jeugd refo`s

LoveFaith+Happiness
Contacteer:

Re: jeugd refo`s

Bericht door LoveFaith+Happiness »

albion schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Het verhaal van die jongen vond ik ontroerend, het deed mij veel aan mijzelf denken. En direct zou ik met jongere onszelf op willen roepen: laten we eens kritisch naar onszelf kijken. Bestaat het "refo-zijn" bij ons ook alleen maar uit regels. Of is er meer? Kennen we God persoonlijk en leven we daar ook uit? Als onze godsdienst enkel en alleen het houden van regels is, dan is er iets grondig mis!
ik vond het juist helemaal niet ontroerend. Het kwam bij mij over 'ik ben heiliger dan gij'. Ik vond hem ook een beetje een 'air' hebben. Heel zijn godsdienst zei mij niets. Erg leeg.
Het meisje ook, praat ze over simpele zielen... nou ja!

En er is niets mis als je ook uiterlijk rekening houdt met Gods geboden.
"ik vond het juist helemaal niet ontroerend. Het kwam bij mij over 'ik ben heiliger dan gij'. Ik vond hem ook een beetje een 'air' hebben. Heel zijn godsdienst zei mij niets. Erg leeg"

Misschien moet je de documentaire nog een keer kijken en dan goed kijken en luisteren!

Vraag: Is het niet makkelijker om gewoon refo te blijven, en niet van geloof te veranderen..

"Maar ik vraag me af of je je daar lekker bij blijft voelen.. als je niet je zelf voelt?! misschien sommige mensen die niet diep nadenken of zo, of die gewoon een beetje simpel zijn.. of.. weet ik veel wat voor reden.. volgens mij, ik kan wel snappen dat het makkelijk voor ze is en het ook daar voor laten"
Ik zie nergens + hoor nergens dat ze het over simpele zielen heeft..
Dus hoe durf je dat hier op dit forum neer te zetten! ...nou ja!
Laatst gewijzigd door LoveFaith+Happiness op 26 jun 2009, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

LoveFaith+Happiness schreef:
albion schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Het verhaal van die jongen vond ik ontroerend, het deed mij veel aan mijzelf denken. En direct zou ik met jongere onszelf op willen roepen: laten we eens kritisch naar onszelf kijken. Bestaat het "refo-zijn" bij ons ook alleen maar uit regels. Of is er meer? Kennen we God persoonlijk en leven we daar ook uit? Als onze godsdienst enkel en alleen het houden van regels is, dan is er iets grondig mis!
ik vond het juist helemaal niet ontroerend. Het kwam bij mij over 'ik ben heiliger dan gij'. Ik vond hem ook een beetje een 'air' hebben. Heel zijn godsdienst zei mij niets. Erg leeg.
Het meisje ook, praat ze over simpele zielen... nou ja!

En er is niets mis als je ook uiterlijk rekening houdt met Gods geboden.
"ik vond het juist helemaal niet ontroerend. Het kwam bij mij over 'ik ben heiliger dan gij'. Ik vond hem ook een beetje een 'air' hebben. Heel zijn godsdienst zei mij niets. Erg leeg"

Misschien moet je de documentaire nog een keer kijken en dan goed kijken en luisteren!

Vraag: Is het niet makkelijker om gewoon refo te blijven, en niet van geloof te veranderen..

"Maar ik vraag me af of je je daar lekker bij blijft voelen.. als je niet je zelf voelt?! misschien sommige mensen die niet diep nadenken of zo, of die gewoon een beetje simpel zijn.. of.. weet ik veel wat voor reden.. volgens mij, ik kan wel snappen dat het makkelijk voor ze is en het ook daar voor laten"
Ik zie nergens hoor nergens dat ze het over simpele zielen heeft..
Dus hoe durf je dat hier op dit forum neer te zetten! ...nou ja!
Zo, welkom hier. Val meteen met de deur in huis. ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Misschien niet helemaal iets voor dit topic. Maar wat is eigenlijk nog het verschil tussen evangelische christenen en gereformeerden?
Verschillen zit hem in leer, meer focus ook op de kerkgeschiedenis, gereformeerden zijn wat soberder en meer ingetogen, hebben vaak een iets andere visie op bepaalde zaken. Verder is je vraag moeilijk te beantwoorden omdat de groepen "evangelisch" en "gereformeerd" beiden ook weer heel breed zijn. Tussen gereformeerden zit al enorm veel verschil en tussen evangelischen ook.

Maar ja, zoals je merkt vind ik de overeenkomsten belangrijker. Ik werk in een bedrijf met een heleboel evangelischen en gereformeerden en ik voel me met hen allen een omdat we ons allemaal afhankelijk weten van het offer van Jezus Christus. Dat is het fundament en dan vallen verschillen, ook al moet je ze niet negeren, toch wel een beetje weg. Ze worden op hun plek gezet. Als je iemand tegenkomt denk je niet: Jij bent anders... maar: Jij weet je ook afhankelijk van, en gered door Hem.

(als het zoals je zelf al vermoedt off-topic is lijkt het me interessant om het even te splitsen naar een nieuw topic)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik zie eigenlijk ook geen relevante verschillen, of het moet de doop betreffen.
Het gaat er maar om dat het 'echt' is, en of je dan evangelisch bent of gereformeerd, dat maakt niet uit.
Positief van de evangelischen vind ik dat ze onbevangen met het Evangelie omgaan. Maar dat vind je ook wel in gereformeerde kerken terug. In de reformatorische kerken gaat men nogal angstvallig met het Evangelie om en dat is een groot gebrek.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:En vice versa. Heb je je al verdiept in wat ik zei? De verschillende betekenissen van Hades en Gehenna... en hoe dat in vertalingen vertaald is? Zo niet, begrijp je mij dan wel? Ik heb overigens de aangepaste reactie niet gelezen dus ik weet helemaal niet wat je standpunt is en dus ook niet of ik je daarin begrijp of niet, daarom vroeg ik om je inhoudelijke reactie.
Ik heb het idee dat je met al je redeneren probeert te bewijzen dat Gods kinderen altijd vol overtuiging zijn van hun behoudenis. Dat ze nooit eens vrezen voor de toorn Gods, nooit bang zijn om om te komen.
Dáár ben ik het niet mee eens.
Job 19:10: Hij heeft mij rondom afgebroken, zodat ik henenga, en heeft mijn verwachting als een boom weggerukt.

Psalm 88 (Heman)5 HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
16 Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
17 Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan.

Dit is niet bij uitstek dé weg die God met al Zijn kinderen gaat want de één krijgt meer verdrukking op zijn levensweg als de ander maar toch kennen ze er allemaal iets van.
Marnix

Bericht door Marnix »

Artistiek, ik zeg niet dat christenen nooit eens twijfelen enzo. Maar er is wel verschil tussen angst voor de dood en angst voor de hel. Daar gaan de teksten van Job en Heman over Sowieso lees je in het oude testament veel over het dodenrijk en het graf maar weinig over hemel en hel als toekomstplek (is onlangs ook in een topic ter sprake geweest). Ik zie ook wel verschil tussen het oude en nieuwe testament, hoe men daar tegenaan is gaan kijken sinds Jezus is gestorven, opgestaan en naar de hemel gegaan. Ik kom daar ook niet tegen dat we, als we van Hem zijn, bang hoeven zijn voor het oordeel. Niet dat het niet kan gebeuren, maar het is niet meer nodig. Wat Paulus in 1 Korinthiers 15 schrijft (het hele hoofdstuk is overigens interessant) is niet iets wat Heman en Job al kenden:

54 En wanneer dit vergankelijke lichaam is bekleed met het onvergankelijke, dit sterfelijke met het onsterfelijke, zal wat geschreven staat in vervulling gaan: ‘De dood is opgeslokt en overwonnen. 55 Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is je angel?’ 56 De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet. 57 Maar laten we God danken, die ons door Jezus Christus, onze Heer, de overwinning geeft.

We hebben de Geest ontvangen en niet om opnieuw als slaven in angst te leven. Wie zal de uitverkorenen van God aanklagen? God zelf spreekt hen vrij. Wie zal hen veroordelen? Christus, die gestorven is en wat meer is, is opgestaan, pleit voor ons. Wat kan ons scheiden van de liefde van God?

Daarom kunnen we zingen:

Nu jaagt de dood geen angst meer aan
Want alles, alles is voldaan.
Wie in 't geloof op Christus ziet
Die vreest voor dood noch helle niet
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bureaucraat schreef:
Fjodor schreef: Als het verstikkend werkt voor bekeerde mensen dan is het niet goed.
Er kan een verstikkende werking vanuit gaan. Zeker als enkel de nadruk wordt gelegd op het naleven van regels die men op grond van bepaalde dogma's heeft gedefinieerd. Dat werkt negatief voor zowel mensen die bekeerd als onbekeerd zijn.
Eens
Je zegt dat je regelmatig in een evangelische gemeente komt. Ik ben echt in veel verschillende evangelische gemeenten geweest. Het is niet altijd het geval, maar heel vaak ligt de nadruk op iets anders dan op het volbrachte werk van Christus.
De basis is altijd het werk van Jezus.
Bedoel je dat dat echt zo is in evangelische kerken? Maar zo hoort het natuurlijk wel.
Zoals bijvoorbeeld op levensheiliging. En natuurlijk moet het daar ook over gaan, maar wat is de kern van het verhaal? Daar gaat het om. Waarom gaan mensen blij de kerk uit? Omdat ze verlost zijn van hun zonden, omdat ze weer op Christus mochten zien, of om andere dingen?
Ik heb nog nooit gehoord dat een mens in staat is zijn leven te heiligen vanuit eigen kracht. Juist omdat Jezus voor ons heeft betaald, zijn wij door de kracht van de Geest in staat om ons leven te heiligen. Op geen enkele andere manier is dat mogelijk.

De mensen gaan blij de kerk uit omdat men een bepaalde vreugde ervaart door het geloof. Dat lijkt mij heel er goed voor een gezond geloofsleven.
Eens
Levensheiliging en dienstbaar zijn in het koninkrijk van God gaat over de dingen die wij als mensen kunnen/moeten/mogen doen. Dat mag nooit de nadruk zijn. De diepste nadruk is datgene wat al gedaan is. Dat verliezen evangelische kerken heel erg vaak uit het oog.
Met de laatste zin ben ik het niet eens, omdat dit niet mijn ervaring is. Ondanks dat ik nu in herhaling val; men baseert levensheiliging, discipelschap etc. juist op het werk van Jezus.
Mijn ervaringen zijn helaas anders. Maar buiten dat, ik zeg dat de nadruk daar niet op mag liggen. En dat verliezen 'ze' erg vaak uit het oog.
De gereformeerde leer heeft dat volgens mij heel goed onderkend. Daarom ben ik ook gereformeerd en niet evangelisch. Ik wil niet elke keer naar mezelf kijken, we hebben het voorrecht gekregen dat we op Hém mogen zien!
De zondige mens staat mijns inziens nogal vaak in het middelpunt van de aandacht.
Dat is in de bijbel ook het geval, helaas
Hoe progressiever, hoe vrijer hoe linkser. Hoe conservatiever hoe rechtser. Maar dat van die donkere kleding werkt denkik ook wel:)
Dat laatste was humoristisch bedoeld. Ik associeer progressief en vrij niet per definitie met slecht, fout of los van God.
Eens, dat van mij was ook humoristisch bedoeld

Tenslotte wil ik nogmaals benadrukken dat het volbrachte werk in de evangelische kerk over het algemeen te weinig aandacht krijgt. Ik denk dat dat zo is omdat het dan ook over de zondige mens moet gaan, en dat is niet leuk om te horen. De blijde boodschap is vaak niet het lijden, sterven en opstaan van Christus, maar andere zaken die wij mensen zélf kunnen doen (al dan niet gebaseerd op het werk van Jezus). Dat komt ook terug in de doopkwestie. Mensen willen dingen doen. Ze willen zelf voor God kiezen, in plaats van gekozen worden. Daarom geloven ze ook zeer zelden in de uitverkiezing. (dat is echt een heel groot verschil tussen de evangelische wereld en de reformatorische). Vandaar dat het ook logisch is dat de nadruk op het eigen werk ligt en niet op dat van Christus. Kernprobleem is waarschijnlijk dat ze de zondigheid van de mens minder problematisch en minder ernstig vinden, en daarmee het kruiswerk van Christus minder belangrijk.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef: Wijs dat eens aan met de Bijbel? Dat God de hel gebruikt als manipulatiemiddel? Overigens stel ik niet dat het op geen enkele manier kan dat belijdende leden niet aan het avondmaal aangaan. In 1 Korinthe wordt er een voorbeeld genoemd. Maar er zijn kerken en daar doelde ik meer op, waar het normaal is om niet aan te gaan na je geloofsbelijdenis... waar het aantal mensen dat aangaat ontstellend laag ik, soms maar 1% van de hele gemeente. Daar doelde ik meer op.
[bijbel]Heb 10:26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.[/bijbel]

Of je het woord manipulatiemiddel moet gebruiken weet ik niet, maar dat heb ik overgenomen. Toch mogen we dit wel een dreigement noemen. Toch?
Ik bedoelde ook dat ik het ook raar vond dat zo weinig belijdende leden aan het avondmaal gaan. Daarom mijn vraag wat belijdenis dan nog inhoudt in die kerken. Want dat vind ik wel heel vreemd...

Marnix schreef: Ik ben ook gereformeerd, heb ook een hoop contact met evangelische christenen... maar ik zie juist dat de nadruk wel ligt op het volbrachte werk van Christus en van daaruit die heiliging ook veel aandacht krijgt. Omdat Hij het heeft volbracht. Je mag die twee niet loskoppelen want het zijn oorzaak en gevolg, middel en doel. Christus stierf niet alleen om onze zonden te dragen. Hij stierf zodat we vergeven zouden zijn maar dan vervolgens ook heilig zouden zijn en leven, zouden veranderen naar zijn beeld. Hij stierf zodat onze oude mens met Hem zou sterven en onze nieuwe ook met Hem zou opstaan. Hij stierf zodat wij als we sterven eeuwig leven hebben en volmaakt zullen zijn. Vergeving is geen doel. Vergeving is een middel met als doel dat we weer worden zoals God ons schiep, zoals Hij ons bedoeld heeft. En daarnaar mogen we in dit leven al streven, door zijn Geest geleid. Dat streven zie ik veel bij evangelische christenen. Het verzoenende werk van Christus, het kruis centraal, en van daaruit dat doel: Heilig zijn omdat Hij heilig is.
Nou goed, dan houden we het er maar op dat we andere evangelische kerken/mensen kennen, want ik stem natuurlijk van harte in met je verhaal.
Maar toch.. Je zegt dat Christus niet alleen stierf om onze zonden te vergeven maar ook opdat we heilig zouden zijn en heilig zouden leven. Maar heilig zouden zijn en heilig zouden leven is nog wel een verschil. Op Golgotha zijn we heilig geworden, in Hem. Maar heilig leven doen we niet. Toch? Dus dat doel, heilig zijn omdat Hij heilig is, bereiken we niet. Daarom moet de nadruk liggen op dat volbrachte. De Heilige Geest zal Hem verheerlijken, de heiliging die Hij volbracht heeft.
Vergeving is geen doel zeg je. Maar dat is wel zo. Omdat Christus de zonden verzoend heeft Zijn we ook schoongewassen. Het is hetzelfde. Bij evangelischen is het zo vaak van, Hij is voor onze zonden gestorven, en nu, nu moeten wij ernaar gaan leven. Zelfs de jehova's getuigen zeggen dat Christus voor de zonden is gestorven en zo de weg open heeft gebaand naar de Vader. (En toch vinden we het ketters.) Het gaat bij hen, net als bij de meeste evangelischen om het leven dat we zelf (jehova's getuigen) of door de kracht van de Heilige Geest (evangelischen) leven kunnen/mogen/moeten. (Daarom ook volwassendoop: het is mijn keuze)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Saved schreef:
Sola scriptura777 schreef:ik ben de oude sola s hier, maar heb nieuwe comp, en dus geen wachtwoord meer :)

*
De meeste reformatorische jongeren weten rond hun achttiende niet wat voor keuze ze moeten maken en worstelen met de keuzen of ze gaan voor de vrijheid, of dat ze juist in het oude vertrouwde “refo” wereldje blijven..

wat vinden julie van deze docu?

http://lovefaithandhappiness.com/LFH/Home.html
Waar heb je dat filmpje gevonden?
funky fish, '' christelijke'' datingsite bij de blogs, die persoon heet perfect enemy
Lassie

Bericht door Lassie »

Zo, vanavond eens gezellig met die jongen gebabbelt over dit filmpje. Zo kom je toch wel iets meer te weten over z'n achtergrond en vallen alle vooroordelen hier weg.
Marnix

Bericht door Marnix »

Fjodor schreef:Of je het woord manipulatiemiddel moet gebruiken weet ik niet, maar dat heb ik overgenomen. Toch mogen we dit wel een dreigement noemen. Toch?
Ik bedoelde ook dat ik het ook raar vond dat zo weinig belijdende leden aan het avondmaal gaan. Daarom mijn vraag wat belijdenis dan nog inhoudt in die kerken. Want dat vind ik wel heel vreemd...
We praten langs elkaar.... Zoals ik al zei: Gelovigen hoeven geen angst te hebben voor de hel. Ongelovigen wel. En waar gaat het hier over. Over mensen die in ongeloof zijn gevallen. Niet omdat dat nou eenmaal hun lot was, ze wilden wel maar zonder er wat aan te kunnen doen vielen ze weer terug in de zonde. Nee. Er staat:

Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben
(...)
die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft
(...)
en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?

Als we geloven hoeven we niet bang te zijn voor de hel. Als we Hem de rug toekeren zeker wel!
Nou goed, dan houden we het er maar op dat we andere evangelische kerken/mensen kennen, want ik stem natuurlijk van harte in met je verhaal.
Maar toch.. Je zegt dat Christus niet alleen stierf om onze zonden te vergeven maar ook opdat we heilig zouden zijn en heilig zouden leven. Maar heilig zouden zijn en heilig zouden leven is nog wel een verschil. Op Golgotha zijn we heilig geworden, in Hem. Maar heilig leven doen we niet. Toch? Dus dat doel, heilig zijn omdat Hij heilig is, bereiken we niet. Daarom moet de nadruk liggen op dat volbrachte. De Heilige Geest zal Hem verheerlijken, de heiliging die Hij volbracht heeft.
Vergeving is geen doel zeg je. Maar dat is wel zo. Omdat Christus de zonden verzoend heeft Zijn we ook schoongewassen. Het is hetzelfde. Bij evangelischen is het zo vaak van, Hij is voor onze zonden gestorven, en nu, nu moeten wij ernaar gaan leven. Zelfs de jehova's getuigen zeggen dat Christus voor de zonden is gestorven en zo de weg open heeft gebaand naar de Vader. (En toch vinden we het ketters.) Het gaat bij hen, net als bij de meeste evangelischen om het leven dat we zelf (jehova's getuigen) of door de kracht van de Heilige Geest (evangelischen) leven kunnen/mogen/moeten. (Daarom ook volwassendoop: het is mijn keuze)
We moeten uitkijken voor een houding van: Christus heeft een hoop gedaan en nu moeten wij de rest doen. Maar we moeten ook uitkijken voor de houding: Hij heeft het gedaan en hier bereiken we niks dus moeten we alleen maar terugkijken. Leven we hier niet heilig? We schieten enorm te kort. Maar tegelijkertijd groeien we door de Geest wel in heiligheid. Kijk maar naar de vrucht van de Geest (Galaten 5) en de oproep ons daardoor te laten leiden. Wat dat betreft zit er zeker wel een groot verschil tussen kinderen van de wereld en kinderen van God.

Mijn dominee gebruikte laatst een mooi voorbeeld.

Een vrouw heeft in een schuurtje allemaal lege jampotten staan. Op een dag in de lente gaat ze de potten uitvoerig schoonmaken. Wat denk je. Zet ze vervolgens de potten allemaal weer terug op te plank? Natuurlijk niet. Ze gaat de potten vervolgens gebruiken, vult ze met jam. Zo is het ook met God. Hij maakt ons schoon, niet zonder doel. Hij maakt ons schoon om ons vervolgens te vullen. Met zijn Geest. Zodat we heilige, nieuwe mensen worden. Dat is het doel.

Daarin groeien we in dit leven dankzij Hem. Niet dat we hier zonder zonde worden... maar dat is wel het uiteindelijke doel, daar werkt Hij naar toe en dat zal Hij ook bereiken.
LoveFaith+Happiness
Contacteer:

Bericht door LoveFaith+Happiness »

Lassie schreef:Zo, vanavond eens gezellig met die jongen gebabbelt over dit filmpje. Zo kom je toch wel iets meer te weten over z'n achtergrond en vallen alle vooroordelen hier weg.
Welke vooroordelen heb je nu dan niet meer?

@ de mensen die dingen in het filmpje herkenden, Wat herkennen jullie?

Welke dingen zetten jullie aan het denken?
Welke antwoorden en scene's uit het filmpje raken jullie?

Zijn er mensen die aan een uitbreiding van de documentaire durven mee werken?
Lassie

Bericht door Lassie »

Lassie schreef:Zo, vanavond eens gezellig met die jongen gebabbelt over dit filmpje. Zo kom je toch wel iets meer te weten over z'n achtergrond en vallen alle vooroordelen hier weg.

Ik had geen vooroordelen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Lassie schreef:

Oei wat knap. Zelf de knappe filosofen uit de 17e en 18e eeuw kwamen er achter dat niemand zonder vooroordeel ergens over kan denken. Vanuit je opvoeding en achtergrond krijg je altijd wat mee. Dit kan in je onderbewustzijn meespelen met het vormen van een mening....

Maar je bedoelt waarschijnlijk dat je probeert zo open minded mogelijk ergens naar te kijken... ;)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:

Dan is het ook niet zo moeilijk om ze kwijt te raken. :)
Plaats reactie