Ik wil nog een tweetal citaten geven inzake dit onderwerp. Niet om een citatenoorlog te starten of zo, maar om te laten zien welke lijn ik voorsta.
Het eerste is van de theoloog A.W.Pink. Hij zegt het volgende.
De oudtestamentische Schriften zijn iets meer dan een bundeling van historische verslagen, iets meer dan een systeem van sociale en religieuze wetten, iets meer dan een ethische code. De oudtestamentische Schriften zijn in wezen een toneel waarop in levendige symbolen en rituelen het hele plan van de verlossing getoond wordt. De beschreven gebeurtenissen vonden echt plaats, toch waren ze ook typische voorafschaduwingen.
En dan van Calvijn in zijn commentaar op Galaten 4:24. Hij laat beide zijden zien, het eerste in de strijd tegen de Roomse allegorisering, het tweede in de strijd tegen de historische, letterlijk uitleg.
Eeuwenlang werd niemand wijs geacht die de bekwaamheid en de moed miste om spitsvondig het heilige Woord van God te verdraaien. Dit was zonder twijfel een list van satan om het gezag van de Schrift te ondermijnen en het lezen daarvan volkomen nutteloos te maken... De Schrift, zeggen zij, is rijk en heeft dus veel betekenissen. Ik erken dat de Schrift de rijkste en meest overvloedige bron van alle wijsheid is. Maar ik ontken dat deze rijkdom bestaat in de verschillende betekenissen die ieder er naar believen aan kan geven. Weet dan dat de echte betekenis van de Schrift de gewone, eenvoudige betekenis is. Laten we die aanvaarden en nooit loslaten. Laten we de vermeende verklaringen die ons afleiden van de letterlijke betekenis, niet slechts als twijfelachtig negeren, maar vrijmoedig terzijde schuiven las uiterst verderfelijk.
Maar wat zullen we antwoorden op Paulus' verklaring [dat Abrahams gezin een allegorie is]? Hij bedoelt beslist niet dat Mozes doelbewust de geschiedenis optekende om daarvan een allegorie te maken. Hij laat echter zien hoe de geschiedenis in verband staat met de huidige situatie; dat wil zeggen als we zien dat de kerk daarin zinnebeeldig wordt getekend. En een anagogie [een geestelijke, allegorische uitleg] van dit type is niet vreemd aan de echte, letterlijke betekenis, toen een vergelijking getrokken werd tussen de kerk en het gezin van Abraham. Want zoals het huis van Abraham toen de ware kerk vormde, zo lijdt het geen twijfel dat de belangrijkste en meest gedenkwaardige gebeurtenissen die daarin plaatsvonden, typen voor ons zijn.