Afgewezen schreef:DWW schreef:Ik veroordeel niemand, ik constateer alleen maar.
En wat heb je dan geconstateerd?
DWW schreef:Daarnaast heb ik de bevinding der heiligen nooit willen verheffen boven de Schrift. Maar wanneer onze bekering niet is NAAR die Heilige Schrift, dan heeft het geen enkele dageraad. Vandaar dat ik, nadat ik het Woord eerst heb laten spreken, enkele Bijbels bekeringen naar voren heb willen brangen. Al deze bekeringen kunnen getoetst worden aan Gal. 2:19-20. En schijnt Memento niet aan te willen....
Je spreekt nu in elk geval een oordeel over Memento uit. En verder is er geen enkele bekering die níét getoetst kan worden aan Gal. 2:19-20. Alleen, jij koppelt daar allerlei heel specifieke belevingen aan, en díé kun je zo direct niet terugvinden in de Bijbel. Je moet onderscheid maken tussen wat de Schrift zegt en wat jij dénkt dat de Schrift zegt (moet zeggen).
Het gaat om één ding in de bekering: het afzien van zichzelf, en het zien op Christus. Dat heilgeheim leert God aan iedere uitverkorene persoonlijk en ieder heeft daarbij zijn eigen weg.
Nee Afgwezen, je begrijpt helaas verkeerd. Géén oordeel, maar ik probeer Momento wat duidelijk te maken. Weet je wat een geestelijke doemwet ten dode is? Ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen. Hou dit even vast, namelijk daar waar de wet nog levend is in het hart van de zondaar, kan het Evangelie geen kracht doen(Bijbelse uitspraak van Erasmiaan)!
De Heilige Geest kan in Zijn bearbeiding van een verkoren zondaar, werkelijk iedere tekst uit de Heilige Schrift gebruiken als een doemwet ten dode, of als een geestelijke bediening des Evangeliums ten leven. Wat bedoel ik hiermee? Namelijk dit, wanneer nu de Heere Jezus in Joh. 6 gezegd heeft, dat Hij het Brood uit de hemel is, en wie Zijn vlees gegeten, en Zijn Bloed gedronken heeft, nimmermeer zal hongeren en dorsten tot in der eeuwigheid. Deze woorden kan de H.Geest gebruiken tot verlossing en vrijmaking, maar ook als een doemwet wet ten dode. Dan weerklinkt en weergalmt het tot een ontzaggelijk oordeel in de ziel als volgt : "wie Zijn bloed nog nimmer heeft gedronken, en Zijn vlees nog nimmer heeft gegeten, die zal hongeren en dorsten tot in der eeuwigheid." Met deze woorden kan de H.Geest een ziel de doodsteek c.q. de twaalfde bijlslag mee geven, hetgeen die verloren zondaar middels een onhoudbare nood tot Jezus zal doen leren vluchten. Begrijp je dat nu? Want, dit is nu de spiegelwerking der wet ten dode. Misschien weleens van gehoord?
Op deze zelfde wijze werd die blindgeborene zijn geestelijke einde gebracht c.q. geestelijk omgekomen. Christus riep hem op tot het geloof in de Zone Gods. De H.Geest overtuigd hem ten dode vanwege zijn ongeloof, Joh. 16, en toen weerklonk in een uiterste doodsnood in zijn ziel, dat hij zonder dat geloof in Hem voor eeuwig verloren zou gaan. Dat wist hij van zichzelf niet, nee, dat maakte de Geest hem bekend, middels de doem- en vloekwerking die er vanuit de geestelijke bediening van Zijn wet uitgaat. Daartoe deed hij in die nood, een laatste noodschreeuw tot Christus om te vragen wie of Hij was, terwijl Hij voor hem stond! Christus openbaart Zich tot vrijmaken en tot verlossing van zijn ziel, de banden braken, en de blindgeboren mocht doorbreken in of DOOR het geloof, waarna de aanbidding overbleef.
Kijk, van een dergelijke uitleg van de Heilige Schrift wil Memento werkelijk niets weten. Maar dit nu is de bevinding van al de heiligen die eenmaal zalig zullen worden, trap en mate zij Gode bekend.