Laatst gekochte boeken

-DIA-

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door -DIA- »

refo schreef: Klopt het dat ds Mallan de theologische school al drie jaar bezocht voor hij naar het curatorium ging?
Waar komen deze hersenspinsels vandaan?
Ik neem een klein stuk over uit het Kerkelijk Jaarboekje van 1998, bij zijn 50-jarig ambtsjubileum:

Ds. F. Mallan werd 18 april 1925 geboren te Rotterdam. Hij was nog zeer jong, toen God hem met zijn schuld bekend maakte en het Hem behaagde Zijn Zoon in hem te openbaren. De Heere werkte krachtig met hem door en legde ook de roeping in hem tot het ambt van predikant.
Tijdens de oorlog werd hij bij een razzia op transport gesteld naar Duitsland. De Heere deed hem geloven, dat hij terug zou keren naar huis, maar niet meer naar zijn toenmalige werkkring. Toch zocht hij, behouden weergekeerd, zijn oude werkkring weer op. Toen de tijd van de curatoriumvergadering naderde, vluchtte hij weg, maar kwam in handen van een oud geoefend kind van God, de hem ernstig aansprak en terugstuurde naar Rotterdam.
Nog geen week later was hij toegelaten tot de Theologische School, in 1945. Het theologisch onderwijs mocht hij ontvangen van ds. G.H. Kersten en dr. C. Steenblok. Na een jaar werd hij de gemeenten ingezonden om een stichtelijk woord te spreken. Zo stond hij als 21-jarige jongen al op de kansel, de eerste maal in Westzaan.
Beroepbaar gesteld in 1948 nam hij het beroep van de gemeente Bruinisse aan. Op 29 september werd hij daar bevestigd door ds. J. Fraanje met 2 Korinthe 12 : 10: Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.
Dit is in zijn leven ook bewaarheid. De jonge predikant verbond zich aan de gemeente met Jesaja 46 : 10b: Mijn raad zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Dat zeg ik: uit het boek van Rik Valkenburg. "wat wij geloven"
Daarin zegt ds Mallan: Ik was er altijd mee vervuld en volgde 3 jaar de lessen op de Theologische school. Hoofdzakelijk dus een praktische vorming tot het ambt. Op 20-jarige leeftijd werd ik door het curatorium onderzocht op roeping en genadestaat en gelijk geaccepteerd. Een jaar later begon ik reeds te preken.

Ik maakte daaruit op dat hij de lessen volgde voor hij toegelaten werd. Van die andere gebeurtenissen repte hij toen ook niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dat zeg ik: uit het boek van Rik Valkenburg. "wat wij geloven"
Daarin zegt ds Mallan: Ik was er altijd mee vervuld en volgde 3 jaar de lessen op de Theologische school. Hoofdzakelijk dus een praktische vorming tot het ambt. Op 20-jarige leeftijd werd ik door het curatorium onderzocht op roeping en genadestaat en gelijk geaccepteerd. Een jaar later begon ik reeds te preken.

Ik maakte daaruit op dat hij de lessen volgde voor hij toegelaten werd. Van die andere gebeurtenissen repte hij toen ook niet.
Dat is dus niet waar...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
refo schreef:Dat zeg ik: uit het boek van Rik Valkenburg. "wat wij geloven"

Dat is dus niet waar...
Rik Valkenburg blonk niet altijd uit door nauwkeurigheid in de weergave van z'n interviews, dat is bekend.
~~Soli Deo Gloria~~
hmprff

Bericht door hmprff »

In hoc signo vinces
Postmodern Gereformeerd. Naar een visie op christen zijn in de hedendaagse belevingscultuur
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Letstalk

Bericht door Letstalk »

Van Fred Sterk en Sjoerd Swaen: ''Denk je sterk" gaat over je gedachten en gevoel van zelfvertrouwen.
'' Denk je zeker" gaat over het contact met anderen en het leren omgaan met
sociale zekerheid.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Letstalk schreef:Van Fred Sterk en Sjoerd Swaen: ''Denk je sterk" gaat over je gedachten en gevoel van zelfvertrouwen.
'' Denk je zeker" gaat over het contact met anderen en het leren omgaan met
sociale zekerheid.
Staan er leuke tips in voor gezond zeflvertrouwen?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Lourens

Bericht door Lourens »

Afbeelding

Goed leesbaar en mooie uitleg over Openb. 4 en verder.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
vogeltje

Bericht door vogeltje »

fluitje schreef:Afbeelding

Doceert hij niet het vak Judaica in Apeldoorn? (theologische universiteit).
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
helma

Bericht door helma »

fluitje schreef:Afbeelding

lijkt me mooi! Ga ik op m'n verlanglijstje zetten
Josephus

Bericht door Josephus »

De ramp van Kees Slager. Over de watersnood van 1953. Lijkt me een interessant boek.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

fluitje schreef:
Fluitje,
Hoe legt dr.s M.C. Mulder de opname van de gemeente uit?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik reageer daar nog op Luther.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Aan de hand van het Woord door MM Schoolland (op aanraden van een forumster!)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

JolandaOudshoorn schreef:Aan de hand van het Woord door MM Schoolland (op aanraden van een forumster!)
:super
was het nog te koop?
Gesloten