Als iemand zegt dat het Bijbels is, lees ik ook graag een Bijbelse onderbouwing. Die mis ik nu.
De stelling: de zonde die je niet doet, etc. geeft de 'vrome mens' allerlei handvaten. En die handvaten slaat de Schrift mij uit handen. Ik ben een zondaar. Geheel. Uit het beeld van God gevallen.
Heerlijk Evangelie. Wie de Zoon heeft, die is teruggebracht in de gemeenschap. En dat is net zo radicaal.
Wie de Zoon niet heeft valt in de eeuwigheid zonder God. Daar doen bonuspunten niet toe. Ook je telraam niet. Plussen en minnen kunnen daar niet bestaan. Het enige wat telt is het kleed van Christus' gerechtigheid.
De zonde die je niet doet. Met deze redenering kunnen we nog even uit de handen van Christus blijven. Alsof gradaties in de hel afhangen van de hoeveelheid zonden. Is er dan geen onderscheid? Jazeker. Maar niet voor degene die dit leest. Die heeft de Zoon gehoord en heeft geen enkel argument meer. Wel gehoord / gelezen maar niet geloofd, dan zal het antwoord zijn: het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in de dag van het oordeel dan u en jou.
punten verdienen om behouden te worden
Re: punten verdienen om behouden te worden
hervormde schreef:Als iemand zegt dat het Bijbels is, lees ik ook graag een Bijbelse onderbouwing. Die mis ik nu.
De stelling: de zonde die je niet doet, etc. geeft de 'vrome mens' allerlei handvaten. En die handvaten slaat de Schrift mij uit handen. Ik ben een zondaar. Geheel. Uit het beeld van God gevallen.
Heerlijk Evangelie. Wie de Zoon heeft, die is teruggebracht in de gemeenschap. En dat is net zo radicaal.
Wie de Zoon niet heeft valt in de eeuwigheid zonder God. Daar doen bonuspunten niet toe. Ook je telraam niet. Plussen en minnen kunnen daar niet bestaan. Het enige wat telt is het kleed van Christus' gerechtigheid.
De zonde die je niet doet. Met deze redenering kunnen we nog even uit de handen van Christus blijven. Alsof gradaties in de hel afhangen van de hoeveelheid zonden. Is er dan geen onderscheid? Jazeker. Maar niet voor degene die dit leest. Die heeft de Zoon gehoord en heeft geen enkel argument meer. Wel gehoord / gelezen maar niet geloofd, dan zal het antwoord zijn: het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in de dag van het oordeel dan u en jou.
dit is wat ik ook bedoelde. Ik zie die opmerking vaak samen gaan met een wettisch leven. Zonder Christus nodig te hebben.
Juist degenen uit de gereformeerde gezindte die verloren gaan zullen met dubbele slagen geslagen worden.
Re: punten verdienen om behouden te worden
Inderdaad, want dan zondig je niet alleen tegen de Wet, maar (als er gradaties in zijn, nog veel erger) ook tegen het Evangelie.helma schreef:hervormde schreef:Als iemand zegt dat het Bijbels is, lees ik ook graag een Bijbelse onderbouwing. Die mis ik nu.
De stelling: de zonde die je niet doet, etc. geeft de 'vrome mens' allerlei handvaten. En die handvaten slaat de Schrift mij uit handen. Ik ben een zondaar. Geheel. Uit het beeld van God gevallen.
Heerlijk Evangelie. Wie de Zoon heeft, die is teruggebracht in de gemeenschap. En dat is net zo radicaal.
Wie de Zoon niet heeft valt in de eeuwigheid zonder God. Daar doen bonuspunten niet toe. Ook je telraam niet. Plussen en minnen kunnen daar niet bestaan. Het enige wat telt is het kleed van Christus' gerechtigheid.
De zonde die je niet doet. Met deze redenering kunnen we nog even uit de handen van Christus blijven. Alsof gradaties in de hel afhangen van de hoeveelheid zonden. Is er dan geen onderscheid? Jazeker. Maar niet voor degene die dit leest. Die heeft de Zoon gehoord en heeft geen enkel argument meer. Wel gehoord / gelezen maar niet geloofd, dan zal het antwoord zijn: het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in de dag van het oordeel dan u en jou.
dit is wat ik ook bedoelde. Ik zie die opmerking vaak samen gaan met een wettisch leven. Zonder Christus nodig te hebben.
Juist degenen uit de gereformeerde gezindte die verloren gaan zullen met dubbele slagen geslagen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: punten verdienen om behouden te worden
Rom 5,12hervormde schreef:Als iemand zegt dat het Bijbels is, lees ik ook graag een Bijbelse onderbouwing. Die mis ik nu.
Daar ben ik het wel mee eens.hervormde schreef:De stelling: de zonde die je niet doet, etc. geeft de 'vrome mens' allerlei handvaten. En die handvaten slaat de Schrift mij uit handen. Ik ben een zondaar. Geheel. Uit het beeld van God gevallen.
Heerlijk Evangelie. Wie de Zoon heeft, die is teruggebracht in de gemeenschap. En dat is net zo radicaal.
Wie de Zoon niet heeft valt in de eeuwigheid zonder God. Daar doen bonuspunten niet toe. Ook je telraam niet. Plussen en minnen kunnen daar niet bestaan. Het enige wat telt is het kleed van Christus' gerechtigheid.
De zonde die je niet doet. Met deze redenering kunnen we nog even uit de handen van Christus blijven. Alsof gradaties in de hel afhangen van de hoeveelheid zonden. Is er dan geen onderscheid? Jazeker. Maar niet voor degene die dit leest. Die heeft de Zoon gehoord en heeft geen enkel argument meer. Wel gehoord / gelezen maar niet geloofd, dan zal het antwoord zijn: het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in de dag van het oordeel dan u en jou.
Maar dat neemt niet weg, dat je voor de zonden die je niet doet, niet gestraft zal worden. Denk bijvoorbeeld aan de bekering van de Ninevieten.
Re: punten verdienen om behouden te worden
Romeinen 5:12
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
In deze tekst lees ik de erfzonde. Door de mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, of zoals de NBV het vertaalt: Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.
Dus hier staat niets in geschreven dat de zonde die we niet doen, ons niet toegerekend worden. Integendeel, hier staat radicaal en zonder opsmuk dat wij allen zondaren zijn. Midden in de dood liggen. Ook de vrome mens zonder Christus. Ook de vrome mens met het telraam in de hand. Alle mensen zijn zondaren.
Je noemde nog even zijdelings Ninevé. Waarschijnlijk doel je op de woorden van Jezus uit Mattheüs 12. We kennen de achtergrond van de woorden. De Farizeeërs hebben gevraagd om een teken. Zo kunnen wij ook vragen om een teken. Het antwoord van Jezus is helder en duidelijk:
Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jonas, den profeet. Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde. De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier!
De inwoners van Ninevé hebben zich bekeerd op de woorden Jona. Op de aardse Jona welteverstaan! Genoegzaam bekeerd. Rechtvaardig verklaard. Vrijgesproken.
En hier staan de vrome Farizeeën. Ze hebben de prediking van de meerdere Jona, Jezus Christus. En ze hebben Hem verworpen. Met als gevolg dat straks de inwoners van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht. Dat is de dag van het oordeel. En dan? Ze zullen iedereen mee veroordelen die geweigerd heeft in deze meerdere Jona te geloven.
Zijn wij bevreesd om straks de inwoners van Ninevé en de koningin van Scheba te ontmoeten? Zullen zij straks ons veroordelen? Nee, toch? Hoor dan: meer dan Jona, meer dan Salomo is hier. Hier is redding in de éne Naam.
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
In deze tekst lees ik de erfzonde. Door de mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, of zoals de NBV het vertaalt: Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.
Dus hier staat niets in geschreven dat de zonde die we niet doen, ons niet toegerekend worden. Integendeel, hier staat radicaal en zonder opsmuk dat wij allen zondaren zijn. Midden in de dood liggen. Ook de vrome mens zonder Christus. Ook de vrome mens met het telraam in de hand. Alle mensen zijn zondaren.
Je noemde nog even zijdelings Ninevé. Waarschijnlijk doel je op de woorden van Jezus uit Mattheüs 12. We kennen de achtergrond van de woorden. De Farizeeërs hebben gevraagd om een teken. Zo kunnen wij ook vragen om een teken. Het antwoord van Jezus is helder en duidelijk:
Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jonas, den profeet. Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde. De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier!
De inwoners van Ninevé hebben zich bekeerd op de woorden Jona. Op de aardse Jona welteverstaan! Genoegzaam bekeerd. Rechtvaardig verklaard. Vrijgesproken.
En hier staan de vrome Farizeeën. Ze hebben de prediking van de meerdere Jona, Jezus Christus. En ze hebben Hem verworpen. Met als gevolg dat straks de inwoners van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht. Dat is de dag van het oordeel. En dan? Ze zullen iedereen mee veroordelen die geweigerd heeft in deze meerdere Jona te geloven.
Zijn wij bevreesd om straks de inwoners van Ninevé en de koningin van Scheba te ontmoeten? Zullen zij straks ons veroordelen? Nee, toch? Hoor dan: meer dan Jona, meer dan Salomo is hier. Hier is redding in de éne Naam.
Re: punten verdienen om behouden te worden
De onderbouwing van deze opmerking (waarnaar je vroeg):hervormde schreef:Romeinen 5:12
Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
In deze tekst lees ik de erfzonde. Door de mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, of zoals de NBV het vertaalt: Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.
Tiberius schreef:Velen zeggen dat op grond van de Bijbel, ja.
Maar daar gaat het over erfzonde, niet over dadelijke zonde, zoals Hervormde hier (volgens mij) bedoelt.
Vrijgesproken, inderdaad, van het rechtvaardige oordeel. De Heere was nog lankmoedig over hen. Ondanks dat het slechts een uiterlijke bekering was.hervormde schreef:Dus hier staat niets in geschreven dat de zonde die we niet doen, ons niet toegerekend worden. Integendeel, hier staat radicaal en zonder opsmuk dat wij allen zondaren zijn. Midden in de dood liggen. Ook de vrome mens zonder Christus. Ook de vrome mens met het telraam in de hand. Alle mensen zijn zondaren.
Je noemde nog even zijdelings Ninevé. Waarschijnlijk doel je op de woorden van Jezus uit Mattheüs 12. We kennen de achtergrond van de woorden. De Farizeeërs hebben gevraagd om een teken. Zo kunnen wij ook vragen om een teken. Het antwoord van Jezus is helder en duidelijk:
Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jonas, den profeet. Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde. De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier!
De inwoners van Ninevé hebben zich bekeerd op de woorden Jona. Op de aardse Jona welteverstaan! Genoegzaam bekeerd. Rechtvaardig verklaard. Vrijgesproken.
Pas 200 jaar later heeft hij Nineve volledig verwoest.
Re: punten verdienen om behouden te worden
Hoe kom je erbij dat het slechts een uiterlijke bekering was?Ondanks dat het slechts een uiterlijke bekering was.
Mat 12,41, Luk 11,32:
De mannen van Nínevé, zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!
Re: punten verdienen om behouden te worden
Uit kanttekening 29 op Jona 3:memento schreef:Hoe kom je erbij dat het slechts een uiterlijke bekering was?Ondanks dat het slechts een uiterlijke bekering was.
Verschonende hen voor dien tijd; maar daarna tot dezelfde boosheid [inzonderheid tegen Gods volk] weder vervallen zijnde, is deze koninklijke stad en de Assyrische monarchie uitgeroeid. Zie Ezech. 31; Nah. 1:1, enz.; Zef. 2:13, enz.
Maar goed, ik kan ook een ander voorbeeld ter onderbouwing geven: koning Achab, die zich bekeerde na de moord op Naboth. Het oordeel werd uitgesteld tot na zijn dood. En zo zijn er vast wel meer.
Re: punten verdienen om behouden te worden
Hoeveel tijd zat er tussen Jona 3 en Ezechiel 31?Tiberius schreef:Uit kanttekening 29 op Jona 3:memento schreef:Hoe kom je erbij dat het slechts een uiterlijke bekering was?Ondanks dat het slechts een uiterlijke bekering was.
Verschonende hen voor dien tijd; maar daarna tot dezelfde boosheid [inzonderheid tegen Gods volk] weder vervallen zijnde, is deze koninklijke stad en de Assyrische monarchie uitgeroeid. Zie Ezech. 31; Nah. 1:1, enz.; Zef. 2:13, enz.
Maar goed, ik kan ook een ander voorbeeld ter onderbouwing geven: koning Achab, die zich bekeerde na de moord op Naboth. Het oordeel werd uitgesteld tot na zijn dood. En zo zijn er vast wel meer.
Als het niet om hetzelfde geslacht ging, vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen dat de bekering alleen maar uiterlijk was.
Re: punten verdienen om behouden te worden
Nahum 1 is dichter bij: 200 jaar.
Het lijkt mij wat kort door de bocht om de kanttekenaren kort door de bocht te noemen.
Maar goed, het gaat hier niet over de Ninevieten, daar hebben we al eens een discussie over gehad realiseer ik me net: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=3770
Het lijkt mij wat kort door de bocht om de kanttekenaren kort door de bocht te noemen.

Maar goed, het gaat hier niet over de Ninevieten, daar hebben we al eens een discussie over gehad realiseer ik me net: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=3770