Nieuwe verkiezingen

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Nieuwe verkiezingen

Bericht door Gian »

Wilders heeft een tijdje geleden al aangegeven dat hij tevreden is met een minderheidskabinet. Daarom begrijp ik niet dat men speculeert over een kabinet van PVV-VVD-D66. Daar ben ik niet zo bang voor.
Waarschijnlijk wordt het dus PVV met CDA en VVD. Fijn dat Wilders inziet dat hij toch geen meerderheid kan vormen.
Verder vind ik de kritiek op Balkenende ongepast. Ik vind dat hij het kabinet best behoorlijk door deze lastige oppositie heeft geleid. Natuurlijk, dit kabinet was besluiteloos. Vooralsnog mag je dat niet alleen op conto schrijven van JP. Balkenende was de enige die een goed antwoord had op Pim Fortyn destijds.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door freek »

Gian schreef:Wilders heeft een tijdje geleden al aangegeven dat hij tevreden is met een minderheidskabinet. Daarom begrijp ik niet dat men speculeert over een kabinet van PVV-VVD-D66. Daar ben ik niet zo bang voor.
Waarschijnlijk wordt het dus PVV met CDA en VVD. Fijn dat Wilders inziet dat hij toch geen meerderheid kan vormen.
Verder vind ik de kritiek op Balkenende ongepast. Ik vind dat hij het kabinet best behoorlijk door deze lastige oppositie heeft geleid. Natuurlijk, dit kabinet was besluiteloos. Vooralsnog mag je dat niet alleen op conto schrijven van JP. Balkenende was de enige die een goed antwoord had op Pim Fortyn destijds.
Mee eens.
Verder moeten we niet de illusie hebben dat het in de toekomst beter gaat. Coalitieregeringen pasten goed in een verzuild bestel, zonder al téveel zwevende kiezers, en in een tijdperk waarin mensen nog een min of meer vastomlijnd geheel van opvattingen kende. Dit is volledig veranderd. Het stikt van de zwevende kiezers die de ene keer 'a', de andere keer 'b' zeggen, politieke partijen deinen mee op de meningsvorming onder het volk en voor hen geldt dus ook de ene keer 'a', de andere keer 'b'. Volgens mij kunnen we beter nadenken over een andere regeringsvorm; in elk geval geen vorm waarin het nauwelijks mogelijk is coalities te vormen.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Marie-Henriëtte »

Niet alle kritiek op Balkenende is onterecht. Met de val van zijn vierde kabinet is nu wel duidelijk gebleken dat Balkenende over onvoldoende leiderschap beschikt om een kabinet in goede lijnen te leiden. Ik vond het altijd al geen leider om te zien, nu is dat qua vaardigheden ook uitgekomen. Geef mij Donner maar. De coalitie die ik verder voor ogen heb: PVV-CDA-VVD.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door freek »

Marie-Henriëtte schreef:Niet alle kritiek op Balkenende is onterecht. Met de val van zijn vierde kabinet is nu wel duidelijk gebleken dat Balkenende over onvoldoende leiderschap beschikt om een kabinet in goede lijnen te leiden. Ik vond het altijd al geen leider om te zien, nu is dat qua vaardigheden ook uitgekomen. Geef mij Donner maar. De coalitie die ik verder voor ogen heb: PVV-CDA-VVD.
Ik hoop het ook. Want als PVV in de coalitie zit, zijn de scherpe kantjes er zo af. En een rechts kabinet is wat we nodig hebben, in tijden van economische crisis. Het probleem wordt pas echt groot, als PVV met een grote stemmenwinst, weigert om in een coalitie te stappen. Waar het schip dan strandt, kan ik nog niet voorzien.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door jvdg »

Wilders zegt dat de partij er klaar voor is, maar bij de gemeenteraadsverkiezingen was hij dat maar in twee gemeentes.
Zou Wilders dan wel klaar zijn voor landelijke verkiezingen?
Heeft hij daarvoor wel de geschikte kandidaten die eventueel ook op het pluche kunnen zitten?

Daarom denk ik dat Wilders de voorkeur heeft voor een minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV.
Zo kan hij indirect meeregeren zonder z'n vingers te branden.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Wilhelm »

Ik geloof nooit dat Wilders de coalitie ingaat. Dan is zijn rol echt uitgespeeld.
Een andere vraag is nog : wat zegt het staatsrecht over een partij die geen leden heeft ?
Kan dat de PVV nog parten spelen bij eventuele regeringsdeelname ?


Wat Freek aangeeft is een heldere analyse. Hoelang kunnen we met deze versnippering in het politieke landschap doorgaan ? Wordt het toch tijd voor een twee of drie partijenstelsel ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

freek schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Niet alle kritiek op Balkenende is onterecht. Met de val van zijn vierde kabinet is nu wel duidelijk gebleken dat Balkenende over onvoldoende leiderschap beschikt om een kabinet in goede lijnen te leiden. Ik vond het altijd al geen leider om te zien, nu is dat qua vaardigheden ook uitgekomen. Geef mij Donner maar. De coalitie die ik verder voor ogen heb: PVV-CDA-VVD.
Ik hoop het ook. Want als PVV in de coalitie zit, zijn de scherpe kantjes er zo af. En een rechts kabinet is wat we nodig hebben, in tijden van economische crisis. Het probleem wordt pas echt groot, als PVV met een grote stemmenwinst, weigert om in een coalitie te stappen. Waar het schip dan strandt, kan ik nog niet voorzien.
Je bent zeker ondernemer. Rechts kabinet tijdens bezuinigingen is dramatisch voor de gewone burger , ik denk niet dat PVV ooit zal moeten weigeren om in een coalitie mee te doen . Ze worden gewoon niet gevraagd (gelukkig maar). Ze zitten straks met 25 man te blaten dat alles de schuld is van de Marokkanen. ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Fjodor »

Wilhelm schreef:Ik geloof nooit dat Wilders de coalitie ingaat. Dan is zijn rol echt uitgespeeld.
Een andere vraag is nog : wat zegt het staatsrecht over een partij die geen leden heeft ?
Kan dat de PVV nog parten spelen bij eventuele regeringsdeelname ?


Wat Freek aangeeft is een heldere analyse. Hoelang kunnen we met deze versnippering in het politieke landschap doorgaan ? Wordt het toch tijd voor een twee of drie partijenstelsel ?
Ik denk dat een twee of drie partijenstelsel juist leidt tot nog meer zwevende partijen, en dat het dan nog veel meer enkel gaat om op een marketingachtige manier zoveel mogelijk stemmen te verwerven. Ben bang dat de politiek dan nog meer aan inhoud in gaat boeten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

CDA 32 Hier naast de laatste peiling na de val van het kabinet.
PvdA 21 CDA VVD D66 67 zetels
SP 12 CDA PVDA D66 71 zetels
VVD 17 PVDA D66 VVD 56 zetels (dus geen paars)
PVV 24 CDA VVD PVV 73 zetels
Gro/Li 11 Conclusie een drie partijen kabinet lijkt niet mogelijk alleen CDA PVDA PVV 77 zetels (niet echt realistisch)
CU 8
D66 18
SGP 2
PvDier 3
TON 2
Total 150
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Zosinus »

Wilhelm schreef:Ik geloof nooit dat Wilders de coalitie ingaat. Dan is zijn rol echt uitgespeeld.
Een andere vraag is nog : wat zegt het staatsrecht over een partij die geen leden heeft ?
Kan dat de PVV nog parten spelen bij eventuele regeringsdeelname ?
Staatsrecht zegt niets over politieke partijen dus ook niet over ledenloze partijen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:Wilders heeft een tijdje geleden al aangegeven dat hij tevreden is met een minderheidskabinet. Daarom begrijp ik niet dat men speculeert over een kabinet van PVV-VVD-D66. Daar ben ik niet zo bang voor.
Waarschijnlijk wordt het dus PVV met CDA en VVD. Fijn dat Wilders inziet dat hij toch geen meerderheid kan vormen.
Verder vind ik de kritiek op Balkenende ongepast. Ik vind dat hij het kabinet best behoorlijk door deze lastige oppositie heeft geleid. Natuurlijk, dit kabinet was besluiteloos. Vooralsnog mag je dat niet alleen op conto schrijven van JP. Balkenende was de enige die een goed antwoord had op Pim Fortyn destijds.
Denkt je dat Wilders samen met de VVD gaat regeren? Daar komt hij toch zelf uit? Volgens mij is er nog niet over verkiezingen gesproken. Ik verwacht eerder dat een rompkabinet komt van i.i.g. CDA en CU of is dat toch onrealistisch gezien de grootte van CU?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door refo »

Een minderheidskabinet met gedoogsteun van PVV??!! Wie zal er zo gek zijn?
Bij elk wissewasje bij Wilders op schoot.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door jvdg »

refo schreef:Een minderheidskabinet met gedoogsteun van PVV??!! Wie zal er zo gek zijn?
Bij elk wissewasje bij Wilders op schoot.
Je hebt helemaal gelijk, maar, gezien de politieke verhoudingen op dit moment, zie ik geen andere oplossing.

Voorafgaande aan de verkiezingsuitslag zal ik de Koningin alvast informeren om jou als informateur aan te stellen. Dan komt het vast goed. :slurp
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Joannah »

Zosinus schreef:
Wilhelm schreef:Ik geloof nooit dat Wilders de coalitie ingaat. Dan is zijn rol echt uitgespeeld.
Een andere vraag is nog : wat zegt het staatsrecht over een partij die geen leden heeft ?
Kan dat de PVV nog parten spelen bij eventuele regeringsdeelname ?
Staatsrecht zegt niets over politieke partijen dus ook niet over ledenloze partijen.
Geert Wilders maakt niet dezelfde fout als de LPF destijds, die een ongedisciplineerd zooitje was.
Maar of het nu rechtsom of linksom wordt, een stabiele tijd kun je wel op je buik schrijven.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
Zosinus schreef:
Wilhelm schreef:Ik geloof nooit dat Wilders de coalitie ingaat. Dan is zijn rol echt uitgespeeld.
Een andere vraag is nog : wat zegt het staatsrecht over een partij die geen leden heeft ?
Kan dat de PVV nog parten spelen bij eventuele regeringsdeelname ?
Staatsrecht zegt niets over politieke partijen dus ook niet over ledenloze partijen.
Geert Wilders maakt niet dezelfde fout als de LPF destijds, die een ongedisciplineerd zooitje was.
Maar of het nu rechtsom of linksom wordt, een stabiele tijd kun je wel op je buik schrijven.
Wilders zit morgen niet in de kerk ,luistert niet naar Gods Woord en kan dus onze hoop niet zijn. Gezegende zondag voor allen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten