Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Afgewezen

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Ik veroordeel niemand, ik constateer alleen maar.
En wat heb je dan geconstateerd?
DWW schreef:Daarnaast heb ik de bevinding der heiligen nooit willen verheffen boven de Schrift. Maar wanneer onze bekering niet is NAAR die Heilige Schrift, dan heeft het geen enkele dageraad. Vandaar dat ik, nadat ik het Woord eerst heb laten spreken, enkele Bijbels bekeringen naar voren heb willen brangen. Al deze bekeringen kunnen getoetst worden aan Gal. 2:19-20. En schijnt Memento niet aan te willen....
Je spreekt nu in elk geval een oordeel over Memento uit. En verder is er geen enkele bekering die níét getoetst kan worden aan Gal. 2:19-20. Alleen, jij koppelt daar allerlei heel specifieke belevingen aan, en díé kun je zo direct niet terugvinden in de Bijbel. Je moet onderscheid maken tussen wat de Schrift zegt en wat jij dénkt dat de Schrift zegt (moet zeggen).
Het gaat om één ding in de bekering: het afzien van zichzelf, en het zien op Christus. Dat heilgeheim leert God aan iedere uitverkorene persoonlijk en ieder heeft daarbij zijn eigen weg.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
memento

Bericht door memento »

PvS schreef:
memento schreef:
PvS schreef:Judas 23;
Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.

Kanttekening 97: grijpt ze uit
Dat is, trekt hen zonder vertoeven uit het openbaar gevaar van de zaligheid te verliezen, gelijk men doet als iemand in het vuur gevallen is.
WANT EEN BEKEERD ZONDAAR IS ALS UIT HET HELSE VUUR GETROKKEN.
Wat de kanttekenaren hier bedoelen, laat zich in de kanttekening daarboven zien:

door vrees,
Grieks, in vreze; dat is, zoekt hen te verschrikken met voorstellingen van het vreselijk oordeel Gods, dat over zodanigen zal gaan, indien zij zich niet bekeren; 2 Tim. 4:2.

Wat de kanttekenaren hier zeggen, is dat je hen het oordeel moet preken, opdat ze niet in het oordeel Gods hoeven te komen. Ik sleutelwoord in kanttekening 97 is dus het woordeke als, wat je dus (volgens de context) moet lezen als het ware.

Graag eerlijk blijven in je gebruik van de Schrift, en van de kanttekeningen. Met dingen moedwillig uit hun verband rukken, kan je iedere schrijver laten zeggen wat je wilt. Zulk een gedrag past niet in het omgaan met Gods heilige woord!
Beste Memento,

Met de kanttekeningen ben ik het van harte eens.
Waar verdraai ik de Schrift?
Je voerde deze tekst aan, als bewijs van de stellingen van DWW, getuige je rood gemaakte citaat. Met het erbij halen van de kanttekening die ervoor staat, heb ik aangetoond wat de context is van die uitspraak over de wet van de kanttekenaren, en dat dat dus iets anders is dan wat DWW ervan maakt.

Kortom, het lezen van kanttekening 79 (WANT EEN BEKEERD ZONDAAR IS ALS UIT HET HELSE VUUR GETROKKEN), als bewijs van de speculatieve leerstellingen van DWW, is dus verdraaiing van de Schrift en de kanttekeningen.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:Ik veroordeel niemand, ik constateer alleen maar.
En wat heb je dan geconstateerd?
DWW schreef:Daarnaast heb ik de bevinding der heiligen nooit willen verheffen boven de Schrift. Maar wanneer onze bekering niet is NAAR die Heilige Schrift, dan heeft het geen enkele dageraad. Vandaar dat ik, nadat ik het Woord eerst heb laten spreken, enkele Bijbels bekeringen naar voren heb willen brangen. Al deze bekeringen kunnen getoetst worden aan Gal. 2:19-20. En schijnt Memento niet aan te willen....
Je spreekt nu in elk geval een oordeel over Memento uit. En verder is er geen enkele bekering die níét getoetst kan worden aan Gal. 2:19-20. Alleen, jij koppelt daar allerlei heel specifieke belevingen aan, en díé kun je zo direct niet terugvinden in de Bijbel. Je moet onderscheid maken tussen wat de Schrift zegt en wat jij dénkt dat de Schrift zegt (moet zeggen).
Het gaat om één ding in de bekering: het afzien van zichzelf, en het zien op Christus. Dat heilgeheim leert God aan iedere uitverkorene persoonlijk en ieder heeft daarbij zijn eigen weg.
Nee Afgwezen, je begrijpt helaas verkeerd. Géén oordeel, maar ik probeer Momento wat duidelijk te maken. Weet je wat een geestelijke doemwet ten dode is? Ik zal het eenvoudig proberen uit te leggen. Hou dit even vast, namelijk daar waar de wet nog levend is in het hart van de zondaar, kan het Evangelie geen kracht doen(Bijbelse uitspraak van Erasmiaan)!

De Heilige Geest kan in Zijn bearbeiding van een verkoren zondaar, werkelijk iedere tekst uit de Heilige Schrift gebruiken als een doemwet ten dode, of als een geestelijke bediening des Evangeliums ten leven. Wat bedoel ik hiermee? Namelijk dit, wanneer nu de Heere Jezus in Joh. 6 gezegd heeft, dat Hij het Brood uit de hemel is, en wie Zijn vlees gegeten, en Zijn Bloed gedronken heeft, nimmermeer zal hongeren en dorsten tot in der eeuwigheid. Deze woorden kan de H.Geest gebruiken tot verlossing en vrijmaking, maar ook als een doemwet wet ten dode. Dan weerklinkt en weergalmt het tot een ontzaggelijk oordeel in de ziel als volgt : "wie Zijn bloed nog nimmer heeft gedronken, en Zijn vlees nog nimmer heeft gegeten, die zal hongeren en dorsten tot in der eeuwigheid." Met deze woorden kan de H.Geest een ziel de doodsteek c.q. de twaalfde bijlslag mee geven, hetgeen die verloren zondaar middels een onhoudbare nood tot Jezus zal doen leren vluchten. Begrijp je dat nu? Want, dit is nu de spiegelwerking der wet ten dode. Misschien weleens van gehoord?

Op deze zelfde wijze werd die blindgeborene zijn geestelijke einde gebracht c.q. geestelijk omgekomen. Christus riep hem op tot het geloof in de Zone Gods. De H.Geest overtuigd hem ten dode vanwege zijn ongeloof, Joh. 16, en toen weerklonk in een uiterste doodsnood in zijn ziel, dat hij zonder dat geloof in Hem voor eeuwig verloren zou gaan. Dat wist hij van zichzelf niet, nee, dat maakte de Geest hem bekend, middels de doem- en vloekwerking die er vanuit de geestelijke bediening van Zijn wet uitgaat. Daartoe deed hij in die nood, een laatste noodschreeuw tot Christus om te vragen wie of Hij was, terwijl Hij voor hem stond! Christus openbaart Zich tot vrijmaken en tot verlossing van zijn ziel, de banden braken, en de blindgeboren mocht doorbreken in of DOOR het geloof, waarna de aanbidding overbleef.

Kijk, van een dergelijke uitleg van de Heilige Schrift wil Memento werkelijk niets weten. Maar dit nu is de bevinding van al de heiligen die eenmaal zalig zullen worden, trap en mate zij Gode bekend.
Laatst gewijzigd door DWW op 13 jun 2009, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:Op deze zelfde wijze werd die blindgeborene zijn geestelijke einde gebracht c.q. omkomen. Christus riep hem op tot het geloof in de Zone Gods. De H.Geest overtuigd hem ten dode vanwege zijn ongeloof, Joh. 16, en toen weerklonk in een uiterste doodsnood in zijn ziel, dat hij zonder dat geloof in Hem voor eeuwig verloren zou gaan. Daartoe deed hij in die nood, een laatste noodschreeuw tot Christus om te vragen wie of Hij was, terwijl Hij voor hem stond. Christus openbaart Zich tot vrijmaken en tot verlossing van zijn ziel, de banden braken, en de blindgeboren mocht doorbreken in of DOOR het geloof, waarna de aanbidding overbleef.

Kijk, van een dergelijke uitleg van de Heilige Schrift wil Memento werkelijk niets weten. Maar dit nu is de bevinding van al de heiligen die eenmaal zalig zullen worden, trap en mate zij Gode bekend.
Natuurlijk wil ik van zo'n Schrift-uitleg niets weten. Want wat jij hier zegt, staat niet in de Schrift.

Oh, ik snap dat je de Heilige Geest wel heel erg dwaas vindt, dat Hij dit er niet in heeft gezet, van die wet enzo, terwijl dat bij die blindgeboren man toch veel belangrijker was dan al die dingen die er nu over hem opgeschreven staan. Maar als je het niet erg vind, volg ik liever wat de Geest Gods wijs vond, om op te laten tekenen, dan dat ik de speculaties van ene DWW volg.

Beste DWW, je gaat op een zeer gevaarlijke wijze met de Schrift om. Een recht omgaan met de Schrift, is een kijken naar wat er staat, niet een erin leggen van wat je denkt! Gods Woord is heilig. Wee de mens die daar iets aan toevoegt, of iets aan afdoet!
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:
DWW schreef:Op deze zelfde wijze werd die blindgeborene zijn geestelijke einde gebracht c.q. omkomen. Christus riep hem op tot het geloof in de Zone Gods. De H.Geest overtuigd hem ten dode vanwege zijn ongeloof, Joh. 16, en toen weerklonk in een uiterste doodsnood in zijn ziel, dat hij zonder dat geloof in Hem voor eeuwig verloren zou gaan. Daartoe deed hij in die nood, een laatste noodschreeuw tot Christus om te vragen wie of Hij was, terwijl Hij voor hem stond. Christus openbaart Zich tot vrijmaken en tot verlossing van zijn ziel, de banden braken, en de blindgeboren mocht doorbreken in of DOOR het geloof, waarna de aanbidding overbleef.

Natuurlijk wil ik van zo'n Schrift-uitleg niets weten. Want wat jij hier zegt, staat niet in de Schrift.

Oh, ik snap dat je de Heilige Geest wel heel erg dwaas vindt, dat Hij dit er niet in heeft gezet, van die wet enzo, terwijl dat bij die blindgeboren man toch veel belangrijker was dan al die dingen die er nu over hem opgeschreven staan. Maar als je het niet erg vind, volg ik liever wat de Geest Gods wijs vond, om op te laten tekenen, dan dat ik de speculaties van ene DWW volg.
En hoe zou dat nu komen, dat je daar niets van en over wil horen....?
Auto

Bericht door Auto »

DWW schreef:
memento schreef:
Pas op NIET op de persoon!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:

Beste DWW, je gaat op een zeer gevaarlijke wijze met de Schrift om. Een recht omgaan met de Schrift, is een kijken naar wat er staat, niet een erin leggen van wat je denkt! Gods Woord is heilig. Wee de mens die daar iets aan toevoegt, of iets aan afdoet!
Ik sluit me geheel bij memento aan.
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:
memento schreef:

Omdat ik eerbied heb geleerd voor Gods heilige woord. Zoals elke waar gelovige.

Dan ga je niet meer je eigen ideeën in de Schrift lezen, maar dan laat je je eigen ideeën vormen door wat Gods Geest wijs geacht heeft om op te laten tekenen.

Voorwaar, wee de mens die iets toedoet of afdoet aan hetgeen geschreven is!
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Auto schreef:
DWW schreef:
memento schreef:
Niet persoonlijk! Maar, wat ik bedoel is, dat je met de uitleg van leer van Memento, werkelijk NOOIT hoeft om te komen c.q. nooit met Jona geestelijk overboord geworpen behoeft te worden.
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:
Auto schreef:
DWW schreef:
memento schreef:
Niet persoonlijk! Maar, wat ik bedoel is, dat je met de uitleg van leer van Memento, werkelijk NOOIT hoeft om te komen c.q. nooit met Jona geestelijk overboord geworpen behoeft te worden.
Wie in Christus gelooft, hoeft inderdaad niet meer om te komen. Christus heeft Gods recht volledig voldaan. Daar kan en mag niets van een mens bij.

En geloven, dat is een héél persoonlijke, een héél bevindelijke zaak hoor.
refo

Bericht door refo »

DWW schreef:
Auto schreef:
DWW schreef:
memento schreef:
Nee, meer dan Jona is hier. Dus dat klopt.

Jona is beeld van Christus, volgens Jezus eigen getuigenis. Dus neem aan dat je zijn voorbeeld niet hoeft te volgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Niet persoonlijk! Maar, wat ik bedoel is, dat je met de uitleg van leer van Memento, werkelijk NOOIT hoeft om te komen c.q. nooit met Jona geestelijk overboord geworpen behoeft te worden.
... de uitleg van leer van Memento...? Wat bedoel je nou weer? Memento zegt alleen maar dat hij geen behoefte heeft om allerlei dingen aan de Bijbel toe te voegen.
Daar trek jij wel een heel merkwaardige conclusie uit.
Memento weet echt wel hoe een mens bekeerd wordt, en wellicht is de blindgeborene inderdaad zo bekeerd als jij beschrijft, maar het STAAT er niet. En we hebben ons te houden aan wat er GESCHREVEN staat.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie