Ouderen--->Minder inkomen?

jvdg

Ouderen--->Minder inkomen?

Bericht door jvdg »

Vakbond en SP woest om Donners ouderenplan
maandag 7 december 2009 07:45

Het idee van minister Piet Hein Donner (CDA, Sociale Zaken) om het salaris van ouderen aan het eind van hun loopbaan te verlagen, valt slecht bij onder meer vakcentrale CNV en de SP. Dom, hopeloos en belachelijk, zo kwalificeren zij het plan van de minister.

Piet Hein Donner heeft een loonplan voor ouderen, maar vindt geen steun bij vakcentrale CNV
SP-Kamerlid Paul Ulenbelt noemt het idee ‘ronduit belachelijk', meldt De Telegraaf. ‘Nu doet het kabinet niet alleen een aanval op de 65-plusser, zoals met de AOW-verhoging, maar ook op de oudere werknemer.’

Geen automatisme
Regeringspartij CDA blijkt de mening van Donner dat ouderen duur zijn, te steunen. ‘Het hoeft inderdaad geen automatisme te zijn dat het salaris altijd maar groeit,’ zegt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.

Donner opperde zijn plan gisteren in het tv-programma Buitenhof. Op deze manier moeten ouderen aantrekkelijk blijven voor bedrijven. Door de demotie zullen mensen langer doorwerken, bijvoorbeeld tot de nieuw beoogde AOW-leeftijd van 67 jaar.

Dure ouderen
Eigenlijk blijft het salaris van oudere werknemers te lang doorstijgen, aldus de minister. Hij vindt het salaris ook te hoog als je het afzet tegen wat een oudere aan werk verzet.

‘Er zijn zo veel vooroordelen over ouderen die niet kloppen. Dat ze minder productief zijn, dat ze duur zijn, noem maar op. Donner bevestigt weer eens dat beeld. We zouden juist samen moeten strijden tegen die vooroordelen en moeten investeren in ouderen in plaats van ze af te schrijven,’ klaagt het CNV.
BRON: ELSEVIER

Dat wordt dan langer doorwerken voor een lager inkomen.
Heeft consequenties voor pensioenuitkeringen.

Is de oudere werknemer minder produktief?
Feit is wel dat ouderen vaak niet meer produktief zijn, maar dat is wat anders, dan kom je in de uitkeringensfeer terecht.

Als het beleid erop gericht is om ook na je 67e door te werken (gebrek aan personeel in de toekomst) is dit absoluut geen goed idee om dat doorwerken te stimuleren.
Luther
Contacteer:

Re: Ouderen--->Minder inkomen?

Bericht door Luther »

Ik weet niet of het oneerlijk is.
Feit is wel dat ouderen minder geld nodig hebben, t.o.v. gezinnen met opgroeiende kinderen. Het salaris dat je dan nodig hebt, komt meestal 15 jaar later zo'n beetje, wanneer je het niet meer nodig hebt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
wim

Bericht door wim »

Wat mij betreft: iets lager starten, véél sneller doorgroeien dan momenteel gebruikelijk en dan afvlakken op een wat lager maximum salaris, zodat het oppervlak onder de salarisgrafiek (t/m 67 jaar), inclusief correctie voor inflatie, ongeveer gelijk blijft.
Alleen erg onervaren krachten zijn dan (veel) goedkoper. En zeer ervaren krachten prijzen zichzelf niet uit de markt.
Een beetje simplistisch model, wellicht.
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:Wat mij betreft: iets lager starten, véél sneller doorgroeien dan momenteel gebruikelijk en dan afvlakken op een wat lager maximum salaris, zodat het oppervlak onder de salarisgrafiek (t/m 67 jaar), inclusief correctie voor inflatie, ongeveer gelijk blijft.
Alleen erg onervaren krachten zijn dan (veel) goedkoper. En zeer ervaren krachten prijzen zichzelf niet uit de markt.
Een beetje simplistisch model, wellicht.
ik weet niet of de zeer ervaren krachten zichzélf uit de markt prijzen.......het wórdt voor ze gedaan, óf, anders gezegd, het is een "historische scheefgroei" door de jaren heen zo vastgeroest.........

wel ben ik het eens met de stelling dat, als je ouder bent en al ruim uit de kinderen, je aan direct inkomen wat minder nodig hebt. mar, vergeet niet dat het hypotheekgebouw nog lang blijft bestaan.......en dat holt het besteedbaar inkomen nog steeds naar beneden uit.........ook de almaar stijgende vaste lasten drukken zwaar op élk inkomen, ook dat van de ouderen!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

Luther schreef:Ik weet niet of het oneerlijk is.
Feit is wel dat ouderen minder geld nodig hebben, t.o.v. gezinnen met opgroeiende kinderen. Het salaris dat je dan nodig hebt, komt meestal 15 jaar later zo'n beetje, wanneer je het niet meer nodig hebt.

Niet zo generaliseren.... wij zijn in de omstandigheden dat we veel onkosten hebben aan onze puber-zoon.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jvdg

Bericht door jvdg »

Waarom zou een werkgever moeten profiteren van het ouder worden van de werknemer.
De arbeider is zijn loon waardig.

Of ouderen minder nodig hebben is ook maar de vraag.
Wat te denken van toenemende medische kosten?

En vul voor kinderen eens kleinkinderen in. :)

En als ze meer overhouden dan voorheen-----> kerk-school-zending-evangelisatie-missie-goede doelen etc. :huhu
memento

Bericht door memento »

Precies. Dat betekend dat mensen die minder presteren ook minder (door de werkgever) betaald moeten krijgen. In veel gevallen presteren mensen zonder werkervaring en mensen die ouder zijn minder...

Voorbeeld: Ik ken een concrete situatie waarin iemand van 25 en iemand van 56 hetzelfde werk doen. De man van 56 verdient tussen 1/3e en 1/2e meer dan de jongeman van 25, terwijl zijn productie veel lager is dan de jongeman van 25 (minder handig met de computer, minder goed in "netwerken", vastgeroest in het oude systeem van hoe het altijd gewerkt heeft).

M.i. moet bij het toekennen van de salarissen géén rekening gehouden worden met leeftijd, maar met productie.

Een bijkomend voordeel van deze eerlijkere loonsverdeling, is dat mensen met een laag loon beginnen, dan redelijk snel stijgen tot hogere lonen, om daarna weer lagere lonen te krijgen. Het voordeel hiervan is dat mensen in de tijd dat ze kinderen krijgen en dure dingen moeten aanschaffen (huis etc) rond de top van hun loon zitten.

PS> Voor beroepen als leraar kan je niet spreken over productie. Wel kan je zeggen dat een hoger loon bij een hogere leeftijd, op basis van het product wat geleverd wordt, niet gerechtvaardigd is.
priscilla

Bericht door priscilla »

memento schreef:
Precies. Dat betekend dat mensen die minder presteren ook minder (door de werkgever) betaald moeten krijgen. In veel gevallen presteren mensen zonder werkervaring en mensen die ouder zijn minder...
Een oudere heeft heel zijn werkzame leven zich ingezet en dan als dank beknibbelen. Hoe sociaal.
Ik hoop niet dat jij mijn baas bent als ik zover kom.
memento

Bericht door memento »

priscilla schreef:
memento schreef:
Een oudere heeft heel zijn werkzame leven zich ingezet en dan als dank beknibbelen. Hoe sociaal.
Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

albion schreef:

Niet zo generaliseren.... wij zijn in de omstandigheden dat we veel onkosten hebben aan onze puber-zoon.
Hoho, jij bent toch nog geen 65???
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
priscilla

Bericht door priscilla »

memento schreef:
priscilla schreef:
memento schreef:
Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
Meen je dat echt?
memento

Bericht door memento »

priscilla schreef:
memento schreef: Een wijs man spaart voor zijn oude dag... Tijdens de 7 vette jaren sparen voor de 7 magere jaren....
Meen je dat echt?
Ik meen dat echt ja. Ik betwijfel of tegen de tijd dat ik 65 ben er nog een goed werkend AOW-systeem is. Dus sparen is erg verstandig.

Verder: Mijn voorstel is alleen om het totale inkomen per mensenleven anders te verdelen. Nu begin je met een laag salaris en eindig je met een hoog salaris. Mijn voorstel is om het salaris te koppelen aan productie, dus iemand laten beginnen met een laag salaris, dan in de kracht van zijn leven een hoog salaris, en dan weer afbouwen naar een lager salaris naarmate productie minder wordt. Totaal op een mensenleven gezien krijg je precies dezelfde hoeveelheid salaris, alleen is het nu anders verdeeld. Op een manier die voor zowel werkgever als werknemer eerlijker en voordeliger is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef:
priscilla schreef:
memento schreef:
Ja, het is alleen maar de vraag of die zeven vette jaren er zijn zullen...
jvdg

Bericht door jvdg »

Kan de bewering dat ouderen minder produceren onderbouwd worden?

De ouderen hebben een schat aan ervaring, waarvan de bedrijven en jongeren kunnen profiteren.

En er zijn veel beroepen waar de "functiewaarde" toeneemt bij het klimmen der jaren.
Ik denk bijv. aan artsen, predikanten, docenten (?) etc....

Is het rechtvaardig als een mens ouder wordt, hij dan maar moet inleveren?
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:Ja, het is alleen maar de vraag of die zeven vette jaren er zijn zullen...
Dat probleem heb je nu ook. Als iemand bv arbeidsongeschikt wordt, moet hij ook stoppen voordat hij op zn maximale salaris zit.
Plaats reactie