Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:'s-avonds heb ik een preekje gelezen van Ds.A.Hellenbroek(uit nalatenschap van wijlen oud.A.Knol van GG Rijssen-Noord; ik heb een hele serie oudvaders uit de Reveil-serie). De preek ging over Gen 18:20-21 en had als titel: "Gods waarschuwende Woord". De preek was niet alleen waarschuwend, maar ook bemoedigend! Ds.Hellenbroek zei o.a.: dat zolang God nog lankmoedig is over Nederland en Hij zijn oordelen nog niet heeft uitgevoerd er nog toegebracht moeten worden! Ik dacht: dan is de arbeid van Gods knechten en bv. van de evangelisten in de grote steden nog nuttig, want dan is er nog zegen op te verwachten! Dat maakt je wel even klein!
Ik ken wijlen oud. A. Knol nog goed. Ik heb nog catechesatie van hem gehad. Een onvergetelijke periode.

Trowuens, ik was eerst van plan om weer naar kand. Bredeweg te luisteren, maar aangezien hij in de 2e morgendienst dezelfde preek had, dacht ik dat hij in de tweede middagdienst ook dezelfde preek zou hebben (weet intussen dat dat niet zo was), maar vandaar dat ik toen naar ds. C.L. Onderdelinden ben uitgeweken. Het is tenslotte een extra dienst, je verzuimt er je eigen diensten niet door.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:'s-avonds heb ik een preekje gelezen van Ds.A.Hellenbroek(uit nalatenschap van wijlen oud.A.Knol van GG Rijssen-Noord; ik heb een hele serie oudvaders uit de Reveil-serie). De preek ging over Gen 18:20-21 en had als titel: "Gods waarschuwende Woord". De preek was niet alleen waarschuwend, maar ook bemoedigend! Ds.Hellenbroek zei o.a.: dat zolang God nog lankmoedig is over Nederland en Hij zijn oordelen nog niet heeft uitgevoerd er nog toegebracht moeten worden! Ik dacht: dan is de arbeid van Gods knechten en bv. van de evangelisten in de grote steden nog nuttig, want dan is er nog zegen op te verwachten! Dat maakt je wel even klein!
Ik ken wijlen oud. A. Knol nog goed. Ik heb nog catechesatie van hem gehad. Een onvergetelijke periode.

Trowuens, ik was eerst van plan om weer naar kand. Bredeweg te luisteren, maar aangezien hij in de 2e morgendienst dezelfde preek had, dacht ik dat hij in de tweede middagdienst ook dezelfde preek zou hebben (weet intussen dat dat niet zo was), maar vandaar dat ik toen naar ds. C.L. Onderdelinden ben uitgeweken. Het is tenslotte een extra dienst, je verzuimt er je eigen diensten niet door.
Daar was ik overigens ook vanuit gegaan, vandaar dat ik thuis was gebleven. Had ook al begrepen dat hij uit Ezechiel had gepreekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
-DIA- schreef:

Daar was ik overigens ook vanuit gegaan, vandaar dat ik thuis was gebleven. Had ook al begrepen dat hij uit Ezechiel had gepreekt.
Ja ik hoorde het van de buren, en mijn moeder had toch ook weer naar kand. Bredeweg geluisterd, dus hoorde ik het van 2 kanten. Hij had gepreekt uit Ezechiel 47: "DE WATREN UIT HET HEILIGDOM".
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

's Morgens de HC over het lijden van de Heere Jezus en de betekenis hiervan voor ons. In de middagdienst de voorbereiding op het Heilig Avondmaal met woorden uit Jesaja 49. De vraag die telkens terugkwam was of wij gevangen zijn in de macht van de machtige, de Satan of de buit zijn van God.

Weer ontzettend veel om mee bezig te zijn!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilma van den Berg schreef:In de middagdienst de voorbereiding op het Heilig Avondmaal met woorden uit Jesaja 49.
Vreemd, dat ze bij jullie midden in de zomervakantie Avondmaal houden.
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Mister schreef:
Tiberius schreef:Neem me niet kwalijk, maar wat een walgelijk mens, die (voormalige?) buurvrouw van Helma: zelf niet aangaan en anderen ook nog verhinderen door haar lasterpraatjes.

Maar goed, het geeft wel het niveau van die afkeurende blikken aan. Niets van aantrekken dus.
Ik ben bang dat er helaas veel van dergelijke buurvrouwen zijn.
Vandaar dat Paulus vrouwen aanraadde stil te blijven.
En al helemaal niet te oordelen!
Over een andermans meest intieme en persoonlijke belevingen, nota bene.
gewoon doen alsof je in iemands hart kunt en mag kijken, bizar!
Afkeurende blikken, ook zoiets.
IN EEN KERK WAAR LIEFDE GEPREDIKT WORDT??
Sola Scriptura
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: Psalm 61:3b: leid mij op een rotssteen, die mij te hoog zou zijn
's-middags: Handelingen 16:13/14: over Lydia(leespreek van Ds.M.Heerschap): Omdat het bezoekersaantal tijden leesdiensten op zondagmiddag erg gering(ong.150) heeft vanaf nu(na de verbouwing vd Zuiderkerk) besloten om de voorste gedeelte van de 3 rijen voor de grote galerij te gebruiken i.p.v. verspreid over alle 1400 zitplaatsen beneden.
Het is zo natuurlijk een stuk beter!
's-avonds: zondag 26 HC over de Heilige Doop
henriët

Bericht door henriët »

Ik ben nog aan het nadenken over een preek van vorige week, die zo helder en leerzaam was.

Gods welmenende roeping nav Jer 3:14
1.hoorders van de roeping
2.oorzaak van de roeping
3.ruimte in die roeping.

Afkerige kinderen.. daar wil God naar omzien, omdat Hij Zijn volk getrouwd heeft, Hij roept persoonlijk.. Komt herwaarts!
en Hij zal u brengen te Sion. de goede Herder gaat op zoek naar Zijn schaap, neemt het in Zijn armen en brengt het terug.
Hij zàl Thuisbrengen, weest niet bevreesd, in het huis van de Vader zijn vele woningen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens over Gods stem horen
's avonds over Gods horen naar ons
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Citaat uit een preek die ik gisteren hoorde:

"Gemeente, in het Vaderhuis is geen woningnood, maar ook geen leegstand!"
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Matthey

Bericht door Matthey »

Luther schreef:Citaat uit een preek die ik gisteren hoorde:

Dat moet Kandidaat Boeder geweest zijn...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Matthey schreef:
Luther schreef:Citaat uit een preek die ik gisteren hoorde:

Dat moet Kandidaat Boeder geweest zijn...
Yep.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Unionist

Bericht door Unionist »

Zondagmorgen werd in de GG van Apeldoorn een preek over Matt. 15 gelezen over het geloof van de Kananese vrouw. Zeer helder, Bijbels en Christocentrisch. Na te luisteren via gergemapeldoorn.nl

De preek kwam uit de nieuwe bundel van ds D.W. Tuinier, die ik iedereen aanraad. Te bestellen via http://www.prekenweb.nl/boeken.htm
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vanavond heb ik ds. Schot gehoord.
Het is wel geen zondagse dienst, maar ik denk dat het hier wel past

De gezongen psalmen:
Ps. 80 : 1, 2
Ps. 75 : 2, 3, 4, 6
Ps. 78 : 5, 34
Ps. 89 : 13

TEKST
Richteren 12 : 1-7

THEMA
JEFTA's GERICHT OVER EFRAÏM
1. De opstand van de Efraïmieten
2. De herkenning van de Efraïmieten
3. De afrekening met de Efraïmiketen
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: Job 7:21: En waarom vergeeft Gij niet mijn overtreding, en doet ongerechtigheid niet weg? Want nu zal ik in het stof liggen; en Gij zult mij vroeg zoeken, maar ik zal niet zijn. O.a.gewezen op het belang van op een helder moment Gods Woord overdenken: 's-morgens
's-middags: Handelingen 16:25-34: over de stokbewaarder(leespreek van Ds.J.van Haaren)
's-avonds: Zondag 27 HC over de overschatting en de onderschatting van de Heilige Doop. Dominee heeft hier met veel licht over mogen preken! Zelfs in kerken die zich reformatorisch noemen wordt de Doop overschat. (ik ga geen namen noemen), maar een predikant hier in de Hervormde Kerk(rekenen zich volgens over het algemeen tot de Ger.Bond) heeft eens tijdens een doopsbediening gezegd, dat door het rode papier wat hij de kinderen in de kerk gaf, de Heere Jezus hen zo zag(als ik het goed begrepen heb), m.a.w. zegt onze dominee hier de Roomse transsubstantiatieleer toegepast op de Doop. Het verhaal had ik al eerder gehoord overigens. Al meer dan 3 jaar geleden. Dominee heeft overigens nog veel gezegd(sorry dat ik er dit uitlicht)
Plaats reactie