Met of zonder pijn kinderen baren?

Mister
Administrator

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Mister »

Marie-Henriëtte schreef:
Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Hm, dat denk ik idd ook. Overigens wel opmerkelijk dat God dan zegt: Ik zal de smart van het kinderen dragen en baren vermeerderen. Zo van: Het ging niet moeiteloos, maar nu gaat het echt veel moeite kosten.

Overigens, als we de straf voor de vrouw gaan bekijken, moeten we die van de man er ook naast leggen. Zwoegen en zweten om te kunnen eten. Mogen mannen dan wel ambtenaar worden.... of een andere kantoorbaan hebben? Of is dat net zo als pijnstillers bij het baren? Als iedere pijn het gevolg is van de zondeval, is pijnstilling dan uberhaupt wel toegestaan?
Alsof kantoorwerk, maw, hersenwerk niet pijnlijk zijn kan... alleen op een andere manier dan een slotengraver....

Klopt, maar een zwangerschap met ruggenprik is ook net zo goed zwaar. En mijn vergelijking hield als vraag in: Zijn aanpassingen dan sowieso goed? Of het nou een ruggenprik is om pijn te verlichten, een airco om het kantoorwerk dragelijker te maken, een graafmachine om het slootgraven makkelijker te maken?
Waarom een ruggenprik om te verlichten Marnix? In het verleden waren er de ervaren kraamhulpen; lieve vrouwen met verstand van zaken die de barende vrouwen verzorgden en voor de bemoediging naast het bed stonden. Uit diverse onderzoeken is zelfs gebleken dat barende vrouwen in die situatie minder tot geen medicamenteuze pijnbestrijding nodig hebben.
Lieve kraamvrouwen heb je tegenwoordig nog wel. Alleen hebben die geen tijd om je hand vast te houden. Ze doen soms twee bevallingen tegelijk. Pas vanaf een bepaald moment komen ze. (geen zin in medische beschrijvingen hier ;) )
Omdat je vroeger voor een blindedarm operatie een week in het ziekenhuis moest blijven, moet je dat nu ook nog willen? Mi toch niet.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Sommige vrouwen komen makkelijker aan hun kindje dan andere. De één zal met meer smart baren dan de andere. Bij mij deed het geweldig veel pijn! Op dat moment wil je wel gillen om een pijnstiller. De meeste tijd van de bevalling ben je alleen met je man... terwijl je juist behoefte hebt aan deskundige geruststelling. Dus niks handje vasthouden hoor. Wegpuffen en wee na wee zien door te komen. Echt.. daar kun je je niets bij voorstellen als je het niet hebt meegemaakt. En ik ben het er totaal niet mee eens dat de pijn vergeten is als je kind er is. Je bent wel intens gelukkig en je bent trots dat je het volbracht hebt, maar vergeten??? No way.... ik kan het me nu nog voorstellen! Dus als ik er de volgende keer (hoop dat die nog eens komt) zo tegen op zie, zou ik wel graag de mogelijkheid hebben om pijnstilling te krijgen.
We nemen toch ook pijnstillers als we hoofdpijn hebben?? dat is toch ook een gevolg van de zonde?? Als je vindt dat een vrouw geen pijnstilling mag hebben tijdens een (zware) bevalling, laat je dan ook zonder verdoving een gebroken arm zetten of een flinke snee hechten... sta je dan ook zonder pillen een zware migraine door??? Ik ben zo iemand nog nooit tegen gekomen. Ook pijnstilling is in Gods genade door de mensen ontwikkelt. Een dokter mag de wonden helen, een dokter mag verlichting geven.... net als de Grote Dokter doet in Zijn liefde. Volgens mij hoeven we er niet aan te twijfelen of we deze middelen mogen gebruiken! Zeker niet als we het zien in het licht van het NIeuwe Testament... Hij is toch gekomen om ons leven te helen... Hij heeft deze mogelijkheid ook in Zijn liefde gegeven...
Bloempje28

Mister schreef:
vlinder schreef:
helma schreef:
jvdg schreef:Toen ik nog een kind was zei ik: Vrouwen bevallen van kinderen en wij mannen moeten in militaire dienst. :)
Niet echt vergelijkbare grootheden, maar ach, wist ik veel......
Ben er wel achter gekomen dat militaire dienst vééééél zwaarder was. :nonnon
oh ja :bobo
Als man en vrouw om de beurt zouden bevallen en de man zou beginnen, zou er nooit een derde baby in een gezin komen.
Hetgeen ook maar weer een aanname is.
Een aanname ja.... maar ik zou wel eens willen dat mannen ook eens een bevalling moesten doorstaan... het is echt bijna niet door te komen (bij mij dan tenminste!) In principe mogen de mannen in deze discussie van mij niet opperen dat het ZONDER pijnstilling moet.... ze weten niet wat ze zeggen! Maar goed... dat mag ik natuurlijk weer niet zeggen, toch?
Bloempje28

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Hm, dat denk ik idd ook. Overigens wel opmerkelijk dat God dan zegt: Ik zal de smart van het kinderen dragen en baren vermeerderen. Zo van: Het ging niet moeiteloos, maar nu gaat het echt veel moeite kosten.

Overigens, als we de straf voor de vrouw gaan bekijken, moeten we die van de man er ook naast leggen. Zwoegen en zweten om te kunnen eten. Mogen mannen dan wel ambtenaar worden.... of een andere kantoorbaan hebben? Of is dat net zo als pijnstillers bij het baren? Als iedere pijn het gevolg is van de zondeval, is pijnstilling dan uberhaupt wel toegestaan?
Alsof kantoorwerk, maw, hersenwerk niet pijnlijk zijn kan... alleen op een andere manier dan een slotengraver....
Niet te vergelijken met een bevalling! En het zware werken zoals dat vroeger voor mannen was, is nu ook voorbij! We doen nu veel met machines... als alles eens met de hand moest... dan komen dichter in de buurt van "in het zweet des aanschijns" je brood verdienen! Ik kan veel respect hebben voor mannen die met hun handen en op hun knieën hun brood verdienen. Dat eist wat van hun lichamen hoor!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bloempje28 schreef: Een aanname ja.... maar ik zou wel eens willen dat mannen ook eens een bevalling moesten doorstaan... het is echt bijna niet door te komen (bij mij dan tenminste!) In principe mogen de mannen in deze discussie van mij niet opperen dat het ZONDER pijnstilling moet.... ze weten niet wat ze zeggen! Maar goed... dat mag ik natuurlijk weer niet zeggen, toch?
Mag je van mij best zeggen.

En tegen de vrouwen zeg ik, zoals ik ook aan mijn eigen vrouw deed: neem gerust dat prikje.

Weet ik nog dat we het vroeger bij de tandarts zonder verdoving moesten stellen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bloempje28

Marie-Henriëtte schreef:
gertje schreef:Ach meid, zie je zo tegen de bevalling op?

Voordat je die prik krijgt heb je al genoeg pijn en smart gehad hoor, dus neem lekker die prik :)
Zelf ben ik niet in verwachting, maar een ruggenprik is jouws inziens dus geoorloofd zodat alles is verdoofd? Ik denk dat die pijn tijdens het baren ook gerust wel functies heeft, zelfs artsen ontkennen dit niet. Waarom dan verdoven.
Ben je ooit eens bevallen zonder verdoving, Marie-Henriëtte? De pijn zelf heeft geen functie.... allen wordt door de wee drukt het kind in de baarmoederopening waardoor deze ontsluit. Het is een verkramping van de baarmoeder waardoor het kindje naar beneden gedrukt wordt. Niet te onderschatten! En de napijn ook niet.... als je bedenkt dat er daar een kindje doorkomt... dan kun je je wel voorstellen dat het na die tijd niet gelijk over is. een fabel zoals deze: je zou door de pijn een betere band hebben dan zonder pijn, is totaal onwaar. Moeders met keizerssnedes die onder volledige verdoving gaan hebben net zo'n goede band als vrouwen die 'normaal' bevallen. (laten we een keizersnede niet onderschatten, die vrouwen hebben een buikoperatie gehad en zijn net moeder geworden met alle gevolgen van dien... lijkt me veel zwaarder nog!)
Dus welke functies zou pijn dan hebben??
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Mister schreef:Lieve kraamvrouwen heb je tegenwoordig nog wel. Alleen hebben die geen tijd om je hand vast te houden. Ze doen soms twee bevallingen tegelijk. Pas vanaf een bepaald moment komen ze. (geen zin in medische beschrijvingen hier ;) )Omdat je vroeger voor een blindedarm operatie een week in het ziekenhuis moest blijven, moet je dat nu ook nog willen? Mi toch niet.
Wat bedoel je precies? Dat een bevalling zo snel mogelijk uitgevoerd moet worden alsof het niets is, of dat een blindedarm operatie gelijk gezien kan worden aan een bevalling? Is het eerste het geval, dan wil ik er niet op ingaan, maar ik neem aan dat je dat ook niet bedoelt. Bedoel je het tweede, dan luidt mijn antwoord als volgt: een blindedarm operatie kun je niet gelijk stellen aan een bevalling. Een operatie aan een blindedarm is een onnatuurlijke ingrijp omdat er iets fout zit in het menselijke lichaam en artsen dienen hiervoor een operatief plan op te stellen. Echter een bevalling is een zeer natuurlijk proces (het geboortekanaal bij de vrouw heeft God hier speciaal voor gemaakt) en veelal hoeft er niet ingegrepen te worden als alles in orde is. Dat is nogal een verschil.
Bloempje28

Bert Mulder schreef:
Bloempje28 schreef: Een aanname ja.... maar ik zou wel eens willen dat mannen ook eens een bevalling moesten doorstaan... het is echt bijna niet door te komen (bij mij dan tenminste!) In principe mogen de mannen in deze discussie van mij niet opperen dat het ZONDER pijnstilling moet.... ze weten niet wat ze zeggen! Maar goed... dat mag ik natuurlijk weer niet zeggen, toch?
Mag je van mij best zeggen.

En tegen de vrouwen zeg ik, zoals ik ook aan mijn eigen vrouw deed: neem gerust dat prikje.

Weet ik nog dat we het vroeger bij de tandarts zonder verdoving moesten stellen....
Vroeger ja.... nu niet meer! dat zegt genoeg... toen de verdoving uitgevonden werd, dachten we ook niet: Is dat wel bijbels... want we moeten pijn dragen door de zonde! Toen vonden we het maar al te fijn! Al heb je echte doorzetters die nog zonder verdoving geboord worden, maar ik neem toch die prik wel. Liever een stijve wang dan met kromme tenen in de stoel. Dus waarom sommigen dan denken dat vrouwen beter zonder verdoving moeten bevallen.... het laatste eindje moet toch zonder... dus zonder pijn beval je nooit... maar we mogen toch wel verlichting zoeken??
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bert Mulder schreef:Weet ik nog dat we het vroeger bij de tandarts zonder verdoving moesten stellen....
Het gaat hier niet over een kies en de tandarts. Zie mijn beginposting. Er zijn veel artsen die bij voorkeur de vrouw zien bevallen zonder ruggenprik omdat de pijn bij een bevalling een signaleringsfunctie heeft voor de moeder én haar baby. De moeder kan en mag gerust kiezen voor een ruggenprik (ik houd niemand tegen) maar bedenk wel dat de baby geen stem heeft om te kiezen, en als de vrouw op dat moment totaal verdoofd is, kleven er ook zeker risico's aan vast.
Bloempje28

Marie-Henriëtte schreef:
Mister schreef:Lieve kraamvrouwen heb je tegenwoordig nog wel. Alleen hebben die geen tijd om je hand vast te houden. Ze doen soms twee bevallingen tegelijk. Pas vanaf een bepaald moment komen ze. (geen zin in medische beschrijvingen hier ;) )Omdat je vroeger voor een blindedarm operatie een week in het ziekenhuis moest blijven, moet je dat nu ook nog willen? Mi toch niet.
Wat bedoel je precies? Dat een bevalling zo snel mogelijk uitgevoerd moet worden alsof het niets is, of dat een blindedarm operatie gelijk gezien kan worden aan een bevalling? Is het eerste het geval, dan wil ik er niet op ingaan, maar ik neem aan dat je dat ook niet bedoelt. Bedoel je het tweede, dan luidt mijn antwoord als volgt: een blindedarm operatie kun je niet gelijk stellen aan een bevalling. Een operatie aan een blindedarm is een onnatuurlijke ingrijp omdat er iets fout zit in het menselijke lichaam en artsen dienen hiervoor een operatief plan op te stellen. Echter een bevalling is een zeer natuurlijk proces (het geboortekanaal bij de vrouw heeft God hier speciaal voor gemaakt) en veelal hoeft er niet ingegrepen te worden als alles in orde is. Dat is nogal een verschil.
Bevallen is iets natuurlijks en was al voor de zonderval vastgesteld, maar de pijn die erbij hoort is niet natuurlijk. Dat is het gevolg van de zonde. Dus als je vind dat een vrouw met pijn moet bevallen, dan moet je tegen alle vormen van pijnstilling zijn. Want alle pijn is gevolg van de zonde!
Bert Mulder
Contacteer:

Bloempje28 schreef: Vroeger ja.... nu niet meer! dat zegt genoeg... toen de verdoving uitgevonden werd, dachten we ook niet: Is dat wel bijbels... want we moeten pijn dragen door de zonde! Toen vonden we het maar al te fijn! Al heb je echte doorzetters die nog zonder verdoving geboord worden, maar ik neem toch die prik wel. Liever een stijve wang dan met kromme tenen in de stoel. Dus waarom sommigen dan denken dat vrouwen beter zonder verdoving moeten bevallen.... het laatste eindje moet toch zonder... dus zonder pijn beval je nooit... maar we mogen toch wel verlichting zoeken??
Inderdaad inconsequent
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Marie-Henriëtte schreef:Het gaat hier niet over een kies en de tandarts. Zie mijn beginposting. Er zijn veel artsen die bij voorkeur de vrouw zien bevallen zonder ruggenprik omdat de pijn bij een bevalling een signaleringsfunctie heeft voor de moeder én haar baby. De moeder kan en mag gerust kiezen voor een ruggenprik (ik houd niemand tegen) maar bedenk wel dat de baby geen stem heeft om te kiezen, en als de vrouw op dat moment totaal verdoofd is, kleven er ook zeker risico's aan vast.
Nog nooit van gehoord, en heb 8 bevallingen meegemaakt (als man)
Bloempje28

Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:Weet ik nog dat we het vroeger bij de tandarts zonder verdoving moesten stellen....
Het gaat hier niet over een kies en de tandarts. Zie mijn beginposting. Er zijn veel artsen die bij voorkeur de vrouw zien bevallen zonder ruggenprik omdat de pijn bij een bevalling een signaleringsfunctie heeft voor de moeder én haar baby. De moeder kan en mag gerust kiezen voor een ruggenprik (ik houd niemand tegen) maar bedenk wel dat de baby geen stem heeft om te kiezen, en als de vrouw op dat moment totaal verdoofd is, kleven er ook zeker risico's aan vast.
Welke signaleringsfunctie heeft pijn dan? hoe meer pijn hoe slechter het gaat? Lijkt me niet juist!
Ben het wel eens met het feit dat er risico's kleven aan een ruggeprik (soms gaat de hartslag van een kindje dan omlaag, maar ik heb nog nooit gehoord dat een kindje is overleden door een ruggeprik... dus hoe groot is dit risico.. wereldwijd bevallen heel veel vrouwen met een ruggenprik maar je hoort er zo weinig over).... maar dat is een andere discussie (het ging om pijnstilling in bijbels licht)... een ruggeprik is niet de enige vorm van pijnstilling... er zijn ook andere waaronder de geboortetens... die nemen de scherpste pijn van een wee weg, waardoor deze beter te dragen is...
Als moeder ben je verantwoordelijk voor je kindje en moet jij de juiste keus maken voor je kindje (als het goed is)... ook als het net geboren is en nog niet kan praten of als het nog niet goed kan kiezen. Als het goed is kies je toch ook voor datgene dat het beste is voor je kind???
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 09 nov 2009, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Tens-apparatuur, acupunctuur en hypnose :)
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Bloempje28

vogeltje schreef:Tens-apparatuur, acupunctuur en hypnose :)
dank u!
Plaats reactie