dr. Steenblok

gravo

dr. Steenblok

Bericht door gravo »

Wat een bijzonder invloedrijke man is die dr. Steenblok toch.
Zelfs in 2005 verschijnen er dikke boeken en wijdlopige forum-discussies, waarin hij vele malen opnieuw wordt aangehaald.

Niet steeds in positieve zin, dat geef ik toe. Maar het gaat er nu niet om, dat ik zeg wat voor een geweldige theologische visie hij te berde heeft gebracht.
Het gaat er nu om, wat voor een enorme impact hij heeft op de gereformeerde gezindte.

Typerend voor de gereformeerde gezindte is de telkens herhaalde vraagstelling omtrent de zekerheid van het heil. Alle thema's die er ook op dit forum werkelijk toe doen (lees de langste draden maar eens) hebben verwantschap met deze vraagstelling. Of het nu gaat om verkiezing / verbond, om uitwenig / inwendig, om aanbod van genade / separerende prediking...steeds weer blijkt het in feite te gaan om de vraag: hoe krijg ik (hoe krijgt men in het algemeen) zekerheid omtrent de eeuwige staat.

Dit is de motor van de prediking, de kerkgang, maar ook het voortdurende debat en conflict.
Zou die vraag wegvallen (m.a.w. zou er volstrekte zekerheid te krijgen zijn omtrent het heil en de eeuwige bestemming), dan zouden de discussies, wellicht ook de kenmerkende gereformeerdegezindte-prediking, de conflicten en debatten terstond hun functie verliezen.

De rol van dr. Steenblok is nu, dat hij voortdurend en ver buiten zijn eigen kring, de discussie nieuw leven weet in te blazen, de conflicten steeds weer op de agenda krijgt en daarom een enorme invloed uitoefent op de achtergrond.

De enige functie die hij heeft, is dan ook een cruciale functie.
Hij hoeft, bij wijze van spreken, alleen maar te zeggen:...ja, maar...

Wie zich ook wat ruimer uitlaat, wie zich ook maar onderwindt te zeggen, dat hij zekerheid heeft over zijn eeuwige staat, krijgt van dr. Steenblok cum suis (zijn nazaten in het twijfel zaaien) te horen:...ja, maar...

En vervolgens buitelen allen weer over elkaar heen. Onder het mom van evenwichtigheid, wordt niet zelden het eenvoudige geloof van gewone kerkmensen grondig scheef- en in twijfel getrokken.

Dr. Steenblok (zaliger?) is een machtig man. Hij stookt het vuur nog na zijn heengaan flink op. Wie zo'n invloed heeft en wie de discussie zo sterk kan bepalen, heeft natuurlijk ook aanhangers. Zo staat dr. Steenblok steeds weer in zijn aanhangers onder ons op als de grote JA-MAARDER.

Het wordt tijd om de invloed van dr. Steenblok eens te erkennen. Dan is er ook ruimte om het stilzwijgend aanvaarde tegengeluid van hem eens op de juiste waarde te schatten.

Wat mij betreft wordt hij al te gemakkelijk aangeroepen om vermeende misstanden in leer en leven recht te zetten. De visie van dr. Steenblok mag ook wel eens in het juiste perspectief van de ultra-orthodoxie geplaatst worden. Hij is niet noodzakelijkerwijs een gesprekspartner.

gravo
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

1. Volgens mij is dr. Steenblok overleden, dus hoe hij vanuit de hemel vuurtjes kan stoken, is mij een raadsel.
2. Ken je het boek van Rouwendal over het Aanbod van genade? Toevallig ben ik er zaterdag voor de tweede keer in begonnen. Erg informatief.
3. Wat is nou precies je grief tegen dr. Steenblok?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door gravoDe visie van dr. Steenblok mag ook wel eens in het juiste perspectief van de ultra-orthodoxie geplaatst worden. Hij is niet noodzakelijkerwijs een gesprekspartner.

gravo
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
refo

Bericht door refo »

Het was inderdaad beter geweest als ds Kersten Steenblok NIET had binnengesluisd.

Met zijn komst is in de (tot dan letterlijk bloeiende) Ger Gem de ellende begonnen met als absoluut dieptepunt de schorsing van de alom geachte dominee R. Kok.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door refo
Met zijn komst is in de (tot dan letterlijk bloeiende) Ger Gem de ellende begonnen met als absoluut dieptepunt de schorsing van de alom geachte dominee R. Kok.
Juist!

En zolang het kerkverband daarover geen schuld belijdt, moet men ook niet klagen dat de Heere Zijn hand zo stil houdt en dat het doorbrekend werk zo wordt gemist.

Hier ligt een openstaande schuld!
~~Soli Deo Gloria~~
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Het was inderdaad beter geweest als ds Kersten Steenblok NIET had binnengesluisd.

Kom Kom, verdraaing van de geschiedenis ben je zelf ook niet vies van refo.. Voordat Dr Steenblok binnen de GG kwam waren er al zaken die niet glad lagen.. Zie personen als Ds verhagen wat toch wel een fout was om die binnen te halen, en wat niet onbekend was dat hij niet overal mocht komen.. Daarnaast de bezwaren tegen Ds R Kok. zijn niet door Ds Steenblok gestart maar door zijn eigen kerkenraad in Veenendaal !!!

Ps: Wat jij als diepte punt ervaar, vindt ik juist een hoogte punt. De juiste beslissing om deze predikant te schorsen.. En de GG van die tijd heeft het toch wel goed ingezien kijk maar wat Ds Kok later in de CGK leerde !!!
poeh heej mensen, hou je hoofd koel......

Maar admin, ik zou weleens willen weten wat jij tegen je kinderen zegt. Bidt er maar veel om, of tis te hopen dat je in Zijn boek bent geschreven want anders is het mooi pech gehad. Ik denk dat ik met deze vraagwel hebt aangeven hoe ik er over denk.
dré

Bericht door dré »

Kom Kom, verdraaing van de geschiedenis ben je zelf ook niet vies van refo.. Voordat Dr Steenblok binnen de GG kwam waren er al zaken die niet glad lagen.. Zie personen als Ds verhagen wat toch wel een fout was om die binnen te halen, en wat niet onbekend was dat hij niet overal mocht komen.. Daarnaast de bezwaren tegen Ds R Kok. zijn niet door Ds Steenblok gestart maar door zijn eigen kerkenraad in Veenendaal !!!

Ps: Wat jij als diepte punt ervaar, vindt ik juist een hoogte punt. De juiste beslissing om deze predikant te schorsen.. En de GG van die tijd heeft het toch wel goed ingezien kijk maar wat Ds Kok later in de CGK leerde !!!
Admin,

dat zeg ik je niet na!
Als ik kijk/ let op de predikanten die er uit dit geslacht zijn voortgekomen is dat toch wel wat. Maar ik ben ook meer Kokiaans dan Steenblokiaans :)
dré
--------

Credo in unum Deo
jacob

Bericht door jacob »

Lees de topic is goed jacob, het gaat nu even in het algemeen over de Persoon steenblok niet wat hij leerde..
dat is ook zo. Maar jij geeft ook een waarde oordeel over ds R kok. En laten we wel wezen. het verschil tussen die 2 mensen was de plaats van de uitverkiezing en het aanbod van genade.
jacob

Bericht door jacob »

ja wat dat betreft heeft de discussie geen zin. Iedereen heeft zijn mening inmiddels.

We moeten oppassen dat we niet omwille van dit punt te veel naar links en naar rechts gaan hangen. Daar betrap ik mezelf nogal eens op. En dat is niet goed.

Soms zou ik weleens HHK of wat anders willen zijn. veel mensen snappen niet eens waar we ons druk over maken.
dré

Bericht door dré »

sorry ik volg je even niet dre..
Neem het boek 'Wie was ds R Kok' van Rik Valkenburg (kool Veenendaal)
blz 212:
Ds Kok heeft in de generaties die volgden verschillende predikanten voortgebracht..... ds. Iz. Kok schoonzoon ds G.H. van Kooten (onlangs overleden meen ik) ds. C. den Hertog. Kleinzoon ds R. Kok, W. Kok...... dr. J. Hoek ds. R. van Kooten Soest en zo volgen er nog een paar.

Er mag dus kennelijk zegen zijn in zijn nageslacht!
dré
--------

Credo in unum Deo
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ds. Kok wit?
Dr. Steenblok zwart?
Plaats reactie