Gedenken aan de daden des HEEREN

Germanicus

Re: Gedenken aan de daden des HEEREN

Bericht door Germanicus »

Afgewezen schreef:Ik heb de artikelenserie van ds. Van Eckeveld zo'n beetje gevolgd. En ik heb als ik mij goed herinner ook wel eens gebladerd in het boekje van ds. Meeuse.
Wat ik waarneem, ook in de prediking en in meditaties, dat het begrip 'Christuskennis' behoorlijk opgerekt is.
Voor mij blijft vaststaan: pas wie God als een verzoend God in Christus heeft ontmoet, díé kent Christus. Want zó wordt Hij gepredikt en zo wordt Hij geloofd, nadat de Geest van Pinksteren is uitgestort: als Christus de Gekruisigde en Opgestane. Daarom wilde Paulus ook niets weten dan Christus en Die gekruist.
Kun je dat toelichten? In Johannes 14 lees ik juist dat je God alleen kan leren kennen door Christus! Of begrijp ik je verkeerd?

6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
Hier beneden is het niet.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Maar dat zegt toch niet dat die kleinen Christus niet kennen? Mijn zoon van 6 weken kent mij ook best, maar als ik het aan hem vraag zegt 'ie niks. Dit citaat wijst op de in de nadere reformatie gangbaar geworden zogenoemde vrijspraak in de vierschaar, waar zo'n kleine in de genade nog voorstaat.
De in deze topic bedoelde predikant verwoordde dat in zijn classicaal examen als volgt: De vierschaarervaring is pas zo genoemd in bevindelijke kringen en is niet rechtsstreeks op de Bijbel te herleiden. Al is het natuurlijk wel vanuit de Bijbel te verklaren. Ik ben daar overigens ook niet zo voor hoor, maar zo bedoelt ds. Van Reenen het. Hij zegt niet: gij die Christus niet kent. Hij zegt: kleinen in de genade. Dat zijn van die tobbers die wel een geopenbaarde Christus kennen vanuit het Woord maar hem nog moeten leren kennen als de schuldovernemende Borg. Er is immers een opwas in de kennis van Christus.
Tja, als je Christus wilt losmaken van Zijn zoen- en kruisverdienste, dan kun je van alles wel 'kennis van Christus' noemen. Dat is ook wat je allerwegen ziet gebeuren. Hele boeken moeten er geschreven worden over 'Christuskennis', want duidelijk is het allemaal niet meer...
Even duidelijk als je Christus niet kent als schuldovernemende Borg ken je Hem niet. Dit zegt ook onze H.C.
Vraag 29
Waarom wordt de Zone Gods Jezus, dat is, Zaligmaker,genoemd?
Omdat Hij ons zalig maakt en van al onze zonden verlost ;daarbenevens,dat bij niemand anders enige zaligheid te zoeken of te vinden is.

Vraag 30
Geloven dan die ook aan den enigen Zaligmaker Jezus, die hun zaligheid en welvaart bij de heiligen, bij zichzelf,of ergens elders zoeken?
Neen zij; maar zij verloochenen met de daad den enigen Heiland enZaligmaker Jezus, ofschoon zij met den mond in Hem roemen ; want van tweeën één; òf Jezus moet geen volkomen Zaligmaker zijn, òf die dezen Zaligmaker met waar geloof aannemen, moeten alles in Hem hebben, dat tot hun zaligheid van node is.
Het voorbeeld wat Ander noemt van zijn kindje van zes weken heeft Comrie verder uitgewerkt tot zelfs een embryo en dat dan in geestelijke zin. Op deze wijze heeft de Saambinder in het verleden ook een lans gebroken voor mensen die wedergeboren zijn maar Christus nog niet kennen . Is dat dan dezelfde wedergeboorte als waar Petrus over spreekt in zijn eerste zendbrief? (zulke mensen hebben toch geen levende hoop? )
3 ¶ Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop , door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Germanicus schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb de artikelenserie van ds. Van Eckeveld zo'n beetje gevolgd. En ik heb als ik mij goed herinner ook wel eens gebladerd in het boekje van ds. Meeuse.
Wat ik waarneem, ook in de prediking en in meditaties, dat het begrip 'Christuskennis' behoorlijk opgerekt is.
Voor mij blijft vaststaan: pas wie God als een verzoend God in Christus heeft ontmoet, díé kent Christus. Want zó wordt Hij gepredikt en zo wordt Hij geloofd, nadat de Geest van Pinksteren is uitgestort: als Christus de Gekruisigde en Opgestane. Daarom wilde Paulus ook niets weten dan Christus en Die gekruist.
Kun je dat toelichten? In Johannes 14 lees ik juist dat je God alleen kan leren kennen door Christus! Of begrijp ik je verkeerd?

6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
Ik verwijs graag naar de door huisman geciteerde HC-vragen. Jezus en Zijn verzoenende werk kun je niet van elkaar loskoppelen. En de door jou genoemde teksten bevestigen alleen maar wat ik zeg: "Indien gijlieden Mij gekend had, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben..." Het hoort dus onverbrekelijk bij elkaar. De kennis van de discipelen was nu nog onvolledig. Ze hadden de Heilige Geest nodig om hun al die dingen duidelijk te maken.
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:
Wilhelm schreef: ik meen dat dat artikel ook aan de orde komt in het bovengenoemde topic.
Zoek dat artikel dan toch maar even op Wilhelm, want het klopt gewoon niet wat je zegt. Ik verbaas me over de stelligheid terwijl niemand een concreet voorbeeld kan geven van wat ze betuigen. PvS doet een poging maar moet me wel even uitleggen wat er mis is aan het stuk van ds. van Reenen. Huisman citeert ds. Meeuse maar vergeet de helft en het is echt niet waar dat hij hetzelfde zegt als wat ds. Meeuse in dat boekje betuigt, wat ik inmiddels heb aangetoond.
:quoi :bobo ga het nog maar eens :livre
sorry, Huisman, dit was in een ander topic. 'k Was er niet helemaal bij denk ik. Excuus.
Germanicus

Afgewezen schreef:
Germanicus schreef:

Ik verwijs graag naar de door huisman geciteerde HC-vragen. Jezus en Zijn verzoenende werk kun je niet van elkaar loskoppelen. En de door jou genoemde teksten bevestigen alleen maar wat ik zeg: "Indien gijlieden Mij gekend had, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben..." Het hoort dus onverbrekelijk bij elkaar. De kennis van de discipelen was nu nog onvolledig. Ze hadden de Heilige Geest nodig om hun al die dingen duidelijk te maken.
Ja, ik begrijp dat het onlosmakelijk bij elkaar hoort, maar niet dat je zegt je Christus pas leert kennen NADAT je God hebt ontmoet. Volgens mij kun je God de Vader pas écht leren kennen DOOR Jezus Christus.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Ander je kunt draaien wat je wilt, maar de lijn van de prediking maakt het gewoon duidelijk. En dat weet je ook heel goed. En anders vervallen we in een andere dwaling, want wie Christus mag kennen moet verkondigd worden dat zijn zonden vergeven zijn !
En ik weet ook niet of het stichtend blijft over deze zaken te blijven discusseren. Zelf heb ik lange tijd het standpunt wat jij nu inneemt verdedigt. Maar ik moet erkennen dat ik daarin fout ben geweest.
Ik durf niet te zeggen dat er geen leven kan zijn voor de bewuste kenis van Christus. De Heere weet dat. Maar voor ons zal de uitkomst het begin verklaren. En als we zeggen dat een separerende prediking zo nodig is, dan moeten we hiermee beginnen. Al die aandacht voor de toeleidende weg leidt af van de werkelijke grond : Jezus Christus en die gekruisigd. Wie in Hem gelooft die is een nieuw schepsel. En daar komt het nu voor ons allen op aan. Ken ik Hem. Als ik nu morgenochtend mijn ogen niet meer open, behoor ik Hem dan toe, zijn mijn zonden vergeven. Met minder dan deze wetenschap mogen we vanavond onze ogen niet sluiten.
Wilhelm, Tiberius heeft het gras al voor mijn voeten weggemaaid, waarvoor dank. ;)
Het lijkt wel politiek dat jij nu gaat zeggen dat ik draai. En jij weet net zo goed dat ik niet altijd van harte gecharmeerd ben van een uitgekristalliseerde standenprediking. Het voert mij echter te ver om predikanten die op deze manier hun prediking brengen af te serveren. Ds. van Reenen is er inderdaad een goed voorbeeld van. Ik weet echter zeker dat hij velen tot zegening is geweest.
Het punt wat ik echter wilde maken is dat geen der predikanten zal zeggen dat het zonder de kennis van Christus zal gaan. De predikant van de gemeente waar ik bij hoor is ook vrij rechts in zijn prediking en die wijst altijd weer heen naar Christus. Zonder de kennis aan Hem zal het niet gaan. En dan zijn er kleinen en groten en mogen soms de kleinen ervaren dat ze groot zijn en veel in Hem mogen zien en soms moeten de groten ervaren dat ze er helemaal niets van kunnen bekijken. 't Is immers alles ten dele hier beneden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Germanicus schreef: Ja, ik begrijp dat het onlosmakelijk bij elkaar hoort, maar niet dat je zegt je Christus pas leert kennen NADAT je God hebt ontmoet. Volgens mij kun je God de Vader pas écht leren kennen DOOR Jezus Christus.
Dat klopt. Maar het gaat samen: Christus is niet 'los verkrijgbaar'. Wie Christus kent, kent de Vader. Wie de Vader kent, kent Christus. Ik heb het woord NADAT niet gebruikt.
Germanicus

Afgewezen schreef:
Germanicus schreef: Ja, ik begrijp dat het onlosmakelijk bij elkaar hoort, maar niet dat je zegt je Christus pas leert kennen NADAT je God hebt ontmoet. Volgens mij kun je God de Vader pas écht leren kennen DOOR Jezus Christus.
Dat klopt. Maar het gaat samen: Christus is niet 'los verkrijgbaar'. Wie Christus kent, kent de Vader. Wie de Vader kent, kent Christus. Ik heb het woord NADAT niet gebruikt.
Helemaal eens.

Ik interpreteerde jouw zinnetje 'pas wie God als een verzoend God in Christus heeft ontmoet, díé kent Christus' dan wellicht verkeerd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Germanicus schreef:
Afgewezen schreef:
Helemaal eens.

Ik interpreteerde jouw zinnetje 'pas wie God als een verzoend God in Christus heeft ontmoet, díé kent Christus' dan wellicht verkeerd.
Misschien had ik iets duidelijker moeten formuleren. Maar gelukkig begrijpen we elkaar nu.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Ander schreef:Zo komen we in een andere discussie terecht die al veel keer is gevoerd. Op zich is dat niet verkeerd. Het gaat er dus om wat Christus kennen inhoudt.
Jezus Christus kennis is :
1. Hem kennen als de Vervulde wet, Die ons vrijpleit voor God, Kol. 2:10-14.
2. Zijn vlees en Zijn bloed gegeten en gedronken hebben, Joh. 6:53-55.
3. Met Hem een plant geworden zijnde in Zijn dood en in Zijn opstanding, Rom. 6:3-8.
4. Hem gekocht hebbende als de Parel van grote waarde op de markt van vrije genade, na eerst alles verkocht te hebben, Mt. 13:46.
5. Gestorven zijn door Zijn Lichaam, en met Hem opgewekt.....,Rom. 7:4-6.
6. Hem kennen als de ingekomen Vredevorst, die een vrede en blijdschap inbrengt die alle verstand te boven gaat, Phil. 4:7, Ef. 3:19.
7. Zijn erfenis deelachtig worden en weldaden kennen door Zijn dood en tussentreding, Hebr. 9:14-17.
8. Hem kennen als de Zone Gods en als de gezalfde Christus, Joh. 4:29, 1 Joh. 4:15, 1 Joh. 5:10.
9. In aanbidding aan Zijn voeten te hebben gelegen middels een evangelisch berouw, Joh. 9:35-38.
10. Het zaligmakende geloof in Jezus Christus baart : wijsheid, kennis, vertrouwen en toestemming.

Note :
Een wettisch berouw beweent de bedreven zonde voor God.
Een Evangelisch berouw beweent de vergeven zonden aan de voeten van de Heere Jezus.

O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen, Jes. 55:1-2.
Laatst gewijzigd door DWW op 21 aug 2010, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
huisman

Bericht door huisman »

DWW schreef:
Ander schreef:Zo komen we in een andere discussie terecht die al veel keer is gevoerd. Op zich is dat niet verkeerd. Het gaat er dus om wat Christus kennen inhoudt.
Jezus Christus kennis is :

1. Hem kennen als de Vervulde wet, Die ons vrijpleit voor God, Kol. 2:10-14.
2. Zijn vlees en Zijn bloed gegeten en gedronken hebben, Joh. 6:53-55.
3. Met Hem een plant geworden zijnde in Zijn dood en in Zijn opstanding, Rom. 6:3-8.
4. Hem gekocht hebbende als de Parel van grote waarde op de markt van vrije genade, na eerst alles verkocht te hebben, Mt. 13:46.
5. Gestorven zijn door Zijn Lichaam, en met Hem opgewekt.....,Rom. 7:4-6.
6. Hem kennen als de ingekomen Vredevorst, die een vrede en blijdschap inbrengt die alle verstand te boven gaat, Phil. 4:7, Ef. 3:19.
7. Zijn erfenis deelachtig worden en weldaden kennen door Zijn dood en tussentreding, Hebr. 9:14-17.
8. Hem kennen als de Zone Gods en als de gezalfde Christus, Joh. 4:29, 1 Joh. 4:15, 1 Joh. 5:10.
9. In aanbidding aan Zijn voeten te hebben gelegen middels een evangelisch berouw, Joh. 9:35-38.

Note :
Een wettisch berouw beweent de bedreven zonde voor God.
Een Evangelisch berouw beweent de vergeven zonden aan de voeten van de Heere Jezus.

O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen, Jes. 55:1-2.
Wedergeboorte zonder Christuskennis is m.i. onbijbels en ook niet in overeenstemming met onze confessie. Dat er verdieping is bij de waar gelovige van de kennis van Christus is wel Bijbels.
DWW's mooie opsomming is niet opeens het deel van elke wedergeborenen maar zonder kennis van Jezus Cristus als zaligmaker zou ik niet over geestelijk leven durven spreken.
Ik zie de wedergeboorte dan ook niet (zoals Comrie wel)als een volkomen geestelijke variant van de natuurlijke geboorte (Dat zegt Jezus ook niet ,maar Nicodemus in zijn onkunde maakt dat ervan. "4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan , en geboren worden? "
Ook de D.L. vergelijkt de wedergeboorte niet met een natuurlijke geboorte maar met de Schepping en de opstanding uit de doden.
DL 3 en 4 art 12
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, de welke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
En volgens het daaropvolgende artikel brengt de wedergeboorte direct de liefde tot hun Christus mee.
De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Conclusie: vergelijk de wedergeboorte niet met een natuurlijke geboorte (zoals Comrie) maar met de schepping of de opstanding uit de doden (Zoals onze D.L.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:DL : :En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, de welke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
En volgens het daaropvolgende artikel brengt de wedergeboorte direct de liefde tot hun Christus mee.
De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Huismans' - conclusie: vergelijk de wedergeboorte niet met een natuurlijke geboorte (zoals Comrie) maar met de schepping of de opstanding uit de doden (Zoals onze D.L.)
En er werd een groot teken gezien in den hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren; En zij was zwanger, en riep, barensnood hebbende, en zijnde in pijn om te baren. En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden. En zijn staart trok het derde deel der sterren des hemels, en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die baren zou, opdat hij haar kind zou verslinden, wanneer zij het zou gebaard hebben. En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon. En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd zestig dagen, Openb. 12:1-13.

Je mag de wedergeboorte wel vergelijken met een natuurlijke geboorte, met het volgende onderscheid:

1. De vrouw in Openb. 12 is het beeld van de Kerk van Christus. De zaligheid is uit de Joden maar ook uit de geestelijke Joden. Uit het aardse Israel is Christus geboren, uit het geestelijke Israel ook, door barensweeen.
2. Haar gebaarde kind is niet de wedergeboren zondaar, maar Christus in het hart van de wedergeboren zondaar....!!
3. Haar kind wordt van haar genomen en in de hemel bewaart. Dat is, de erfenis van de Kerk wordt in Christus in de hemel voor haar bewaart.
4. Haar kind wordt van haar genomen tot God en Zijn troon. Dat is, het leven van de Kerk van Christus is in Hem verborgen in God, Kol. 3:3.
5. Sommigen hebben barensweeen, maar geen kracht om te baren. Anderen hebben lucht gebaard, Jes. 37:3.
6. Weer anderen zijn in de kindergeboorte blijven steken...., Hosea 13:13.
Laatst gewijzigd door DWW op 21 aug 2010, 12:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind de post van huisman juist zo mooi. Nu maak jij het weer ingewikkeld, DWW. ;)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

@Tiberius, dat is ook het vervelende in dit soort discussies, je kunt je met elkaar verbonden voelen, en je kunt over heel veel het hartelijk met elkaar eens zijn, maar toch op punten van mening verschillen.
Zelf moet ik nog steeds leren hoe ik hier mee om moet gaan.
Ander schreef:
Wilhelm schreef:Ander je kunt draaien wat je wilt, maar de lijn van de prediking maakt het gewoon duidelijk. En dat weet je ook heel goed. En anders vervallen we in een andere dwaling, want wie Christus mag kennen moet verkondigd worden dat zijn zonden vergeven zijn !
En ik weet ook niet of het stichtend blijft over deze zaken te blijven discusseren. Zelf heb ik lange tijd het standpunt wat jij nu inneemt verdedigt. Maar ik moet erkennen dat ik daarin fout ben geweest.
Ik durf niet te zeggen dat er geen leven kan zijn voor de bewuste kenis van Christus. De Heere weet dat. Maar voor ons zal de uitkomst het begin verklaren. En als we zeggen dat een separerende prediking zo nodig is, dan moeten we hiermee beginnen. Al die aandacht voor de toeleidende weg leidt af van de werkelijke grond : Jezus Christus en die gekruisigd. Wie in Hem gelooft die is een nieuw schepsel. En daar komt het nu voor ons allen op aan. Ken ik Hem. Als ik nu morgenochtend mijn ogen niet meer open, behoor ik Hem dan toe, zijn mijn zonden vergeven. Met minder dan deze wetenschap mogen we vanavond onze ogen niet sluiten.
Wilhelm, Tiberius heeft het gras al voor mijn voeten weggemaaid, waarvoor dank. ;)
Het lijkt wel politiek dat jij nu gaat zeggen dat ik draai. En jij weet net zo goed dat ik niet altijd van harte gecharmeerd ben van een uitgekristalliseerde standenprediking. Het voert mij echter te ver om predikanten die op deze manier hun prediking brengen af te serveren. Ds. van Reenen is er inderdaad een goed voorbeeld van. Ik weet echter zeker dat hij velen tot zegening is geweest.
Het punt wat ik echter wilde maken is dat geen der predikanten zal zeggen dat het zonder de kennis van Christus zal gaan. De predikant van de gemeente waar ik bij hoor is ook vrij rechts in zijn prediking en die wijst altijd weer heen naar Christus. Zonder de kennis aan Hem zal het niet gaan. En dan zijn er kleinen en groten en mogen soms de kleinen ervaren dat ze groot zijn en veel in Hem mogen zien en soms moeten de groten ervaren dat ze er helemaal niets van kunnen bekijken. 't Is immers alles ten dele hier beneden.
Ander, ik bedoelde dit niet als politiek.
Waar Gods Woord opengaat daar werkt de Heere. Daarom ben ik het ook absoluut niet eens met mensen die vanwege de prediking die nu nog in de reformatorische kerken gehoord mag worden, thuis blijven. Dan minacht je de kracht van Gods Geest die door slijk zondaarsogen wil openen.
Wel is het zaak om het gesprokene te onderzoeken en de dwalingen te blijven benoemen. Want de standenleer die ik hoor ter rechterzijde van onze gezindte vind ik niet terug in de 3FvE of bij de Reformatoren en de Puriteinen. Bij de Nadere Reformatoren zie je het opkomen en het wordt doorgezet en gedetaileerd uitgewerkt in het gezelschapsleven, en je ziet deze lijn ook terug bij Evangelische/Pinksterachtige bewegingen.
Daarom kan ik echt niet begrijpen dat een deel deze theologische lijn zo vasthoud.
Of.. toch wel. Want we zijn er o zo gevoelig voor als we allerlei gevoeligheden van de kansel horen om daar ons hart naast te leggen. En daar moeten we nu juist van af gebracht worden. Om te leren alles , maar ook alles te verliezen, om Jezus alleen over te houden. Om dan toch een gezelschapsterm te gebruiken : Dan kan je bekeringsverhaal op een rijstkorrel : Jezus alleen.

En geloof me , ook de prediking die het begin van het leven stelt bij de kennis van Christus, en niet zozeer spreekt over standen maar meer over een zwak en sterk geloof, kan heel bevindelijk zijn. Zeker bij een groot deel van de predikanten binnen de HHK(laat ik geen namen noemen) , zie je een prediking die mi het dichtst staat bij de leer die onze vaderen geleerd hebben.

Wel moet ik zeggen dat, gelukkig, deze leer ook in de GG steeds meer gevonden wordt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Ik vind de post van huisman juist zo mooi. Nu maak jij het weer ingewikkeld, DWW. ;)
Dit is een posting van jou waar ik het helemaal mee eens ben :)
Plaats reactie