Erasmiaan schreef:huisman schreef:Afgewezen schreef
Ik zie nergens in de Schrift een pleiten op de (doop)belofte.
Ik laat zien dat het wel in de Bijbel staat maar dan zeg je, ja maar dat waren geen onbekeerde mensen . Laat ik dit als laatste tegen jou zeggen omdat de Schrift jou niet kan overtuigen: Alle hoorders van het Evangelie mogen ja moeten werkzaam worden met de beloften Gods anders gaan ze voor eeuwig verloren.
Tot ziens afgewezen (Je kunt ook te ver gaan)
Ik vind dit een beetje flauw, huisman. Afgewezen heeft een terecht punt, je geeft niet aan waar
onbekeerden opgewekt worden om met de (doop)beloften werkzaam te zijn. Overigens begint dat drammerige, over het pleiten op de beloften (door onbekeerden), me steeds meer tegen te staan (sorry voor het woord 'drammerige' maar ik kan het even niet beter formuleren zonder aan zeggingskracht in te boeten). Als God je gaat leren wie je bent, dan ga je niet pleiten, maar jezelf schuldig verklaren.
O God, wees mij de zondaar genadig.
P.s.: voordat je hier weer consequenties uit trekt: onverlet blijft staan wat ik hier eerder over doop, beloften en gebed heb gezegd in dit topic.
Ik vind mijzelf ook wel eens drammerig

Mijn intentie om dit steeds weer naar voren te brengen is tweeledig
1. Er zijn in onze gezindte veel mensen die heimelijk God de schuld geven van hun onbekeerde staat. Zij verschuilen zich achter onmacht ,dood zijn in zonde en misdaden enz. De puriteinen zeggen dat je dan juist geschikt bent voor Zijn genade, want doden zullen horen de Stem van de levende God, Hij zoekt immers het verlorene en niet het verkorene.
Daar ligt een groot verschil in prediking of je Gods liefde laat gelden voor het verlorene of voor de verkorenen
( Ga nu niet zeggen dat allebei waar is, dat weet ik ook wel maar het verschil is hoorbaar in de prediking)
2. Er wordt zo vaak van Gods liefde een begrijpelijke liefde gemaakt voor b.v. ondekte zondaren, Gods kinderen, de uitverkorenen. Maar Gods liefde is een onbegrijpelijke liefde Hij heeft de zondaar lief als deze nog een vijand van Hem is.
Daarom is het Evangelie juist gericht op die onbekeerde vijanden van de HEERE terwijl hier af en toe klinkt alsof het Evangelie alleen iets te zeggen heeft tot Gods kinderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.