huisman schreef:Dit zijn ferme stellingen maar ik mis de Bijbelse onderbouwing, ik lees nergens dat Jezus zo afstand nemt van het O.T.
"schaduwachtige verbondskinderen" wat zijn dat ? Het hele volk Israël was verbondsvolk niet schaduwachtig maar door de HEERE uitverkoren als volk. Wat jij zegt vind ik bijna vrijzinnig (Ik weet dat jij het anders zult bedoelen)
Ik neem geen afstand van het OT. Ik accepteer die beschuldiging onder geen enkele voorwaarde!
En het is toch zo eenvoudig, als je het maar zien wilt: de gemeente van Jezus Christus is geroepen úít Israël (en uit de volken). Petrus zegt niet voor niets: "Wordt behouden van dit verkeerd geslacht (= het ongelovige Israël"). En degenen die zich bekeerden en geloofden en dus ook gedoopt werden, vormden de gemeente, te weten het nieuwe Godsvolk.
Dus:
Het OT Israël bestond uit gelovigen en ongelovigen.
De NT gemeente bestaat uit gelovigen (ware Christgelovigen, zegt de NGB).
Ergo: OT Israël is niet naadloos overgegaan in de NT gemeente, maar wordt gevormd uit diegenen uit Israël én de volken die
geloven in Jezus Christus. Wie niet gelooft, behoort niet tot de gemeente, al kan hij er
ogenschijnlijk wel toe behoren.
Maar de ongelovigen in Israël behoorden niet
ogenschijnlijk tot Israël, maar
werkelijk. Ze behoorden écht tot het volk Israël.
Waarom willen jullie deze verschillen niet honoreren?