Ja natuurlijk! Ik heb ook veel achting voor ds. Kok en het zal je verbazen, maar ik heb in kopie al zijn artikelen die hij geschreven heeft na zijn aansluiting bij de CGK (overigens sta ik er van te kijken wat er van die gemeente geworden is, maar dat terzijde). En daar staan veel dingen in die ik met instemming heb gelezen. Dat staat ook allemaal niet ter discussie. Het gaat er om dat ik moest glimlachen bij de felheid waarmee je iemand die een storing bij ds. Kok constateert aanvalt en iemand die een storing bij dr. Steenblok constateert bijvalt. Vandaar mijn opmerkinghuisman schreef:Heeft er niets maar dan ook niets mee te maken vind jij maar eens een emirituspredikant uit de GG die niet met achting spreekt over Ds R. Kok .Lees nog maar eens wat een tegenstander als Ds Moerkerken over Ds R Kok schrijft.Erasmiaan schreef:Het hemd is weer nader dan de rok...huisman schreef:Ds. R Kok was al meer dan 30 jaar een zeer gewaardeerd predikant in de GG voordat hij geschorst werd, ook na zijn overgang naar de CGK heeft hij nog zo,n 25 jaar verschillende gemeenten gediend . Ik heb vele mensen gesproken die met veel zegen onder hem gekerkt hebben (tot een huidige GG predikant toe) . Ook in het pastoraat werd hij zeer geroemd.Auto schreef:
Wil jij beweren dat ds R.Kok iets van autisme had? Of een andere stoornis?
(Het lijkt mij dat als iemand niet gelijk de (grote) ds Kersten gelijk gaf, daarom gelijk een medisch etiket op te plakken. Er is een heel groot verschil dat als 2 mensen met een heel sterk karakter met elkaar overhoop liggen en hetgeen door dr. Rouwendal is weergegeven t.a.v. dr. Steenblok. (Ook van ds Kersten wordt vermeld in de geschriften dat het een moeilijke man kon zijn)
Vind het dan ook laster om Ds R. Kok een autistische stoornis toe te schrijven.
Ds. Moerkerken wil duidelijk onderscheid aanbrengen tussen de persoon van ds. Kok en zijn leeropvattingen van na 1940. "Zijn persoonlijke integriteit, zijn geestelijk leven en zijn onberispelijke levenswandel staan allemaal niet ter discussie. Ik ben niet iemand die zegt: "Ds. Kok dwaalde en dus heb ik geen achting voor hem." Ook niet iemand die zegt: "Ds. Kok was een bekeerde man, dus alles is in orde." Zo eenvoudig ligt het allemaal niet. Persoonlijk heb ik hem natuurlijk niet gekend. Wat ik op veel plaatsen in het land van Gods kinderen hoorde, was dat men voor de jonge ds. Kok altijd veel achting heeft gehad. Hij wist goed waar zijn schuld gebleven was, om die uitdrukking eens te gebruiken. Hij was een man die God vreesde, dat geloof ik vast. Hij beschrijft ergens hoe hij als een verloren zondaar voor God ingevallen is."Ds. Kok nam lange tijd een grote plaats in. Hij was 25 jaar lid van het curatorium van zijn kerkverband. Bijna dertig jaar maakte hij deel uit van de Scholenbond. Ook was hij een van de oprichters van de SGP. "Juist daarom heeft zijn schorsing zo'n ontzaglijke indruk gemaakt. Het was geen man die kerkelijk aan de rand stond.