Nieuwe verkiezingen

freek

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door freek »

Marie-Henriëtte schreef:Van der Staaij:
"Gedoogsteun? Nu getalsmatig niet nodig. Indien toch wenselijk en inhoudelijk verantwoord: bespreekbare optie, maar met prijskaartje."

Wat zou dat prijskaartje wezen? Vrouwen mogen blijven uitsluiten in de politiek of bv. het behoud van vrijheid van onderwijs? Als Van der Staaij slim is, kiest hij voor het tweede.
Dat eerste is volgens mij niet mogelijk; politiek mag uitspraken van rechters niet ongedaan maken. En proberen het VN-vrouwenverdrag te wippen, is kansloos.
caprice

Bericht door caprice »

Marie-Henriëtte schreef:Van der Staaij:
"Gedoogsteun? Nu getalsmatig niet nodig. Indien toch wenselijk en inhoudelijk verantwoord: bespreekbare optie, maar met prijskaartje."

Wat zou dat prijskaartje wezen? Vrouwen mogen blijven uitsluiten in de politiek of bv. het behoud van vrijheid van onderwijs? Als Van der Staaij slim is, kiest hij voor het tweede.
Van der Staaij is echt niet dom, maar ik vrees dat hij daar niet zo uit mag kiezen, alsof je op een verjaardag een gebakje uit mag zoeken...
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Josephus

Bericht door Josephus »

sela schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Bonny schreef:Zojuist in het Journaal: Kees vd Staaij is bereid gedoogsteun te geven aan een centrumrechts kabinet.
Dan zul je zien dat er straks een storm van kritiek komt van links als Wilders hier positief op reageert. Je hoeft waarschijnlijk niet te raden waarom.
zou je kritiek hierop terecht vinden?
Terecht of niet, het is natuurlijk wel enigszins ironisch dat Wilders (die de islam verwijt dat die vrouw- en homo-onvriendelijk is) gedoogsteun zou aannemen van een partij die vrouwen- en homo-emancipatie ook niet direct heel hoog op haar speerpuntenlijstje heeft staan...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere

Bericht door Jongere »

Josephus schreef:Terecht of niet, het is natuurlijk wel enigszins ironisch dat Wilders (die de islam verwijt dat die vrouw- en homo-onvriendelijk is) gedoogsteun zou aannemen van een partij die vrouwen- en homo-emancipatie ook niet direct heel hoog op haar speerpuntenlijstje heeft staan...
Dat zou een mooi teken zijn dat hij begrijpt waarin de islam van het christendom verschilt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:
Josephus schreef:Terecht of niet, het is natuurlijk wel enigszins ironisch dat Wilders (die de islam verwijt dat die vrouw- en homo-onvriendelijk is) gedoogsteun zou aannemen van een partij die vrouwen- en homo-emancipatie ook niet direct heel hoog op haar speerpuntenlijstje heeft staan...
Dat zou een mooi teken zijn dat hij begrijpt waarin de islam van het christendom verschilt.
Tja, ik ben bang dat die gedoogsteun alleen zal worden aanvaard vanuit opportunisme...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Ik denk dat -zoals het er nu naar uitziet- er maar één partij is die mogelijk een obstakel vormt voor een centrum rechts kabinet; het CDA. Het CDA zal waarschijnlijk niet gaan regeren met de VVD en PVV. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat het CDA stemmen wil terugwinnen.

Een Kabinet Paars + zou het CDA juist zeer goed uitkomen zodat zij vanuit de oppositie hier tegen kunnen ageren. Als zij dat een beetje naar behoren doen, en Paars + wordt een ramp, dan heeft het CDA over vier jaar gegarandeerd weer meer zetels te pakken.
sela

Bericht door sela »

Luther schreef:
sela schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Bonny schreef:Zojuist in het Journaal: Kees vd Staaij is bereid gedoogsteun te geven aan een centrumrechts kabinet.
Dan zul je zien dat er straks een storm van kritiek komt van links als Wilders hier positief op reageert. Je hoeft waarschijnlijk niet te raden waarom.
Absoluut niet. Alles is beter dan Paars-III en dat weet Kees van der Staaij ook. Bovendien: Laat de PVV maar meeregeren, dan is het ook weer snel afgelopen met deze club.
mocht het eventueel qua tijd uitkomen: wat zijn voor refo's ook alweer precies de puinhopen van paars?

oja, verder ben ik wel benieuwd wat men (in het geval van geen bezwaar tegen de gedoogsteun door de sgp) vindt van deze reacties van wat cda prominenten. http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezing ... met_PVV_af
Marie-Henriëtte

@Sela,

CDA prominent Wim van de Camp vond het raar dat het NRC Handelsbald CDA prominenten opvoert om de moeilijkheden met de PVV te etaleren.
"Objectief?" Schreef hij op zijn twitter.

De enkele CDA prominenten die in het NRC Handelsblad hun woord voerden, hadden natuurlijk een coalitie met VVD, GroenLinks en D66 voor ogen. Maar nadat Balkenende de voorkeur voor deze coalitie naar buiten bracht, verloor de partij gelijk twee zetels in 1 dag volgens de peilingen.
De dramatische verkiezingsuitslag voor het CDA kennen we inmiddels allemaal.
sela

Bericht door sela »

interessant mh. gelijk even de verdere tweets doorgespit. daarin proef je trouwens dat de kans op vvd, pvv, cda misschien toch niet helemaal nihil is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

sela schreef:
Luther schreef:
sela schreef:
Absoluut niet. Alles is beter dan Paars-III en dat weet Kees van der Staaij ook. Bovendien: Laat de PVV maar meeregeren, dan is het ook weer snel afgelopen met deze club.
mocht het eventueel qua tijd uitkomen: wat zijn voor refo's ook alweer precies de puinhopen van paars?

oja, verder ben ik wel benieuwd wat men (in het geval van geen bezwaar tegen de gedoogsteun door de sgp) vindt van deze reacties van wat cda prominenten. http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezing ... met_PVV_af
De puinhopen van 8 jaars Paars (1994-2002) zijn uit christelijk perspectief helaas ernstig:
- euthanasie uit het wetboek van starfrecht
- uitbreiding abortus naar 24 weken
- opheffing bordeelverbod
- legalisering softdrugsgebruik
- uitbreiding anti-discriminatiewetgeving
- legalisering homohuwelijk
- flitsscheiding
- individualisering belastingstelsel
- adoptie door homoparen
- aantal koopzondagen van 8 naar 12; touristische gebieden 52 zondagen

Paars+ heeft nog een aantal wensen op het programma:
- verbod op de SGP, als zij geen vrouwen op de lijst toelaat
- schrapping 'enkele-feit-constructie' uit de AWBG
- verruiming euthanasiewetgeving, levensmoeheid
- pil van Drion
- winkelopenstelling op zondagen naar 52; vrij laten aan de gemeenten
- acceptatieplicht leerlingen bijzonder onderwijs
- ingrijpen personeelsbeleid christelijke organisaties met subsidie van de overheid
- afschaffen heffingskorting
- Geen recht op AOW indien moeder bij de kinderen thuis blijft en geen betaald werk doet
- Aantasting positie kerken en religieuze gemeenschappen, i.q.: wetgeving gaat dan ook binnen de kerken gelden.

Ik weet het: het is allemaal voorzegd in de Bijbel en ik weet ook: Hier beneden is het niet.
Maar we zijn toch ook verantwoordelijk en rentmeester; zouden we dan niet alles moeten doen, wat binnen onze mogelijkheden ligt, om bovenstaande te verhinderen. In de gegeven omstandigheden kan dat alleen door bijvoorbeld als SGP gedoogsteun te garanderen aan een kabinet van VVD-PVV-CDA.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
caprice

Bericht door caprice »

Luther schreef: - Aantasting positie kerken en religieuze gemeenschappen, i.q.: wetgeving gaat dan ook binnen de kerken gelden.
Het rijtje wat je opnoemt is me bekend, maar dit punt vind ik wel zeer merkwaardig. Men geeft zo hoog op van een scheiding tussen kerk en staat. Dat betekent: geen inmenging van de kerk (dat is wat anders dan persoonlijk geloof) in de overheid, maar ook geen inmenging van de overheid in de kerk. Men roept die leuze te pas en te onpas, maar als men vanuit de overheid iets wenst te zien in de kerk, zoals vrouwen in het ambt, of de kwestie onlangs, dat mensen die leven in openbare zonden de sacramenten zouden kunnen moeten gebruiken, dan zou men zich er wel mee mogen bemoeien als overheid? Dat is een zaak van louter de kerk alleen, en als de overheid zich daarmee inmengt, stoot zij vooral in het laatste geval door tot het hart van de zaak, in het heiligdom. Dan zou de kerk geen censuur meer mogen toepassen. Dan moet elke homosexueel maar aan het Heilig Avondmaal mogen deelnemen, en zodoende de tafel des HEEREN ontheiligen. En vrouwen de kansel opgejaagd worden.

Scheiding tussen kerk en staat? Nee, spreken met twee tongen, zoals veel van de partijleden van seculiere partijen op de verkiezingsavond ook deden. Spreken met dubbele tong, op de feestjes, van de overmatige drank. Moeten zulke mannen ons land regeren?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Josephus schreef:
Jongere schreef:
Tja, ik ben bang dat die gedoogsteun alleen zal worden aanvaard vanuit opportunisme...
En om dezelfde reden geven zal worden....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
sela

Bericht door sela »

@ luther

'lees tussen de regels door dat je standpunt niet helemaal eenduidig is, zeg, niet helemaal voor een kabinet mammon 1. (mammon 1, zo noem ik in mijn gedachten het kabinet dat met vvd/pvv/cda (en mogelijk dankzij het gedogen van de sgp) ontstaat. misschien niet helemaal objectief van me, er klinkt stellingname in door. maar goed, ik was reeds eerder open over mijn ideologische veren.)

ik begrijp je denk ik anderzijds wel. toch voel ik een probleem: gelijke kansen voor iedereen, daar geloof ik in. zoals in: ieder mens is even zondig voor God. dat heeft voor mij de consequentie dat ik ook afgestapt ben van het standpunt 'eigen volk eerst'.

de bovengenoemde coalitie heeft (kortweg) de visie dat door het rijker van de rijken maken de economie weer kan herstellen (liberalisme). 'op ondernemers drijft onze economie'. dat is een visie die ik verder wil respecteren, maar waar ik niet in geloof als oplossing. een concreet voorbeeld: de marktwerking in de thuiszorg en wat we daar met de kennis achteraf van zien. en: hulp aan ouderen, de salarissen van alphahulpen (of andere schoonmakers (met hun gezin)) doen mij meer dan de enkelfeitsconstructie. dit is slechts 1 voorbeeld. vraag gerust naar meer.

wellicht voel ik me dus niet helemaal thuis in het idee dat paars+ erger is dan mammon 1 of 'eigen (refo)volk eerst'.
Laatst gewijzigd door sela op 14 jun 2010, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Stapje voor stapje.
Voorlopig hebben we een informateur die alleen dit gaat doen volgens refdag.nl:
De koningin heeft hem gevraagd als eerste te onderzoeken of er een kabinet mogelijk is waarin de VVD en de PVV zitting hebben, zo blijkt uit een verklaring van de Rijksvoorlichtingsdienst. Daarin staat dat Rosenthal de mogelijkheid gaat onderzoeken van een kabinet „waarvan de grootste partij en de grootste winnaar deel uitmaken”.
Een derde of (gedoogsteun van) een vierde partij is nog lang niet in beeld.

En laten we nuchter zijn: welk kabinet zal bereid zijn 'de prijs' van Van der Staaij te betalen? Vergeet dat maar gewoon.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marie-Henriëtte

refo schreef:Stapje voor stapje.
Voorlopig hebben we een informateur die alleen dit gaat doen volgens refdag.nl:
De koningin heeft hem gevraagd als eerste te onderzoeken of er een kabinet mogelijk is waarin de VVD en de PVV zitting hebben, zo blijkt uit een verklaring van de Rijksvoorlichtingsdienst. Daarin staat dat Rosenthal de mogelijkheid gaat onderzoeken van een kabinet „waarvan de grootste partij en de grootste winnaar deel uitmaken”.
Een derde of (gedoogsteun van) een vierde partij is nog lang niet in beeld.

En laten we nuchter zijn: welk kabinet zal bereid zijn 'de prijs' van Van der Staaij te betalen? Vergeet dat maar gewoon.
Wat is die prijs dan, weet jij het?
Gesloten