memento schreef:Dus jij bent ook tegen een reconstructie van een misdrijf door de politie?
Want waar in een speelfilm het uitbeelden van iets verkeerds als doel heeft om een moraal over te dragen (de "bad guy" verliest in elke goede film), zo heeft een politie-reconstructie het doel de "bad guy" te pakken en te veroordelen. Beiden heeft dus een goed doel.
Daarnaast: Wat is het verschil tussen het uitbeelden van iets slechts, en het beschrijven ervan in een leesboek? En als je dat afkeurt: Ik ken geen enkel leesboek, waarin bv geen leugentje ofzo voorkomt, dus zou je alle leesboeken moeten afkeuren. Zelfs in de Bijbel worden zonden beschreven.
Kortom, volgens mij deugd het criterium wat je noemt niet, als je het consequent toepast.
Ik denk ook dat je vooral naar het
doel moet kijken, wil je iets goed of fout noemen. Uiteraard moeten de middelen daarbij wel verantwoord zijn, vind ik.
Zo kun je leugens naar mijn mening in een boek of film stoppen, om te laten zien dat het slecht is. Maar zo zou ik geen seks-scènes in een film stoppen om te laten zien dat bv. overspel niet goed is. Gewoon omdat je daar niet naar ga kijken.
Als een leugen nagespeeld wordt, liegt er namelijk niemand. (Want wie bedrieg je dan?) Die acteurs kennen het plot heus wel hoor. Het gaat er echter om wat je met de kijker doet. Als je een scène met veel geweld heb, dan wordt namelijk al anders. Natuurlijk schieten die acteurs elkaar niet écht dood, maar wil je daar naar kijken? Dan vind ik al dat er een verschil is met het lezen en het kijken. Maar dat is mijn mening hoor. Hangt ook een beetje af hoe gevoelig je bent...
Ik vind het heel belangrijk wat voor doel de film heeft. De meeste Hollywood-zooi zit vol met seks, geweld, geld en noem alle aardse genoegens maar op. De kijker vind het mooi. Een spion die achter elkaar mensen afknalt ofzo. Maar een historische film/documentaire waarin soms ook enkele gewelddadige scènes inzit vind ik anders, omdat het daarin niet per se verheerlijkt wordt maar gewoon neergezet wordt zoals het gebeurd is. De vraag is dan alleen nog maar wat je wel en niet laat zien.