De hele dag in een stoel zitten, levert dikke buiken op, wat weer ongezond is. Dat doet geen recht aan de Bijbelse opdracht om ook ons lichaam goed te verzorgen.Mister schreef:Misschien is het beter den ganschen dag op een stoel te zitten dan.-DIA- schreef:Dat snap ik wel, maar ik doelde op iets wat nog dieper ligt, namelijk het tere... Ds. Bregman vertelde eens dat hij één keer in zijn leven op zondag naar de brievenbus in de tuin was gelopen. En meteen volgde zijn zoon... Dat trof hem zo diep, dat hij nooit meer op zondag de tuin in durfde te lopen, uit vrees dat het navolgende geslacht het minder nauw zou nemen, en dan was dat zijn schuld! En als ik daarop terug zie, dan denk ik: wat kan er nu al niet bij door, wat vroeger ondenkbaar was? Dan zwijgen we maar helemaal van voetballen.
Op zich is voetballen geen zonde, dat zeg ik wel meteen, maar het kan zo makkelijk verder gaan als we er mee beginnen.![]()
De gansche dag in t zwart
Re: De gansche dag in t zwart
Nee de ganse dag het bed niet uitkomen is veel beter!!!!!!Mister schreef:Misschien is het beter den ganschen dag op een stoel te zitten dan.-DIA- schreef:Dat snap ik wel, maar ik doelde op iets wat nog dieper ligt, namelijk het tere... Ds. Bregman vertelde eens dat hij één keer in zijn leven op zondag naar de brievenbus in de tuin was gelopen. En meteen volgde zijn zoon... Dat trof hem zo diep, dat hij nooit meer op zondag de tuin in durfde te lopen, uit vrees dat het navolgende geslacht het minder nauw zou nemen, en dan was dat zijn schuld! En als ik daarop terug zie, dan denk ik: wat kan er nu al niet bij door, wat vroeger ondenkbaar was? Dan zwijgen we maar helemaal van voetballen.
Op zich is voetballen geen zonde, dat zeg ik wel meteen, maar het kan zo makkelijk verder gaan als we er mee beginnen.![]()
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In een zwarte piama, uiteraard-DIA- schreef:Nee de ganse dag het bed niet uitkomen is veel beter!!!!!!Mister schreef:Misschien is het beter den ganschen dag op een stoel te zitten dan.-DIA- schreef:Dat snap ik wel, maar ik doelde op iets wat nog dieper ligt, namelijk het tere... Ds. Bregman vertelde eens dat hij één keer in zijn leven op zondag naar de brievenbus in de tuin was gelopen. En meteen volgde zijn zoon... Dat trof hem zo diep, dat hij nooit meer op zondag de tuin in durfde te lopen, uit vrees dat het navolgende geslacht het minder nauw zou nemen, en dan was dat zijn schuld! En als ik daarop terug zie, dan denk ik: wat kan er nu al niet bij door, wat vroeger ondenkbaar was? Dan zwijgen we maar helemaal van voetballen.

Re: De gansche dag in 't zwart
Orchidee schreef:Wat is dat nu weer voor een uitspraak...-DIA- schreef:
Nee, maar het is wel de praktijk... Eens zei iemand tegen een kind van God, die op vakantie naar Spanje ging: als je Gods volk daar tegenkomt, doe ze dan de groeten van mij... Meer niet.![]()
Wat is er mis mee om op vakantie naar Spanje te gaan![]()
Wat voor beeld heb je daarbij...er is meer te beleven dan alleen zonnebaden aan het strand hoor
De taak van de dominee is toch om de mensen het Evangelie (en de Wet) te prediken?
David verpoosde ook op het dak van zijn paleis (niks mis mee toch?). Hij had beter mee kunnen gaan met zijn leger. Nu viel hij in de zonde uit verveling.
Ik denk dat de roeping van een predikant toch een levenslang bezig zijn is in Gods Koninkrijk. Daarvoor krijgt hij ook de ondersteuning van de Geest mocht het hem te veel worden. Maar misschien is dat maar een gedachte kronkel van mij. Het zij zo.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
En sinds wanneer is dat niet recht te praten? Als ik als christen in een t-shirt en korte broek in een kano mag zitten, waarom mag een dominee dat dan niet?-DIA- schreef:En niet vreemd opkijken als ze half bloot in zo'n kano zitten dan? Dat is toch de omgekeerde wereld? Of niet? We moeten niet wennen aan dingen die niet recht te praten zijn toch?memento schreef:Mja, zo kwam ik op vakantie eens een predikant tegen die met driedelig zwart pak in een kano zat. Daar moest ik toch wel even smakelijk om glimlachen.Gijs83 schreef:Het gaat mij o.a. moet een dominee een zwart pak en een zwarte stropdas dragen of enigzins donker gekleed(zoals veel Ger.Bondpredikanten). Er zijn mensen die vinden net zo moet kleden als ieder ander mens. Nog stap verder zie je dominees zelfs in korte broek op hun vakantie adres.

En wat dat verhaal van de brievenbus betreft, hij kan bang zijn dat de volgende generatie nog meer gaat doen op zondag... Ik ben bang dat de volgende generatie ook ten prooi valt aan wetticisme... op zo'n verkrampte manier hoeven we er niet mee om te gaan... als we niet meer onder de vloek van de wet zijn... hoeveel meter mag je lopen, mag je wel met je matras sjouwen, aren plukken enz....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nee, maar weet je waar het hart zich dan naar uitstrekt? Niet om in bed te blijven liggen en niet om zomaar stil op een stoel te blijven zitten.memento schreef:In een zwarte piama, uiteraard-DIA- schreef:Nee de ganse dag het bed niet uitkomen is veel beter!!!!!!Mister schreef:Misschien is het beter den ganschen dag op een stoel te zitten dan.-DIA- schreef:Dat snap ik wel, maar ik doelde op iets wat nog dieper ligt, namelijk het tere... Ds. Bregman vertelde eens dat hij één keer in zijn leven op zondag naar de brievenbus in de tuin was gelopen. En meteen volgde zijn zoon... Dat trof hem zo diep, dat hij nooit meer op zondag de tuin in durfde te lopen, uit vrees dat het navolgende geslacht het minder nauw zou nemen, en dan was dat zijn schuld! En als ik daarop terug zie, dan denk ik: wat kan er nu al niet bij door, wat vroeger ondenkbaar was? Dan zwijgen we maar helemaal van voetballen.
Maar wat denk je van: k was liever in nijn Bondsgods woning een dorpelwachter, dan gewend aan de ijdele vreugde in des bozen tent.
Vanwaar die reactie? Viel het iets te hard?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Kom, DIA, ik maakte een geintje (duidelijk te herkennen aan het smiley). Sommige mensen hier zien dominees als gewone mensen, die in hun vrije tijd best langs de lijn mogen staan als hun zoontje voetbalt, die best een duik in het zwembad (of in de rivier waarop men kanoot) mogen wagen, etc.
Mensen die de hele dag geestelijk zijn, bestaan niet. (en, even terzijde, genieten van de middelen die God geeft ter ontspanning, is ook heel geestelijk, als wij Hem daarvoor oprecht dankbaar zijn)
Mensen die de hele dag geestelijk zijn, bestaan niet. (en, even terzijde, genieten van de middelen die God geeft ter ontspanning, is ook heel geestelijk, als wij Hem daarvoor oprecht dankbaar zijn)
Mag je dat eigenlijk wel????Marnix schreef:En sinds wanneer is dat niet recht te praten? Als ik als christen in een t-shirt en korte broek in een kano mag zitten, waarom mag een dominee dat dan niet?-DIA- schreef:En niet vreemd opkijken als ze half bloot in zo'n kano zitten dan? Dat is toch de omgekeerde wereld? Of niet? We moeten niet wennen aan dingen die niet recht te praten zijn toch?memento schreef:Mja, zo kwam ik op vakantie eens een predikant tegen die met driedelig zwart pak in een kano zat. Daar moest ik toch wel even smakelijk om glimlachen.Gijs83 schreef:Het gaat mij o.a. moet een dominee een zwart pak en een zwarte stropdas dragen of enigzins donker gekleed(zoals veel Ger.Bondpredikanten). Er zijn mensen die vinden net zo moet kleden als ieder ander mens. Nog stap verder zie je dominees zelfs in korte broek op hun vakantie adres.

Marnix schreef: En wat dat verhaal van de brievenbus betreft, hij kan bang zijn dat de volgende generatie nog meer gaat doen op zondag... Ik ben bang dat de volgende generatie ook ten prooi valt aan wetticisme... op zo'n verkrampte manier hoeven we er niet mee om te gaan... als we niet meer onder de vloek van de wet zijn... hoeveel meter mag je lopen, mag je wel met je matras sjouwen, aren plukken enz....
Als ik dit zo allemaal lees, wat waren onze voorouders dan eigenlijk wettische mensen. Ik dacht dat het ds Ledeboer was die zijn boterhammen alvast meenam, want de kerk was halverwege de weg naar zijn werk dan hoefde hij niet helemaal terug om zijn boterhammen mee te nemen en dan weer dat hele eind terug lopen naar zijn werk de volgende dag, maar hij werd er toch bij stil gezet dat hij dat niet mocht doen (belachelijk vinden wij het tegenwoordig) en zo zijn er een heleboel verhalen. Mijn moeder vroeg me of het allemaal huichelaars waren diegenen die vroeger zo nauwgezet leefden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dat laatste wordt hier niet beweerd, hoop ik: dat mensen die het nu of in het verleden nauw namen, huichelaars waren.albion schreef:Als ik dit zo allemaal lees, wat waren onze voorouders dan eigenlijk wettische mensen. Ik dacht dat het ds Ledeboer was die zijn boterhammen alvast meenam, want de kerk was halverwege de weg naar zijn werk dan hoefde hij niet helemaal terug om zijn boterhammen mee te nemen en dan weer dat hele eind terug lopen naar zijn werk de volgende dag, maar hij werd er toch bij stil gezet dat hij dat niet mocht doen (belachelijk vinden wij het tegenwoordig) en zo zijn er een heleboel verhalen. Mijn moeder vroeg me of het allemaal huichelaars waren diegenen die vroeger zo nauwgezet leefden.
Maar dat neemt toch niet weg dat je je af mag vragen of we dat moeten kopiëren. Iemand respecteren hoeft nog geen kopiëren te betekenen.
Aan de andere kant ben ik van mening dat het helemaal niet zo'n goed teken is dat we ons voortdurend afvragen hoever we mogen gaan! Laten we liever ons afvragen, of nog beter de Heere vragen: hoe blijf ik zo dicht mogelijk bij U en Uw Woord?
Met respect voor je mening,Afgewezen schreef:Ik heb het niet zo op zwarte pakken. Ook niet voor predikanten. Het stigmatiseert en een predikant moet één van ons zijn. Zijn ambt is geen wereldlijk ambt en hoeft als zodanig ook niet zichtbaar gemaakt te worden door speciale kleding.
Desondanks heb ik een andere mening.

Een predikant heeft een ambt. Dat ook voor de wereld duidelijk zichtbaar is, en mag daarom net als een postbode, een winkelmedewerker, een politie-agent ambstkleding hebben.
Misschien is het waar dat het ambt geen wereldlijk ambt is, desalniettemin is een predikant er mede voor alle burgers... toch?!
Ik ben blij dat onze predikant duidelijk zichtbaar is in het dorp door zijn ambstkleding, (gelukkig zonder hoed!)
Maar op vakantie en dan in een zwart pak.. pft, nou nee, laat m dan een lekker zittende (zwarte) broek aandoen met een wit overhemd of shirt ofzo.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ja, maar zijn ambt is niet 'burgerlijk', in tegenstelling tot dat van de postbode, de politieagent en de winkelmedewerker.henriët schreef:Met respect voor je mening,Afgewezen schreef:Ik heb het niet zo op zwarte pakken. Ook niet voor predikanten. Het stigmatiseert en een predikant moet één van ons zijn. Zijn ambt is geen wereldlijk ambt en hoeft als zodanig ook niet zichtbaar gemaakt te worden door speciale kleding.
Desondanks heb ik een andere mening.![]()
Een predikant heeft een ambt. Dat ook voor de wereld duidelijk zichtbaar is, en mag daarom net als een postbode, een winkelmedewerker, een politie-agent ambstkleding hebben.
Misschien is het waar dat het ambt geen wereldlijk ambt is, desalniettemin is een predikant er mede voor alle burgers... toch?!
henriët schreef:Met respect voor je mening,Afgewezen schreef:Ik heb het niet zo op zwarte pakken. Ook niet voor predikanten. Het stigmatiseert en een predikant moet één van ons zijn. Zijn ambt is geen wereldlijk ambt en hoeft als zodanig ook niet zichtbaar gemaakt te worden door speciale kleding.
Ik ben blij dat onze predikant duidelijk zichtbaar is in het dorp door zijn ambstkleding, (gelukkig zonder hoed!)
Maar op vakantie en dan in een zwart pak.. pft, nou nee, laat m dan een lekker zittende (zwarte) broek aandoen met een wit overhemd of shirt ofzo.
Ja vakantie, er is in het RD eens een artikel veschenen waarin een predikant zegt dat je helemaal niet op vakantie mag gaan. Zeker als predikant niet (wel makkelijk ,hoef je je ook niet druk te maken wat voor kleren je aantrekt

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het is nu eenmaal een gewoonte geworden, een traditie, dus kan verschillende meningen opleveren. (wat ten diepste helemaal geen discussie hoeft te geven, t zijn bijzaken)Afgewezen schreef:Ja, maar zijn ambt is niet 'burgerlijk', in tegenstelling tot dat van de postbode, de politieagent en de winkelmedewerker.henriët schreef:Met respect voor je mening,Afgewezen schreef:Ik heb het niet zo op zwarte pakken. Ook niet voor predikanten. Het stigmatiseert en een predikant moet één van ons zijn. Zijn ambt is geen wereldlijk ambt en hoeft als zodanig ook niet zichtbaar gemaakt te worden door speciale kleding.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ik vind het ook een bijzaak, maar ik vind er wel iets van. 

Afgewezen schreef:Ik vind het ook een bijzaak, maar ik vind er wel iets van.