Waar komen deze hersenspinsels vandaan?refo schreef: Klopt het dat ds Mallan de theologische school al drie jaar bezocht voor hij naar het curatorium ging?
Ik neem een klein stuk over uit het Kerkelijk Jaarboekje van 1998, bij zijn 50-jarig ambtsjubileum:
Ds. F. Mallan werd 18 april 1925 geboren te Rotterdam. Hij was nog zeer jong, toen God hem met zijn schuld bekend maakte en het Hem behaagde Zijn Zoon in hem te openbaren. De Heere werkte krachtig met hem door en legde ook de roeping in hem tot het ambt van predikant.
Tijdens de oorlog werd hij bij een razzia op transport gesteld naar Duitsland. De Heere deed hem geloven, dat hij terug zou keren naar huis, maar niet meer naar zijn toenmalige werkkring. Toch zocht hij, behouden weergekeerd, zijn oude werkkring weer op. Toen de tijd van de curatoriumvergadering naderde, vluchtte hij weg, maar kwam in handen van een oud geoefend kind van God, de hem ernstig aansprak en terugstuurde naar Rotterdam.
Nog geen week later was hij toegelaten tot de Theologische School, in 1945. Het theologisch onderwijs mocht hij ontvangen van ds. G.H. Kersten en dr. C. Steenblok. Na een jaar werd hij de gemeenten ingezonden om een stichtelijk woord te spreken. Zo stond hij als 21-jarige jongen al op de kansel, de eerste maal in Westzaan.
Beroepbaar gesteld in 1948 nam hij het beroep van de gemeente Bruinisse aan. Op 29 september werd hij daar bevestigd door ds. J. Fraanje met 2 Korinthe 12 : 10: Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.
Dit is in zijn leven ook bewaarheid. De jonge predikant verbond zich aan de gemeente met Jesaja 46 : 10b: Mijn raad zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen.