steeds meer gelijk...
de uitholling begint van binnenuit!
jammer
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Natuurlijk mag een GS een beslissing nemen wat de vertaling is die kerkelijk gebruikt gaat worden, maar als ik dan hoor dat men de meewerkenden bij het HSV project onder druk zet en bij het doorgaan hiermee zelfs schermt met consequenties voor de betrokkenen,dan hoop ik dat men daar van af ziet. Ik voorzie dan ernstige gevolgen....
Met dat laatste ben ik het niet eens.
Het gaat namelijk niet zozeer over individuele medewerkers aan het HSV project, maar aan ambtsdragers binnen de op de GS vertegenwoordigde gemeenten, die bij ambtsaanvaarding uitgesproken hebben zich te zullen houden aan de besluiten van de meerdere vergadering. Het is een verkeerd signaal, wanneer men deze belofte verbreekt en op eigen houtje tegen deze afspraak in toch doorgaat, daarbij gebruik makend van hun ambt.
Deze gedachtegang wordt gebruikt. Maar is deze opstelling niet een vorm van gewetensdwang?
Hoe dan om te gaan met (de vele) ambtsdragers die actief zijn in organisaties die interkerkelijk of zelfs buitenkerkelijk zijn ?
Organisaties en stichtingen die ook niet breed worden gedragen door de synode?
Besluiten moeten gaan om leer en leven, en daar gaat het in deze zaak absoluut niet om.
Let wel , ik stel het los van het kerkelijk gebruik van een vertaling. Maar in privé omstandigheden kun je leden niet verbieden om de HSV te gebruiken, kun je dan wel ambtsdragers die op persoonlijke titel meewerken dwingen om daar mee te stoppen ?

We zijn toch niet Rooms ….
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Het gaat namelijk niet zozeer over individuele medewerkers aan het HSV project, maar aan ambtsdragers binnen de op de GS vertegenwoordigde gemeenten, die bij ambtsaanvaarding uitgesproken hebben zich te zullen houden aan de besluiten van de meerdere vergadering. Het is een verkeerd signaal, wanneer men deze belofte verbreekt en op eigen houtje tegen deze afspraak in toch doorgaat, daarbij gebruik makend van hun ambt.
Volgens mij biedt de DKO alle ruimte voor de gemeenten om synodale adviezen (de synode kan immers alleen maar adviezen geven, geen bindende uitspraken doen) naast zich neer te leggen. Volgens mij is een ambtsdrager pas aan zo'n synodaal advies gebonden, wanneer zijn kerkenraad met dat advies instemt. Het is aan de kerkenraad om zo'n regel bindend te verklaren, en slechts de kerkenraad kan het niet houden van zo'n regel met de tucht straffen.
Binnen de GG is het zo, dat elke ambtsdrager bij ambtsaanvaarding en -bevestiging, belooft dat hij zich conformeert aan de besluiten van de meerdere vergaderingen.
Leuker kan ik het niet maken. :)
refo

Bericht door refo »

Maar dat kunnen natuurlijk nooit toekomstige vergaderingen zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Deze gedachtegang wordt gebruikt. Maar is deze opstelling niet een vorm van gewetensdwang?
Nee, niemand hoeft tegen zijn wil in ambtsdrager te zijn.
Maar als ambtsdrager vertegenwoordig je o.a. het kerkverband. En als je dat wilt en je er toe geroepen weet, kan je niet zomaar willekeurig allerlei zaken naast je neer leggen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Maar dat kunnen natuurlijk nooit toekomstige vergaderingen zijn.
Waarom niet?
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Waarom niet?
Omdat je daarvan niet weet wat besloten wordt. Je kunt moeilijk een blanco check tekenen op dat gebied.
Bovendien worden ze aangesteld om te waken over de gemeente. Dat houdt ook in: beschermen tegen onjuiste besluiten van zgn meerdere vergaderingen. Bv als die besluiten leiden tot polarisatie of zo.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
Volgens mij biedt de DKO alle ruimte voor de gemeenten om synodale adviezen (de synode kan immers alleen maar adviezen geven, geen bindende uitspraken doen) naast zich neer te leggen. Volgens mij is een ambtsdrager pas aan zo'n synodaal advies gebonden, wanneer zijn kerkenraad met dat advies instemt. Het is aan de kerkenraad om zo'n regel bindend te verklaren, en slechts de kerkenraad kan het niet houden van zo'n regel met de tucht straffen.
Binnen de GG is het zo, dat elke ambtsdrager bij ambtsaanvaarding en -bevestiging, belooft dat hij zich conformeert aan de besluiten van de meerdere vergaderingen.
Leuker kan ik het niet maken. :)
Klopt. Maar volgens diezelfde DKO kan de meerdere vergadering over zulke zaken geen besluiten nemen, alleen maar adviezen geven. (De meerdere vergaderingen kunnen wel besluiten nemen, maar dit betreft slechts uitzonderlijke situaties, zoals bv onder curatele stellen van een kerkenraad).

Kortom: De synode kan alleen adviezen geven, en een advies is precies wat het is: een advies. Het wordt pas een bindende regel, wanneer de kerkenraad van een gemeente dit advies overneemt en als regel hanteert.

Gelukkig ook maar: Een synode heeft geen enkel Bijbels recht om zich bindend uit te spreken over zaken, die vallen onder de christelijke vrijheid. En hoe zeer ik ook tegen de HSV ben: Welke Bijbelvertaling men leest, is een zaak van christelijke vrijheid.

PS> Hier heb je nu een punt waarin de DKO gereformeerder is dan de Hervormde Kerkorde, ga je pleiten voor het minder gereformeerde standpunt dat de synode hogere beslissingsbevoegdheid heeft dan de lokale gemeente...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Waarom niet?
Omdat je daarvan niet weet wat besloten wordt. Je kunt moeilijk een blanco check tekenen op dat gebied.
Bovendien worden ze aangesteld om te waken over de gemeente. Dat houdt ook in: beschermen tegen onjuiste besluiten van zgn meerdere vergaderingen. Bv als die besluiten leiden tot polarisatie of zo.
Ook de meerdere vergaderingen waken over de gemeente.
En wat die blanco cheque betreft: dat is meestal zo met een belofte. Dan kan je wel gaan beweren, dat je je doopbelofte ook niet hoeft te houden, omdat je nooit weet wat zo'n kind gaat doen. Nee, zo'n belofte is er juist, opdat mensen er op aangesproken kunnen worden.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:
Waarom niet?
En wat die blanco cheque betreft: dat is meestal zo met een belofte. Dan kan je wel gaan beweren, dat je je doopbelofte ook niet hoeft te houden, omdat je nooit weet wat zo'n kind gaat doen. Nee, zo'n belofte is er juist, opdat mensen er op aangesproken kunnen worden.
Ik dacht dat het DKO toch een andere vorm van kerkregering voorstond, waarbij niet een top-down regering voorgestaan werd...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Ik dacht dat het DKO toch een andere vorm van kerkregering voorstond, waarbij niet een top-down regering voorgestaan werd...
Het is een top-down regering, maar bottom-up. Zaken die op smallere vergaderingen niet geregeld kunnen worden, worden op bredere vergaderingen geregeld. Zie bijvoorbeeld zoals dat in Handelingen 15 gaat: de lokale gemeente komt er niet uit, meerdere gemeenten steken de koppen bij elkaar en nemen gezamenlijk een besluit.
Let erop, dat de lokale kerkenraden ook ter synode vertegenwoordigd zijn.
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
memento schreef:Ik dacht dat het DKO toch een andere vorm van kerkregering voorstond, waarbij niet een top-down regering voorgestaan werd...
Het is een top-down regering, maar bottom-up. Zaken die op smallere vergaderingen niet geregeld kunnen worden, worden op bredere vergaderingen geregeld. Zie bijvoorbeeld zoals dat in Handelingen 15 gaat: de lokale gemeente komt er niet uit, meerdere gemeenten steken de koppen bij elkaar en nemen gezamenlijk een besluit.
En dat gezamenlijke besluit dient door de mindere vergaderingen (lees: kerkenraden) geratificeerd te worden. Iets dat niet iedere kerkenraad even serieus neemt, maar toch..
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:
Luther schreef:
Auto schreef:
Daarnaast nog een ander probleem. Hoe wel ik het er mee eens ben dat het polariserend kan werken, hoe ga je om met reformatorische scholen waar kerken in de besturen zijn vertegenwoordigd die geen bezwaren tegen de HSV hebben? Gaat straks de GG dwang opleggen op scholen om de HSV te weigeren, terwijl een een groot deel van de achterban van die scholen een andere mening is toegedaan?
Op zo'n school werk ik.
Ik vermoed dat vanaf 4 december het binnen de school aan de docent wordt gelaten welke vertaling er in de klas gelezen wordt.
Dat is dan slecht van die school, alleen al omdat ik polariserend werkt. Er zullen vast ouders zijn die daarom hun kinderen niet meer naar jou school laten gaan, dat vind ik dan weer niet weer iets te ver gaan, om op zo'n 1 puntje een andere school te kiezen...
Ik weet nog niet of ik het goed of slecht vind. De gereformeerde bonders pleiten juist voor invoering. Waarom zouden zij minder recht van spreken hebben dan een GG'er zoals ik die pleit voor het handhaven van de SV?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:
Waarom niet?

Nee, natuurlijk is dat niet het doel.

Je kunt nooit een belofte doen over toekomstige besluiten van een ander. Je kunt hooguit zeggen: als ik het er niet mee eens ben, ga ik wel weg. De vraag is of dát zo goed is voor de gemeente waarin die man gekozen is.
Het klinkt overigens allemaal nogal dwingerig, alsof besluiten van meerdere vergadering per definitie Gods goedkeuring hebben omdat we dat van te voren hebben afgesproken.
Geloof wat de kerk gelooft. Hadden we dat nu net niet van ons afgeschud?
--------------
memento

Bericht door memento »

Marco schreef:
Tiberius schreef:
En dat gezamenlijke besluit dient door de mindere vergaderingen (lees: kerkenraden) geratificeerd te worden. Iets dat niet iedere kerkenraad even serieus neemt, maar toch..
Precies.

En juist om die reden gaat het betoog van Tiberius niet op. Zolang de mindere vergaderingen de adviezen van de synode niet overneemt en bekrachtigd, hebben ze voor niemand (ook voor kerkenraadsleden niet) en bindende kracht.
Plaats reactie