Hoofd-bedekking tijdens gebed.

Marnix

Re: Hoofd-bedekking tijdens gebed.

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:Bij de oude christenen die ik nog gekend heb lag dat soms heel teer.
Er waren idd vrouwen die bij het bidden een hoofddoekje droegen.

Ander voorbeeld dat ik van nabij meemaakte:
Een kind van God dat nooit iets durfde te eten voor er gebeden was.
Mensen spotten er wel eens mee, maar als hij een koekje bij de thee kreeg
was hij even stil voor hij het koekje nuttigde.
Dat waren beslist geen vrome kunsten, maar daar lag de tere vreze Gods zo op hun ziel.
En die teerheid is helaas zo ver weg...
Ik zie die vreze nog best wel terug, alleen uit die zich niet op een dergelijke manier. Prima als iemand dat doet, maar ik zie het niet terug in de Bijbel, dus laat dergelijk gedrag geen maatstaf zijn waaraan we die vreze afmeten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:
-DIA- schreef:Bij de oude christenen die ik nog gekend heb lag dat soms heel teer.
Er waren idd vrouwen die bij het bidden een hoofddoekje droegen.

Ander voorbeeld dat ik van nabij meemaakte:
Een kind van God dat nooit iets durfde te eten voor er gebeden was.
Mensen spotten er wel eens mee, maar als hij een koekje bij de thee kreeg
was hij even stil voor hij het koekje nuttigde.
Dat waren beslist geen vrome kunsten, maar daar lag de tere vreze Gods zo op hun ziel.
En die teerheid is helaas zo ver weg...
Ik zie die vreze nog best wel terug, alleen uit die zich niet op een dergelijke manier. Prima als iemand dat doet, maar ik zie het niet terug in de Bijbel, dus laat dergelijk gedrag geen maatstaf zijn waaraan we die vreze afmeten.
Zolang dit voor DIA een manier is waar hij een bepaalde tere vreze kan opmaken en dit hem een goed gevoel geeft, laat hem dan dergelijk gedrag als maatstaf houden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ehm, even voor de duidelijkheid, met maatstaf bedoel ik, dat je het afmeet aan dat soort zaken. Dat is twee kanten op. Met de ene kant, die vreze herkennen in dit soort kleine dingen, daar heb ik zeker geen moeite mee. Als iemand op zo'n manier daarmee bezig is en God voor alles wat hij krijgt dankt is dat heel mooi en dan kan je op basis daarvan stellen dat zo iemand dicht bij Hem leeft, zich in alles afhankelijk weet. De andere kant is dat als iemand dat niet doet, je niet kan zeggen: Die hebben die vreze niet. Die kan zich op zo'n manier uiten maar iemand kan die tere vreze ook hebben zonder het op die manier te doen, ja zelfs misschien wel zonder dat je het uberhaupt vaak opmerkt. Bij de opmerking "die teerheid is zover weg" vraag ik me dan wel af: Waar leidt je dat uit af? Misschien is die er best, maar uit die zich anders dan jij verwacht. Als zo iemand iedere avond in zijn binnenkamer op de knieen valt en God dankt voor al het goede, is die "tere vreze" er ook, alleen zie je daar minder van.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:Ehm, even voor de duidelijkheid, met maatstaf bedoel ik, dat je het afmeet aan dat soort zaken. Dat is twee kanten op. Met de ene kant, die vreze herkennen in dit soort kleine dingen, daar heb ik zeker geen moeite mee. Als iemand op zo'n manier daarmee bezig is en God voor alles wat hij krijgt dankt is dat heel mooi en dan kan je op basis daarvan stellen dat zo iemand dicht bij Hem leeft, zich in alles afhankelijk weet. De andere kant is dat als iemand dat niet doet, je niet kan zeggen: Die hebben die vreze niet. Die kan zich op zo'n manier uiten maar iemand kan die tere vreze ook hebben zonder het op die manier te doen, ja zelfs misschien wel zonder dat je het uberhaupt vaak opmerkt. Bij de opmerking "die teerheid is zover weg" vraag ik me dan wel af: Waar leidt je dat uit af? Misschien is die er best, maar uit die zich anders dan jij verwacht. Als zo iemand iedere avond in zijn binnenkamer op de knieen valt en God dankt voor al het goede, is die "tere vreze" er ook, alleen zie je daar minder van.
Tja Marnix misschien heb je het nooit gehoord : HEERE wat wilt Gij dat ik doen zal!
Heb er gekend die in bijna alles Hem nodig hadden ook wanneer het ging om kleine dingen.
Diep en stijl van Hem afhankelijk in die tere vreze voor Zijn Naam.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:Ehm, even voor de duidelijkheid, met maatstaf bedoel ik, dat je het afmeet aan dat soort zaken. Dat is twee kanten op. Met de ene kant, die vreze herkennen in dit soort kleine dingen, daar heb ik zeker geen moeite mee. Als iemand op zo'n manier daarmee bezig is en God voor alles wat hij krijgt dankt is dat heel mooi en dan kan je op basis daarvan stellen dat zo iemand dicht bij Hem leeft, zich in alles afhankelijk weet. De andere kant is dat als iemand dat niet doet, je niet kan zeggen: Die hebben die vreze niet. Die kan zich op zo'n manier uiten maar iemand kan die tere vreze ook hebben zonder het op die manier te doen, ja zelfs misschien wel zonder dat je het uberhaupt vaak opmerkt. Bij de opmerking "die teerheid is zover weg" vraag ik me dan wel af: Waar leidt je dat uit af? Misschien is die er best, maar uit die zich anders dan jij verwacht. Als zo iemand iedere avond in zijn binnenkamer op de knieen valt en God dankt voor al het goede, is die "tere vreze" er ook, alleen zie je daar minder van.

Ik lees uit het citaat van DIA dit dat hij die teerheid namelijk bidden voor een hap koek niet meer tegenkomt. Vandaar mijn oproep hem dat zo te laten zien.

Vervolgens over teerheid in het algemeen: ik denk dat ik moet zeggen dat ik minder vaak hoor van deze zaken waar een vorm van teerheid in voorkomt. Tijdgeest heeft ook de kerk in de klauwen.
Laten we om jouw voorbeeld van de binnenkamer niet te doen verdwijnen, de teerheid bedoelen die door anderen gezien kan worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, en ik ben daar jaloers op. Daar wil ik in groeien. Ik geef hier alleen aan dat de vorm waarin dat tot uiting komt in mensenlevens, erg kan verschillen, en dat het bidden voor koekjes op zich geen maatstaf is of die tere vreze aanwezig is of niet.
Pierre27 schreef:Ik lees uit het citaat van DIA dit dat hij die teerheid namelijk bidden voor een hap koek niet meer tegenkomt. Vandaar mijn oproep hem dat zo te laten zien.
Ik wil alleen tegenwerpen dat dat op zich geen Bijbels gefundeerd iets is, om de teerheid daar aan af te lezen, en wilde aangeven dat het jammer is als je teerheid niet ziet omdat je ze aan bepaalde dingen afmeet. Dat als algemene opmerking. Er zijn meer voorbeelden van. Bijvoorbeeld mensen die zeggen als er een band in de kerk speelt: Waar is de eerbied gebleven. Dan denk ik (en zeg soms ook:) Je hebt een verkeerd beeld van eerbied, je meet het aan verkeerde dingen af, kijk er eens anders naar, je ziet zoveel niet wat er wel is, omdat je verkeerd kijkt. (misschien dat het met deze paralel duidelijker wordt wat ik bedoel?)
Vervolgens over teerheid in het algemeen: ik denk dat ik moet zeggen dat ik minder vaak hoor van deze zaken waar een vorm van teerheid in voorkomt. Tijdgeest heeft ook de kerk in de klauwen.
Laten we om jouw voorbeeld van de binnenkamer niet te doen verdwijnen, de teerheid bedoelen die door anderen gezien kan worden.
Oke. Ik ervaar dat zelf niet zo. In hoe mensen over God praten, met Hem praten, hun uitingen van diepe dankbaarheid, zie ik dit wel terug. In gesprekken met collega's, op de wijkkring, in de kerk, bij cursussen in de kerk etc.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Oude-Waarheid schreef:
Tja Marnix misschien heb je het nooit gehoord : HEERE wat wilt Gij dat ik doen zal!
Heb er gekend die in bijna alles Hem nodig hadden ook wanneer het ging om kleine dingen.
Diep en stijl van Hem afhankelijk in die tere vreze voor Zijn Naam.
Ken je ze dan nu niet meer?? Ik denk dat de meesten hier wel zullen beamen dat zij God in alles nodig hebben. En dat het bij meerderen ook echte werkelijkheid is.
Aan de andere kant, vaak moet een mens eerst wat overkomen om hem te laten realiseren dat hij in alles afhankelijk is. Vorige week was ik bij mijn oude oma op bezoek (ze hoopt volgende maand 90 te worden) Ze broeg hoe het met mijn gezondheid ging en of mijn bekkenklachten al over waren. Die zijn voor het grootst gedeelte over, gelukkig, maar in die tijd heb ik werkelijk moeten ondervinden dat je geen stap kan zetten zonder hulp van God, letterlijk! En heb in die tijd ook een hele grote (maar ook moeilijke) les geleerd over afhankelijk zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vogeltje

Bericht door vogeltje »

helma schreef:waar ik ook nog mee zit...
eigenlijk bid ik de hele dag vaak ook onder het werk e.d. door
dus zou ik eigenlijk altijd een hoofdbedekking op moeten

of is toch mijn lange haar bedekking genoeg?
Ik weet het niet. :nonnon
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
helma

Bericht door helma »

Ds van Vlastuin schreef:In de eredienst dragen de vrouwen van de gemeente een hoofddeksel. Het is onze overtuiging dat deze aanwijzing van de apostel Paulus in 1 Kor. 11 niet de gang van zaken in die dagen beschrijft, maar waarschuwt tegen het afschaffen van deze bijbelse gewoonte. In het Oude Testament droeg de priester een muts. Het was een teken dat hij nog onverzoend was en dat hij zonder Christus niet voor God kon komen. In het Nieuwe Testament is de verzoening geschied. Christus is nu het hoofd van de man. Dat deksel op het hoofd is meer dan voldoende. De man draagt derhalve geen hoofddeksel meer. Hij staat vrij tegenover God. De vrouw die in het Oude Testament buiten de eredienst stond, neemt er nu geheel aan deel. Onze vertaling kan de verwarring wekken dat het haar van de vrouw haar deksel is. Het grondwoord maakt echter duidelijk dat het hoofddeksel op haar is overgegaan, om tot uitdrukking te brengen dat zij in de man is begrepen. Christus is het hoofd van de man en de man is het hoofd van de vrouw.

Hetzelfde verband van de Schrift leert ons dat het een eer is voor een vrouw om lang haar te dragen. Dit woord "eer" heeft een geweldig diepe inhoud. Het wordt ook wel vertaald met "heerlijkheid". In Luk. 2:14 laten de engelen ons weten dat de volle heerlijkheid van God schittert in de baby Jezus. Zo schittert de heerlijkheid van de man in de vrouw. En de heerlijkheid van de vrouw schittert in haar lange haar. Wat krijgt dit eenvoudige gebruik dan een diepe inhoud.
helma

Bericht door helma »

albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Ander schreef:1 Kor. 11:5 Maar een iegelijke vrouw die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde alsof haar het haar afgesneden was.

Dit zeggen de kanttekeningen bij deze tekst:

13 Dat is, die in de vergadering aanhoort de gemene gebeden, of de uitlegging der profetische Schriften; want dat een vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden, 1 Kor. 14:34, 35. 1 Tim. 2:12.
De Kanttekenaren geven daar hun interpretatie. Maar we moeten wel beseffen dat de beperkingen die de kanttekenaren daar aanbrengen niet gebaseerd is op de tekst.

Ik heb begrepen dat de kanttekenaren ook wel gebonden waren door de Staten-Generaal om zich aan bepaalde afspraken te houden. Toevallig las ik het in onze bijbelrooster.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
accoord

Bericht door accoord »

Er werd ook we eens gezegd vroeger, dat er meer met de pet op dan met de pet af werd gebeden... Dat gold dan uiteraard voor mannen die tijdens hun werk veel zuchtten tot God over hun innerlijke nood. Begreep ik tenminste...
Ik weet ook niet of de Heere daar ook speciaal op let, op het wel of niet dragen van een hoofddeksel tijdens het bidden. Zou het hem niet meer gaan om de oprechtheid van het hart tijdens een gebed?
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

accoord schreef:Er werd ook we eens gezegd vroeger, dat er meer met de pet op dan met de pet af werd gebeden... Dat gold dan uiteraard voor mannen die tijdens hun werk veel zuchtten tot God over hun innerlijke nood. Begreep ik tenminste...
Ik weet ook niet of de Heere daar ook speciaal op let, op het wel of niet dragen van een hoofddeksel tijdens het bidden. Zou het hem niet meer gaan om de oprechtheid van het hart tijdens een gebed?
Denk dat het laatste inderdaad belangrijker is dan alle uiterlijke kenmerken.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 29 okt 2009, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

accoord schreef:Ik weet ook niet of de Heere daar ook speciaal op let, op het wel of niet dragen van een hoofddeksel tijdens het bidden. Zou het hem niet meer gaan om de oprechtheid van het hart tijdens een gebed?
Het één sluit het ander niet uit, integendeel: het is aanvullend.
helma

Bericht door helma »

Marie-Henriëtte schreef:
accoord schreef:Er werd ook we eens gezegd vroeger, dat er meer met de pet op dan met de pet af werd gebeden... Dat gold dan uiteraard voor mannen die tijdens hun werk veel zuchtten tot God over hun innerlijke nood. Begreep ik tenminste...
Denk dat het laatste inderdaad belangrijker is dan alle uiterlijke kenmerken.
Een oprecht hart is in de eerste plaats onmisbaar. Maar als iets wél voorgeschreven wordt in de Bijbel kunnen wij dan zeggen dat God het minder belangrijk vindt? of komt dat argument ons gewoon goed uit?
Plaats reactie