Hoofd-bedekking tijdens gebed.
Hoofd-bedekking tijdens gebed.
Hoe staan jullie daar tegen over?
Is het bijbels om je hoofd, als vrouw dan, te bedekken met een sjaal/hoofddoek of is dat tijdgebonden.
Alleen tijdens het gebed in de eredienst of ook thuis?
(ps: hoedje in kerk wel/niet daar heb ik het niet over maar over gebeds-bedekking)
Is het bijbels om je hoofd, als vrouw dan, te bedekken met een sjaal/hoofddoek of is dat tijdgebonden.
Alleen tijdens het gebed in de eredienst of ook thuis?
(ps: hoedje in kerk wel/niet daar heb ik het niet over maar over gebeds-bedekking)
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Re: Hoofd-bedekking tijdens gebed.
Dan kom je op de exegese van 1 Korinthe 11. Ds. Sonnevelt heeft daar een tijdje terug in de Saambinder een zestal zeer leerzame artikelen over geschreven. Misschien kun je die nog wel terugvinden!
Saambinder? Die kan ik misschien wel ergens lenen.
Zelf draag ik tijdens mijn gebed wel eens een 'hoofdbedekking'
In de kerk draag ik gewoon een hoofddoek.
Laatst gewijzigd door vogeltje op 28 okt 2009, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou, een prachtige Saambinder hoor.
Wie is die Marnix?
Wie is die Marnix?
1 Kor. 11:5 Maar een iegelijke vrouw die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde alsof haar het haar afgesneden was.
Dit zeggen de kanttekeningen bij deze tekst:
13 Dat is, die in de vergadering aanhoort de gemene gebeden, of de uitlegging der profetische Schriften; want dat een vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden, 1 Kor. 14:34, 35. 1 Tim. 2:12.
13 Dat is, die in de vergadering aanhoort de gemene gebeden, of de uitlegging der profetische Schriften; want dat een vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden, 1 Kor. 14:34, 35. 1 Tim. 2:12.
vogeltje schreef:Nou, een prachtige Saambinder hoor.
Wie is die Marnix?

hahaha 
Even voor de duidelijkheid. Ik ben dat niet. Hoewel ik hem wel een heel klein beetje ken en af en toe tegenkom

Even voor de duidelijkheid. Ik ben dat niet. Hoewel ik hem wel een heel klein beetje ken en af en toe tegenkom

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
weleens.... waarom niet altijd?vogeltje schreef:Saambinder? Die kan ik misschien wel ergens lenen.
Mijn schoonmoeder deedt ook altijd een hoofddoek op als ze ging(en) bidden.
Andersom ook: mannen die altijd een pet droegen (zoals mijn opa), deden tijdens het bidden hun pet af.Lassie schreef:weleens.... waarom niet altijd?vogeltje schreef:Saambinder? Die kan ik misschien wel ergens lenen.
Ik ben het eigenlijk van huisuit niet gewend.Lassie schreef:weleens.... waarom niet altijd?vogeltje schreef:Saambinder? Die kan ik misschien wel ergens lenen.
Maar een vriendin van mij doet het wel, ik heb veel respect voor haar.
Ze is van de Vergadering en kan het ook goed onderbouwen. Omdat ik het een goede onderbouwing vond, ben ik ermee begonnen om met 'privégebed' een hoofd-iets te gebruiken.
Daarom was ik benieuwd naar jullie reakties. Hoe er in refo-kringen overgedacht wordt.
De Kanttekenaren geven daar hun interpretatie. Maar we moeten wel beseffen dat de beperkingen die de kanttekenaren daar aanbrengen niet gebaseerd is op de tekst.Ander schreef:1 Kor. 11:5 Maar een iegelijke vrouw die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde alsof haar het haar afgesneden was.
Het hele hoofdstuk gaat over voorschriften voor de eredienst.
ik denk er ook wel eens over. Denk zelf wel dat het heel Bijbels is.vogeltje schreef:Ik ben het eigenlijk van huisuit niet gewend.Lassie schreef:weleens.... waarom niet altijd?vogeltje schreef:Saambinder? Die kan ik misschien wel ergens lenen.
Maar een vriendin van mij doet het wel, ik heb veel respect voor haar.
Ze is van de Vergadering en kan het ook goed onderbouwen. Omdat ik het een goede onderbouwing vond, ben ik ermee begonnen om met 'privégebed' een hoofd-iets te gebruiken.
Daarom was ik benieuwd naar jullie reakties. Hoe er in refo-kringen overgedacht wordt.
maar als ik ermee begin wil ik er niet na een half jaar weer mee stoppen...dus ik moet wel goed weten waar ik aan begin
en niet alleen privé eigenlijk...dat zou ik van mezelf toch een beetje huichelen vinden
vind het heel halfslachtig van mezelf dat ik nog niet 'gehoorzaam' ben....
ben trouwens benieuwd hoe je dat hoofddoekje draagt in de kerk...bij mij glijdt een hoofddoekje altijd langzaam maar zeker af