Tiberius schreef:Heus schreef:Ik ken een kleine gemeente waar 1 ouderling zijn been brak en zodoende niet meer kon lezen en de andere ouderling te oud was om te lezen, en toen hebben de diakenen de diensten waar genomen, inclusief het vrije gebed, het is heel wat maar het kerkelijk leven ging toch gewoon door. We mogen het ambt van diaken niet overschatten maar ook niet helemaal onderschatten. In veel gemeenten geven zij ook catechisatie, ook daar doen zij een bid en dankgebed.
Dit soort voorbeelden zijn natuurlijk uitzonderingen; dan is dat niet zo'n bezwaar.
Maar de topicstarter had het over een redelijke permanente situatie.
Toch vind ik het vreemd dat een diaken geen vrij gebed mag doen. Binnen de GGN zijn ook eigen scholen, daar laten ze meesters en juffen toch ook vrij bidden? (begrijp best dat het niet helemaal te vergelijken is, maar jonge kinderen zijn ook doopleden van de kerk) En in de kerk moet het dan persé een ds of ouderling zijn? Ik begrijp heel goed dat het niet niks is, als je als diaken een gebed moet doen, maar mag zo iemand zich dan verschuilen achter het feit dat hij geen diaken is? Vervolgens hebben ze dus ook telkens niet de vrijmoedigheid om het ambt van ouderling op zich te nemen, zodat de gemeente verstoken blijft van een ordelijke kerkdienst. Ik kerk zelf ook in de GGN, maar bij ons is dit gelukkig niet aan de orde.