Ervaringen met goede DVD's ?

Gian

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Gian »

Luther schreef: Ben ik nou de enige, maar ik heb er behoorlijk fundamentele bezwaren tegen om dit soort DVD's te kijken.
Fundamenteel is in dit geval ook een subjectieve intepretatie van. Zo zwart/wit zijn sommige dingen niet.
Kan je 'dit soort' DVD's niet uit het geloof bekijken? Doe het dan ook niet! Je bent vast niet de enige.
Jouw of mijn bezwaar kan niet de maat zijn voor een ander in dit soort dingen.
Van LOTR moet ik persoonlijk ook niet veel hebben, mij te hoog hocuspocus-gehalte.
Andere films daarentegen weer wel.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wat mij opvalt is dat er meer luchtige tienerfilms komen, waarin zaken aanbod komen die gevoelig liggen in de samenleving, maar waarin een standpunt lijkt te worden gekozen waar Christenen zich in kunnen vinden. 1 zo'n film is Juno, het gaat over een tienerzwangerschap en waar in het begin heel luchtig gedaan wordt over seks en abortus, wordt toch gekozen voor adoptie op basis van het menszijn van het kind en komen zaken als trouw en eerlijkheid aan bod. De film is vooral grappig, maar misschien is dat wel een goede manier om serieuze themas ook aan de orde te brengen.
Een tweede al wat oudere film (die ik niet zelf gezien heb), die goede recenties krijgt op veel Christelijke film recentiesites is "A walk to remenber" http://www.christiananswers.net/spotlig ... ember.html
Een film waar het Christelijke meisje een positieve hoofdrol vertolkt.

Zoals ik eerder al aangaf is het wel leuk om het programma van l'abri bij te houden. Hier worden, buiten de vakanties, elke twee weken films gedraaid en besproken. Niet allemaal Christelijke films, maar vaak wel cultureel relevante films met een boodschap. Of films zoals Juno, die ik daar gezien heb.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef: Ben ik nou de enige, maar ik heb er behoorlijk fundamentele bezwaren tegen om dit soort DVD's te kijken.
Fundamenteel is in dit geval ook een subjectieve intepretatie van. Zo zwart/wit zijn sommige dingen niet.
Kan je 'dit soort' DVD's niet uit het geloof bekijken? Doe het dan ook niet! Je bent vast niet de enige.
Van LOTR moet ik persoonlijk ook niet veel hebben, mij te hoog hocuspocus-gehalte.
Zo zet je makkelijk een jou onwelgevallige mening weg!
Ik vraag me namelijk af wat er subjectief aan is, om fundamentele bezwaren te hebben bij het kijken naar nagespeelde zonden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef: Ik vraag me namelijk af wat er subjectief aan is, om fundamentele bezwaren te hebben bij het kijken naar nagespeelde zonden.
Dus jij bent ook tegen een reconstructie van een misdrijf door de politie?

Want waar in een speelfilm het uitbeelden van iets verkeerds als doel heeft om een moraal over te dragen (de "bad guy" verliest in elke goede film), zo heeft een politie-reconstructie het doel de "bad guy" te pakken en te veroordelen. Beiden heeft dus een goed doel.

Daarnaast: Wat is het verschil tussen het uitbeelden van iets slechts, en het beschrijven ervan in een leesboek? En als je dat afkeurt: Ik ken geen enkel leesboek, waarin bv geen leugentje ofzo voorkomt, dus zou je alle leesboeken moeten afkeuren. Zelfs in de Bijbel worden zonden beschreven.

Kortom, volgens mij deugd het criterium wat je noemt niet, als je het consequent toepast.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

parsifal schreef:Zoals ik eerder al aangaf is het wel leuk om het programma van l'abri bij te houden. Hier worden, buiten de vakanties, elke twee weken films gedraaid en besproken. Niet allemaal Christelijke films, maar vaak wel cultureel relevante films met een boodschap. Of films zoals Juno, die ik daar gezien heb.
Bedoel je het programma op http://www.labri.nl ? Ik zie daar wel wat staan, maar niet veel filmtitels
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
parsifal

Bericht door parsifal »

jakobmarin schreef:
parsifal schreef:Zoals ik eerder al aangaf is het wel leuk om het programma van l'abri bij te houden. Hier worden, buiten de vakanties, elke twee weken films gedraaid en besproken. Niet allemaal Christelijke films, maar vaak wel cultureel relevante films met een boodschap. Of films zoals Juno, die ik daar gezien heb.
Bedoel je het programma op http://www.labri.nl ? Ik zie daar wel wat staan, maar niet veel filmtitels
Het is nu vakantie :), vanaf september zal het nieuwe programma er wel weer zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

memento schreef:Dus jij bent ook tegen een reconstructie van een misdrijf door de politie?

Want waar in een speelfilm het uitbeelden van iets verkeerds als doel heeft om een moraal over te dragen (de "bad guy" verliest in elke goede film), zo heeft een politie-reconstructie het doel de "bad guy" te pakken en te veroordelen. Beiden heeft dus een goed doel.

Daarnaast: Wat is het verschil tussen het uitbeelden van iets slechts, en het beschrijven ervan in een leesboek? En als je dat afkeurt: Ik ken geen enkel leesboek, waarin bv geen leugentje ofzo voorkomt, dus zou je alle leesboeken moeten afkeuren. Zelfs in de Bijbel worden zonden beschreven.

Kortom, volgens mij deugd het criterium wat je noemt niet, als je het consequent toepast.
Ik denk ook dat je vooral naar het doel moet kijken, wil je iets goed of fout noemen. Uiteraard moeten de middelen daarbij wel verantwoord zijn, vind ik.

Zo kun je leugens naar mijn mening in een boek of film stoppen, om te laten zien dat het slecht is. Maar zo zou ik geen seks-scènes in een film stoppen om te laten zien dat bv. overspel niet goed is. Gewoon omdat je daar niet naar ga kijken.

Als een leugen nagespeeld wordt, liegt er namelijk niemand. (Want wie bedrieg je dan?) Die acteurs kennen het plot heus wel hoor. Het gaat er echter om wat je met de kijker doet. Als je een scène met veel geweld heb, dan wordt namelijk al anders. Natuurlijk schieten die acteurs elkaar niet écht dood, maar wil je daar naar kijken? Dan vind ik al dat er een verschil is met het lezen en het kijken. Maar dat is mijn mening hoor. Hangt ook een beetje af hoe gevoelig je bent... 8|

Ik vind het heel belangrijk wat voor doel de film heeft. De meeste Hollywood-zooi zit vol met seks, geweld, geld en noem alle aardse genoegens maar op. De kijker vind het mooi. Een spion die achter elkaar mensen afknalt ofzo. Maar een historische film/documentaire waarin soms ook enkele gewelddadige scènes inzit vind ik anders, omdat het daarin niet per se verheerlijkt wordt maar gewoon neergezet wordt zoals het gebeurd is. De vraag is dan alleen nog maar wat je wel en niet laat zien.
memento

Bericht door memento »

Dirk91 schreef:
memento schreef:Dus jij bent ook tegen een reconstructie van een misdrijf door de politie?

Ik denk ook dat je vooral naar het doel moet kijken, wil je iets goed of fout noemen. Uiteraard moeten de middelen daarbij wel verantwoord zijn, vind ik.

Zo kun je leugens naar mijn mening in een boek of film stoppen, om te laten zien dat het slecht is. Maar zo zou ik geen seks-scènes in een film stoppen om te laten zien dat bv. overspel niet goed is. Gewoon omdat je daar niet naar ga kijken.

Als een leugen nagespeeld wordt, liegt er namelijk niemand. (Want wie bedrieg je dan?) Die acteurs kennen het plot heus wel hoor. Het gaat er echter om wat je met de kijker doet. Als je een scène met veel geweld heb, dan wordt namelijk al anders. Natuurlijk schieten die acteurs elkaar niet écht dood, maar wil je daar naar kijken? Dan vind ik al dat er een verschil is met het lezen en het kijken. Maar dat is mijn mening hoor. Hangt ook een beetje af hoe gevoelig je bent... 8|

Ik vind het heel belangrijk wat voor doel de film heeft. De meeste Hollywood-zooi zit vol met seks, geweld, geld en noem alle aardse genoegens maar op. De kijker vind het mooi. Een spion die achter elkaar mensen afknalt ofzo. Maar een historische film/documentaire waarin soms ook enkele gewelddadige scènes inzit vind ik anders, omdat het daarin niet per se verheerlijkt wordt maar gewoon neergezet wordt zoals het gebeurd is. De vraag is dan alleen nog maar wat je wel en niet laat zien.
Niemand promoot hier films met sex en geweld...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef: Ik vraag me namelijk af wat er subjectief aan is, om fundamentele bezwaren te hebben bij het kijken naar nagespeelde zonden.
Dus jij bent ook tegen een reconstructie van een misdrijf door de politie?

Nee, nu maak je een karikatuur van wat ik schreef. Het ging mij om de DVD's die we puur voor de fun, biertje, zakje chips erbij, zitten te kijken. Ik ken heel wel voorbeelden waarbij e.e.a. anders wordt ingezet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

memento schreef:Niemand promoot hier films met sex en geweld...
Dat was om even te illustreren dat sommige middelen wel goed zijn en anderen niet. ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Niet de middelen zijn dan verkeerd... maar het doel.

Want wat is het doel van het geweld? Heeft het uberhaupt een doel, naast een beetje adrealine kweken en vermaak leveren?

Is geweld per definitie fout? Of kan het wel, als het doel goed is? Wat denken we bijvoorbeeld van films over de 2e wereldoorlog? Der Untergang? The Pianist? D-day? A Bridge too Far?

Doel kan dan zijn om mensen een stukje geschiedenis mee te geven... en na te denken over wat er toen allemaal misging, hoe mensen zich lieten indoctrineren, hoe anderen hun leven waagden en velen hun leven ook gaven om Europa weer vrij te krijgen? Dan is het doel niet "vermaak" maar het meegeven van een boodschap en laten zien wat er daadwerkelijk is gebeurd. Het doel is dan heel anders en de middelen gelijk ook minder dubieus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

Lees mijn stukje goed, want ik citeerde ook weer iemands reactie. Je kunt toch een verhaal vertellen waarin iemand bijvoorbeeld liegt of geweld gebruikt, waarmee jij laat zien dat het slecht is? Evengoed kan een film dat. Alleen, en dat wil ik zeggen, moet je dan kijken of je middelen verantwoord zijn omdat je niet alles kan naspelen naar mijn mening.
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Gian schreef:
Zo zet je makkelijk een jou onwelgevallige mening weg!
Ik vraag me namelijk af wat er subjectief aan is, om fundamentele bezwaren te hebben bij het kijken naar nagespeelde zonden.
Het gaat me niet om de mening opzich, het gaat me om het opleggen aan anderen van die mening in een zaak waar juist de meningen zo verdeeld zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Luther schreef:In het onderwijs kan ik enkele delen uit documentaire-achtige speelfilms inzetten om een deel van de leerstof duidelijker te maken. Het gaat dan vrijwel altijd om historische gebeurtenissen. Alleen dan vind ik het verantwoord om er gepast gebruik van te maken.
Je plaatje van je Avatar komt ook uit een speelfilm... :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jakobmarin schreef:
Luther schreef:In het onderwijs kan ik enkele delen uit documentaire-achtige speelfilms inzetten om een deel van de leerstof duidelijker te maken. Het gaat dan vrijwel altijd om historische gebeurtenissen. Alleen dan vind ik het verantwoord om er gepast gebruik van te maken.
Je plaatje van je Avatar komt ook uit een speelfilm... :slurp
Inderdaad en die wordt bij ons op school ook gebruikt!
Plaats reactie