Marco schreef:Joannah schreef:Als men de 2 negatieven wegstreept tegen elkaar, krijg je "het is gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt. in de tweede zin, de eerste zin is daar dus totaal tegenovergesteld aan.
Is het een keuzemenu?
Je snapt het dus echt niet - want deze logica deugt niet. Er valt niets weg te strepen. Het is gewoon niet gereformeerd om één van beide te stellen.
Als je dan echt wat wilt stellen, dan kun je iets roepen als: het is gereformeerd om te stellen dat niet iedereen wedergeboren is.
Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Het leek me vrij duidelijk: beide stellingen zijn waar en Marco peilt het goed. Er wordt teveel gesproken over de wedergeboorte.
Die heeft de vorm gekregen van een ingestorte genade.
Waar die niet bespeurd wordt is niets goed, maar het bespeuren is menselijk en kan falen.
Waar die wel bespeurd wordt is alles goed, ook als het onbijbels is. Maar ook hier kan het bespeuren falen.
De bijbel zegt niet: als het begin maar goed is, zoals de wedergeboortedrijvers doen.
De bijbel zegt: als het eind maar goed is.
Men roept natuurlijk meteen: dat is hetzelfde!!
Doch neen, dat is iets gans anders.
Waarmee ik ook weer niet wil zeggen: 'het einde zal het begin verklaren'.
Nee, eind goed al goed. Het begin is niet heel belangrijk. Voor de mens dan.
Er is in dat kader geen verleden. Alleen heden en toekomst.