De doop als pleitgrond?

Orchidee

Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.
Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?
Ik heb bij deze besloten, om niet meer aan deze , discussie mee te doen ::bye
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef: Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?
Ik vereng niks.

God belooft nu eenmaal niet aan jan en alleman dat ze bekeerd kunnen of zullen worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef: Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?
Ik vereng niks.

God belooft nu eenmaal niet aan jan en alleman dat ze bekeerd kunnen of zullen worden.
God belooft aan een ieder dat ze bekeerd kunnen worden Bert!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.
Dus afgewezen en Bert er staan geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel ? En als je nog onbekeerd bent mag je al deze oproepen in Gods Woord naast je neerleggen? (Ze zijn immers volgens jullie alleen voor gelovigen) Hebben jullie nooit begrepen dat de N.T. brieven tot de hele gemeente waren gericht en dat die gemeenten al heel vroeg kaf en koren in zich droegen (Zie Openbaring 2 en 3)
Het Evangelie is altijd tot onbekeerden gekomen met bevel van bekering en geloof . Hoe kan de HEERE dat nu bevelen wij zijn toch onbekwaam dood in zonde en misdaden ? Ja, maar het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid die het hardste hart kan breken door b.v. door die evangelische belofte uit Jesaja 53
1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
Henriët, als zo'n oproep tot gelovigen plaatsvindt, komt die toch in een heel ander licht te staan dan wanneer je deze beschouwt als een oproep tot bekering aan ongelovigen? Het is toch altijd belangrijk om te kijken tégen wie iets gezegd wordt in de Bijbel? Pas dan kunnen we toch kijken in welke zin we de toepassing op bijv. onszelf mogen maken?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Huisman, ik voel me even niet aangesproken. :hum Ik geloof dat er zeker een oproep tot geloof en bekering is voor onbekeerden.
Alleen, die staat niet in de door jou aangehaalde tekst.
huisman

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik heb bij deze besloten, om niet meer aan deze , discussie mee te doen ::bye
Wat een verstandig besluit ;) Ik ben op een verkiezingsbidstond geweest kom terug en zie dat diverse forumleden mij van alles beschuldigen: Remonstrantisme en nog erger voorstander van de kinderdoop. Ik hou er ook maar mee op :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik vereng niks.

God belooft aan een ieder dat ze bekeerd kunnen worden Bert!
Ooh?

En dit dan:

2 Kor 2:

14 En Gode zij dank, Die ons 26allen tijd doet 27triomferen 28in Christus, den den 29reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
15 Want wij zijn Gode 30een goede reuk van Christus, in degenen die zalig worden, en in degenen die verloren gaan;
16 eDezen wel 31een reuk des doods ten dode, maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen 32bekwaam?

Jes 6:

9 Toen zeide Hij: Ga heen en zeg 29tot dit volk: eHorende hoort, 30maar verstaat niet, en ziende ziet, maar 31merkt niet.
10 32Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en 33sluit hun ogen, fopdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en 34Hij 35het 36geneze.
11 Toen zeide ik: 37Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat 38de steden 39verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land 40met verwoesting verstoord worde.
12 Want de HEERE zal 41die mensen 42verre wegdoen, en 43de verlating zal groot wezen 44in het binnenste des lands.

Trouwens, er is geen twee-erlei wil in God. Hij doet al wat Hem goed dunkt. Dus, als God wil dat iemand zalig wordt, dan wordt hij ook zalig. Vergelijk even hoofd 3/4 van de DL...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
Dus afgewezen en Bert er staan geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel ? En als je nog onbekeerd bent mag je al deze oproepen in Gods Woord naast je neerleggen? (Ze zijn immers volgens jullie alleen voor gelovigen) Hebben jullie nooit begrepen dat de N.T. brieven tot de hele gemeente waren gericht en dat die gemeenten al heel vroeg kaf en koren in zich droegen (Zie Openbaring 2 en 3)
Het Evangelie is altijd tot onbekeerden gekomen met bevel van bekering en geloof . Hoe kan de HEERE dat nu bevelen wij zijn toch onbekwaam dood in zonde en misdaden ? Ja, maar het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid die het hardste hart kan breken door b.v. door die evangelische belofte uit Jesaja 53
1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Nu verander je gauw even een woordje van 'belofte' in 'oproep'. Slim bedacht!

Natuurlijk is er een oproep, nee, een bevel aan iedereen tot geloof en bekering.

Maar daar hadden we het niet over...

Ondertussen, die tekst hierboven is gericht tot de dorstigen, en degenen zonder geld, enz. ALLEEN, en niet tot allen hoofd voor hoofd....
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
Nu verander je gauw even een woordje van 'belofte' in 'oproep'. Slim bedacht!

Natuurlijk is er een oproep, nee, een bevel aan iedereen tot geloof en bekering.

Maar daar hadden we het niet over...

Ondertussen, die tekst hierboven is gericht tot de dorstigen, en degenen zonder geld, enz. ALLEEN, en niet tot allen hoofd voor hoofd....
Nee niet aan allen.
Niet aan gelovigen: waarom weegt gijlieden geld uit voor wat niet verzadigen kan? Dat kan niet aan gelovigen gericht zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

Precies Refo dat is ook de uitleg die de Erskines geven en als je de tekst in zijn context leest is er ook geen andere uitleg mogelijk.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Afgewezen schreef
Ik zie nergens in de Schrift een pleiten op de (doop)belofte.
Ik laat zien dat het wel in de Bijbel staat maar dan zeg je, ja maar dat waren geen onbekeerde mensen . Laat ik dit als laatste tegen jou zeggen omdat de Schrift jou niet kan overtuigen: Alle hoorders van het Evangelie mogen ja moeten werkzaam worden met de beloften Gods anders gaan ze voor eeuwig verloren.

Tot ziens afgewezen (Je kunt ook te ver gaan)
Ik vind dit een beetje flauw, huisman. Afgewezen heeft een terecht punt, je geeft niet aan waar onbekeerden opgewekt worden om met de (doop)beloften werkzaam te zijn. Overigens begint dat drammerige, over het pleiten op de beloften (door onbekeerden), me steeds meer tegen te staan (sorry voor het woord 'drammerige' maar ik kan het even niet beter formuleren zonder aan zeggingskracht in te boeten). Als God je gaat leren wie je bent, dan ga je niet pleiten, maar jezelf schuldig verklaren. O God, wees mij de zondaar genadig.

P.s.: voordat je hier weer consequenties uit trekt: onverlet blijft staan wat ik hier eerder over doop, beloften en gebed heb gezegd in dit topic.
Ik vind mijzelf ook wel eens drammerig ;) Mijn intentie om dit steeds weer naar voren te brengen is tweeledig
1. Er zijn in onze gezindte veel mensen die heimelijk God de schuld geven van hun onbekeerde staat. Zij verschuilen zich achter onmacht ,dood zijn in zonde en misdaden enz. De puriteinen zeggen dat je dan juist geschikt bent voor Zijn genade, want doden zullen horen de Stem van de levende God, Hij zoekt immers het verlorene en niet het verkorene.
Daar ligt een groot verschil in prediking of je Gods liefde laat gelden voor het verlorene of voor de verkorenen
( Ga nu niet zeggen dat allebei waar is, dat weet ik ook wel maar het verschil is hoorbaar in de prediking)
2. Er wordt zo vaak van Gods liefde een begrijpelijke liefde gemaakt voor b.v. ondekte zondaren, Gods kinderen, de uitverkorenen. Maar Gods liefde is een onbegrijpelijke liefde Hij heeft de zondaar lief als deze nog een vijand van Hem is.
Daarom is het Evangelie juist gericht op die onbekeerde vijanden van de HEERE terwijl hier af en toe klinkt alsof het Evangelie alleen iets te zeggen heeft tot Gods kinderen.
Ander

Bericht door Ander »

henriët schreef:
Bert Mulder schreef:
Het is wel niet aan mij gericht maar ik voel me toch aangesproken. Onlangs werd ik door een andere forummer ook al beticht van het minimaliseren van het Evangelie. Toch is dat, ook in dit opzicht, niet eerlijk. Zoals Afgewezen al zei: je moet wel bedenken tot wie de woorden van Paulus in Fil. 2 gericht zijn. En dat is niet tot ongelovigen/onbekeerden. Ik heb een verdenking: wanneer je zo hamert op beloften dan leg je je eigen visie in de tekst, zoals hier gebeurt. En dat is fout. Gods beloften hebben een adres.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe!

sorry...kon het even niet laten...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ander

Bericht door Ander »

Orchidee schreef:Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe!

Plaats reactie