Ik heb bij deze besloten, om niet meer aan deze , discussie mee te doenhenriët schreef:Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?Bert Mulder schreef:Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
De doop als pleitgrond?
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- Bert Mulder
- Berichten: 9114
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Ik vereng niks.henriët schreef: Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?
God belooft nu eenmaal niet aan jan en alleman dat ze bekeerd kunnen of zullen worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
God belooft aan een ieder dat ze bekeerd kunnen worden Bert!Bert Mulder schreef:Ik vereng niks.henriët schreef: Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?
God belooft nu eenmaal niet aan jan en alleman dat ze bekeerd kunnen of zullen worden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Dus afgewezen en Bert er staan geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel ? En als je nog onbekeerd bent mag je al deze oproepen in Gods Woord naast je neerleggen? (Ze zijn immers volgens jullie alleen voor gelovigen) Hebben jullie nooit begrepen dat de N.T. brieven tot de hele gemeente waren gericht en dat die gemeenten al heel vroeg kaf en koren in zich droegen (Zie Openbaring 2 en 3)Bert Mulder schreef:Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
Het Evangelie is altijd tot onbekeerden gekomen met bevel van bekering en geloof . Hoe kan de HEERE dat nu bevelen wij zijn toch onbekwaam dood in zonde en misdaden ? Ja, maar het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid die het hardste hart kan breken door b.v. door die evangelische belofte uit Jesaja 53
1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Henriët, als zo'n oproep tot gelovigen plaatsvindt, komt die toch in een heel ander licht te staan dan wanneer je deze beschouwt als een oproep tot bekering aan ongelovigen? Het is toch altijd belangrijk om te kijken tégen wie iets gezegd wordt in de Bijbel? Pas dan kunnen we toch kijken in welke zin we de toepassing op bijv. onszelf mogen maken?henriët schreef:Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?Bert Mulder schreef:Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
@Huisman, ik voel me even niet aangesproken.
Ik geloof dat er zeker een oproep tot geloof en bekering is voor onbekeerden.
Alleen, die staat niet in de door jou aangehaalde tekst.
Alleen, die staat niet in de door jou aangehaalde tekst.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Wat een verstandig besluitOrchidee schreef:Ik heb bij deze besloten, om niet meer aan deze , discussie mee te doenhenriët schreef:Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?Bert Mulder schreef:Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Berichten: 9114
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Ooh?henriët schreef:God belooft aan een ieder dat ze bekeerd kunnen worden Bert!Bert Mulder schreef:Ik vereng niks.henriët schreef: Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?
God belooft nu eenmaal niet aan jan en alleman dat ze bekeerd kunnen of zullen worden.
En dit dan:
2 Kor 2:
14 En Gode zij dank, Die ons 26allen tijd doet 27triomferen 28in Christus, den den 29reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
15 Want wij zijn Gode 30een goede reuk van Christus, in degenen die zalig worden, en in degenen die verloren gaan;
16 eDezen wel 31een reuk des doods ten dode, maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen 32bekwaam?
Jes 6:
9 Toen zeide Hij: Ga heen en zeg 29tot dit volk: eHorende hoort, 30maar verstaat niet, en ziende ziet, maar 31merkt niet.
10 32Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en 33sluit hun ogen, fopdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en 34Hij 35het 36geneze.
11 Toen zeide ik: 37Hoe lang, Heere? En Hij zeide: Totdat 38de steden 39verwoest worden, zodat er geen inwoner zij, en de huizen, dat er geen mens zij, en dat het land 40met verwoesting verstoord worde.
12 Want de HEERE zal 41die mensen 42verre wegdoen, en 43de verlating zal groot wezen 44in het binnenste des lands.
Trouwens, er is geen twee-erlei wil in God. Hij doet al wat Hem goed dunkt. Dus, als God wil dat iemand zalig wordt, dan wordt hij ook zalig. Vergelijk even hoofd 3/4 van de DL...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9114
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Nu verander je gauw even een woordje van 'belofte' in 'oproep'. Slim bedacht!huisman schreef:Dus afgewezen en Bert er staan geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel ? En als je nog onbekeerd bent mag je al deze oproepen in Gods Woord naast je neerleggen? (Ze zijn immers volgens jullie alleen voor gelovigen) Hebben jullie nooit begrepen dat de N.T. brieven tot de hele gemeente waren gericht en dat die gemeenten al heel vroeg kaf en koren in zich droegen (Zie Openbaring 2 en 3)Bert Mulder schreef:Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
Het Evangelie is altijd tot onbekeerden gekomen met bevel van bekering en geloof . Hoe kan de HEERE dat nu bevelen wij zijn toch onbekwaam dood in zonde en misdaden ? Ja, maar het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid die het hardste hart kan breken door b.v. door die evangelische belofte uit Jesaja 531 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Natuurlijk is er een oproep, nee, een bevel aan iedereen tot geloof en bekering.
Maar daar hadden we het niet over...
Ondertussen, die tekst hierboven is gericht tot de dorstigen, en degenen zonder geld, enz. ALLEEN, en niet tot allen hoofd voor hoofd....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Nee niet aan allen.Bert Mulder schreef:Nu verander je gauw even een woordje van 'belofte' in 'oproep'. Slim bedacht!huisman schreef:Dus afgewezen en Bert er staan geen beloften voor onbekeerden in de Bijbel ? En als je nog onbekeerd bent mag je al deze oproepen in Gods Woord naast je neerleggen? (Ze zijn immers volgens jullie alleen voor gelovigen) Hebben jullie nooit begrepen dat de N.T. brieven tot de hele gemeente waren gericht en dat die gemeenten al heel vroeg kaf en koren in zich droegen (Zie Openbaring 2 en 3)Bert Mulder schreef:Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
Het Evangelie is altijd tot onbekeerden gekomen met bevel van bekering en geloof . Hoe kan de HEERE dat nu bevelen wij zijn toch onbekwaam dood in zonde en misdaden ? Ja, maar het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid die het hardste hart kan breken door b.v. door die evangelische belofte uit Jesaja 531 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
Natuurlijk is er een oproep, nee, een bevel aan iedereen tot geloof en bekering.
Maar daar hadden we het niet over...
Ondertussen, die tekst hierboven is gericht tot de dorstigen, en degenen zonder geld, enz. ALLEEN, en niet tot allen hoofd voor hoofd....
Niet aan gelovigen: waarom weegt gijlieden geld uit voor wat niet verzadigen kan? Dat kan niet aan gelovigen gericht zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Precies Refo dat is ook de uitleg die de Erskines geven en als je de tekst in zijn context leest is er ook geen andere uitleg mogelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Ik vind mijzelf ook wel eens drammerigErasmiaan schreef:Ik vind dit een beetje flauw, huisman. Afgewezen heeft een terecht punt, je geeft niet aan waar onbekeerden opgewekt worden om met de (doop)beloften werkzaam te zijn. Overigens begint dat drammerige, over het pleiten op de beloften (door onbekeerden), me steeds meer tegen te staan (sorry voor het woord 'drammerige' maar ik kan het even niet beter formuleren zonder aan zeggingskracht in te boeten). Als God je gaat leren wie je bent, dan ga je niet pleiten, maar jezelf schuldig verklaren. O God, wees mij de zondaar genadig.huisman schreef:Afgewezen schreefIk laat zien dat het wel in de Bijbel staat maar dan zeg je, ja maar dat waren geen onbekeerde mensen . Laat ik dit als laatste tegen jou zeggen omdat de Schrift jou niet kan overtuigen: Alle hoorders van het Evangelie mogen ja moeten werkzaam worden met de beloften Gods anders gaan ze voor eeuwig verloren.Ik zie nergens in de Schrift een pleiten op de (doop)belofte.
Tot ziens afgewezen (Je kunt ook te ver gaan)
P.s.: voordat je hier weer consequenties uit trekt: onverlet blijft staan wat ik hier eerder over doop, beloften en gebed heb gezegd in dit topic.
1. Er zijn in onze gezindte veel mensen die heimelijk God de schuld geven van hun onbekeerde staat. Zij verschuilen zich achter onmacht ,dood zijn in zonde en misdaden enz. De puriteinen zeggen dat je dan juist geschikt bent voor Zijn genade, want doden zullen horen de Stem van de levende God, Hij zoekt immers het verlorene en niet het verkorene.
Daar ligt een groot verschil in prediking of je Gods liefde laat gelden voor het verlorene of voor de verkorenen
( Ga nu niet zeggen dat allebei waar is, dat weet ik ook wel maar het verschil is hoorbaar in de prediking)
2. Er wordt zo vaak van Gods liefde een begrijpelijke liefde gemaakt voor b.v. ondekte zondaren, Gods kinderen, de uitverkorenen. Maar Gods liefde is een onbegrijpelijke liefde Hij heeft de zondaar lief als deze nog een vijand van Hem is.
Daarom is het Evangelie juist gericht op die onbekeerde vijanden van de HEERE terwijl hier af en toe klinkt alsof het Evangelie alleen iets te zeggen heeft tot Gods kinderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Het is wel niet aan mij gericht maar ik voel me toch aangesproken. Onlangs werd ik door een andere forummer ook al beticht van het minimaliseren van het Evangelie. Toch is dat, ook in dit opzicht, niet eerlijk. Zoals Afgewezen al zei: je moet wel bedenken tot wie de woorden van Paulus in Fil. 2 gericht zijn. En dat is niet tot ongelovigen/onbekeerden. Ik heb een verdenking: wanneer je zo hamert op beloften dan leg je je eigen visie in de tekst, zoals hier gebeurt. En dat is fout. Gods beloften hebben een adres.henriët schreef:Werkelijk, ik begrijp niet waarom jullie Gods opdracht zo verengen?Bert Mulder schreef:Precies. Het is, in beide gevallen, aan de kerk Gods geadresseerd, en zodoende tot Gods volk. Specifiek aan de kerk Gods in Filippe. Daarom spreekt hij ook van 'mijn geliefden'.Afgewezen schreef: Volgens mij is dit een oproep aan gelovigen.
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe!
sorry...kon het even niet laten...
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe!
sorry...kon het even niet laten...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: De doop als pleitgrond? (uit:Welk boek ...?)
sorry...kon het even niet laten...Orchidee schreef:Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe!
sorry...kon het even niet laten...