Ik zeg niet dat je met een happy gevoel de kerk uit moet gaan...Oorspronkelijk gepost door ElmousseWaar komt dan het gevoel vandaan dat je blij en happy de kerk uit moet lopen? Zoals ik pas in een preek van Jac. van Dijk hoorde: we komen niet naar de kerk om te zeggen dat we van die lieve, gelovige christenen zijn die het allemaal zo goed bedoelen... en even verderop het is juist gelukkig als je ongelukkig wordt, als je een keer ellendig de kerk uitkomtOorspronkelijk gepost door LydianneDat vind ik niet. Als je ds. Steenblok leest, is dit een man geweest, die zich stipt hield aan de puntenverdeling die hij had gemaakt, duidelijk kanseltaal gebruikte en een ordelijke lijn in zijn preken had. Dit zijn allemaal dingen die ik bij ds. Wink mis.En ik wilde je nog wel naar de enige ds. in Nederland sturen die echt nog op de STeenblok lijn zit... ds. Wink
Ik begrijp dat dit verder niet met de leer te maken heeft. Maar deze leer kan ik uit de preken van ds. Wink ook niet opmaken. 'Is dat zo? Ja, dat is zo'. Ik heb ds. Wink verschillende keren gehoord, maar ik moet zeggen dat ik dan steeds met een heel akelig gevoel thuiskom. Laat ik het maar schrijven: ik kom van een koude ker(k/mis) thuis.
Overigens heeft dit allemaal niets meer met de Oud Gereformeerde Gemeente te maken. Misschien moet deze discussie verplaatst worden?
En met een akelig gevoel de kerk uitlopen ware misschien weleens te wensen... voor mij geldt de hel verschrikt mij niet en de hemel verkwikt mij niet: Och dat gij koud waart of heet...
Dus met akelig gevoel en koude kermis kan ik niet veel...
Tja als ik een preek van ds. Wink beluister vind ik dat die preek heel goed in elkaar zit (met af en toe een uitstapje wat misschien niet helemaal in de lijn van de preek ligt) en erg veel uit een tekst haalt... (met andere woorden niet dat ik alles al weet wat vaak weleens het geval kan zijn, niet dat dat niet goed kan zijn... maar misschien snap je wat ik bedoel) en ik kan aan de hand van zijn preken vrij redelijk inschatten welke visie hij op bepaalde zaken heeft. (wat niet wil zeggen dat dat elke preek duidelijk aan de orde komt, maar dat vind ik juist prima, het moet er wel in de tekst over gaan!!)
Zou gelijk weleens willen weten wat kanseltaal is...
Hoe kwam het dat ik met een naar gevoel de kerk uitging? Er werden opmerkingen gemaakt die de lachlust opwekten (vooral kinderen kunnen daar op reageren, door elkaar dan nog aan te stoken - gebeurde juist voor me), dat vind ik dus spotten. Hieraan heb ik me verschrikkelijk geërgerd. Ik zeg niet dat dát goed is, maar dat bedoel ik ook met kanseltaal. Refo schreef iets over onordentelijke taal, dat vind ik precies het goede woord, misschien wat ouderwets. Maar het Woord van God moet ordelijk en ordentelijk gebracht worden, waarbij gewoon de Nederlandse taal gebruikt kan worden, maar niets wat in de richting gaat van platvloers.
Kanseltaal is ook niet schelden op ieder die buiten je staat. Natuurlijk mag er gewaarschuwd worden, maar daar gaat een andere geest van uit dan van schelden.
Die orde in de preek kon ik niet ontdekken. Hij begon heel netjes met een puntenverdeling, maar vervolgens kwam hij daar helemaal niet meer op terug.
Het zou kunnen zijn dat dat juist die ene keer was, want ik heb ds. Wink één keer gehoord, maar ik hoop dat ik me andere keren netjes kan onttrekken, want ik weet zeker dat ik me weer ga ergeren (is ook niet goed van mij).