dr. Steenblok

Lydianne

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Oorspronkelijk gepost door Lydianne
En ik wilde je nog wel naar de enige ds. in Nederland sturen die echt nog op de STeenblok lijn zit... ds. Wink
Dat vind ik niet. Als je ds. Steenblok leest, is dit een man geweest, die zich stipt hield aan de puntenverdeling die hij had gemaakt, duidelijk kanseltaal gebruikte en een ordelijke lijn in zijn preken had. Dit zijn allemaal dingen die ik bij ds. Wink mis.
Ik begrijp dat dit verder niet met de leer te maken heeft. Maar deze leer kan ik uit de preken van ds. Wink ook niet opmaken. 'Is dat zo? Ja, dat is zo'. Ik heb ds. Wink verschillende keren gehoord, maar ik moet zeggen dat ik dan steeds met een heel akelig gevoel thuiskom. Laat ik het maar schrijven: ik kom van een koude ker(k/mis) thuis.

Overigens heeft dit allemaal niets meer met de Oud Gereformeerde Gemeente te maken. Misschien moet deze discussie verplaatst worden?
Waar komt dan het gevoel vandaan dat je blij en happy de kerk uit moet lopen? Zoals ik pas in een preek van Jac. van Dijk hoorde: we komen niet naar de kerk om te zeggen dat we van die lieve, gelovige christenen zijn die het allemaal zo goed bedoelen... en even verderop het is juist gelukkig als je ongelukkig wordt, als je een keer ellendig de kerk uitkomt

En met een akelig gevoel de kerk uitlopen ware misschien weleens te wensen... voor mij geldt de hel verschrikt mij niet en de hemel verkwikt mij niet: Och dat gij koud waart of heet...

Dus met akelig gevoel en koude kermis kan ik niet veel...

Tja als ik een preek van ds. Wink beluister vind ik dat die preek heel goed in elkaar zit (met af en toe een uitstapje wat misschien niet helemaal in de lijn van de preek ligt) en erg veel uit een tekst haalt... (met andere woorden niet dat ik alles al weet wat vaak weleens het geval kan zijn, niet dat dat niet goed kan zijn... maar misschien snap je wat ik bedoel) en ik kan aan de hand van zijn preken vrij redelijk inschatten welke visie hij op bepaalde zaken heeft. (wat niet wil zeggen dat dat elke preek duidelijk aan de orde komt, maar dat vind ik juist prima, het moet er wel in de tekst over gaan!!)

Zou gelijk weleens willen weten wat kanseltaal is...
Ik zeg niet dat je met een happy gevoel de kerk uit moet gaan...
Hoe kwam het dat ik met een naar gevoel de kerk uitging? Er werden opmerkingen gemaakt die de lachlust opwekten (vooral kinderen kunnen daar op reageren, door elkaar dan nog aan te stoken - gebeurde juist voor me), dat vind ik dus spotten. Hieraan heb ik me verschrikkelijk geërgerd. Ik zeg niet dat dát goed is, maar dat bedoel ik ook met kanseltaal. Refo schreef iets over onordentelijke taal, dat vind ik precies het goede woord, misschien wat ouderwets. Maar het Woord van God moet ordelijk en ordentelijk gebracht worden, waarbij gewoon de Nederlandse taal gebruikt kan worden, maar niets wat in de richting gaat van platvloers.
Kanseltaal is ook niet schelden op ieder die buiten je staat. Natuurlijk mag er gewaarschuwd worden, maar daar gaat een andere geest van uit dan van schelden.

Die orde in de preek kon ik niet ontdekken. Hij begon heel netjes met een puntenverdeling, maar vervolgens kwam hij daar helemaal niet meer op terug.
Het zou kunnen zijn dat dat juist die ene keer was, want ik heb ds. Wink één keer gehoord, maar ik hoop dat ik me andere keren netjes kan onttrekken, want ik weet zeker dat ik me weer ga ergeren (is ook niet goed van mij).
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

En met een akelig gevoel de kerk uitlopen ware misschien weleens te wensen...
Heb je ooit wel eens iemand met een akelig gevoel bij de Heere Jezus weg zien gaan?
Volgens mij zongen en sprongen ze allemaal. lovende God.
Ja, de rijke jongeling, die ging bedroefd heen. maar dat vind ik niet iets om jaloers op te zijn....
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dus wat de Heilige Geest in een mens doet, kan geen onderwerp van gesprek c.q. van een preek zijn?
Wat God aan onze ziel gedaan heeft, mag zeker wel onderwerp van gesprek zijn: Hoort wat God mij deed ondervinden.

Het centrum van de prediking moet echter niet de christen met zijn bevinding zijn, maar Christus alleen.
Gisteren las ik over de prediking nog het volgende:

In de prediking wordt ons niet alleen iets bericht, maar hij verricht.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

En met een akelig gevoel de kerk uitlopen ware misschien weleens te wensen...
Heb je ooit wel eens iemand met een akelig gevoel bij de Heere Jezus weg zien gaan?
Volgens mij zongen en sprongen ze allemaal. lovende God.
Ja, de rijke jongeling, die ging bedroefd heen. maar dat vind ik niet iets om jaloers op te zijn....
Well, ik kan me verblijden als ik iemand de kerk uit zie lopen, bedroefd zijnde. Als het maar een droefheid naar God is. Een besef van een enorm gemis. Want mensen die God kwijt zijn, en daar last van hebben, gaan Hem zoeken. En wie Hem zoeken, zullen Hem vinden. Nee, liever bedroefde dan onverschillige mensen...
WSO

Bericht door WSO »

Dat is de grote vergissing van de GG. Dat het voldoende is bedroefd te zijn. (Voldoende? Ja, want anders was je toch niet 'verblijd'?)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Dat is de grote vergissing van de GG. Dat het voldoende is bedroefd te zijn. (Voldoende? Ja, want anders was je toch niet 'verblijd'?)
Het is voldoende als het een droefheid naar God is. Want die werkt een onberouwelijke bekering...
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door memento
Het is voldoende als het een droefheid naar God is. Want die werkt een onberouwelijke bekering...
.... en daar blijft het dan niet bij: Ga 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door memento
Op zich wel waar, maar wie 'meet' dat het 'naar God' is? Droefheid op zich kan toch nooit tot vreugde zijn? Paulus zet die droefheid ook in de juiste contekst. Achteraf blijkt het allemaal tot voordeel te zijn geweest. Zeg nooit dat 'droefheid' en goed teken is.
Dat kan het zijn, maar op zichzelf betekent het niets.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee, memento, het is niet 'voldoende'. Als het een werk van God is in die mens, zal die persoon geen rust hebben voor hij met God verzoend is. Dáár gaat het om.
Het is niet voldoende dat iemand inziet dat hij een dokter nodig heeft. Hij moet ook daadwerkelijk naar hem toe gaan én de voorgeschreven geneesmiddelen gebruiken.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Onze predikant zegt dat er in de droefheid naar God zoveel zondaarsliefde in meekomt en dat het een andere droefheid is die wij kennen in deze wereld.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Onze predikant zegt dat er in de droefheid naar God zoveel zondaarsliefde in meekomt en dat het een andere droefheid is die wij kennen in deze wereld.
Klopt. Maar als het goed is zal die predikant toch ook zeggen dat deze droefheid geen doel is in zichzelf, maar ons moet uitdrijven tot die God, van Wie wij beseffen dat wij Hem kwijt zijn!
Sabra

Bericht door Sabra »

Wat is droefheid naar God en wat is zondaarsliefde?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ja natuurlijk wel, maar je moet altijd bidden om die droefheid en dan is God met je begonnen lijkt me.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
refo

Bericht door refo »

??

Is God dan bedroefd? Ik denk dat hij gewoon 'liefde' heeft gezegd.

Maar dan nog bestaat het gevaar dat een mens gaat rusten op een bepaalde droefheid, alleen omdat deze anders aanvoelt dan andere droefheden. Of omdat hij of zij nog nooit echt (natuurlijk) bedroefd is geweest.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Ja natuurlijk wel, maar je moet altijd bidden om die droefheid en dan is God met je begonnen lijkt me.
Wat zeg je me nou?

waar staat dat in de Bijbel?
Plaats reactie