gebed tijdens leesdienst

nederlander

gebed tijdens leesdienst

Bericht door nederlander »

mag een diaken een vrij gebed doen tijdens een leesdienst als er geen ouderlingen zijn in de gemeente

of moet het een formulier gebed zijn??
henriët

Re: gebed tijdens leesdienst

Bericht door henriët »

nederlander schreef:mag een diaken een vrij gebed doen tijdens een leesdienst als er geen ouderlingen zijn in de gemeente

Waarom zou dat niet mogen???
Aan tafel doet een vader of moeder (of kind) toch ook een vrij gebed.
Formuliergebeden in de kerk slijten nogal uit.
Wat zegt dat dan nog? En hoe kun je dan de noden en dankzeggingen opdragen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
nederlander

klopt
daarom vind ik het ook moeilijk
waar worden dan de noden van de gemeente nog opgedragen in het openbaar??
huisman

Bericht door huisman »

nederlander schreef:mag een diaken een vrij gebed doen tijdens een leesdienst als er geen ouderlingen zijn in de gemeente

Als er geen ouderlingen zijn kan er dan nog wel een eredienst gehouden worden in kerkordelijke zin?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët

Bericht door henriët »

nederlander schreef:klopt
daarom vind ik het ook moeilijk
waar worden dan de noden van de gemeente nog opgedragen in het openbaar??
maar is dat dan bij jullie in de kerk?
wordt er bij jullie week in week uit een formuliergebed gebeden?

bij ons worden wekelijks de noden opgedragen, de zieken, de moeiten, maar ook de dankzeggingen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
nederlander

bij ons in veenendaal ger gem in ned b.v zijn geen predikanten meer
alleen een kerkenraad van 4 diakenen,die denken zo door te kunnen gaan met formulier gebeden

maar is dat de weg
zondag aan zondag leesdienst,van oude schrijvers

en aangezien wij met kleine kinderen zitten,zijn wij zoekende,en na speurende wat de kerkorde hier van zegt
henriët

Bericht door henriët »

nederlander schreef:bij ons in veenendaal ger gem in ned b.v zijn geen predikanten meer
alleen een kerkenraad van 4 diakenen,die denken zo door te kunnen gaan met formulier gebeden

maar is dat de weg

en aangezien wij met kleine kinderen zitten,zijn wij zoekende,en na speurende wat de kerkorde hier van zegt
Ik denk dat er hier op t forum wel een aantal mensen zijn die daar wat zinnigs over kunnen zeggen mbt de kerkorde.

Sterkte in je/jullie zoektocht.
Bedenk dat jullie een belofte hebben afgelegd bij oa de doop. Het is zo belangrijk dat kinderen een goede godsdienstige opvoeding krijgen, die thuis begint, maar waar ook de kerk aan mee mag dragen.
huisman

Bericht door huisman »

nederlander schreef:bij ons in veenendaal ger gem in ned b.v zijn geen predikanten meer

maar is dat de weg

Is dat het belangrijkste wat de kerkorde zegt....belangrijker lijkt mij of de prediking wat uitwerkt in de gemeente of Gods Geest werkt onder de prediking, als dat zo is valt er toch een hoop weg ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:

maar is dat de weg

Is dat het belangrijkste wat de kerkorde zegt....belangrijker lijkt mij of de prediking wat uitwerkt in de gemeente of Gods Geest werkt onder de prediking, als dat zo is valt er toch een hoop weg ?
ja, dat is ook zo ja
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Misschien een domme vraag, maar hoe kan het gebeuren dat een kerk geen ouderlingen meer heeft?
The Groom's still waiting at the altar
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe kan het gebeuren dat een kerk geen ouderlingen meer heeft?
De ouderlingen die men had, overlijden. Er wordt gestemd om nieuwe te benoemen, maar die hebben geen vrijmoedigheid om hun benoeming te aanvaarden. Dan houd je een kerkenraad over met alleen diakenen.
~~Soli Deo Gloria~~
nederlander

onze oudeling is een jaar of 2 geleden overleden

en de laatste predikant ds wink in januari
nederlander

kerkorde is zeker niet het belangerijkste

maar alles moet wel met orde en netheid geschieden,

daar hebben ze toch de DKO voor???
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

nederlander schreef:kerkorde is zeker niet het belangerijkste

maar alles moet wel met orde en netheid geschieden,

daar hebben ze toch de DKO voor???
De DKO, wat dit betreft, is voluit op de Schrift gebaseerd...

Het is de Schrift die leert dat een gemeente ouderlingen behoort te hebben om als gemeente te kunnen functioneren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
nederlander

ik ben het hier helemaal mee eens,maar stuit op veel weerstand van de kerkenraad
wij horen zondags niet meer wie er ziek zijn of wat er verder nog speelt,een vrij gebed zit er niet in
Plaats reactie