GJdeBruijn schreef:DWW schreef:Zie daar ons verschil, Zonderling.
Maar beste DWW, zoals je ziet, maak je een denkfout. Je kunt je mening wel herhalen, maar als je eerst eens onderkent dat er in Gods Koninkrijk zowel tarwe als onkruid staat en dat we dopen al wat tot Gods Koninkrijk behoort, zover wij dat kunnen zien, dan kunnen we verder met deze discussie. Jij wilt onkruid niet dopen. Maar jij weet niet en nooit wat het onkruid is. Zelfs al zegt iemand tarwe te zijn, dan nog: Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle. En "Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen." Dus eerst geloven, dan verkiezing vastmaken. En dan nog dopen? Dat kan toch niet?
Simon de tovenaar beleed ook zijn geloof in Christus, en werd door Filippus gedoopt, Hand. 8:13. Uit zijn zondige begeerte om zich te verrijken door middel van de gave van de Heilige Geest, bleek dat Simon nooit door een waar geloof met Christus Jezus verenigd was geworden. Toch was hij gedoopt. Hieruit kunnen we twee dingen leren. Namelijk, dat de apostelen en de diakenen de kerk niet zuiver konden houden, en dat zijn doop ongeoorloofd was.
Wat velen vergeten is, dat het aardse Israel in Mozes(= middelaar v/h oude verbond) gedoopt is door de rode zee, 1 Korinthe 10:2. En het geestelijke Israel in de dood en door het bloed van Christus(= Middelaar v/h nieuwe verbond) gedoopt is, Gal. 3:27, Rom. 6:3. Onder het aardse volk Israel zat tarwe en onkruid, maar onder het geestelijke Israel NIET. Toch groeit het geestelijke Israel wel samen op met het onkruid. Maar dat wil niet zeggen, dat het onkruid waarmee ze moeten opgroeien, ook in het geestelijke Verbond delen, en daardoor als kinderen gedoopt mogen worden, zonder rekenschap afgelegd te hebben, van de Hope des eeuwigen Levens die in hen geboren is. Het geestelijke Israel kan ervan getuigen hoe zij door een weg van bloedstorting(=verzoening) en gerechtigheid(=verlossing) in vrijheid gezet zijn geworden.
Hiervan kon het onkruid dat ook in de gemeente van Korinthe aanwezig was, NIET getuigen. Als dan de apostel zegt, het is niet alles Israel wat Israel heette, doelde hij op de boze werken van het onkruid in de gemeente te Korinthe, waaruit bleek dat ook in de gemeente van Korinthe, het tarwe moest opwassen met het onkruid.
We kunnen dus niet zeggen, onder het oude verbond was alles besneden, dus moet onder het nieuwe verbond alles gedoopt zijn. Om de eenvoudige reden dat er in en onder het oude Israel wel onkruid was, maar onder het geestelijke Israel NIET. Gods Woord leert in de Handelingen der apostelen heel duidelijk, eerst het geloof en dan pas de doop. Later hebben de apostelen dit ook alzo verwoord in hun zendbrieven.