Wie mogen aan het avondmaal

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik geef een correctie op deze posting van mezelf. Ik realiseerde me ineens dat ik memento nog niet helemaal begrepen had; ik vind níet dat alleen waar gelovigen belijdenis moeten doen. Dan ga je een ongeoorloofd onderscheid in de gemeente aanbrengen en breek je de gemeente af.
Of je gaat mensen 'pushen' om toch maar belijdenis te doen, met het risico dat mensen zich voor gelovigen uitgeven die dat niet zijn.
Bedoel je nu dat je onterecht schrijft ‘waar gelovigen’, in plaats van gelovigen?

Afgewezen, jij kan het ver gezocht vinden, toch heeft er een aantal jaren geleden een serie in de Saambinder gestaan om aan te tonen dat Judas níet aan het Avondmaal had deelgenomen. Waarom verbindt je dat nu zo expliciet aan de ‘geloofsdoop’.
Ik hoorde laatst van een klasgenoot van mij uit Opheusden dat er van de 3000 gemeenteleden zo'n 30 aan het avondmaal gaan. 1 procent... dan is het wel heel droevig gesteld.... en is het schandalig dat de kerkraad daar niks aan doet maar eigenlijk zoiets heeft van: Het is wel prima zo. als er 300 mensen aan zouden gaan zou dat ze ernstiger zorgen baren dan nu er een stuk of 30 aangaan.
Het is droevig dat er slechts 30 avondmaalsgangers zijn, tenminste als dat betekent dat er slechts 30 gelovigen zijn. We moeten alles wel zien naar het klimaat van de gemeente. Als ik in een plaatselijke gemeente zie dat álle mensen deelnemen aan het Avondmaal, vind ik dat eveneens vreemd. Je zou denken ik moet toch verblijd zijn. Toch ben ik dat niet, omdat ook daar kaf onder het koren zit. In genoemde gemeente van Opheusden is het andersom, daar zit koren onder het kaf.
Belijdenis van de leer i.t.t. belijdenis van het geloof is dus helemaal een rare en kromme, niet op de bijbel gefundeerde stap in het geloofsleven.
Misschien wel, maar ik denk wel eens aan de ‘bar/t Mitzwah’.

Sabra, als ik pleit voor het dopen door gelovige ouders, waarom is dat een geloofsdoop, of bedoel je met de geloofsdoop niet wat de Wederdopers bedoelden?
Wat is het verschil tussen de visie van De Labadie en van Memento?
Jean de Labadie, en ook de Wederdopers, meenden te kunnen oordelen over iemands staat voor de eeuwigheid. Dat er parallellen lopen met de praktijk in sommige gemeenten en de Labadie is waar, maar ik vind de visie van Memento of die van Calvijn iets anders. Als Calvijn en Memento zegt waaraan de avondmaalsganger moet voldoen naar Bijbelse maatstaven, dan leggen ze wel een maatstaf aan, maar geen menselijke. Als ik zeg dat de Bijbel verklaart dat alleen die gelooft in de Heere Jezus Christus zalig zal worden, dan is dat niet mijn maatstaf, maar een Bijbelse. Het wordt pas dopers als ik zeg: wel vertel eens, wat is er gebeurd / veranderd in je leven. Waar is de Heere begonnen met je leven, etc. Dan leg je de bekering langs de menselijke / mijn meetlat.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Misschien wel, maar ik denk wel eens aan de ‘bar/t Mitzwah’.
Wanneer er belijdenis van de leer zo kunnen zijn, dan is de meest logische en geestelijke volgorde, dat dit geschiedt na de belijdenis van het geloof. Als ik het goed begrijp doe je belijdenis van een leer die een bepaald geloof voorstaat, maar je hebt dat geloof nog niet beleden. Dat lijkt mij vreemd. Belijdenis van de leer is dus een lege huls. De vergelijking met bar mitzwah zie ik dan ook niet.

Het is overigens wel opvallend dat de Joden iemand van zo'n 13 á 14 jaar oud zien als iemand die verantwoordelijk is voor zijn geestelijke leven. In de christelijk orthodoxe kringen is dat toch wel anders.
Sabra, als ik pleit voor het dopen door gelovige ouders, waarom is dat een geloofsdoop, of bedoel je met de geloofsdoop niet wat de Wederdopers bedoelden?
Om er zeker van te zijn dat enkel gelovigen zich laten dopen, is het dus logischer om de geloofsdoop toe te pasen. Dit komt tevens meer overeen met wat de bijbel ons vertelt over geloven en dopen.

[Aangepast op 13/8/05 door Sabra]
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm op zich wel. De vraag is dus wat de functie van de doop is. Zoals jij het stelt is dat niet, zoals de gereformeerde leer is (waarbij ik in het midden laat of die klopt of niet) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen. God gaf namelijk Abraham de opdracht om zijn hele huis te besnijden. Ook de knechten etc. Daarbij werd geloof niet als voorwaarde gesteld. Esau werd ook besneden :)

Maar ik denk dat er nog wat verschil zit in wat jullie zeggen. Hier gaat het om geloofsdoop op basis van geloof van ouders (en gaat het dan om het geloof kennen of ook het geloof dat dit voor jou is?) en doop op basis van geloof van de gedoopte.... volgens mij verschillen jullie daarin van mening :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hm op zich wel. De vraag is dus wat de functie van de doop is. Zoals jij het stelt is dat niet, zoals de gereformeerde leer is (waarbij ik in het midden laat of die klopt of niet) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen. God gaf namelijk Abraham de opdracht om zijn hele huis te besnijden. Ook de knechten etc. Daarbij werd geloof niet als voorwaarde gesteld. Esau werd ook besneden

Maar ik denk dat er nog wat verschil zit in wat jullie zeggen. Hier gaat het om geloofsdoop op basis van geloof van ouders (en gaat het dan om het geloof kennen of ook het geloof dat dit voor jou is?) en doop op basis van geloof van de gedoopte.... volgens mij verschillen jullie daarin van mening
Abraham was de vader aller gelovigen Marnix. Abraham wás een gelovige en besneed zijn gehele huisgezin. De plicht tot geloven strekt zich niet alleen uit tot jouw, maar ook tot je knechen [bij Abraham]. De opmerking ‘Esau werd ook besneden’ plaats ik niet helemaal. Het geloof is geen ingestorte genade bij de geboorte, maar iets wat in je leven openbaar komt. Ook Esau was een verbondskind en ook tot hem kwam de belofte van het eeuwige leven.

Nu de geloofsdoop. Sabra en Afgewezen wezen er ook op. Alleen de kinderen van de gelovigen kunnen gedoopt worden, het was denk ik ook in Israël onmogelijk dat een onbesneden vader zijn kinderen besneed.

Met betrekking tot de exegese van ds. Moerkerken betreft het Avondmaal en Judas heeft Afgewezen gelijk. Dan moet je in de lijn van de Strict Baptists alleen de geloofsdoop toepassen. Je kunt niet met betrekking tot de besnijdenis – doop een andere lijn trekken als met het pesach – avondmaal. Je moet daarin consequent zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies.

Maar dan kom ik weer terug op de kinderen :) Want kinderen van gelovige ouders zouden nu op veel jongere leeftijd dan nu het geval is dus ook aan het avondmaal kunnen, net als bij het pesach vroeger. :)

Dus we kunnen niet op dit punt de doop veranderen (naar doop alleen bij gelovige ouders) en het avondmaal verder laten zoals het is. Overigens vraag ik me af hoe doop alleen bij gelovige ouders practisch haalbaar is. Zijn het doopformulier en de vragen die gesteld worden daar niet juist op ingsteld, om dat geloof aan de hand van die vragen te toetsen? In hoeverre heb je daar als kerkraad nog invloed op dan? Wil de kerkraad niet teveel invloed hebben, en worden kinderen van gelovigen daarom niet geroepen naar het avondmaal? Omdat men eerst honderd procent zeker wil zijn dat zo iemand is uitverkoren en dus echt gelooft? Priesters hadden vroeger ook niet de verantwoordelijkheid daarin de ouders te beoordelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik geef een correctie op deze posting van mezelf. Ik realiseerde me ineens dat ik memento nog niet helemaal begrepen had; ik vind níet dat alleen waar gelovigen belijdenis moeten doen. Dan ga je een ongeoorloofd onderscheid in de gemeente aanbrengen en breek je de gemeente af.
Of je gaat mensen 'pushen' om toch maar belijdenis te doen, met het risico dat mensen zich voor gelovigen uitgeven die dat niet zijn.
Bedoel je nu dat je onterecht schrijft ‘waar gelovigen’, in plaats van gelovigen?
Ik bedoel dat niet alleen diegenen belijdenis van het geloof af moeten leggen, die kunnen aantonen dat zij een ‘waar gelovige’ zijn.
Als ik het goed begrijp doe je belijdenis van een leer die een bepaald geloof voorstaat, maar je hebt dat geloof nog niet beleden. Dat lijkt mij vreemd. Belijdenis van de leer is dus een lege huls. De vergelijking met bar mitzwah zie ik dan ook niet.
Het is overigens wel opvallend dat de Joden iemand van zo'n 13 á 14 jaar oud zien als iemand die verantwoordelijk is voor zijn geestelijke leven. In de christelijk orthodoxe kringen is dat toch wel anders.
Als je belijdenis doet van je geloof, verklaar je daarmee niet iets over het geloof, waarmee je gelooft, maar belijd je datgene wat je gelooft. Je bent daarmee ‘volwaardig’ lid van de gemeente geworden en in die zin ‘verantwoordelijk’ voor je ‘geestelijk leven’; zo kun je bijv. onder censuur gezet worden, wat bij doopleden dacht ik niet kan. Maar t.o.v. God ben je natuurlijk al veel eerder verantwoording schuldig.
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Als je belijdenis doet van je geloof, verklaar je daarmee niet iets over het geloof, waarmee je gelooft, maar belijd je datgene wat je gelooft. Je bent daarmee ‘volwaardig’ lid van de gemeente geworden en in die zin ‘verantwoordelijk’ voor je ‘geestelijk leven’; zo kun je bijv. onder censuur gezet worden, wat bij doopleden dacht ik niet kan. Maar t.o.v. God ben je natuurlijk al veel eerder verantwoording schuldig.
Ik begrijp dat je met de belijdenis van het geloof, het geloof ansich; het geloof in God belijdt. Maar er werd hier gewezen op de volgorde van de verschillende belijdenissen, nl. belijdenis van de leer en pas daarna belijdenis van het geloof. Vandaar mijn opmerking. Met belijdenis van de leer verklaar je namelijk wel wat over de inhoud van het geloof, maar dat doe je voordat je je geloof hebt beleden.
Dat is in mijn ogen dus ook het kromme.

Blijft het feit dat belijdenis van de leer, niets te maken heeft met bar mitzwah, omdat bar mitzwah inhoudt dat iemand verantwoording draagt over zijn of haar geestelijke leven.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Sabra

Ik begrijp dat je met de belijdenis van het geloof, het geloof ansich; het geloof in God belijdt. Maar er werd hier gewezen op de volgorde van de verschillende belijdenissen, nl. belijdenis van de leer en pas daarna belijdenis van het geloof. Vandaar mijn opmerking. Met belijdenis van de leer verklaar je namelijk wel wat over de inhoud van het geloof, maar dat doe je voordat je je geloof hebt beleden.

Blijft het feit dat belijdenis van de leer, niets te maken heeft met bar mitzwah, omdat bar mitzwah inhoudt dat iemand verantwoording draagt over zijn of haar geestelijke leven.
ik snap geen pepernoot meer van deze discussie .....
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus

wees blij..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb het idee dat het ingewikkelder gemaakt wordt dan nodig is.
Ik ben begonnen met de lijn
besnijdenis --> doop
pascha --> avondmaal
Dat is niet zo moeilijk lijkt mij.
Vervolgens ging het over de spanning die er is met betrekking tot de vraag of ongelovigen, die uitwendig tot de kerk behoren, wel of niet aan het avondmaal moeten gaan.
Toch ook niet zo moeilijk, dacht ik.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik bedoel dat niet alleen diegenen belijdenis van het geloof af moeten leggen, die kunnen aantonen dat zij een ‘waar gelovige’ zijn.
Als ik het goed begrijp doe je belijdenis van een leer die een bepaald geloof voorstaat, maar je hebt dat geloof nog niet beleden. Dat lijkt mij vreemd. Belijdenis van de leer is dus een lege huls. De vergelijking met bar mitzwah zie ik dan ook niet.
Daarom zou avondmaal dus ook niet aan openbare geloofsbelijdenis binnen een bepaald kerkverband gekoppeld moeten worden. Als je op je 15e al gelooft maar nog geen belijdenis hebt gedaan, waarom dan niet aangaan? Omdat je nog geen belijdenis hebt gedaan? Maar je bent voor de tijd God al verantwoording schuldig en daarom is er oko de zelfbeproeving.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nou ja, ik zou zeggen: doe dan op je 15e belijdenis van je geloof. Want een kerk kan niet in je hart kijken, maar moet kijken naar wat je belijdt.
De leeftijd voor belijdenis doen kan m.i. sowieso best naar beneden.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door AfgewezenToch ook niet zo moeilijk, dacht ik.
Iek ben beetje simpel....
Het gaat me om het doen van belijdenis en wat daarover door jou en Sabra wordt gezegd.
Ik quote niet voor piet snot....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het gaat me om het doen van belijdenis en wat daarover door jou en Sabra wordt gezegd.
Ik kan Sabra ook niet altijd volgen. Daarom heb ik de oude lijn weer even opgepakt.
Snap je?
Miscanthus

Ik kan Sabra ook niet altijd volgen. Daarom heb ik de oude lijn weer even opgepakt.
Snap je?
Nee, dat snap ik niet.
Als je iemand niet volgt, vraag je toch gewoon even verduidelijking?
En jouw vermelding dat het allemaal niet zo moeilijk is, helpt me ook niet veel.....

Ik begrijp jullie laatste postings over het doen van belijdenis niet.

[Aangepast op 15/8/05 door Miscanthus]
Plaats reactie