PrekenWeb

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik heb de preken van ds. Huisman ook hoog staan (zijn Catechismusverklaring is overigens ook een aanrader, uig. Den Hertog, Houten), hij preekte de ruimte die er in Christus' offer is voor een verloren zondaar. Ook werkt hij duidelijk het verschil uit tussen geloof en geloven in zijn Catechismus, met een beroep op Comrie.

Maar of je een site aan één dominee moet wijden, vraag ik me af. Als ik nu de openingspagina zie, denk ik, dit neigt toch hopelijk niet naar mens-verering?
Soms snap ik jou niet. Als er 1 was die tegen de huidige kenmerkentheologie heeft geageerd, is dat ds. Huisman wel. Hij kon daar zeer scherp in zijn.
Ik heb wel de indruk dat die scherpe kantjes in zijn (uit)geschreven preken wat zijn bijgevijld.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik heb de preken van ds. Huisman ook hoog staan (zijn Catechismusverklaring is overigens ook een aanrader, uig. Den Hertog, Houten), hij preekte de ruimte die er in Christus' offer is voor een verloren zondaar. Ook werkt hij duidelijk het verschil uit tussen geloof en geloven in zijn Catechismus, met een beroep op Comrie.

Maar of je een site aan één dominee moet wijden, vraag ik me af. Als ik nu de openingspagina zie, denk ik, dit neigt toch hopelijk niet naar mens-verering?
Soms snap ik jou niet. Als er 1 was die tegen de huidige kenmerkentheologie heeft geageerd, is dat ds. Huisman wel. Hij kon daar zeer scherp in zijn.
Ik heb wel de indruk dat die scherpe kantjes in zijn (uit)geschreven preken wat zijn bijgevijld.
zie mijn reactie in het topic "Kenmerkentheologie", en je snapt meteen weer waarom ik ook ds. Huisman waardeer!

(jaja ik pas niet zomaar in een hokje hoor!)
Kislev

Bericht door Kislev »

Sommigen hebben het hier erover dat een preek niet op 1 cd past.

Een vriend van me heeft echter alle preken voor mij op 4 cd-roms gezet. Nadeel dat je ze niet in de cd-speler kunt afspelen maar wel allemaal op de computer. Bovendien hoef je dan ook niet (zoals sommige wel moeten) 5 minuten met je vinger aan de forward-knop te hangen. Je kunt op de computer gewoon het knopje op de tijdbalk verschuiven.

[Aangepast op 2/12/04 door Kislev]
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Kislev

Een vriend van me heeft echter alle preken voor mij op 4 cd-roms gezet. Nadeel dat je ze niet in de cd-speler kunt afspelen maar wel allemaal op de computer. Bovendien hoef je dan ook niet (zoals sommige wel moeten) 5 minuten met je vinger aan de forward-knop te hangen. Je kunt op de computer gewoon het knopje op de tijdbalk verschuiven.

Klopt. Maar de praktijk is dat er mensen zijn die zo'n Prekweb-preek in de auto beluisteren, of meenemen op cd om tijdens een verre vakantie op zondag toch een goede preek te kunnen horen. En in de auto of op vakantie sjouwen de meesten toch echt geen PC mee (enkele diehards daargelaten misschien....)
~~Soli Deo Gloria~~
gravo

Bericht door gravo »

Wanneer er werkelijk een aparte site wordt geopend met alle beschikbare preken van ds. Huisman, dan zal dat niets meer of minder zijn dan een bom onder de gehele Gereformeerde Gemeenten. Daarvoor ken ik de geschiedenis van deze prins der predikers binnen dit kerkverband maar al te goed.

Maar misschien is de tijd er wel rijp voor. Al te lang werd deze krachtige, profetische en gunnende wijze van verkondigen stiefmoederlijk bedeeld, getuige de nog steeds marginale positie van mensen als ds. v/d Net, Vreugdenhil, Kattenberg e.a. op dit moment. Velen van hen, maar ook veel hervormde predikanten zijn diepgaand verwant aan of beinvloed door ds. Huisman. Dit historische gegeven is al te lang onder de tafel gehouden.

gravo
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Kislev

Klopt. Maar de praktijk is dat er mensen zijn die zo'n Prekweb-preek in de auto beluisteren, of meenemen op cd om tijdens een verre vakantie op zondag toch een goede preek te kunnen horen. En in de auto of op vakantie sjouwen de meesten toch echt geen PC mee (enkele diehards daargelaten misschien....)
wat dacht je van een laptop? voor je foto's van jedigitale camera? Mooie oplossing om dan zondags eeen preek via de laptop te kunnen beluisteren.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Wanneer er werkelijk een aparte site wordt geopend met alle beschikbare preken van ds. Huisman, dan zal dat niets meer of minder zijn dan een bom onder de gehele Gereformeerde Gemeenten. Daarvoor ken ik de geschiedenis van deze prins der predikers binnen dit kerkverband maar al te goed.

Maar misschien is de tijd er wel rijp voor. Al te lang werd deze krachtige, profetische en gunnende wijze van verkondigen stiefmoederlijk bedeeld, getuige de nog steeds marginale positie van mensen als ds. v/d Net, Vreugdenhil, Kattenberg e.a. op dit moment. Velen van hen, maar ook veel hervormde predikanten zijn diepgaand verwant aan of beinvloed door ds. Huisman. Dit historische gegeven is al te lang onder de tafel gehouden.

gravo
is dat niet een klein beetje overdreven. Een bom?

tja er waren nogal wat mensen in de GG die hem niet konden velen. Dat weet ik wel. Maar of een internet site met preken van hem werkelijk als een bom zullen gaan werken.... daar geloof ik eigenlijk niets van.

Verder wil ik je er op wijzen dat er jarenlang advertenties in de saambinder hebben gestaan van de boeken "geen ander evangelie"

overigens ben ik het er wel mee eens dat ds Huisman een bijzondere goede boodschap brengt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ik verbaas me met jacob ten zeerste over wat Gravo - vaak iemand die hier op OSW zaken probeert te relativeren - hier zegt.

Genoemde predikant had een bepaalde ligging die iedereen bekend is, maar zette zich vooral niet af tegen zijn kerkverband op een manier zoals anderen dat na hem wel deden.

Die veel meer luidruchtige pogingen hebben tot nu toe ook niet de uitwerking van een bom gehad. Ik hoop en verwacht daarok dat dat met een speciale site van Ds Huisman ook zeker niet zal gaan gebeuren.
Precies. Alles is en blijft 'under-control'. En daar gaat het tenslotte om. Niet dan?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gravo

Bericht door gravo »

ter toelichting:

Ds. Huisman heeft zich vooral geprofileerd op het springende punt van alle discussies binnen de GG, nl. over de praktische uitwerking van het aanbod van genade. Niet alleen de theorie van het tot geloof komen, maar ook de praktijk van prediking en bekering.
Hij staat (met anderen) op het standpunt, dat het Evangelie welmenend aan alle hoorders moet worden aangeboden. Maar hij biedt het dan ook echt en oprecht gemeend aan en verwacht op die prediking ook reactie en bekering. Hij vermaant de kerkmensen, wanneer die reactie uitblijft. Terecht, want na de Evangelieprediking blijft er niets meer te wensen of te twijfelen over.

Hij deed dat echter op een heel direkte wijze, waarbij hij mensen ter plekke opriep om zich over te geven aan de liefde van God, door de prediking op dat moment betoond. Hem werd, vooral vanwege deze praktijk, arminianisme verweten. Immers hij drong er op aan om terstond een keuze te maken en niet langer het besluit om zijn/haar leven aan Christus over te geven, uit te stellen.

Hij deed dit door uitspraken als: geef de Heere de hand! Of : God roept u, en Hij roept u nu!! Wanneer u zich nu voor Hem buigt: voor de klok 12 uur zal slaan hedenavond zult u vrede hebben in uw ziel.

Voor velen leek dit werkheiligheid en arminianisme. Echter zeer veel mensen (die ik ook persoonlijk ken) hebben aan die oproep op enig moment gehoor gegeven en in het verdere verloop van hun leven gemerkt, dat deze stap een werkelijke verandering en vernieuwing bleek te zijn van hun leven. Zij ervaren het voluit als genade van God, maar erkennen tegelijk, dat deze krachtige oproep, dit hartstochtelijke en praktische gunnen en nodigen van de kant van ds. Huisman het onweerstaanbare middel is geweest voor hun bekering.

Inderdaad, ik ben zeer onder de indruk gekomen van de prediking van ds. Huisman en het is ook voor mij een middel tot bekering geweest. Maar dat heeft mede geleid tot de relativerende toon, wanneer ik weer eens felle bestrijders hoor van dit type prediking.

Datzelfde heb ik echter ook bij kerken en groeperingen, die om andere redenen verketterd worden. Door kennis te nemen van de bijbelse en sterke punten van die kerken moet men ook af van het harde en ongefundeerde oordeel, dat soms heerst.

Ten aanzien van ds. Huisman zijn die onvrede-gevoelens, denk ik, veel sterker dan menigeen vermoedt. De tijd zal het leren. Ik hoop dat de schat aan evangelieverkondiging die hij heeft nagelaten met terugwerkende kracht een middel mag zijn tot de erkentenis van God als een liefhebbende God, die Zijn hart en wezen geheel ten gunste van zondige mensen in Christus heeft geopend.

Wanneer er geklaagd wordt over de vrucht op de prediking, zou men de vrucht op de prediking van ds. Huisman als een lichtpunt en wegwijzer voor de toekomst mogen zien.

Kernpunt is voor mij de Christus en de Christus-prediking. Zonder Hem zijn we nergens. Met Hem kunnen we overal in leven blijven.

gravo
refo

Bericht door refo »

Een bom kan gewoon niet. 't Is als Pim zegt: alles is onder controle....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik verbaas me met jacob ten zeerste over wat Gravo - vaak iemand die hier op OSW zaken probeert te relativeren - hier zegt.

Genoemde predikant had een bepaalde ligging die iedereen bekend is, maar zette zich vooral niet af tegen zijn kerkverband op een manier zoals anderen dat na hem wel deden.

Die veel meer luidruchtige pogingen hebben tot nu toe ook niet de uitwerking van een bom gehad. Ik hoop en verwacht daarok dat dat met een speciale site van Ds Huisman ook zeker niet zal gaan gebeuren.
Precies. Alles is en blijft 'under-control'. En daar gaat het tenslotte om. Niet dan?
Misschien moet je jezelf nader verklaren? Je lijkt hiermee het tegendeel te hopen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Wout

Misschien moet je jezelf nader verklaren? Je lijkt hiermee het tegendeel te hopen.
Dat laatste is niet het geval.

Ik wil mezelf best wel verklaren, het was een cynische opmerking richting Adrianus, die hij goed begreep. Alleen Adrianus heeft zijn reactie er op weer weggehaald.
Adrianus komt hier om de kritiek op de GG te weerleggen, de invloed van Blazwasra's af te laten nemen en de rust in de GG te bevorderen. Kort-om hij houdt graag alles mbt de GG 'under-control'.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Wout

Bericht door Wout »

Oorspronkelijk gepost door Wout

Dat laatste is niet het geval.

Ik wil mezelf best wel verklaren, het was een cynische opmerking richting Adrianus, die hij goed begreep. Alleen Adrianus heeft zijn reactie er op weer weggehaald.
Adrianus komt hier om de kritiek op de GG te weerleggen, de invloed van Blazwasra's af te laten nemen en de rust in de GG te bevorderen. Kort-om hij houdt graag alles mbt de GG 'under-control'.
Een nobel streven, toch?
Plaats reactie