Lebaoth,
Ik zal toch nog een reactie geven. Al is het al lang geleden dat jij je reactie gaf. En ik kan het niet steken op mijn tentamens. Want die heb ik gelukkig niet. Ik hoop dat ze bij jou gelukt zijn?!
Dat weten volgens mij maar weinig mensen. Maar in dit geval gaat het om uitleg en niet om vertaling.
Vertalen een op een is inderdaad niet altijd mogelijk. Maar het jammere van de kanttekeningen vind ik dat ze direct een (sterk gekleurde) interpretatie weergeven. Dat zul je toch niet ontkennen? Als je bijvoorbeeld leest wat ze schrijven bij Joh 3:16, oké, misschien is hun uitleg wel de juiste. Maar de kanttekeningen geven jammer genoeg niet alleen informatie over het vertalen, maar ook over de betekenis die de tekst volgens hen zou hebben.
Ja ik ben nogal een ketter hoor. Maar ik geloof niet in onfeilbare kanttekeningen.
Ik zat hier net nog over na te denken. Nee de kanttekeningen zijn niet onfeilbaar. Dus zo ketters is het niet;-)
Want Gods Woord is onfeilbaar. De bijbelschrijvers zijn geinspireerd. De vertalers niet.
Wel geloof ik dat de vertalers door Gods Geest zijn geleidt. En ik vind het wel goed dat ze hun commentaar erop geven. Want ze geven weer de onderlinge verhoudingen tussen de teksten. Ik bedoel dus de verbanden tussen de teksten.
Daarom zetten ze ook altijd de teksten erbij. Zodat je het zelf kan nazoeken zoals ze bedoelen. Maar het mag toch duidelijk zijn dat, om bij jou voorbeeld te blijven, met de wereld niet letterlijk de wereld wordt bedoeld? Volgens mij is daar in een ander topic duidelijk over gesproken.
Dus gaat het toch niet om bekering? Het ‘rust voor uw ziel’?
Kijk nu draai je het weer om. Als ik zeg dat het ook voor de kleine dingen geldt dat zijn juk zacht is en zijn last licht, dan moet je niet zeggen dat het NIET om de bekering gaat, want zoals ik al zei daar duidt het allereerst op.
Er is een groot verschil of God iets wil en of Hij iets toelaat. Zoals zondag 1 het zegt zou het betekenen dat God moorden en verkrachtingen wil? Cbottomie Bernall was immers christen en kreeg een kogel door haar hoofd? Of Sybine Jansons, die christen was en verkracht werd?
Ja, dat is een grove belediging om dat te zeggen (vind ik in ieder geval wel!). God laat die moorden en verkrachtingen toe, maar wil Hij ze ook?
Romeinen 8 is erg mooi hierover, dat alle dingen meewerken ten goede. Als God die dingen die meewerken ten goede gewild zou hebben (volgens zondag 1 HC), waarom staat dat dan nog in de Bijbel? Als God die dingen wil is het toch logisch dat ze goed zijn?
God wil niet de zonde. Hij werkt de zonde ook niet. We hadden woensdag dankdag. Toen werd de NBG artikel 13 gelezen. Ik vond dit heel mooi verwoord:
Gods voorzienigheid
Wij geloven dat deze goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, ze niet aan zichzelf heeft overgelaten, of aan het toeval of het lot heeft prijsgegeven, maar ze overeenkomstig zijn heilige wil zo leidt en regeert, dat in deze wereld niets gebeurt zonder zijn beschikking. Toch is God niet de bewerker van de zonde die gedaan wordt, en evenmin draagt Hij er de schuld van. Want zijn macht en goedheid zijn zó groot en gaan ons begrip zo te boven, dat Hij zijn werk zeer goed en rechtvaardig beschikt en doet, ook al handelen de duivelen en goddelozen onrechtvaardig. En al wat in zijn doen het menselijk verstand te boven gaat, willen wij niet nieuwsgierig onderzoeken, verder dan ons begrip reikt. Maar in alle ootmoed en eerbied aanbidden wij de rechtvaardige beslissingen van God, die voor ons verborgen zijn. Wij stellen ons ermee tevreden, dat wij leerlingen van Christus zijn, om slechts te leren wat Hij ons onderwijst door zijn Woord, zonder deze grenzen te overschrijden.
Deze leer schenkt ons een onuitsprekelijke troost, als wij erdoor leren verstaan dat ons niets bij toeval kan gebeuren, maar dat alles ons alleen overkomt door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader. Hij waakt over ons met een vaderlijke zorg, terwijl Hij zó over alle schepselen heerst, dat niet één haar van ons hoofd - want die zijn alle geteld - en niet één musje ter aarde zal vallen zonder de wil van onze Vader (Matt.10 : 29-30). Hierop stellen wij ons vertrouwen, omdat wij weten dat Hij de duivelen en al onze vijanden in toom houdt en zij ons zonder zijn toelating en wil niet kunnen schaden.
Daarom verwerpen wij de verfoeilijke dwaling van de epicureeërs, die zeggen, dat God Zich nergens mee bemoeit en alles aan het toeval overlaat.
Ik zou bijna zeggen wat moet ik er nog aan toevoegen. Als je zo er troost uit krijgt. Dat alles gebeurt. Ja ook die moorden enz. Dat God het ons alles als uit zijn Vaderlijke hand ons toeschikt. Want dan zal Hij ons nooit een te zwaar kruis op leggen.
Maar heel duidelijk staat er ook dat God de zonde niet wilt. Zie verschil in Gods geopenbaarde wil. Ofwel wat God van ons vraagt. Dus bijvoorbeeld dat doodslaan zonde is. Laat ik trouwens een voorbeeld nemen. Jozef werd door zijn broers verkocht naar Egypte. God wilde dat dit gebeurde. MAar de broers waren verkeerd. Die deden het uit haat. Die deden de zonde. God deed de zonde niet. De broers deden het uit haat en dat was zonde. God wilde dus dat het gebeurde (Gods verborgen wil) en Hij wil de zonde niet (Gods geopenbaarde wil). Er zit dus verschil in het woordje wil.
Dat God het wilde dat zien we in Gen. 50:20:
20 Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht; opdat Hij deed, gelijk het te dezen dage is, om een groot volk in het leven te behouden.
Waarom? Om Gods raad uit te voeren. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
En zouden wij zeggen wat God moet doen of wat God moet willen? Wij nietige schepselen? Zou er iets gebeuren buiten Gods wil om? Hij die alles kon scheppen, hij kan toch alles als in een ogenblik vernietigen? Als het, met eerbied gesproken, uit de hand zou lopen, niet zou gaan zoals Hij wil, dan zou hij alles vernietigen. In dit geval denk ik aan Job.
Lees Job 38 en verder eens. Een citaat:
4 Waar waart gij, toen Ik de aarde grondde? Geef het te kennen, indien gij kloek van verstand zijt.
33 Weet gij de verordeningen des hemels, of kunt gij deszelfs heerschappij op de aarde bestellen?
34 Kunt gij uw stem tot de wolken opheffen, opdat een overvloed van water u bedekke?
35 Kunt gij de bliksemen uitlaten, dat zij henenvaren, en tot u zeggen: Zie, hier zijn wij?
36 Wie heeft de wijsheid in het binnenste gezet? Of wie heeft den zin het verstand gegeven?
37 Wie kan de wolken met wijsheid tellen, en wie kan de flessen des hemels nederleggen?
MAar let ook eens op het antwoord van Job.
36Toen antwoordde Job den HEERE, en zeide:
37 Zie, ik ben te gering; wat zou ik U antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.
38 Eenmaal heb ik gesproken, maar zal niet antwoorden; of tweemaal, maar zal niet voortvaren.
Zouden wij dan onze mond niet sluiten. Zouden wij dan niet zeggen Heilig zijn o God Uw wegen. Moeten we niet zeggen:
Jesaja 55:
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
Tenslotte nog. Ik geloof dat ik alles weer eens door elkaar gooi. Maar je had het over de stokbewaarder.
Ik heb het even geciteerd. Ik hoop dat ik alles gekopieerd heb.
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.66)
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen67) van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor,68) en verheugde zich,69) dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.70)
En dan staat er. En zij spraken tot hem het Woord des HEeren. Er staat dus niet wat hij vertelde, alleen het woord des Heeren. Maar als we de brieven van Paulus lezen, dan mogen we toch zeggen dat hij daar zowel wet als evangelie gebracht heeft?! Dat was altijd Paulus boodschap. Dus waarom daar niet.
Strijdbaar ben je in ieder geval;-) Dus je doet je naam eer aan.:-)
Lois,
Inderdaad mogen wet tot Christus komen zoals we zijn. Arme zondaren. Maar Gods Woord zegt het zelf: En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Van ons zelf willen we niet komen tot Hem. En dan is het genade dat God ons schenkt om tot Hem te komen. Werkt dat lijdzaamheid? Nee. Tenminste.... :-) Als het goed is niet. Want Gods Woord eist wel van ons dat we ons houden aan Zijn wet. Maar hoe zouden we dat zelf kunnen. We moeten aan Gods gerechtigheid voldoen. Want God is niet alleen liefde. God is ook rechtvaardig. Dus Hij eist van ons dat we volkomen voldoen aan Zijn Wet en nu heeft Christus de straf gedragen voor schuldige zondaren.
Maar niet lijdzaam afwachten want: werkt uws zelfs44) zaligheid met vreze en beven;45)
13 Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen47) en het werken,48) naar Zijn welbehagen.49)
44) werkt uws zelfs
Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.
45) met vreze en beven:
Dat is, met een nederig gevoelen van uzelven en met grote en kinderlijke zorgvuldigheid, vrezende dat gij iets zoudt mogen doen of nalaten, waarmede gij God zoudt mogen vertoornen, of dat ter zaligheid hinderlijk zou mogen zijn. Zie van deze wijze van spreken Ps. 2:11; 1 Cor. 2:3; 2 Cor. 7:15; Ef. 6:5; Hebr. 12:28; 1 Petr. 1:17.
46) Die in u werkt
Dit wordt daarbij gedaan opdat men uit deze voorgaande vermaning niet zou denken of besluiten, dat de mens uit zichzelven en door zijn eigen krachten de zaligheid zou kunnen werken. Zie Filipp. 1:6; 2 Cor. 3:5; Jak. 1:17.
47) het willen
Dat is, niet alleen het kunnen willen, maar ook het willen zelf; den wil krachtiglijk neigende en buigende om het goede te verkiezen, en alzo van onwilligen gewilligen makende, door de kracht des Heiligen Geestes; Joh. 3:5, en Joh. 6:44; Rom. 9:16; 1 Petr. 1:3.
48) het werken,
Of, het uitwerken; dat is, het doen en volbrengen van het goede dat men wil.
49) naar Zijn welbehagen.
Dat is, niet naar enige voorgaande goede schikking of voorbereiding, die Hij in den mens zou vinden, maar naar Zijn believen, uit loutere genade. Zie Ef. 1:5,9,11, en Ef. 2:8; 2 Tim. 1:9.
Daarom geen voorwaarde om tot Christus te komen. Maar van ons zelf zullen we niet in Hem geloven. En wie in HEm gelooft heeft het eeuwige leven.
Ik hoop dat ik zo duidelijk ben. Anders hoor ik het vanzelf wel.
Een vriendelijke zwaai,
Adryan