Nee? En de Bijbel vraagt ons te getuigen. Wat is een getuigenis? Een ooggetuigenverslag. Wat houdt dat in? Dat je vertelt over je persoonlijke ervaringen. Het spijt me hoor, maar als je al niet eens met Christenen over die fantastische ervaring van je bekering wilt praten, hoe kun je het dan ooit met ongelovigen?Origineel geplaatst door PeterB
Daarom ook vind ik vragen hier aan iemand of die dan wel of niet bekeerd is en over bekeringsgeschiedenissen van de forumleden (zoals er een topic is) niet gepast.
Ellende, Verlossing, Dankbaarheid
idd.Origineel geplaatst door MadticeNee? En de Bijbel vraagt ons te getuigen. Wat is een getuigenis? Een ooggetuigenverslag. Wat houdt dat in? Dat je vertelt over je persoonlijke ervaringen. Het spijt me hoor, maar als je al niet eens met Christenen over die fantastische ervaring van je bekering wilt praten, hoe kun je het dan ooit met ongelovigen?Origineel geplaatst door PeterB
Daarom ook vind ik vragen hier aan iemand of die dan wel of niet bekeerd is en over bekeringsgeschiedenissen van de forumleden (zoals er een topic is) niet gepast.
Hoe proberen de gereformeerde gemeenten niet-christenen te overtuigen zonder persoonlijke getuigenis?
Ik vraag me trouwens af hoe dit soort gemeentes kunnen blijven bestaan. Is het doordat het soortelijke familiekerken zijn, die dmv het nageslacht de kerk op lange termijn willen laten blijven bestaan? En in combinatie met druk op de jongeren uit te oefenen, dmv. te domineren/intimideren en manipuleren. "Als je niet meer naar de kerk gaat dan zal je verdoemd zijn" of "Dan lig je er uit bij de familie" wat dan ook. (Ik pak het nu heel extreem hoor, of niet?)
Gebeurt dit? Ik denk van wel.
Hoe stappen de gereformeerde christenen de wereld in om zielen te redden? (Zijn zij werkelijk gereformeerd in hun denken?)
Door middel van een geïsoleerd leven te leiden en in besloten kringen klaagliederen en een hel-en-verdoemenis preek aan te horen?
Of schets ik het nu heel "zwart". Want dit soort christenen stralen weinig Koninkrijk uit. Ik proef de heilige Geest niet bij hun. Jammer. Dmv het op zo'n manier nederig te leven, zoals zij doen kunnen ze de wereld niet bereiken voor Jezus.
Madtice,
Dat het geloof niet zonder de getuigenis gaat ben ik met je eens.
Maar dienen wij nu zo echt aan iedereen te vragen: wat heb jij beleefd en ervaren etc??
Ik lees nergens in de Bijbel dat ik dat moet vragen. Ik lees wel dat ik mezelf dien te onderzoeken of ik in Christus bloed kennis heb. Nauw te onderzoeken zelfs. Daarom vind ik het stellen van zulke vragen niet nodig op een forum als dit. Stel die vraag maar eerst aan jezelf!!!!
En 007,
als je denkt dat de gereformeerde leer bestaat uit een hel en verdoemenis preken, dan heb je nooit goed de 3 formulieren van enigheid doorgelezen. Deze geven uitgebreid weer waar de gereformeerde leer op gegrond is en haar inhoud zelf.
Maar ik ontken zeker niet dat er mensen onder het mom van "gereformeerd" wel alleen maar hel en verdoemenis preken.
Maar de gereformeerde leer bestaat uit 3 stukken: ellende verlossing en dankbaarheid. En die sta ik na.
Ik voel in jullie beider posts tegenstand.
Ik lees hier echter niet in dat jullie eens meer aandacht besteed hebben aan wat ik hieronder nog een keer herhaal:
Over de ellende staat gesproken wil ik nog even aanhalen dat we dit niet verkeerd dienen te begrijpen.
Er wordt mee bedoeld dat God de mens gaat ontdekken in wat voor een relatie die mens tegenover God staat.
Als je hierover meer wilt weten wat het nu eigenlijk inhoud als we het hebben over die ellendestaat (en ik denk dat het niet verkeerd is om hier eens wat meer over te lezen, iedereen!!) dan raad ik je aan om eens een boekje te lezen van Bunyan. Deze man schrijft zeer eenvoudig aan de hand van "beelden". Lees dan eens (vooral met nadruk de eerste bladzijden) zijn boekje (De Heilige Oorlog).
Tevens heeft hij een ander verhaal opgesteld wat ik op internet gevonden heb en ik graag ook aan iedereen hier zou willen laten lezen.
Ik denk dat dit een duidelijk beeld geeft van wat de gereformeerde prediking inhoud.
Hieronder de link naar "Gesprek tussen een Spin en een Zondaar"
http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... -spin.html
Verder ga ik niet in op julie antwoorden, ik ben duidelijk geweest hierin.
Lees bovenstaande maar eens.
En als er hierover vragen en/of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag en wil ik daar graag proberen op in te gaan.
Maar stop asjeblieft met die verwijten, zonder dat je kennis genomen hebt van de leer die je verwijt en zonder dat je met op Gods Woord gegronde argumenten kom waaruit blijkt dat de gereformeerde leer enig ding te verwijten val.
Let op, ik spreek over de leer en niet over de mensen!!!
Maar dienen wij nu zo echt aan iedereen te vragen: wat heb jij beleefd en ervaren etc??
Ik lees nergens in de Bijbel dat ik dat moet vragen. Ik lees wel dat ik mezelf dien te onderzoeken of ik in Christus bloed kennis heb. Nauw te onderzoeken zelfs. Daarom vind ik het stellen van zulke vragen niet nodig op een forum als dit. Stel die vraag maar eerst aan jezelf!!!!
En 007,
als je denkt dat de gereformeerde leer bestaat uit een hel en verdoemenis preken, dan heb je nooit goed de 3 formulieren van enigheid doorgelezen. Deze geven uitgebreid weer waar de gereformeerde leer op gegrond is en haar inhoud zelf.
Maar ik ontken zeker niet dat er mensen onder het mom van "gereformeerd" wel alleen maar hel en verdoemenis preken.
Maar de gereformeerde leer bestaat uit 3 stukken: ellende verlossing en dankbaarheid. En die sta ik na.
Ik voel in jullie beider posts tegenstand.
Ik lees hier echter niet in dat jullie eens meer aandacht besteed hebben aan wat ik hieronder nog een keer herhaal:
Over de ellende staat gesproken wil ik nog even aanhalen dat we dit niet verkeerd dienen te begrijpen.
Er wordt mee bedoeld dat God de mens gaat ontdekken in wat voor een relatie die mens tegenover God staat.
Als je hierover meer wilt weten wat het nu eigenlijk inhoud als we het hebben over die ellendestaat (en ik denk dat het niet verkeerd is om hier eens wat meer over te lezen, iedereen!!) dan raad ik je aan om eens een boekje te lezen van Bunyan. Deze man schrijft zeer eenvoudig aan de hand van "beelden". Lees dan eens (vooral met nadruk de eerste bladzijden) zijn boekje (De Heilige Oorlog).
Tevens heeft hij een ander verhaal opgesteld wat ik op internet gevonden heb en ik graag ook aan iedereen hier zou willen laten lezen.
Ik denk dat dit een duidelijk beeld geeft van wat de gereformeerde prediking inhoud.
En als er hierover vragen en/of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag en wil ik daar graag proberen op in te gaan.
Maar stop asjeblieft met die verwijten, zonder dat je kennis genomen hebt van de leer die je verwijt en zonder dat je met op Gods Woord gegronde argumenten kom waaruit blijkt dat de gereformeerde leer enig ding te verwijten val.
Handelingen 1:8 maar gij zult kracht ontvangen wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde!Origineel geplaatst door PeterB
Madtice,
Getuigen is persoonlijk bewijsmateriaal betreffende een bepaalde gebeurtenis. Als de Heilige Geest ruimte in je leven krijgt, komt er dynamiek, kracht of te wel geestelijke dynamiet in je leven.
Je gaat dingen ervaren met God en daarvan ga je automatisch vertellen.
Getuig van je wedergeboorte, hoe je Jezus hebt leren kennen, van je innnerlijke of lichamelijke genezing, van bevrijding etc.
Een goed voorbeeld van een getuigenis vindt ik Hand. 22:1-16 en 26:9-20.
Ik heb die 3 formulieren nooit gelezen idd. Dat wil ik eigenlijk ook niet, ik sta daar los van. Ik tap alleen van de bijbel.En 007,
En idd. niet iedere gereformeerde kerk preekt hel en verdoemenis natuurlijk maar wel een aantal en die wilde ik even aankaarten en eventueel een reactie van hun opwekken van op welke manier hun een getuige willen zijn.
Juist en daarom bestaan er zoveel misverstanden. De mensen moeten de bijbel er op naslaan en niet de leer van dit of dat.Ik voel in jullie beider posts tegenstand.
- ndonselaar
- Contacteer:
Nogeens,
Wat is uw troost beide in dit leven en sterven. Hiermee begint onze Heidelberger. De Heidelberger is een troostboek voor Gods kerk en niet een schema voor een bekering!
Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn 3 geloofsweldaden die God aan een mens schenkt.
Deze ellendekennis mag je nooit plaatsen voor de daad van het geloof! Deze ellendekennis uit de trits Ellende, verlossing en dankbaarheid is de ellende van David uit Psalm 51.
Wat komt er dan wel voor, of beter gezegd wat gebruikt God dan wel? De overtuiging door de spiegel van de Wet. Deze overtuiging vinden we bij de Pinksterlingen.
Wat is er toch veel verwarring op het kerkelijk erf en Peter ea. het gaat niet om de leer dogma maar het gaat erom of jij en ik persoonlijk deel hebben door het geloof in Christus Jezus.
Wat is uw troost beide in dit leven en sterven. Hiermee begint onze Heidelberger. De Heidelberger is een troostboek voor Gods kerk en niet een schema voor een bekering!
Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn 3 geloofsweldaden die God aan een mens schenkt.
Deze ellendekennis mag je nooit plaatsen voor de daad van het geloof! Deze ellendekennis uit de trits Ellende, verlossing en dankbaarheid is de ellende van David uit Psalm 51.
Wat komt er dan wel voor, of beter gezegd wat gebruikt God dan wel? De overtuiging door de spiegel van de Wet. Deze overtuiging vinden we bij de Pinksterlingen.
Wat is er toch veel verwarring op het kerkelijk erf en Peter ea. het gaat niet om de leer dogma maar het gaat erom of jij en ik persoonlijk deel hebben door het geloof in Christus Jezus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Precies! En dat is niet iets waar wij over te oordelen hebben naar anderen toe, toch?Origineel geplaatst door ndonselaar
De overtuiging door de spiegel van de Wet leidt wel tot ellendekennis! Uit de wet is de kennis van onze ellende (Rom. 3:20). Wie zoeken de verlossing? Zij die zich ellendig bevinden.Deze ellendekennis mag je nooit plaatsen voor de daad van het geloof! Deze ellendekennis uit de trits Ellende, verlossing en dankbaarheid is de ellende van David uit Psalm 51.
Het oude is voorbij en het nieuwe is gekomen.Origineel geplaatst door Admin
op basis van deze drie uitgangspunten is de gereformeerde leer opgebouwd.
Maar wat is de verhouding tussen hen.
ligt er bv in de reformatorsche kerken en te zware nadruk op de Ellende of moeten we net zoals de evangelische richting met een grote stap gelijk de Dankbaarheid vol om armen. zonder enige ellendekennis
Weg met die ellende in Jezus Naam en dank U Jezus voor de verlossing ervan.
Kennis ervan is ok, maar blijf niet in de ellende hangen.
- ndonselaar
- Contacteer:
Rom 3:21-22 'Thans is echter BUITEN DE WET OM gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid God door het geloof in [Jezus] Christus, VOOR ALLEN, DIE GELOVEN; WANT ER IS GEEN ONDERSCHEID.
"Thans" is het sleutelwoord hier: Eerst was er de kennis van de zonde door de wet, nu is er de verlossing door Jezus Christus, voor allen die geloven.
"Thans" is het sleutelwoord hier: Eerst was er de kennis van de zonde door de wet, nu is er de verlossing door Jezus Christus, voor allen die geloven.
Madtice, mijn Bijbel zegt iets heel anders:
21
Maar nu is de rechtvaardigheid Gods40)
geopenbaard geworden zonder de wet,41)
hebbende getuigenis van de wet42) en de profeten:
22
Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het
geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen,
die geloven; want er is geen onderscheid.43)
en lees nu de kanttekeningen hierbij:
40)
de rechtvaardigheid Gods
Dat is, die voor God geldt, en die God schenkt.
41)
zonder de wet,
Dat is, niet door de wet, die volkomen
gehoorzaamheid van den mens zelven eist, maar
door het Evangelie, dat ons op Christus'
gehoorzaamheid wijst; Rom. 1:16,17.
42)
van de wet
Dat is, van de schriften van Mozes, die van de
rechtvaardigheid Gods door Christus getuigen,
gelijk ook de profeten. Zie Joh. 5:46; Hand.
15:11, en Hand. 26:22, enz.
43)
geen onderscheid.
Namelijk tussen Joden en Grieken, als zij maar
geloven.
Ik zou trouwens eens aanraden om heel dit hoofdstuk te lezen
21
Maar nu is de rechtvaardigheid Gods40)
geopenbaard geworden zonder de wet,41)
hebbende getuigenis van de wet42) en de profeten:
22
Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het
geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen,
die geloven; want er is geen onderscheid.43)
en lees nu de kanttekeningen hierbij:
40)
de rechtvaardigheid Gods
Dat is, die voor God geldt, en die God schenkt.
41)
zonder de wet,
Dat is, niet door de wet, die volkomen
gehoorzaamheid van den mens zelven eist, maar
door het Evangelie, dat ons op Christus'
gehoorzaamheid wijst; Rom. 1:16,17.
42)
van de wet
Dat is, van de schriften van Mozes, die van de
rechtvaardigheid Gods door Christus getuigen,
gelijk ook de profeten. Zie Joh. 5:46; Hand.
15:11, en Hand. 26:22, enz.
43)
geen onderscheid.
Namelijk tussen Joden en Grieken, als zij maar
geloven.
Ik zou trouwens eens aanraden om heel dit hoofdstuk te lezen