Ruth de Moabietische.

Fjodor

Re: Ruth de Moabietische.

Bericht door Fjodor »

huisman schreef: Dit hangt weer samen hoe je de dorstigen ziet. Als levendgemaakte boetvaardige zondaren of zoals o.a de Erskine's bij Jesaja 55 vs 1 en 2 opmerken dat het dode zondaren zijn die worden genodigd omdat vs 2 laat zien dat zij hun honger stillen met brood wat niet verzadigen kan (de dingen uit de wereld)
1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen
Dit is wel wat anders dan het dorsten van Mat 5. Daar zijn de dorstigen al zalig, hier nog niet. Het gaat dus over een ander dorsten. Het is niet voor niets beeldspraak.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Ander

Bericht door Ander »

Fjodor schreef:
huisman schreef: Dit hangt weer samen hoe je de dorstigen ziet. Als levendgemaakte boetvaardige zondaren of zoals o.a de Erskine's bij Jesaja 55 vs 1 en 2 opmerken dat het dode zondaren zijn die worden genodigd omdat vs 2 laat zien dat zij hun honger stillen met brood wat niet verzadigen kan (de dingen uit de wereld)
1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen
Dit is wel wat anders dan het dorsten van Mat 5. Daar zijn de dorstigen al zalig, hier nog niet. Het gaat dus over een ander dorsten. Het is niet voor niets beeldspraak.
De kanttekenaren leggen die link wel. Het gaat om hetzelfde dorsten en om dezelfde dorstigen. De Erskines zitten er wat dat betreft naast, dunkt me.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ander schreef:
Fjodor schreef:
De kanttekenaren leggen die link wel. Het gaat om hetzelfde dorsten en om dezelfde dorstigen. De Erskines zitten er wat dat betreft naast, dunkt me.
Waar leggen de kanttekenaren die link, kan je dat hier posten? Want ik heb ze enkel op internet en daar staan bij mat 5 geen kanttekeningen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
hervormde

Bericht door hervormde »

Ander schreef:
Fjodor schreef:
Niemand is volmaakt. De Erskine's niet. De kanttekenaren niet. Ik niet. Maar als je toch de kanttekening opwerpt. Citeer dan ook eens de kanttekening bij de eerste zaligspreking:

Dat is, nederigen en gebrokenen van hart, die hun nietigheid verstaande, een klein gevoel van zichzelven hebben, steunende alleen op de genade Gods in Christus Jezus.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Waar leggen de kanttekenaren die link, kan je dat hier posten? Want ik heb ze enkel op internet en daar staan bij mat 5 geen kanttekeningen.
Ze verwijzen naar Jes. 55:1.
De kanttekening bij Mat 5:6 luidt: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Ander

Bericht door Ander »

Fjodor schreef: Waar leggen de kanttekenaren die link, kan je dat hier posten? Want ik heb ze enkel op internet en daar staan bij mat 5 geen kanttekeningen.
6 dZalig zijn die 5hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
5 Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
d Jes 55:1.

@hervormde. Is die kanttekening in tegenspraak met wat ik noemde?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:
Willem schreef: Het lijkt me dat @Afgewezen (e.a.) een probleem heeft met de Schrift want dat is in zijn/haar ogen "dubbel". Een uitspraak als "Zalig zijn de hongerigen en dorstigen, want zij zullen verzadigd worden" is volgens @Afgewezen helemaal fout want het is in haar optiek "standelijk" binnen of buiten. Noodzakelijkerwijs zouden er dan geen hongerigen en dorstigen kunnen zijn. Want een geestelijk dode kan geen honger of dorst hebben en een levendgemaakte heeft - in zijn/haar optiek - geen honger meer want die is al met Christus verzadigd. Maar volgens de tekst zijn er levendgemaakten - want ze hongeren en dorsten - die nog verzadigd zullen worden.
Alsof gelovigen niet meer kunnen dorsten naar bijvoorbeeld gerechtigheid. Of naar de verlossing van de zonde. Etc. Ook zij kunnen verzadigd worden hoor. Dus om nu uit zo'n tekst zo'n dogmatisch leerpunt te halen lijkt mij wat erg kort door de bocht.
Gelovigen hebben al een volkomen gerechtigheid.
In toerekening ja, niet in daadwerkelijke toepassing die pas volkomen zal zijn bij de wederoprichting van het lichaam, dus daar kunnen ze nog naar hongeren.
Op zich is dit een mooie notie, maar het lijkt me niet dat hier in eerste instantie het hongeren en dorsten naar het toekomende leven wordt bedoeld.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

hervormde schreef:Als dit jouw belijdenis is ben je nog blind voor Christus. Wie met Christus verbonden is. Wie zalig is, hongert en dorst voortdurend naar Christus. Denk aan Johannes 6 waar Christus Zich verkondigt als het levende Brood dat uit de hemel is neergedaald. Deze rede is voor velen hard en ze verlaten Christus. De vraag aan de discipelen is of ze ook niet heen willen gaan. Nee, zegt Petrus: want Gij hebt de woorden des eeuwigen levens. U bent het levende Brood. Het levengevende Brood. Daar verlangt de gelovige iedere keer naar. Dat is hongeren en dorsten. Hoe lang? Totdat ze staan voor de troon van het Lam: Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.
Ik vind dit geen faire post. Het gaat niet om het hongeren en dorsten naar Christus, dat staat niet eens in de tekst maar om het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid (Christus gerechtigheid). En natuurlijk, iemand die Christus al kent zal voortdurend uit Christus willen leven. De laatste ontmoeting is de beste verzekering, sprak men vroeger wel eens.

Dus je exegese klopt niet, omdat je niet de tekst neemt maar zelf het hongeren en dorsten invult. En daarom vind ik het niet fair om te zeggen dat Willem blind is voor Christus. Sowieso kun je zulke uitspraken in discussies beter vermijden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:En daarom vind ik het niet fair om te zeggen dat Willem blind is voor Christus. Sowieso kun je zulke uitspraken in discussies beter vermijden.
Mee eens; bovendien is dat hier niet toegestaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Nu leg je zelf weer een rookgordijn aan, waarvoor je MM bedankt, dat ze het signaleert. :)
Want dit is precies weer het voorbeeld van de karikatuurvorming, waar dit hele topic van vol staat.
Nee, dit is precies waar het om gaat: mensen die Christus niet kennen, worden voor gelovigen gehouden en als zodanig behandeld. Wel omkleed met allerlei mitsen en maren, maar intussen gebeurt het toch maar.
En wat de zaligsprekingen betreft: toon maar eens aan dat het hier om bekommerden gaat! Dat wordt wel aangenomen, maar het staat nergens. Het blijkt ook helemaal niet uit de context, noch is het gegrond op andere Schriftgegevens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Nu leg je zelf weer een rookgordijn aan, waarvoor je MM bedankt, dat ze het signaleert. :)
Want dit is precies weer het voorbeeld van de karikatuurvorming, waar dit hele topic van vol staat.
Nee, dit is precies waar het om gaat: mensen die Christus niet kennen, worden voor gelovigen gehouden en als zodanig behandeld. Wel omkleed met allerlei mitsen en maren, maar intussen gebeurt het toch maar.
Dan moet je daar je pijlen op richten, niet op de vermeende verkeerde uitleg van Ruth.
Afgewezen schreef:En wat de zaligsprekingen betreft: toon maar eens aan dat het hier om bekommerden gaat! Dat wordt wel aangenomen, maar het staat nergens. Het blijkt ook helemaal niet uit de context, noch is het gegrond op andere Schriftgegevens.
Dat is nog maar zeer de vraag. Over het eerste (de zaligsprekingen) loopt een ander topic en wat die andere schriftgegevens betreft heb ik al verwezen naar de bekering van Paulus.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
En wat de zaligsprekingen betreft: toon maar eens aan dat het hier om bekommerden gaat! Dat wordt wel aangenomen, maar het staat nergens. Het blijkt ook helemaal niet uit de context, noch is het gegrond op andere Schriftgegevens.
Dit is een beetje de omgekeerde wereld. Uit de tekst blijkt heel duidelijk dat men hongert en dorst (dat is precies wat men met de term 'bekommering' bedoelt) naar 'de' gerechtigheid. Dus het gaat zeker om bekommerden. Dat blijkt ook uit de context, waarin het onder andere ook gaat over armen van geest. En dat armen van geest gelijkgesteld mogen worden met hongerigen en dorstende blijkt, als we Schrift met Schrift vergelijken: hongerigen heeft hij met goederen vervult en rijken ledig weggezonden; daar wordt dus honger tegenover rijkdom gesteld. Dan mag ik ook armoede gelijkstellen met honger.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Waar leggen de kanttekenaren die link, kan je dat hier posten? Want ik heb ze enkel op internet en daar staan bij mat 5 geen kanttekeningen.
De kanttekening bij Mat 5:6 luidt: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Dat is één uitleg,Dit zegt Dächsel bij deze tekst. Dus meer een verlangen om naar hun staat te leven, verlangen naar heiligheid dus.
De armen van geest en de treurenden hebben reeds gerechtigheid, de gerechtigheid van het geloof; zij zijn door het geloof in de Middelaar van het menselijk geslacht, Jezus Christus, gerechtvaardigd en verkrijgen vergeving van hun zonden (Rom.5:1vv. <#Ro 5.1>). Wanneer deze nu beginnen de zachtmoedigheid te verkrijgen, zo beginnen zij werkelijk hun heiliging, en nu moet bij hen uit de gerechtigheid van het geloof ook een gerechtigheid van het leven voortkomen. Er is in hen nog velerlei verborgen ongerechtigheid, die moet worden weggeruimd; er zijn nog vele stukken van de gerechtigheid, die zij moeten leren en zich eigen maken. Wanneer zij nu naar al hun ontbrekende gerechtigheid een diepe behoefte hebben, een sterk verlangen, wanneer zij daarnaar hongeren en dorsten en zij met aanwending van alle vlijt ernaar streven, dan noemt de Heere Jezus hen zalig. Zij hebben geen welgevallen in zichzelf, zij zijn met hun eigen kennis en kracht niet tevreden, maar zij hebben zeer veel behoefte. Zij erkennen, dat een Christen in dit leven door de goddelijke genade en hulp van de zonde vrij kan worden, en houden het voor een grote zaligheid van de zonde vrij te worden.

Ik denk dat ook de kanttekenaren dat zeggen.
Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Ze trachten naar de ware gerechtigheid in Christus, eigenlijk de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.Een begeerte om naar en in Christus ware gerechtigheid te leven maar zovaak te struikelen.
Maar ik zie hier geen bekommerden over hun staat in dit leven, in beide verklaringen niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Dat is één uitleg,Dit zegt Dächsel bij deze tekst. Dus meer een verlangen om naar hun staat te leven, verlangen naar heiligheid dus.
De armen van geest en de treurenden hebben reeds gerechtigheid, de gerechtigheid van het geloof; zij zijn door het geloof in de Middelaar van het menselijk geslacht, Jezus Christus, gerechtvaardigd en verkrijgen vergeving van hun zonden (Rom.5:1vv. <#Ro 5.1>). Wanneer deze nu beginnen de zachtmoedigheid te verkrijgen, zo beginnen zij werkelijk hun heiliging, en nu moet bij hen uit de gerechtigheid van het geloof ook een gerechtigheid van het leven voortkomen. Er is in hen nog velerlei verborgen ongerechtigheid, die moet worden weggeruimd; er zijn nog vele stukken van de gerechtigheid, die zij moeten leren en zich eigen maken. Wanneer zij nu naar al hun ontbrekende gerechtigheid een diepe behoefte hebben, een sterk verlangen, wanneer zij daarnaar hongeren en dorsten en zij met aanwending van alle vlijt ernaar streven, dan noemt de Heere Jezus hen zalig. Zij hebben geen welgevallen in zichzelf, zij zijn met hun eigen kennis en kracht niet tevreden, maar zij hebben zeer veel behoefte. Zij erkennen, dat een Christen in dit leven door de goddelijke genade en hulp van de zonde vrij kan worden, en houden het voor een grote zaligheid van de zonde vrij te worden.

Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Ze trachten naar de ware gerechtigheid in Christus, eigenlijk de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.Een begeerte om naar en in Christus ware gerechtigheid te leven maar zovaak te struikelen.
Maar ik zie hier geen bekommerden over hun staat in dit leven, in beide verklaringen niet.
De gerechtigheid heb je of heb je niet. Die is volkomen. De rechtvaardigmaking is ook maar één keer. En, gelovigen hoeven niet meer zalig gesproken te worden, die zijn het al (en die zullen ook niet verzadigd worden, die zijn het al).
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Tiberius schreef:

Wat versta jij onder bekommerden, huisman? Wellicht is het goed om daar over eens te zijn.
Plaats reactie