Die beoordeling of iemand slecht, matig, voldoende, goed, of uitmuntend presteert wordt in meeste bedrijven nu ook al gedaan. Het is inderdaad geen exacte wetenschap, maar voor iemand met kennis van zaken (bv een goede teamleider) wel aardig in te schatten.wim schreef:Prestatiegericht belonen zou prima zijn wanneer de verrichte prestatie ook echt meetbaar zouden zijn.
Er zijn banen waar dit voor geldt, maar bij verreweg de meeste banen is het niet mogelijk om een objectieve prestatiemaat aan te leggen.
Neem de IT (waar ik in werkzaam ben). Hoe meet je hier de prestatie? Dat is een vakgebied op zich en daar is men nog lang niet uit.
Aantal regels code? In dat geval zou je gek zijn om code opnieuw te gebruiken of een goed ontwerp te maken. Slecht onderhoudbare en foutgevoelige code is het gevolg.
Aantal opgeleverde 'features' per tijdseenheid? In dat geval richt je je weer puur op de 'buitenkant'. Features worden snel en ondoordacht toegevoegd. Met slecht onderhoudbare en foutgevoelige code tot gevolg.
Klanttevredenheid? Dat werkt alleen als je voldoende klanten hebt, zodat de subjectiviteit er is 'uitgemiddeld'. Die klanten moeten dan ook nog een zicht hebben op wat je allemaal doet.
Ouderen--->Minder inkomen?
Re: Ouderen--->Minder inkomen?
Zolang de lonen alleen nog stijgen, is zo'n inschatting van een teamleider over de jaren heen niet zo'n ramp (ze komen en ze gaan...). Als lonen ook moeten gaan dalen, wordt het ineens een heel ander verhaal. Hoe meet je dat iemand ineens minder heeft gepresteerd dan het jaar daarvoor? Dat wordt heel moeilijk. En ergens moet de omslag van groei naar krimp toch plaats gaan vinden.memento schreef:Die beoordeling of iemand slecht, matig, voldoende, goed, of uitmuntend presteert wordt in meeste bedrijven nu ook al gedaan. Het is inderdaad geen exacte wetenschap, maar voor iemand met kennis van zaken (bv een goede teamleider) wel aardig in te schatten.wim schreef:Prestatiegericht belonen zou prima zijn wanneer de verrichte prestatie ook echt meetbaar zouden zijn.
Er zijn banen waar dit voor geldt, maar bij verreweg de meeste banen is het niet mogelijk om een objectieve prestatiemaat aan te leggen.
Neem de IT (waar ik in werkzaam ben). Hoe meet je hier de prestatie? Dat is een vakgebied op zich en daar is men nog lang niet uit.
Aantal regels code? In dat geval zou je gek zijn om code opnieuw te gebruiken of een goed ontwerp te maken. Slecht onderhoudbare en foutgevoelige code is het gevolg.
Aantal opgeleverde 'features' per tijdseenheid? In dat geval richt je je weer puur op de 'buitenkant'. Features worden snel en ondoordacht toegevoegd. Met slecht onderhoudbare en foutgevoelige code tot gevolg.
Klanttevredenheid? Dat werkt alleen als je voldoende klanten hebt, zodat de subjectiviteit er is 'uitgemiddeld'. Die klanten moeten dan ook nog een zicht hebben op wat je allemaal doet.
Jij weet helemaal niet hoe oud ik ben, maar neem maar van mij aan (gezien onze leeftijd) dat ik gerust mag zeggen dat je generaliseert.Luther schreef:Hoho, jij bent toch nog geen 65???albion schreef:Luther schreef:Ik weet niet of het oneerlijk is.
Feit is wel dat ouderen minder geld nodig hebben, t.o.v. gezinnen met opgroeiende kinderen. Het salaris dat je dan nodig hebt, komt meestal 15 jaar later zo'n beetje, wanneer je het niet meer nodig hebt.
Niet zo generaliseren.... wij zijn in de omstandigheden dat we veel onkosten hebben aan onze puber-zoon.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik zit in de accountancy en schrijf al meer dan 30 jaar uren. Die uren moeten omgezet worden in omzet. En die moet betaald worden. Het uurtarief is een percentage van het brutoloon. Naarmate iemand meer gaat kunnen gaan de tarieven omhoog. Zo is er altijd een natuurlijke combinatie van mens-kunde-ervaring-beloning-productiviteit-declarabiliteit. AL die kengetallen worden nauwkeurig gevolgd. De jongeren hebben naast hun salaris een fortuin aan studiekosten. Ouderen hebben dat niet. Het werkt goed. En iedereen gaat meer verdienen tot het eind van zijn schaal. Dan alleen nog compensatie. En dat is in feite al een langzame achteruitgang. Wil je meer? Moet je beter worden.
Iedere bedrijfstak zou zoiets moeten doen: inzichtelijk maken hoe de verhouding is tussen kosten en omzet. Vaak wordt gedacht dat een jongere goedkoper is dan een oudere. In ieder geval hetzelfde kan dan een oudere voor minder geld.
Dat kan zijn voor een vakkenvuller bij AH, hoewel ik me dat zelfs afvraag, maar in veel beroepen zeker niet. En hoeveel jonkies heeft die oude man al ingewerkt? Telt dat opeens niet meer?
Dat zou bv ook inhouden dat een jonge ondernemer gemiddield meer winst maakt (voor rentebetaling) dan een oudere. En dat is ook niet zo. Ervaring telt!
Iedere bedrijfstak zou zoiets moeten doen: inzichtelijk maken hoe de verhouding is tussen kosten en omzet. Vaak wordt gedacht dat een jongere goedkoper is dan een oudere. In ieder geval hetzelfde kan dan een oudere voor minder geld.
Dat kan zijn voor een vakkenvuller bij AH, hoewel ik me dat zelfs afvraag, maar in veel beroepen zeker niet. En hoeveel jonkies heeft die oude man al ingewerkt? Telt dat opeens niet meer?
Dat zou bv ook inhouden dat een jonge ondernemer gemiddield meer winst maakt (voor rentebetaling) dan een oudere. En dat is ook niet zo. Ervaring telt!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento schreef:Zie mijn voorbeeld, wat betrekking heeft op 2 verkopers van financiële producten. De oude produceert minder, maar krijgt veel meer betaald.jvdg schreef:Kan de bewering dat ouderen minder produceren onderbouwd worden?
Ik zag ook vaak het omgekeerde... Prestaties nihil, maar omdat meneer de papieren heeft krijgt hij meer uitbetaald (verschil tussen jongen en meisje is er ook nog wel bij sommige bedrijven).
Ik ben inderdaad voor het inzichtelijk maken van prestaties, en daar het loon aan koppelen. Als daaruit blijkt dat ouderen wél (tegen de vaak heersende visie in) beter presteren, dan is dat alleen maar een impuls voor werkgevers om hun oudere personeel te houden, en ook 40+-ers aan te nemen.refo schreef:Ik zit in de accountancy en schrijf al meer dan 30 jaar uren. Die uren moeten omgezet worden in omzet. En die moet betaald worden. Het uurtarief is een percentage van het brutoloon. Naarmate iemand meer gaat kunnen gaan de tarieven omhoog. Zo is er altijd een natuurlijke combinatie van mens-kunde-ervaring-beloning-productiviteit-declarabiliteit. AL die kengetallen worden nauwkeurig gevolgd. De jongeren hebben naast hun salaris een fortuin aan studiekosten. Ouderen hebben dat niet. Het werkt goed. En iedereen gaat meer verdienen tot het eind van zijn schaal. Dan alleen nog compensatie. En dat is in feite al een langzame achteruitgang. Wil je meer? Moet je beter worden.
Ik vraag me ook af of dat bijbels is. Zowel degenen die vroeg begonnen en een hele dag zwoegden als degenen die 5 minuten voor tijd van de markt werden gehaald kregen hetzelfde bedrag.Rens schreef:en degenen die niet hebben kúnnen sparen..................jammer dan, eigen schuld dikke bult, hé memento!!!memento schreef: Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
mán wat hou jij er een nare mentaliteit op na
Volgens mij was het moraal van die gelijkenis, dat een baas mocht doen met zijn geld wat hij wou...albion schreef:Ik vraag me ook af of dat bijbels is. Zowel degenen die vroeg begonnen en een hele dag zwoegden als degenen die 5 minuten voor tijd van de markt werden gehaald kregen hetzelfde bedrag.Rens schreef:en degenen die niet hebben kúnnen sparen..................jammer dan, eigen schuld dikke bult, hé memento!!!memento schreef: Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
de tijd is wél een tikkie anders dan bijna 2000 jaar geleden, we hebben nu een werkende democratie met overlegmodel tussen werkgevers/werknemers........en daarin is geen plaats meer voor het adagio "de baas mag doen met z'n geld wat ie wil"memento schreef:Volgens mij was het moraal van die gelijkenis, dat een baas mocht doen met zijn geld wat hij wou...albion schreef:Ik vraag me ook af of dat bijbels is. Zowel degenen die vroeg begonnen en een hele dag zwoegden als degenen die 5 minuten voor tijd van de markt werden gehaald kregen hetzelfde bedrag.Rens schreef:en degenen die niet hebben kúnnen sparen..................jammer dan, eigen schuld dikke bult, hé memento!!!memento schreef: Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Het is niet alleen 'tegen de vaak heersende visie in', maar het moet ook wel zo zijn dat ouderen meer geld in het laadje brengen. Geen enkele onderneming betaalt voor niets. Alleen beschutte werkplaatsen doen dat, hoewl ook daar de commercie heeft tegeslagen.memento schreef:Ik ben inderdaad voor het inzichtelijk maken van prestaties, en daar het loon aan koppelen. Als daaruit blijkt dat ouderen wél (tegen de vaak heersende visie in) beter presteren, dan is dat alleen maar een impuls voor werkgevers om hun oudere personeel te houden, en ook 40+-ers aan te nemen.refo schreef:Ik zit in de accountancy en schrijf al meer dan 30 jaar uren. Die uren moeten omgezet worden in omzet. En die moet betaald worden. Het uurtarief is een percentage van het brutoloon. Naarmate iemand meer gaat kunnen gaan de tarieven omhoog. Zo is er altijd een natuurlijke combinatie van mens-kunde-ervaring-beloning-productiviteit-declarabiliteit. AL die kengetallen worden nauwkeurig gevolgd. De jongeren hebben naast hun salaris een fortuin aan studiekosten. Ouderen hebben dat niet. Het werkt goed. En iedereen gaat meer verdienen tot het eind van zijn schaal. Dan alleen nog compensatie. En dat is in feite al een langzame achteruitgang. Wil je meer? Moet je beter worden.
Ik maak bezwaar tegen zulke algemeenheden als jij debiteert. In de computerbranche kunnen de ouderen het misschien niet zo bijhouden, maar er zijn honderden beroepen waar ze beter zijn.
--------------
Ze kregen het bedrag waar ze het over eens zijn geworden.memento schreef:Volgens mij was het moraal van die gelijkenis, dat een baas mocht doen met zijn geld wat hij wou...albion schreef:Ik vraag me ook af of dat bijbels is. Zowel degenen die vroeg begonnen en een hele dag zwoegden als degenen die 5 minuten voor tijd van de markt werden gehaald kregen hetzelfde bedrag.Rens schreef:en degenen die niet hebben kúnnen sparen..................jammer dan, eigen schuld dikke bult, hé memento!!!memento schreef: Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
het moraal is:
Doch hij, antwoordende, zeide tot een van hen: Vriend! ik doe u geen onrecht; zijt gij niet met mij eens geworden voor een penning?
14 Neem het uwe en ga heen. Ik wil dezen laatsten ook geven, gelijk als u.
15 Of is het mij niet geoorloofd, te doen met het mijne, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?
16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Ja, hoor dat laatste is nog wel zo. Een werknemer wordt wel steeds meer als een ondernemertje gezien en werkgever / werknemer komen samen tot een compromis. Als jij mij dat betaalt, werk ik voor je. Als jij voor mij werkt is me dat zoveel waard. Dat valt allang niet meer onder het vijfde gebod. Eerder onder 'gij zult niet stelen'. Wat voor beide geldt.Rens schreef:de tijd is wél een tikkie anders dan bijna 2000 jaar geleden, we hebben nu een werkende democratie met overlegmodel tussen werkgevers/werknemers........en daarin is geen plaats meer voor het adagio "de baas mag doen met z'n geld wat ie wil"memento schreef:Volgens mij was het moraal van die gelijkenis, dat een baas mocht doen met zijn geld wat hij wou...
En niet kúnnen werken? Dat komt niet meer voor. Iedereen die niet 24/7 op bed ligt kan nog wat.
Tenslotte: een hond heeft een baas. Een werknemer heeft een werkgever.
--------------
-
Prestatiegericht gaan belonen in de gezondheidszorg: wie kan het snelst een patiënt verzorgen? Vier minuten per patiënt. Niemand wil er nog opgenomen worden in een ziekenhuis of verpleeghuis. Prestatiegericht belonen kan je niet in iedere sector toepassen, dat kan uitdraaien op veel ellende.
refo schreef:
En niet kúnnen werken? Dat komt niet meer voor. Iedereen die niet 24/7 op bed ligt kan nog wat.
.

zullen we ruilen???
Moderatorbericht:
1. Ze kregen NIET het bedrag waar ze het over eens geworden waren. Alleen met de vroegsten was een bedrag afgesprokenalbion schreef: Ze kregen het bedrag waar ze het over eens zijn geworden.
het moraal is:
Doch hij, antwoordende, zeide tot een van hen: Vriend! ik doe u geen onrecht; zijt gij niet met mij eens geworden voor een penning?
14 Neem het uwe en ga heen. Ik wil dezen laatsten ook geven, gelijk als u.
15 Of is het mij niet geoorloofd, te doen met het mijne, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?
16 Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
2. Wat de latere knechten kregen, was onverdiend.
3. Dat de eerste knechten klaagden, was niet terecht, wat de heer mag doen met zijn geld wat hij wil
De gelijkenis draait om de heer die soeverein meer geeft dan verdient is. Als je dat element mist, snap je de gelijkenis niet helemaal.
Juist niet. Je moet dan niet alleen snelheid (kwantiteit) maar ook aandacht en zorg en vakbekwaamheid (kwaliteit) meten. Dus binnen de zorg zou ik positieve reacties van patiënten (die en die zuster zijn zo lief) juist hoog meerekenen in de beoordeling.Marie-Henriëtte schreef:Prestatiegericht gaan belonen in de gezondheidszorg: wie kan het snelste een patiënt verzorgen? Vijf minuten per patiënt. Niemand wil er nog opgenomen worden in een ziekenhuis of verpleeghuis. Prestatiegericht belonen kan je niet in iedere sector toepassen, dat kan uitdraaien op veel ellende.