Fjodor schreef:Of je het woord manipulatiemiddel moet gebruiken weet ik niet, maar dat heb ik overgenomen. Toch mogen we dit wel een dreigement noemen. Toch?
Ik bedoelde ook dat ik het ook raar vond dat zo weinig belijdende leden aan het avondmaal gaan. Daarom mijn vraag wat belijdenis dan nog inhoudt in die kerken. Want dat vind ik wel heel vreemd...
We praten langs elkaar.... Zoals ik al zei: Gelovigen hoeven geen angst te hebben voor de hel. Ongelovigen wel. En waar gaat het hier over. Over mensen die in ongeloof zijn gevallen. Niet omdat dat nou eenmaal hun lot was, ze wilden wel maar zonder er wat aan te kunnen doen vielen ze weer terug in de zonde. Nee. Er staat:
Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben
(...)
die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft
(...)
en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Als we geloven hoeven we niet bang te zijn voor de hel. Als we Hem de rug toekeren zeker wel!
Nou goed, dan houden we het er maar op dat we andere evangelische kerken/mensen kennen, want ik stem natuurlijk van harte in met je verhaal.
Maar toch.. Je zegt dat Christus niet alleen stierf om onze zonden te vergeven maar ook opdat we heilig zouden zijn en heilig zouden leven. Maar heilig zouden zijn en heilig zouden leven is nog wel een verschil. Op Golgotha zijn we heilig geworden, in Hem. Maar heilig leven doen we niet. Toch? Dus dat doel, heilig zijn omdat Hij heilig is, bereiken we niet. Daarom moet de nadruk liggen op dat volbrachte. De Heilige Geest zal Hem verheerlijken, de heiliging die Hij volbracht heeft.
Vergeving is geen doel zeg je. Maar dat is wel zo. Omdat Christus de zonden verzoend heeft Zijn we ook schoongewassen. Het is hetzelfde. Bij evangelischen is het zo vaak van, Hij is voor onze zonden gestorven, en nu, nu moeten wij ernaar gaan leven. Zelfs de jehova's getuigen zeggen dat Christus voor de zonden is gestorven en zo de weg open heeft gebaand naar de Vader. (En toch vinden we het ketters.) Het gaat bij hen, net als bij de meeste evangelischen om het leven dat we zelf (jehova's getuigen) of door de kracht van de Heilige Geest (evangelischen) leven kunnen/mogen/moeten. (Daarom ook volwassendoop: het is mijn keuze)
We moeten uitkijken voor een houding van: Christus heeft een hoop gedaan en nu moeten wij de rest doen. Maar we moeten ook uitkijken voor de houding: Hij heeft het gedaan en hier bereiken we niks dus moeten we alleen maar terugkijken. Leven we hier niet heilig? We schieten enorm te kort. Maar tegelijkertijd groeien we door de Geest wel in heiligheid. Kijk maar naar de vrucht van de Geest (Galaten 5) en de oproep ons daardoor te laten leiden. Wat dat betreft zit er zeker wel een groot verschil tussen kinderen van de wereld en kinderen van God.
Mijn dominee gebruikte laatst een mooi voorbeeld.
Een vrouw heeft in een schuurtje allemaal lege jampotten staan. Op een dag in de lente gaat ze de potten uitvoerig schoonmaken. Wat denk je. Zet ze vervolgens de potten allemaal weer terug op te plank? Natuurlijk niet. Ze gaat de potten vervolgens gebruiken, vult ze met jam. Zo is het ook met God. Hij maakt ons schoon, niet zonder doel. Hij maakt ons schoon om ons vervolgens te vullen. Met zijn Geest. Zodat we heilige, nieuwe mensen worden. Dat is het doel.
Daarin groeien we in dit leven dankzij Hem. Niet dat we hier zonder zonde worden... maar dat is wel het uiteindelijke doel, daar werkt Hij naar toe en dat zal Hij ook bereiken.