Oranjegekte

henriët

Re: Oranjegekte

Bericht door henriët »

huisman schreef:

Klein stukje uit dit artikel
Napraten over preek
Bevindelijk gereformeerden moeten volgens hun geloof zondagsarbeid mijden. Uitzonderingen die wel door de beugel kunnen zijn: medische zorg, politie, en zorg voor dieren binnen de agrarische sector. Maar op zondag mag bijvoorbeeld niet uitgegaan worden, gewinkeld worden of zelfs gereisd worden.

In gezinsverband wordt vaak getracht de zondag op godsdienstige wijze door te brengen. In de prakrijk betekent dat ondermeer napraten over de preek, (godsdienstige) boeken lezen, samen psalmen zingen of spelletjes spelen.
Zo denkt een AD journalist dat wij de zondag doorbrengen, ik hoop van ganse harte dat dit waar is.
Nou, ik kan me er helemaal in vinden hoor!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

Zijn het er maar 250.000 ? Mn man neemt straks het AD mee van kantoor, dus ga het ook lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Ik zie hier van jou als het over het onderwerp belastingontduiking gaat, of zwart-werken, ook alleen maar moralistische vingertjes van jou.
Klopt. Maar er is verschil:

1. Belastingontduiking is niet alleen zonde, ook is het een benadelen van je naaste. Als een ander opgaat in voetbal is dat zonde tussen hem en God, iets waar de naaste niet veel last van heeft (over het algemeen). Als iemand belasting ontduikt, benadeelt hij daarmee wél zijn naaste.
Vanwaar nu toch verschil maken in zonde? het kan allebei niet, laten we dat gewoon helder maken. Als de naaste geschaad wordt is het niet erger.
M.i. is moralisme waardeloos als het gaat om geestelijke zaken (iemand word niet geestelijker door minder geestelijke zonden te doen, tenzij hij zich bekeerd), maar heeft het waarde als het gaat om zonden tegen de naaste: door te stoppen met zo'n zonde leeft hij rechtvaardiger tegenover zijn naaste.
Bekering is toch stoppen met zonde? Hoe kun je nu rechtvaardiger leven tegenover je naaste? Al wat uit het geloof niet is, is zonde.
2. Belastingontduiking komt voor onder mensen die de naam hebben "levend christen" te zijn (tot in de kerkenraadsbanken toe), en door genoeg avondmaalsgangers wordt deze zonde vergoeilijkt of zelfs helemaal niet als zonde gezien. Voor zover ik weet is dat wat betreft voetbal in onze kringen nog niet zo.
Ik kan je melden: ook in het kerkbankje zijn er mensen die toch voetbal volgen (al weten ze dat ze het niet moeten doen).
Kortom: Ik denk dat we hier de aloude tegenstelling aantreffen, tussen de visie die meent dat het laten van zonde tegen God in zichzelf waarde heeft, en de visie die meent dat het alleen waarde heeft als het ook met ware bekering gepaard gaat. Ik acht die eerste visie verwerpelijk (zeker in onze gezindte, waar velen op een hele nette manier onbekeerd zijn en tot hun dood toe blijven), en denk daarbij aan het Godswoord van de profeet: Jullie eren Mij met jullie lippen, maar jullie hart houden jullie verre van Mij.
De eis om zonden te laten is er, je zaligheid kun je er echter niet mee verdienen.
memento

Bericht door memento »

Wilhelm schreef:

Zo zie je maar, we zijn nog maar als een nachthutje in den komkommerhof. Nog iets meer dan 220.000 bevindelijk gereformeerden......
Een beetje ongepast Schriftgebruik. Het beeld van de dochter Sion als een nachthutje in de komkommerhof gaat over waar gelovigen (iets wat helaas maar voor een klein gedeelte van die 250.000 zal gelden). De uiterlijk braaf en netjes levende mensen worden in dit hoofdstuk van Jesaja aangesproken als Sodom en Gommorra, en juist streng vermaand zich te bekeren:

10 Hoort des HEEREN woord, gij oversten van Sodom! neemt ter ore de wet onzes Gods, gij volk van Gomorra!
11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.
12 Wanneer gijlieden voor Mijn aangezicht komt te verschijnen, wie heeft zulks van uw hand geeist, dat gij Mijn voorhoven betreden zoudt?
13 Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.
14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen.
15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.
16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, laat af van kwaad te doen.
17 Leert goed doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe.
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
19 Indien gijlieden willig zijt en hoort, zo zult gij het goede dezes lands eten.

Kortom: omgezet naar onze tijd en onze gezindte zou de boodschap zijn: Mensen, jullie denken wel goed te doen door je afzijdig te houden van het WK, en in plaats daarvan naar de kerk te gaan en te bidden en te bijbellezen, maar Ik walg ervan. Kom dan, laat ons tezamen rechten...
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef
Hm.. ook bij het afpakken van een knuffelbeer van een kind moet je wel goede argumenten hebben Als je zonder reden een kind z'n knuffelbeer afpakt moet je niet verbaast zijn als hij/zij tegenstribbelt
Ik gebruikte Bijbelse argumenten maar die kunnen jou helaas niet overtuigen en dat creëert een diepe kloof tussen ons, dieper dan met wie ook op dit forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:Marnix schreef
Hm.. ook bij het afpakken van een knuffelbeer van een kind moet je wel goede argumenten hebben Als je zonder reden een kind z'n knuffelbeer afpakt moet je niet verbaast zijn als hij/zij tegenstribbelt
Ik gebruikte Bijbelse argumenten maar die kunnen jou helaas niet overtuigen en dat creëert een diepe kloof tussen ons, dieper dan met wie ook op dit forum.
Die argumenten gebruikte ik ook. En toch worden we het niet eens. Jammer dat het zo'n bijzaak als voetbal zo'n diepe kloof creëert voor jou. Dat is overigens niet wederzijds. Ik voel me met je verbonden, ondanks onze verschillen. En wat ons verbindt is Jezus, Gods Zoon, verlosser en zaligmaker. Ik hoop en denk ooit samen met jou Hem te mogen prijzen en aanbidden en zie daar naar uit.
Erasmiaan schreef:Ik kan je melden: ook in het kerkbankje zijn er mensen die toch voetbal volgen (al weten ze dat ze het niet moeten doen).
Dat, met uitzondering van wat er tussen haakjes staat, klopt inderdaad.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Tjonge, wat kinderachtig. Als die redenering opgaat leeft het WK voor half Refoforum heel erg. Men raakt er niet over uitgepraat! :D Verder ga ik op dat gedeelte maar niet serieus in... als we zo gaan discussieren.... (overigens, dat van die predikant heeft Dia aangekaart, dat een predikant het daar zondag over gehad had)
Hoho, zo heb ik het niet bedoeld! Ik maakte die opmerkingen over hoe het WK leeft omdat je op elke: losse flodder, scherpe kogel, reactie, opmerking, en wat dan ook, van wie dan ook, reageert. ;).
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 08 jul 2010, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

memento schreef: (...) een nachthutje in de komkommerhof gaat over waar gelovigen (iets wat helaas maar voor een klein gedeelte van die 250.000 zal gelden) (...)
Ik krijg hier de kriebels van. Gelukkig weet jij niet (en ik gelukkig ook niet) wie er ware gelovigen zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:

Napraten over preek
Bevindelijk gereformeerden moeten volgens hun geloof zondagsarbeid mijden. Uitzonderingen die wel door de beugel kunnen zijn: medische zorg, politie, en zorg voor dieren binnen de agrarische sector. Maar op zondag mag bijvoorbeeld niet uitgegaan worden, gewinkeld worden of zelfs gereisd worden.

In gezinsverband wordt vaak getracht de zondag op godsdienstige wijze door te brengen. In de prakrijk betekent dat ondermeer napraten over de preek, (godsdienstige) boeken lezen, samen psalmen zingen of spelletjes spelen.
Zo denkt een AD journalist dat wij de zondag doorbrengen, ik hoop van ganse harte dat dit waar is.
Ja, en als dit niet zo is, dan zijn het vast geen ware gelovigen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lourens

Bericht door Lourens »

JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:

Napraten over preek

Meen je dit Jo? :bobo
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:

Napraten over preek

Huh?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Tjonge, wat kinderachtig. Als die redenering opgaat leeft het WK voor half Refoforum heel erg. Men raakt er niet over uitgepraat! :D Verder ga ik op dat gedeelte maar niet serieus in... als we zo gaan discussieren.... (overigens, dat van die predikant heeft Dia aangekaart, dat een predikant het daar zondag over gehad had)
Hoho, zo heb ik het niet bedoeld! Ik maakte die opmerkingen over hoe het WK leeft omdat je op elke: losse flodder, scherpe kogel, reactie, opmerking, en wat dan ook, van wie dan ook, reageert. ;).
Natuurlijk. Ik en andere worden op basis van het kijken naar het WK aangevallen en bekritiseerd, logisch dat ik me dus verdedig ;)

huisman schreef:

Napraten over preek

;)

Overigens gaat het hier denk ik dus om de mensen die dit op zondag doen en niet echt aan andere vormen van ontspanning doen op zondag. Ik denk dat ik niet onder de 250000 word gerekend, ook al ga ik wel 2x naar de kerk, praat na over de preek, lees boeken etc. Het gaat meer over andere vormen van onstpanning (ik ga naast het napraten over de preek enzo ook wel eens even op de computer op zondag, of een stukje mountainbiken, of een goed programma kijken. Waar het om gaat is dat zo'n 250000 mensen geen tv kijken op zondag... en die 250000 mensen brengt hun tijd op die manier door.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marnix schreef:Waar het om gaat is dat zo'n 250000 mensen geen tv kijken op zondag... en die 250000 mensen brengt hun tijd op die manier door.
Vergeet het maar, dat geloof ik dus echt niet, dat zoveel mensen zo de zondag doorbrengen...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah

Bericht door Joannah »

Die AD journalist heeft gewoon wikipedia pagina over bevindelijk gereformeerden gecopied/pasted.
Snel verdiend loontje.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Terri

Bericht door Terri »

MarthaMartha schreef:
Marnix schreef:Waar het om gaat is dat zo'n 250000 mensen geen tv kijken op zondag... en die 250000 mensen brengt hun tijd op die manier door.
Vergeet het maar, dat geloof ik dus echt niet, dat zoveel mensen zo de zondag doorbrengen...
Misschien nog als je kinderen allemaal op de basisschool zitten.........
En als dit elke zondag zo gaat, dan vind ik dat heel bijzonder en zeker geen prestatie van mensen.
Maar inderdaad of het ook daadwerkelijk gebeurt?
Gesloten