Welke muziek beluister je nu? [6]

pierre27

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:
Josephus schreef:
Marnix schreef:Een beetje onnauwkeurig vertaald hoor....
Dat vind ik toch te gemakkelijk. Ik denk dat het eerder ligt aan de kennis die wij nu wel hierover hebben en de Statenvertalers destijds niet. Dat kun je ze niet kwalijk nemen.
We hebben nu de GBS;)
En das maar goed ook met al die heldere lichten hier... :slurp
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Josephus

Bericht door Josephus »

Mister schreef:
Josephus schreef:
Dat vind ik toch te gemakkelijk. Ik denk dat het eerder ligt aan de kennis die wij nu wel hierover hebben en de Statenvertalers destijds niet. Dat kun je ze niet kwalijk nemen.
We hebben nu de GBS;)
Ik heb geen GBS-bijbel in huis. Hoe staat het daar?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Mister schreef:
Josephus schreef:
We hebben nu de GBS;)
En das maar goed ook met al die heldere lichten hier... :slurp
Het lijkt idd dat de mens, naarmate het donkerder wordt, denkt meer licht te hebben...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Zou kunnen. Het was even een verwijzing naar al die topics over "de SV is nauwkeurig en de NBG en NBV zijn dat veel minder". De SV is ook zeker niet perfect, en er staat foutjes in. Hoe die er precies in zijn gekomen weet ik niet. Ik vraag me overigens sterk af of men toen helemaal niets wist over de geschiedenis van het orgel. Dat Jubal geen pijporgel uitvond had men toen vast ook wel kunnen bedenken ;)

Anyhow, we dwalen een beetje af....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Josephus schreef:
Zou kunnen. Het was even een verwijzing naar al die topics over "de SV is nauwkeurig en de NBG en NBV zijn dat veel minder". De SV is ook zeker niet perfect, en er staat foutjes in. Hoe die er precies in zijn gekomen weet ik niet. Ik vraag me overigens sterk af of men toen helemaal niets wist over de geschiedenis van het orgel. Dat Jubal geen pijporgel uitvond had men toen vast ook wel kunnen bedenken ;)

Anyhow, we dwalen een beetje af....
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=21278 ;)
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Romeinse muziek, denk ik. Of: strijd muziek. De romeinen vallen namelijk aan
Dus het is duidelijk: Hier in de kamer wordt op dit moment een spel gespeeld dat heet: 'Rome, total war.'
Helaas kan ik niet mijn eigen muziek draaien.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Marnix

Bericht door Marnix »

Iona - Treasure
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela

Bericht door sela »

Tiberius schreef:
sela schreef:edit: ik mag hopen dat de wegwijsbeurs geen leidraad is voor wat onze zuil is. het is een commerciële beurs van de mediagroep. ligt daar de macht?
Geen leidraaid, wel een uiting van de reformatorische ( :) ) zuil.
het is een zorg voor mij.
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
:D Natuurlijk niet... want daar wordt zo naar uiterlijkheden gekeken :) Zet je de teksten van 16HP echter op een mooie orgelwijs en het zou geaccepteerd zijn. Kortom, inhoudelijk sluit het er bij aan, kwa muziek niet. Maar dat heeft niet zoveel met "reformatorisch" te maken al helemaal niet met "Bijbels". Over orgels staat bijvoorbeeld niets in de Bijbel, wel over trommels en snareninstrumenten enzo :)
Waar slaat deze tekst dan op:

„Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.”

Hoeveel volkeren zijn er niet ten onder gegaan en hoeveel weten wij van hun cultuur?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Lassie

Bericht door Lassie »

The Kelly Family, verschillende nummers.
Marnix

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:
:D Natuurlijk niet... want daar wordt zo naar uiterlijkheden gekeken :) Zet je de teksten van 16HP echter op een mooie orgelwijs en het zou geaccepteerd zijn. Kortom, inhoudelijk sluit het er bij aan, kwa muziek niet. Maar dat heeft niet zoveel met "reformatorisch" te maken al helemaal niet met "Bijbels". Over orgels staat bijvoorbeeld niets in de Bijbel, wel over trommels en snareninstrumenten enzo :)

„Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.”

Hoeveel volkeren zijn er niet ten onder gegaan en hoeveel weten wij van hun cultuur?
Zucht, zoals ik al zei: We gaan nogal off-topic. Verder weten we lang niet alles, maar we kunnen wel een lijn zien in de ontwikkeling van allerlei zaken, wat men kon produceren en bewerking enzovoorts. En ik geloof dat je, als je met een historicus gaat praten, dan niet te horen krijgt: Misschien had Jubal wel een compleet pijporgel gebouwd en was het orgel een instrument wat al duizenden jaren voor Christus bestond. Er was overigens ook geen Hebreeuws woord voor ofzo. Het woord wat in de OT wordt gebruikt is een zeldzaam woord wat op verschillende manieren vertaald wordt. Letterlijk betekent het iets als "lieflijk instrument door Jubal uitgevonden".

Waarom er voor "orgel" is gekozen in oude vertalingen is me niet precies duidelijk, de KJV had dit gebruikt en dat heeft men waarschijnlijk overgenomen, maar in recentere vertalingen is dit vervangen door fluit, pipes etc. (men weet blijkbaar nog steeds niet helemaal wat men er mee aan moet maar wel dat het geen orgel is :) )
Jongere

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:Wie wil mij dan eens zo'n bevindelijke tekst laten lezen? Ik ben daar wel benieuwd naar.
parsifal

Bericht door parsifal »

Jongere schreef:
Jongere schreef:Wie wil mij dan eens zo'n bevindelijke tekst laten lezen? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Ik denk dat hun bekendste nummer al in de richting is:
Ain't none ever seen the face of his foe no
He ain't made of flesh & bone
He's the one who sits up close beside you
An when he's there you are alone

Every man is evil yes an every man is a liar
An unashamed with the wicked tongues sing
In the black soul choir

Yes an no man ever seen the face of my lord no
Not since he left his skin
He's the one you keep cold on the outside girl
He's at your door let him in

O i will forgive your wrongs
Yes i am abel
An for my own i feel great shame
I would offer up a brick to the back of your head boy
If i were cain

Struin ook eens rond op http://www.16horsepower.com/lyrics.html
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
vlinder

Bericht door vlinder »

albion schreef:
Marnix schreef:

Omdat ze blijkbaar (ondanks dat er niets nieuws onder de zon is) nog geen computers en harde schijven hadden om elke keer een backup te draaien voor de komdende generaties... :hum
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Bericht door Marnix »

:) We kunnen bijvoorbeeld inderdaad met enige zekerheid zeggen dat er geen computers waren in die tijd. Dan kunnen we tegenwerpen dat we van een heleboel volken en culturen weinig afweten, maar dat doet aan bovenstaande uitspraak nog niets af :)
Gesloten