albion schreef:Marnix schreef:

Natuurlijk niet... want daar wordt zo naar uiterlijkheden gekeken

Zet je de teksten van 16HP echter op een mooie orgelwijs en het zou geaccepteerd zijn. Kortom, inhoudelijk sluit het er bij aan, kwa muziek niet. Maar dat heeft niet zoveel met "reformatorisch" te maken al helemaal niet met "Bijbels". Over orgels staat bijvoorbeeld niets in de Bijbel, wel over trommels en snareninstrumenten enzo

Waar slaat deze tekst dan op:
„Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon.”
Hoeveel volkeren zijn er niet ten onder gegaan en hoeveel weten wij van hun cultuur?
Zucht, zoals ik al zei: We gaan nogal off-topic. Verder weten we lang niet alles, maar we kunnen wel een lijn zien in de ontwikkeling van allerlei zaken, wat men kon produceren en bewerking enzovoorts. En ik geloof dat je, als je met een historicus gaat praten, dan niet te horen krijgt: Misschien had Jubal wel een compleet pijporgel gebouwd en was het orgel een instrument wat al duizenden jaren voor Christus bestond. Er was overigens ook geen Hebreeuws woord voor ofzo. Het woord wat in de OT wordt gebruikt is een zeldzaam woord wat op verschillende manieren vertaald wordt. Letterlijk betekent het iets als "lieflijk instrument door Jubal uitgevonden".
Waarom er voor "orgel" is gekozen in oude vertalingen is me niet precies duidelijk, de KJV had dit gebruikt en dat heeft men waarschijnlijk overgenomen, maar in recentere vertalingen is dit vervangen door fluit, pipes etc. (men weet blijkbaar nog steeds niet helemaal wat men er mee aan moet maar wel dat het geen orgel is

)