Gedenken aan de daden des HEEREN

huisman

Gedenken aan de daden des HEEREN

Bericht door huisman »

Wij hadden zondagmiddag een mooie preek over Psalm 77:12-14
(77:12) Ik zal de daden des Heeren gedenken; ja, ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher;

(77:13) En zal al Uw werken betrachten, en van Uw daden spreken.

(77:14) O God! Uw weg is in het heiligdom; wie is een groot God, gelijk God
Die daden des HEEREN gedenken gaat niet ten eerste over de daden van de HEERE in ons eigen leven maar het gedenken van de grote werken Gods (Voor Asaf was dat de uittocht uit Egypte voor ons ook Christus heilswerk) . Uit dat gedenken haalde Asaf zijn troost. Verder brengt dat gedenken aan vroeger tijden geen ach en wee omdat het toen allemaal beter was maar juist door Gods wonderen in het verleden mag Gods kerk hoop hebben op de toekomst want God is niet veranderd. Met een titel van een boekje over Jonathan Edwards "Die God leeft nog"
Wat wil ik hier mee zeggen? Dat ons gedenken aan het verleden vaak ons in een mineurstemming brengt , toen waren er nog veel kinderen Gods enz. maar dat is Bijbels gezien dus een verkeerd gedenken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Re: Gedenken aan de daden des HEEREN

Bericht door refo »

Daar is het gedenken inderdaad voor bedoeld.
Niet om een heimwee te bewerkstelligen naar een rooskleurig verleden. Een gelovige heeft geen heimwee naar het verleden, maar naar een veel betere toekomst.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

en schept vandaag (nieuwe) hoop en (nieuwe) moed vanuit Gods trouw in het verleden!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

MarthaMartha schreef:en schept vandaag (nieuwe) hoop en (nieuwe) moed vanuit Gods trouw in het verleden!
Mag ik aanvullen
'k Heb U voorwaar in 't heiligdom
voorheen beschouwd met vrolijk ogen
hoe zag ik daar Uw alvermogen
Hoe blonk Uw goddlijk eer alom
(..) och wierd ik derwaarts weer geleid
dan zou mijn mond U d' ere geven

Of als onderzoek: doorgrond en ken mijn hart en zie of bij mij een schadelijke weg zij en leidt mij op de eeuwige weg.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Wat wil ik hier mee zeggen? Dat ons gedenken aan het verleden vaak ons in een mineurstemming brengt , toen waren er nog veel kinderen Gods enz. maar dat is Bijbels gezien dus een verkeerd gedenken.
Niet mee eens. Ik geloof dat het in mijn eigen omgeving vroeger beter was dan nu. Dat we een toekomst tegemoet gaan die alles overtreft, is zeker, maar daar gaat het nu niet over.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

In de wereld zult gij verdrukking hebben.

Maar hebt goede moed. Ik heb de wereld overwonnen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Wat wil ik hier mee zeggen? Dat ons gedenken aan het verleden vaak ons in een mineurstemming brengt , toen waren er nog veel kinderen Gods enz. maar dat is Bijbels gezien dus een verkeerd gedenken.
Niet mee eens. Ik geloof dat het in mijn eigen omgeving vroeger beter was dan nu. Dat we een toekomst tegemoet gaan die alles overtreft, is zeker, maar daar gaat het nu niet over.
Dan heb jij mij niet begrepen, juist omdat het vroeger beter was in jouw beleving mag je hoop hebben voor het heden want die God uit het verleden leeft nog en is niet veranderd (Zie de contekst uit Psalm 77:12-14) Dus denken aan het rijke verleden heeft hoop voor heden en toekomst. (Zo werkte het bij Asaf , de daden des HEEREN gedenken)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Dan heb jij mij niet begrepen, juist omdat het vroeger beter was in jouw beleving mag je hoop hebben voor het heden want die God uit het verleden leeft nog en is niet veranderd (Zie de contekst uit Psalm 77:12-14) Dus denken aan het rijke verleden heeft hoop voor heden en toekomst. (Zo werkte het bij Asaf , de daden des HEEREN gedenken)
God verandert niet, de tijden wél. En er zijn plaatsen en gemeenten, waar de Geest zegenrijk gewerkt heeft, en waar dit alles nu weg is. En dan is er niet de garantie dat het dáár nog eens terugkomt. Ook niet op grond van Psalm 77.
helma

Bericht door helma »

maar Dezelfde God Die wonderen werkte in het verleden kan dezelfde wonderen doen in het heden
Daar mag je dus op pleiten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:maar Dezelfde God Die wonderen werkte in het verleden kan dezelfde wonderen doen in het heden
Dat kan. Maar dat betekent niet dat de situatie daarmee minder ernstig is geworden. En er is ook geen garantie dat de tijden van vroeger zullen herleven.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
God verandert niet, de tijden wél. En er zijn plaatsen en gemeenten, waar de Geest zegenrijk gewerkt heeft, en waar dit alles nu weg is. En dan is er niet de garantie dat het dáár nog eens terugkomt. Ook niet op grond van Psalm 77.
Dat is op zich waar,de HEERE kan ergens Zijn kandelaar weghalen, maar Asaf wil ons leren dat door het gedenken aan de daden des HEEREN, en de wonderen van oudsher er hoop mag zijn voor het heden om dat de HEERE niet veranderd .
Psalm 77 : 6 en 7 berijmd
6
"Zou God Zijn gena vergeten?
Nooit meer van ontferming weten?
Heeft Hij Zijn barmhartigheen
Door Zijn gramschap afgesneen?"
'k Zei daarna; "Dit krenkt mij 't leven,
Maar God zal verandring geven;
D' Allerhoogste maakt het goed;
Na het zure geeft Hij 't zoet."

7
'k Zal gedenken, hoe voor dezen
Ons de Heer' heeft gunst bewezen;
'k Zal de wondren gadeslaan,
Die Gij hebt van ouds gedaan.
'k Zal nauwkeurig op Uw werken
En derzelver uitkomst merken,
En, in plaats van bittre klacht,
Daarvan spreken dag en nacht
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
helma schreef:maar Dezelfde God Die wonderen werkte in het verleden kan dezelfde wonderen doen in het heden
Dat kan. Maar dat betekent niet dat de situatie daarmee minder ernstig is geworden. En er is ook geen garantie dat de tijden van vroeger zullen herleven.

Je vergeet wel even Bijbelse profetie. Dat we in de wereld verdrukking MOETEN hebben. En dat niet alleen oorlogen, aardbevingen en andere natuurrampen, maar ook de verschrijdende goddeloosheid tekenen des tijds zijn. Het zijn de Voetstappen van de Christus, die aan het wederkomen is.

Naar die dag zien we met verlangen uit. En naar die dag wijzen de daden des HEEREN in de geschiedenis. Naar die dag zag ook Asaf uit. En ook Job spreekt van die dag.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Schemerlichtje

Gisteren hoorde ik iemand zeggen dat er zo weinig arme kinderen van God zijn, mensen die nog bekeerd moeten worden en het telkens leren hoe de Heere ze leidt. Bekommerden zeg maar...(om in termen te spreken). Maar er zijn ook verzekerden in het geloof (zoals Paulus het zegt) en dan is er zeker een gedenken hoor.....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Schemerlichtje schreef:Gisteren hoorde ik iemand zeggen dat er zo weinig arme kinderen van God zijn, mensen die nog bekeerd moeten worden en het telkens leren hoe de Heere ze leidt. Bekommerden zeg maar...(om in termen te spreken). Maar er zijn ook verzekerden in het geloof (zoals Paulus het zegt) en dan is er zeker een gedenken hoor.....
Schemerlichtje, op de een of andere manier bevallen jouw postings me wel.
Schemerlichtje

Erasmiaan schreef:
Schemerlichtje schreef:Gisteren hoorde ik iemand zeggen dat er zo weinig arme kinderen van God zijn, mensen die nog bekeerd moeten worden en het telkens leren hoe de Heere ze leidt. Bekommerden zeg maar...(om in termen te spreken). Maar er zijn ook verzekerden in het geloof (zoals Paulus het zegt) en dan is er zeker een gedenken hoor.....
Schemerlichtje, op de een of andere manier bevallen jouw postings me wel.
Da's mooi :) maar 't gaat niet om mij!
Plaats reactie