belijdenisgeschriften
Hoe kan je een andere mening hebben? We gaan toch allen uit van de Bijbel? En als we de belijdenisgeschriften lezen, kunnen we zien en concluderen dat ze gebaseerd zijn op Gods onfeilbaar Woord. Zie hiervoor de vele bijbelteksten die aangehaald worden.Maar wat je niet moet vergeten is dat, zelfs na kennisneming van enige belijdenisgeschriften, mensen toch een andere mening kunnen hebben.
We geloven toch dat de Bijbel van A-Z waar is? Lees de verwijzingen eens na die in de belijdenisgeschriften staan.iedereen heeft dezelfde mening. Om nu alle andere meningen dwalingen te noemen vind ik een beetje zwart-wit (en zou ik mijzelf als dwaler indelen :-) ),
Ben ik het van harte mee eens.maar toch denk ik dat er verschillende punten zijn waar mensen die geen kennis van enige belijdenisgeschriften hebben, eens naar zouden moeten kijken.
We kennen toch ons eigen hart en ons zwakke vlees. En moeten met Paulus erkennen dat het goede wat we willen we niet doen, maar het kwade dat we niet willen. Dit geldt ook voor het lezen van de Bijbel. Hoe makkelijk zou je afdwalen. En waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden. Mensen voor ons hebben genoeg over de dwalingen nagedacht. Wees dankbaar dat we dit hebben.Waarom zou je bang zijn voor dwalingen als je elke dag - met een kritisch oog naar jezelf - de bijbel leest, en bidt om Gods Geest, immers DIE zal ons leiden tot de volle waarheid?
Het zien van de Bijbel als enige autoriteit sluit het aanvaarden van belijdenisgeschriften ook niet uit. als dat de reden is geen belijdenisgeschriften te lezen, zou je ook alle tekstverklaringen enz. af moeten wijzen. in de betreffende geschriften zitten best grote wijsheden, hoewel niet allemaal even relevant meer. En inderdaad mag je catechismusregels nooit zonder meer als waarheid zien, maar het is wel een feit dat vrij veel kerken ze tot op de dag van vandaag aanhangen, en dat er slechts zelden tot nooit op grond van de Bijbel dwalingen aangewezen worden.Origineel gepost door roselineZe hebben voor mij TOTAAL GEEN waarde.
Voor mij heeft slechts Gods Woord - de BIJBEL - autoriteit.
M.i. is de kans op dwalingen alleen maar groter als je belijdenisgeschriften gaat opstellen en catechismusregels als waarheid gaat zien.
Volgens jullie is het dus mogelijk dat - ondanks dat je God bidt om zijn Geest met zijn waarheid bij het lezen van de bijbel - Hij het zal toestaan dat je in een dwaling belandt?
Is ons menselijke vlees soms sterker dan God, die ons zijn Waarheid wil openbaren d.m.v. zijn Geest?
God is almachtig. Hij is in staat mij de waarheid te verkondigen dóór zijn woord, de bijbel, ookal zit ik in mijn eentje - zonder welke belijdenisgeschriften dan ook - in de rimboe van Siberië, met een vlees waarin geen goed woont - als ik zijn Geest maar versta!
Ik heb het wiel niet uitgevonden! Dat deed Jezus Christus
En ik houd me aan Paulus' vermaning:
'Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd...' 2 Tim. 3:14.
Kennen wij onze leermeesters? Ik heb Christus leren kennen. Ik mag zijn leven leren smaken. De Geest van Christus, die in mij is, is zeker ook in de apostelen. Dat lijdt geen twijfel en dat spreekt door alle brieven heen. Ik wéét van wie ik het heb geleerd.
Kunnen we datzelfde zeggen van de grondleggers van de reformatie etc.? Ik weet het niet. Ik ken ze niet. Ik ken hun leven niet. Maar ze staan m.i. geenszins op gelijke voet met de grondleggers van de gemeente, de fundamenten van het lichaam van Christus: Jezus Christus zèlf, en zijn apostelen.
Natuurlijk ken ook ik boekjes met uitleggingen over bepaalde bijbelgedeelten, maar ik toets ze altijd aan de bijbel, en zal ze niet als basis voor mijn geloof erkennen, of als basis voor mijn geloofsbelijdenis, daar gebruik ik de bijbel zelf voor!
Groeten, Rose.
Is ons menselijke vlees soms sterker dan God, die ons zijn Waarheid wil openbaren d.m.v. zijn Geest?
God is almachtig. Hij is in staat mij de waarheid te verkondigen dóór zijn woord, de bijbel, ookal zit ik in mijn eentje - zonder welke belijdenisgeschriften dan ook - in de rimboe van Siberië, met een vlees waarin geen goed woont - als ik zijn Geest maar versta!
Ik heb het wiel niet uitgevonden! Dat deed Jezus Christus

En ik houd me aan Paulus' vermaning:
'Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd...' 2 Tim. 3:14.
Kennen wij onze leermeesters? Ik heb Christus leren kennen. Ik mag zijn leven leren smaken. De Geest van Christus, die in mij is, is zeker ook in de apostelen. Dat lijdt geen twijfel en dat spreekt door alle brieven heen. Ik wéét van wie ik het heb geleerd.
Kunnen we datzelfde zeggen van de grondleggers van de reformatie etc.? Ik weet het niet. Ik ken ze niet. Ik ken hun leven niet. Maar ze staan m.i. geenszins op gelijke voet met de grondleggers van de gemeente, de fundamenten van het lichaam van Christus: Jezus Christus zèlf, en zijn apostelen.
Natuurlijk ken ook ik boekjes met uitleggingen over bepaalde bijbelgedeelten, maar ik toets ze altijd aan de bijbel, en zal ze niet als basis voor mijn geloof erkennen, of als basis voor mijn geloofsbelijdenis, daar gebruik ik de bijbel zelf voor!
Groeten, Rose.
Nix op tegen hoor, maar persoonlijk vind ik dat nogal een naïve manier van denken. Het is niet voor niets dat er zoveel verschillende kerken zijn. De reden daarvoor ligt m in het simpele feit dat verschillende mensen de bijbel verschillend uitleggen. En veel dwalingen lijken op het eerste gezicht heel erg bijbels (denk bijvoorbeeld aan het Armineanisme), echter pas bij diep onderzoek van heel de schrift kan je zien waarom het een dwaling is. Belijdenis geschriften (en dan met name de catechismus), zijn er juist voor om jezelf te bewaken voor dwalingen. De reden waarom dat nuttig is:Natuurlijk ken ook ik boekjes met uitleggingen over bepaalde bijbelgedeelten, maar ik toets ze altijd aan de bijbel, en zal ze niet als basis voor mijn geloof erkennen, of als basis voor mijn geloofsbelijdenis, daar gebruik ik de bijbel zelf voor!
1) Zelfs als bekeerd, groot gelovig christen, heb je nooit een totaalbeeld van de bijbel. De belijdenisgeschriften zijn door meerdere mensen geschreven, dus geven een evenwichtiger beeld
2) De geschriften zijn geschreven door mensen die zich verdiept hebben in 1 speciaal onderdeel, iets waar je wij vandaag de dag over t algemeen geen tijd meer voor hebben
3) Je kan een nog zo oprecht, groot gelovig christen zijn, toch blijven wij geneigd tot vallen. Daarom blijft het goed te kijken of onze interpretatie niet door anderen als dwaling word gezien, en de belijdenisgeschriften (die zelf heel nauwkeurig aansluiten bij de bijbel, zie alleen het gros aan textverwijzingen onder elk artikel maar), geeft een breed geaccepteerde manier voor interpretatie van de belangrijkste bijbelse leerstukken
Ik moet wel altijd lachen als mensen beweren dat de Bijbel lezen zonder interpretatie mogelijk is. Dat is onmogelijk. Laat ik als bewijs maar eens wijzen op die circa vijfduizend verschillende visies op Israël die alleen al in Nederland rondwaren. Ik heb thuis wel wat boeken over Openbaringen staan (er was een tijd waarin ik dat ontzettend interessant vond, nu toch minder) en het leuke is toch dat iedere schrijver met dezelfde stelligheid beweerde dat zijn visie toch als enigste bijbels was (Goddelijke authoriteit eisen staat altijd leuk) en dat de rest toch echt fout was. Immers, het staat toch zo in de bijbel?Origineel gepost door roseline
Waarom zou je bang zijn voor dwalingen als je elke dag - met een kritisch oog naar jezelf - de bijbel leest, en bidt om Gods Geest, immers DIE zal ons leiden tot de volle waarheid?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
[even een kleine opmerking: ik denk wel dat er veel teksten zijn waar interpretatie een minder grote rol speelt, maar waar een studie van de context de bedoeling van een bepaalde tekst toch al snel duidelijk maakt. Het vervelende is dat was ik logisch vind, jij waarschijnlijk weer het meest idiote zal vinden dat je gehoord hebt ;-) ]
De belijdenisgeschriften hebben voor mij in die zin waarde dat het een 'naslagwerk' is. Maar niet om iets uit te citeren. Bijvoorbeeld op catechisatie zat ik met nogal wat vragen over de Doop, en dan vraag je waar er geschreven staat dat die in plaats van de besnijdenis gekomen is, als antwoord krijg je van een medecatechisant "dat staat toch in het doopsformulier" en verder kon hij niets bedenken.
Dan heb ik zoiets van tja..
Lebaoth
Dan heb ik zoiets van tja..
Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Dat is de hele vraag niet Roseline, er is heel gemakkelijk uit de Bijbel af te leiden dat de Doop ipv de besnijdenis gekomen zou zijn, het staat er alleen niet letterlijk.
Maar dit is helemaal niet de discussie, er is al zoveel onenigheid over de Doop.. daar hebben we het toch al is uitgebreid over gehad..
Lebaoth
Maar dit is helemaal niet de discussie, er is al zoveel onenigheid over de Doop.. daar hebben we het toch al is uitgebreid over gehad..
Lebaoth
Jaja 
Kon het niet laten
Ik hoop dat die jongeman op grond van die vraag van jou eens grondig dat doopformulier ter discussie heeft gesteld en God gebeden heeft om zijn licht...
Net zoals moet gebeuren met ALLE belijdenisgeschriften/formulieren, of ze nu wèl of nÃet de waarheid bevatten.
Dat is immers discutabel.
Echter Gods woord is dat niet. Wat er staat, staat er. Hoe je interpreteert wat er staat hoef je niet als 'regel' voor je geloof te stellen! Als je maar gelooft wat er precies staat geschreven.
Interpretaties - gesproken of gedacht - zijn bij te stellen (dat doe ik dus ook nog wel eens
).
Bij belijdenisgeschriften/formulieren gaat dat al moeilijker. Dan is het al vastgelegd als zijnde 'waarheid'. Dan is er een hele revolutie (of 'reformatie' of 'hervorming' etc.) nodig die deze regels weer aanpast, en vervolgens dienen dÃe catechismusregels wéér aangepast te worden en bijgewerkt wanneer er afscheidingen en breuken onstaan binnen kerken - is dat een basis voor je geloof?
Gods woord Ãs echter de waarheid zelf. Daar hoeft niets aangepast te worden. Dat mag je eenvoudigweg geloven, zonder erachter te komen dat je misschien wel het verkeerde hebt geloofd...
Ik blijf bij wat mÃj overgeleverd is - door de bijbel zelf.

Kon het niet laten

Ik hoop dat die jongeman op grond van die vraag van jou eens grondig dat doopformulier ter discussie heeft gesteld en God gebeden heeft om zijn licht...
Net zoals moet gebeuren met ALLE belijdenisgeschriften/formulieren, of ze nu wèl of nÃet de waarheid bevatten.
Dat is immers discutabel.
Echter Gods woord is dat niet. Wat er staat, staat er. Hoe je interpreteert wat er staat hoef je niet als 'regel' voor je geloof te stellen! Als je maar gelooft wat er precies staat geschreven.
Interpretaties - gesproken of gedacht - zijn bij te stellen (dat doe ik dus ook nog wel eens

Bij belijdenisgeschriften/formulieren gaat dat al moeilijker. Dan is het al vastgelegd als zijnde 'waarheid'. Dan is er een hele revolutie (of 'reformatie' of 'hervorming' etc.) nodig die deze regels weer aanpast, en vervolgens dienen dÃe catechismusregels wéér aangepast te worden en bijgewerkt wanneer er afscheidingen en breuken onstaan binnen kerken - is dat een basis voor je geloof?
Gods woord Ãs echter de waarheid zelf. Daar hoeft niets aangepast te worden. Dat mag je eenvoudigweg geloven, zonder erachter te komen dat je misschien wel het verkeerde hebt geloofd...
Ik blijf bij wat mÃj overgeleverd is - door de bijbel zelf.
Uiteraard is dat mogelijk, neem als voorbeeld Luther, iemand waarvan ik echt geloof dat hij dichtbij God leefde, en toch dwaalde hij, door te zeggen dat het brood letterlijk veranderd in Jezus lichaam tijdens het avondmaal.Origineel gepost door roseline
Quazzy,
Dat is geen antwoord op mijn vraag!
Volgens jou is het dus mogelijk dat - ondanks dat je God bidt om zijn Geest die zal leiden tot zijn Waarheid bij het lezen van de bijbel - Hij het zal toestaan dat je in een dwaling belandt?
Daarbij komt nog dat je niet altijd even sterk geloofd (of wel soms?)...
Maar als je de belijdenisgeschriften die wij in nederlands kennen, nix vind, raad ik je aan de Westminster Confession te nemen, dat is een belijdenisgeschrift die met het doel geschreven is de hoofdpunten uit de christelijke leer, zo duidelijk, en zo dichtbij de bijbel als mogelijk, samen te vatten. Daarbij is aan dat geschrift gewerkt door mensen uit allerlij kerken, baptisten, evangelischen, anglicanen, puriteinen, en is daardoor wereldwijd het meest geaccepteerde belijdenisgeschrift wat er is (op de 12 artikelen na dan)...
Hoi Roseline,
ik ben het niet in alles eens met het doopsformulier hoor, en ik ben niet dol op 'vastgestelde' dingen.
Maar volgens mij ken jij je kerkgeschiedenis niet helemaal met je punt over de reformatie, wel handig om die te kennen.
Want als ik dit zo lees bedoel jij te zeggen dat jij je hand echt afhakt als die je ergert, en dat je de hele dag slaapt enzo (psalm 127)?
Lebaoth
ik ben het niet in alles eens met het doopsformulier hoor, en ik ben niet dol op 'vastgestelde' dingen.
Maar volgens mij ken jij je kerkgeschiedenis niet helemaal met je punt over de reformatie, wel handig om die te kennen.
Want als ik dit zo lees bedoel jij te zeggen dat jij je hand echt afhakt als die je ergert, en dat je de hele dag slaapt enzo (psalm 127)?
Lebaoth
Ptl,
Je leest de voorwaarden niet goed:
'Volgens jou is het dus mogelijk dat - ondanks dat je God bidt om zijn Geest die zal leiden tot zijn Waarheid bij het lezen van de bijbel - Hij het zal toestaan dat je in een dwaling belandt? '
Nee, dat is ONMOGELIJK.
Immers, er staat: 'Bidt en u ZAL gegeven worden'!
Als ik bid om Gods Geest, en bid dat de Geest mij zal leiden tot de volle waarheid bij het lezen van de bijbel, dan ZAL God dat doen.
Dat geloof ik eenvoudig.
Ik ben dus ook absoluut niet bang om in een dwaling te belanden
Mattheus 24 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
Markus 13 22 Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.
Lukas 18 7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
Ik ben uitverkoren. Dat geloof ik.
Is het dan zo moeilijk om te geloven dat het onmogelijk is dat de uitverkorenen verleid zullen worden door valse profeten? Is het dan zo moeilijk om simpelweg te geloven dat God recht zal doen aan mij, omdat ik tot Hem bid?
Je leest de voorwaarden niet goed:
'Volgens jou is het dus mogelijk dat - ondanks dat je God bidt om zijn Geest die zal leiden tot zijn Waarheid bij het lezen van de bijbel - Hij het zal toestaan dat je in een dwaling belandt? '
Nee, dat is ONMOGELIJK.
Immers, er staat: 'Bidt en u ZAL gegeven worden'!
Als ik bid om Gods Geest, en bid dat de Geest mij zal leiden tot de volle waarheid bij het lezen van de bijbel, dan ZAL God dat doen.
Dat geloof ik eenvoudig.
Ik ben dus ook absoluut niet bang om in een dwaling te belanden

Mattheus 24 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
Markus 13 22 Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.
Lukas 18 7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
Ik ben uitverkoren. Dat geloof ik.
Is het dan zo moeilijk om te geloven dat het onmogelijk is dat de uitverkorenen verleid zullen worden door valse profeten? Is het dan zo moeilijk om simpelweg te geloven dat God recht zal doen aan mij, omdat ik tot Hem bid?