Bidden voor de GerGem!

arend

Bericht door arend »

annemoon is een posting freak! :cool:
ze heeft dus alle recht om ons af en toe op onze plaats te zetten, anders hebben de newbees OSW voor je het weet gekaapt!

(oké, dat was dus een grapje.)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kijk eens aan:

http://www.biddenvoordegg.nl/

Weet (nog) niet wat ik er van moet vinden.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bijzonder,

nooit gedacht dat zoiets zou komen. Ik vind de intentie heel positief en het gebed vernag veel.

De gebedspunten zijn soms suggestief, maar ook weer niet te ontkennen.
Verder vind ik het niet juist om alleen voor de GG te bidden, want veel van de gebedspunten gelden evenzeer voor andere kerken en ook voor niet-kerkelijke mensen in de straat is gebed nodig.
RvP

Bericht door RvP »

Ik weet nog niet wat ik ervan vind.

Ik ben benieuwd wat de reactie van de synode zal zijn.

mvrgr.

RvP
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door Pim
Kijk eens aan:

http://www.biddenvoordegg.nl/

Weet (nog) niet wat ik er van moet vinden.....
ik ook niet
maar ik heb er wel een gevoel bij
en dat gevoel zegt me: er klopt iets niet
maar wat?

mijn gevoel heeft er moeite mee, dat er specifiek voor 1 bepaalde kerk gebeden zou moeten worden
een kerk of gemeente, behoort niet los te staan van de andere kerken/gemeenten
als het goed is, zijn ze allen, dwars door alle muren en verschillen heen, toch 1

daarom is bidden voor de wereldwijde kerk beter, bijbelser, christelijker
Bij wijze van uitzondering ben ik het hier helemaal mee eens!! :)
Hoewel het nooit kwaad kan om te bidden, geloof ik dat deze site zo direct uit de discussie voortkomt, dat het wel eens een discussie-site zou kunnen worden. Zie anemoon: bidden voor de wereldwijde kerk lijkt me beter.
Maar bidden kan nooit kwaad.
Jongere

Bericht door Jongere »

Artikel Nederlands Dagblad:

Website voor bidden Geref. Gem. gestart

van onze redactie kerk

ENSCHEDE - Vijf studenten uit de Gereformeerde Gemeenten zijn een website gestart om gebed voor hun kerkverband te bevorderen. Vrijdag verspreiden zij via e-mail aan geïnteresseerden de eerste lijst met gebedspunten.

Aanleiding voor de start van http://www.biddenvoordegg.nl is een artikel van Jan Zwemer dat vorige maand in het Nederlands Dagblad stond, zegt initiatiefnemer Adriaan Molenaar (23) uit Enschede. Zwemer - voormalig lid van de Gereformeerde Gemeenten - riep op tot een bidstond voor de leiders van het kerkverband. Molenaar is het daarmee eens. ,,Er is al zoveel geschreven. De discussies zijn zeker geen onzin. Maar ik zie nu niet in hoe veranderingen kunnen worden doorgevoerd. Laten wij daarom stoppen met discussiëren, want mensen laten zich toch niet overtuigen. Misschien vergeten wij God wel erbij te betrekken.''

Op de site schrijven de initiatiefnemers dat zij in het midden willen laten in hoeverre de kritiek op de Gereformeerde Gemeenten terecht is. Maar ,,wie al deze dingen ziet, kan zich wel eens machteloos voelen. Is er voor een gewoon gemeentelid niets anders te doen dan toezien hoe het kerkverband wegzinkt in verwarring of verstarring? Hier is het antwoord gelukkig nee! Eén ding is er wat iedereen kan doen: bidden.''

Frustraties

Molenaar verwacht dat dominees in de Gereformeerde Gemeenten wel zullen denken: 'Daar heb je weer zo'n stel'. ,,Maar ze kunnen er moeilijk negatief over doen. Bidden is een bijbels principe.'' Hij wijst erop dat ds. W. Visscher in zijn reactie op het artikel van Zwemer schreef: ,,Laten we bidden om de werking van Gods Geest''.

Molenaar - belijdend lid van de Gereformeerde Gemeente in Enschede - kan zich voorstellen dat de site vooral mensen zal trekken met kritiek op de Gereformeerde Gemeenten. Bezoekers kunnen gebedspunten indienen, maar het is volgens de student niet zo dat zij al hun frustraties van zich af kunnen schrijven. ,,Wij zullen het wel zo formuleren dat het niet als kritiek overkomt.''

Op de website staat een voorbeeld met gebedspunten ditmaal voor de predikanten. Daarin worden punten genoemd als: 'bidden voor wijsheid voor predikanten dat ze goede preken kunnen maken', 'bidden voor de grote werkdruk die velen ervaren door het tekort aan predikanten', 'bidden om bewaring dat ze zich niet op een voetstuk laten plaatsen' en 'bidden dat ze niet door archaïsch taalgebruik een barrière opwerpen voor jonge mensen om de boodschap te begrijpen.' Het zijn vrij algemene gebedspunten, maar de studenten vragen nieuwe gebedspunten juist specifiek te formuleren zonder te roddelen over personen.

Om de site te promoten, zullen de initiatiefnemers alle studentenverenigingen van de CSFR aanschrijven waarvan veel studenten uit de Gereformeerde Gemeenten lid zijn.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door JongereMaar bidden kan nooit kwaad.
Dit vind ik een vreemde uitspraak voor een Christen. Het gebed is het krachtigste wapen van een christen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vind er niks mis mee.

Het is logisch dat leden van de Ger. Gem. oproepen om voor de Ger. Gem. te bidden.

Er is immers zat om voor te bidden:

-om eenheid rondom de Schrift
-om uitbreiding van het aantal predikanten
-om wijsheid in het leidinggeven
-om een opwekking
-om vrucht op het werk van de evangelisten
-om bewaring voor de mensen op het zendingsveld
-om broederlijke liefde op synoden en classes

Dat geldt voor alle kerkverbanden, maar deze mensen zijn uit de GG. Ik zou het gekker vinden als een groep Ger Gemmers een website zou beginnen met: bidden voor de PKN of bidden voor de Oud Ger Gem.

Ik ontvang periodiek een gebedsbrief van de ChristenUnie, waarin punten staan om voor te bidden: wijsheid, eensgezindheid, of er geluisterd mag worden, financiën, of er een goede kandidaat gevonden mag worden voor een bestuursfunctie e.d. Dat impliceert toch ook geen kritiek?

Om dat te deniken, getuigt van paranoia.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door JongereMaar bidden kan nooit kwaad.
Dit vind ik een vreemde uitspraak voor een Christen. Het gebed is het krachtigste wapen van een christen.
Kwaad is in dit geval het kwaad van de duivel. Het lijkt mij juist een gedachte die veel meer 'christenen' zouden moeten hebben.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Dat geldt voor alle kerkverbanden, maar deze mensen zijn uit de GG. Ik zou het gekker vinden als een groep Ger Gemmers een website zou beginnen met: bidden voor de PKN of bidden voor de Oud Ger Gem.
Juist dit zou ik niet gek vinden maar eindelijk een openbare poging over de kerkmuur heen te kijken en te erkennen dat je gelooft in één algemene christelijke kerk. Ik vind het niet gek om voor je eigen kerkverband te bidden maar ik moet net als een paar anderen hier eerst eens zien hoe dit loopt. Zolang de site geen nieuwe discussiesite wordt is het wel een mooi initiatief. Maar toch vind ik dat anemoon gelijk heeft als het gaat over een algemener bidden. Misschien doen we dat wel te weinig.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door JongereMaar toch vind ik dat anemoon gelijk heeft als het gaat over een algemener bidden. Misschien doen we dat wel te weinig.
Het verschil is dat jij eindigt met een algemene klacht en dat deze jongeren daadwerkelijk aan de gang gaan.
arend

Bericht door arend »

Oorspronkelijk gepost door Jongere Misschien doen we dat wel te weinig.
Misschien doen we dat wel te véél. Bidden in algemeenheden. Natuurlijk is het van belang dat er gebeden wordt voor de algemene Christelijke Kerk. Dat is een open deur die het intrappen niet eens waard is. Niemand zal het ontkennen. Volgens mij wordt er ook behoorlijk gebeden voor die kerk, althans, in mijn omgeving wel: Voor al Uw kinderen, waar ter wereld zij zich ook bevinden
Dat ontslaat je tegelijkertijd niet van het bidden voor andere zaken, zoals ook (niet alleen) een kerkverband. De verdeeldheid in kerkelijk Nederland is beschamend, dat is waar. Tegelijkertijd geeft God ons wel de kerkverbanden waarbinnen we ons vrijelijk als Zijn kinderen mogen bewegen. Is het verkeerd om ook je kerkverband als een geschenk van God te zien? Ik denk het niet. Is het dan verkeerd om te bidden dat God dat verband beschermd en bewaart, en behoedt voor nóg meer verdeeldheid? ik denk het niet.
als we met zijn allen zo tégen die kerkelijke verdeeldheid zijn, dan is het toch juist aan te moedigen als er een club jongeren opstaat die zegt: Stop. Zo mag het niet verder. Vraag de Heere deze doorgaande zelfdestructie te stoppen.

Ik vind het een uitermate prijzenswaardig initiatief, en ik geloof oprecht dat deze jongeren het beste met hun kerkverband voor hebben. en dat mag ook wel eens gezegd worden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door JongereMaar toch vind ik dat anemoon gelijk heeft als het gaat over een algemener bidden. Misschien doen we dat wel te weinig.
Het verschil is dat jij eindigt met een algemene klacht en dat deze jongeren daadwerkelijk aan de gang gaan.
Okee, daadwerkelijk aan de gang in de vorm van een website dus. Maar daadwerkelijk aan de gang kan ook door gebed. Zie mijn klacht dan maar als een oproep.
Jongere

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door arend
Oorspronkelijk gepost door Jongere Misschien doen we dat wel te weinig.
Misschien doen we dat wel te véél. Bidden in algemeenheden. Natuurlijk is het van belang dat er gebeden wordt voor de algemene Christelijke Kerk. Dat is een open deur die het intrappen niet eens waard is. Niemand zal het ontkennen. Volgens mij wordt er ook behoorlijk gebeden voor die kerk, althans, in mijn omgeving wel: Voor al Uw kinderen, waar ter wereld zij zich ook bevinden
Dat ontslaat je tegelijkertijd niet van het bidden voor andere zaken, zoals ook (niet alleen) een kerkverband. De verdeeldheid in kerkelijk Nederland is beschamend, dat is waar. Tegelijkertijd geeft God ons wel de kerkverbanden waarbinnen we ons vrijelijk als Zijn kinderen mogen bewegen. Is het verkeerd om ook je kerkverband als een geschenk van God te zien? Ik denk het niet. Is het dan verkeerd om te bidden dat God dat verband beschermd en bewaart, en behoedt voor nóg meer verdeeldheid? ik denk het niet.
als we met zijn allen zo tégen die kerkelijke verdeeldheid zijn, dan is het toch juist aan te moedigen als er een club jongeren opstaat die zegt: Stop. Zo mag het niet verder. Vraag de Heere deze doorgaande zelfdestructie te stoppen.

Ik vind het een uitermate prijzenswaardig initiatief, en ik geloof oprecht dat deze jongeren het beste met hun kerkverband voor hebben. en dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik weet niet of een website mijn manier zou zijn, maar ik ben er idd van overtuigd dat hun intenties goed zijn. En wat dat betreft is dat eindelijk eens een goed teken in een oeverloze discussie. Ik hoop dat de gebruikmakers van de website dezelfde intenties blijven hebben.
Plaats reactie