Dan ook nog een aspect die helemaal vergeten lijkt te zijn...Marco schreef:Dat verschil in kerkvisie is er inderdaad, en dat staat heel veel in de weg. Maar het is niet zo, dat een kerk die kaartenbakleden uitschrijft ze ook afschrijft. Daar waar kaartenbakleden niet uitgeschreven worden, maar er niets mee gebeurt, worden ze toch ook (of: juíst) afgeschreven.hervormde schreef:Wie meent dat de hersteld hervormde gemeenten zich aan moesten sluiten bij de bestaande kerken geeft in elk geval blijk van dat hij het wáárom van de kerkscheuring niet verstaat en al zeker niet hervormd is.
Allereerst gaat het niet om hersteld hervormde gemeenten, maar om de Hervormde Kerk. Vanuit het geheel naar de delen en vanuit de delen naar het geheel.
Ten tweede is er een groot verschil (helaas denk ik wel eens: onoverbrugbaar) tussen de kerkvisie van vele (ik hoop alle) hersteld hervormden en afgescheiden kerken zoals de CGK en de GG. Het gaat om heel het land en heel het volk. Hervormd zijn betekent dat we de 'schare die de wet niet kent' nooit uit het oog verliezen. De kerk is immers een openbaring van het genadeverbond. Ook de kaartenbakleden die nooit meer in de kerk komen. Wie deze afschrijft denkt niet hervormd en is ook niet hervormd.
Is er nog een Vaderlandse kerk? Nee! En dat doet mij veel verdriet. De Nederlandse Hervormde Kerk is in haar delen verscheurd en verdeeld. Quis non fleret.
Dan kun je ze beter daar op aanspreken en eventueel uitschrijven (wie jarenlang niet in de kerk komt is tuchtwaardig) dan doen alsof er niets aan de hand is.
En dat is niet Hervormd, dat klopt. Maar als hervormd zijn betekent het niet toepassen van tucht dan klopt Hervormd zijn niet. Dan is hervormd wat dat betreft niet gereformeerd.
Over de HHK vraag ik met dus een paar dingen af:
1. Hoe gaat die om met de verschillen tussen de gemeenten (die zijn er; de gemeente in Staphorst is bijv. anders dan die in Rouveen)?
2. Hoe gaat men op den duur om met de tucht, met papieren leden? Een 'nieuw' kerkverband heeft die doorgaans niet veel, maar vroeg of laat gaat het voorkomen.
Het is heel mooi als de kerk een vaderlandse kerk kan zijn. Maar het heeft geen zin om ten koste van de waarheid dat idee overeind te houden.
Wat van onze verantwoordelijkheid voor de zonden van het kerkverband? Want voor die zonden zijn we allen gemeenschappelijk verantwoordelijk, zolang we lid zijn van een organisatie (zoals ook gezin, school, natie).