Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

backtobasic
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door backtobasic »

JolandaOudshoorn schreef:
Avi schreef: Als aanvulling een stukje geschiedenis:
Was voor Calvijn de ware boetvaardigheid nog een vrucht van het geloof in Christus, in de zeventiende eeuw wordt het kennen van eigen ellende al meer iets dat aan dit geloof voorafgaat. De prediking van de wet moet de weg naar Christus voorbereiden, zoals Johannes de Doper dat deed. Bij de oudvader Th. van der Groe krijgt dat een heel sterk accent: de overtuiging en verbrijzeling door de wet gaan vooraf aan de openbaring van Christus. Alleen zondaren die bewerkt zijn door de Heilige Geest, worden genodigd om Christus te omhelzen. Van der Groe spreekt al over een ‘stelen’ van de beloften. Wet en Evangelie worden steeds meer gecontrasteerd en krijgen al meer een eigen functie in de weg die de Heere met zijn kinderen houdt. Er waren ook tegenstemmen (E. en R. Erskine en Th. Boston) die deze noodzakelijke verbrijzeling bestreden en een onvoorwaardelijke evangelieprediking bepleitten.

Ik wil Calvijn niet verheerlijken hoor maar misschien is zo'n Calvijnjaar nog zo gek niet. :nonnon
Eem waardevol stukje. Het activisme, ook op deze manier, moet bestreden worden. Waarom eerst zelf die overtuiging en verbrijzeling willen bewerkstelligen? Ook dat is genade, dat je aan je zonde ontdekt wordt. En stop maar met denken dat dit ontdekken stopt als je de verlossing kent. Juist nadat je persoonlijk mag weten: Hij is voor mijn zonde gestorven, dan gaan de zonden nog zwaarder wegen en zal je aan nog meer zonden ontdekt worden. Dat wil niet zeggen dat men dan alle dagen met een somber gezicht rondloopt, integendeel, want daardoor wordt het wonder en de dankbaarheid ook weer groter. Laten we stoppen om vanuit de mens te kijken (ach, wat ben ik toch slecht) maar laten we onze blik naar Boven richten (wat bent U een groot, liefdevol en genadige God, halleluja)
Prachtig gezegd, Jolanda!
door dit soort berichten blijft het forum levendig!
Sola Scriptura
memento

Bericht door memento »

@DWW:

Hoe bedoel je, Gal 2:19-20? Volgens mij lees jij er meer in, dan de kanttekenaren:

Gal 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist;88) en ik leef, doch89) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.94)

De kanttekeningen
Want ik ben
Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren, dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.

door de wet
Dat is, door den dienst der wet.

der wet gestorven
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef:Maar hoevelen zijn er helaas met 9, 10, ja zelfs met 11 bijlslagen voor eeuwig verloren gaan. Lees hier de toetsteen van Th. Van der groe maar eens op na. We zijn pas ingeënt in die ware Wijnstok, leert Boston, maar ook de Schrift, ná de twaalfde bijlslag. Maar we leven nu in een tijd dat men zielen alrede in de rust gaat preken, onder die 11 elfbijlslagen. Die twaalfde bijlslag ziet namelijk op het sterven aan de wet, waar Paulus over schrijft in Gal. 2:19-20. En over deze afsnijding wensen helaas weinigen meer te horen, terwijl het Woord ons niet anders leert. Hoe zou dat toch komen...?
Ach, Hoe komt u daar toch bij? Bent u aangesteld om zulke algemene oordelen te vellen? U maakt problemen zelf in het stellen van vermeende mistanden op deze wijze.
U vereenzelvigt beelden die oudvaders gebruiken met de betekenende zaken waarvoor ze staan. U maakt er letterlijke belevingstukken en voorwaarden van die haaks staan op de prediking van degenen die deze beelspraken hebben bedacht.
De afsnijding is een beeld, een zaak die hoort bij het verslagen worden aan het hart. Dezelfde Boston schrijft reeds in het hoofdstuk over de bijlslagen over wedergeboorte. Dat past niet in uw schema. U begrijpt de oudvaders niet en u gaat om met geestelijke beeldspraak zoals een autist omgaat met natuurlijke beeldspraak. Het beeld representeert een zaak, maar de zaak zelf is niet op detail in te lezen in het beeld. Want vertel mij maar eens: Geschiedt de afsnijding door de wet in de tijd voor het inplanten in de wijnstok? Als dat zo is, dan stel ik u een vervolgvraag: Welk middel gebruikt de Heere daarvoor? De wet? Of het Evangelie? Of beide? U zult hier geen antwoord op kunnen geven, wil er nog plaats zijn voor het evangelie van vrije genade te prediken aan alle mensen ongeacht hun staat!
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Smytegelt schreef:
DWW schreef:Maar hoevelen zijn er helaas met 9, 10, ja zelfs met 11 bijlslagen voor eeuwig verloren gaan. Lees hier de toetsteen van Th. Van der groe maar eens op na. We zijn pas ingeënt in die ware Wijnstok, leert Boston, maar ook de Schrift, ná de twaalfde bijlslag. Maar we leven nu in een tijd dat men zielen alrede in de rust gaat preken, onder die 11 elfbijlslagen. Die twaalfde bijlslag ziet namelijk op het sterven aan de wet, waar Paulus over schrijft in Gal. 2:19-20. En over deze afsnijding wensen helaas weinigen meer te horen, terwijl het Woord ons niet anders leert. Hoe zou dat toch komen...?
Ach, Hoe komt u daar toch bij? Bent u aangesteld om zulke algemene oordelen te vellen? U maakt problemen zelf in het stellen van vermeende mistanden op deze wijze.
U vereenzelvigt beelden die oudvaders gebruiken met de betekenende zaken waarvoor ze staan. U maakt er letterlijke belevingstukken en voorwaarden van die haaks staan op de prediking van degenen die deze beelspraken hebben bedacht.
De afsnijding is een beeld, een zaak die hoort bij het verslagen worden aan het hart. Dezelfde Boston schrijft reeds in het hoofdstuk over de bijlslagen over wedergeboorte. Dat past niet in uw schema. U begrijpt de oudvaders niet en u gaat om met geestelijke beeldspraak zoals een autist omgaat met natuurlijke beeldspraak. Het beeld representeert een zaak, maar de zaak zelf is niet op detail in te lezen in het beeld. Want vertel mij maar eens: Geschiedt de afsnijding door de wet in de tijd voor het inplanten in de wijnstok? Als dat zo is, dan stel ik u een vervolgvraag: Welk middel gebruikt de Heere daarvoor? De wet? Of het Evangelie? Of beide? U zult hier geen antwoord op kunnen geven, wil er nog plaats zijn voor het evangelie van vrije genade te prediken aan alle mensen ongeacht hun staat!
Galaten 5
1.Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en word niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
4.Christus is u ijdel geworden, die door de Wet gerechtvaardigd wilt worden:GIJ ZIJT VAN DE GENADE VERVALLEN!
5. Want wij verwachten door den Geest uit het geloof de hoop der rechtvaardigheid (niet rechtvaardiging)(?)
6.Wat in Christus Jezus heeft noch besnijdenis, noch voorhuid, enige kracht, maar HET GELOOF, door de LIEFDE werkende.
ook vers 14 en 15 zou ook es wat vaker gelezen moeten worden!
Sola Scriptura
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:@DWW:

Hoe bedoel je, Gal 2:19-20? Volgens mij lees jij er meer in, dan de kanttekenaren:

Gal 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist;88) en ik leef, doch89) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.94)

De kanttekeningen
Want ik ben
Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren, dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.

door de wet

der wet gestorven
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.

Dag Memento,

Wanneer dit nu niet zo is zoals ik heb verwoord, zoals jij nu denkt. Verklaar jij mij dan eens hoe God aan Zijn heilige Recht komt in het hart van een verloren zondaar, en hóe dat Recht in zijn verloren ziel wordt verheerlijkt?

Graag Bijbels verklaard, door de geestelijke bediening der wet te verklaren, maar ook die van het Evangelie.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef:hoe God aan Zijn heilige Recht komt in het hart van een verloren zondaar
Gesteld dat dit vooraf als stelling bewezen dient te zijn, wil de vraag valide zijn. Men moet toch weten welk antwoord deze vraag moet opleveren en wat daaruit te leren valt.
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 12 jun 2009, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:

De kanttekeningen
Want ik ben

door de wet

der wet gestorven

Dag Memento,

Wanneer dit nu niet zo is zoals ik heb verwoord, zoals jij nu denkt. Verklaar jij mij dan eens hoe God aan Zijn heilige Recht komt in het hart van een verloren zondaar, en hóe dat Recht in zijn verloren ziel wordt verheerlijkt?

Graag Bijbels verklaard, door de geestelijke bediening der wet te verklaren, maar ook die van het Evangelie.
Even een vraagje tussendoor:

DWW, ben je nu echt op zoek naar het antwoord, of wil je hier een theologisch/dogmatische schema opdringen?
Ik heb steeds de neiging om te reageren met: Indien gij niet wordt gelijk een kindeke...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

DWW schreef:

De kanttekeningen
Want ik ben

door de wet

der wet gestorven

Dag Memento,

Is u per ongeluk examinator? :hum

Ds R Kok zou zeggen: maak je nu maar niet zo druk om Gods recht. Dat zorgt Zelf wel dat dat terecht komt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

refo schreef:
DWW schreef:

De kanttekeningen
Want ik ben

door de wet

der wet gestorven

Dag Memento,

Is u per ongeluk examinator? :hum

Ds R Kok zou zeggen: maak je nu maar niet zo druk om Gods recht. Hij zorgt Zelf wel dat dat terecht komt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

refo schreef:maak je nu maar niet zo druk om Gods recht. Dat zorgt Zelf wel dat dat terecht komt.
Dat is ware bevindelijke taal! En dat recht komt zeker terecht! Maar hoe dat in zijn werk gaat, dat zal niemand voor de ander vooraf kunnen verklaren. O wonder van genâ! Door het onmogelijke heen. Door wegen die wij niet doorgronden, laat staan de ander kunnen aanleren. Achteraf kan Gods volk elkaar daarin zo herkennen vooral in de uitkomst om elkaar daarin te mogen bemoedigen.
memento

Bericht door memento »

DWW schreef:

De kanttekeningen
Want ik ben

door de wet

der wet gestorven

Dag Memento,

1. Ik vrouw jóu om een Bijbelse onderbouwing. Die zou ik nog graag van je ontvangen...
2. Vanuit de Bijbel kunnen we maar heel weinig zeggen over de bevinding van een mens. Het bevat geen schema's. Waarom zou ik meer willen zeggen dan de Schrift? Als je dat doet leg je beperkingen op aan wat een ware bekering kan zijn, die de Schrift niet oplegt.

Kortom, de hele vraag hoe God aan Zijn heilige Recht komt in het hart van een verloren zondaar, en hóe dat Recht in zijn verloren ziel wordt verheerlijkt? is m.i. niet relevant, omdat de Schrift daar niet zoveel over zegt. Als je meent dat de Schrift daar wél wat over zegt, dan ben ik benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Smytegelt schreef:
refo schreef:maak je nu maar niet zo druk om Gods recht. Dat zorgt Zelf wel dat dat terecht komt.
Dat is ware bevindelijke taal! En dat recht komt zeker terecht! Maar hoe dat in zijn werk gaat, dat zal niemand voor de ander vooraf kunnen verklaren. O wonder van genâ! Door het onmogelijke heen. Door wegen die wij niet doorgronden, laat staan de ander kunnen aanleren. Achteraf kan Gods volk elkaar daarin zo herkennen vooral in de uitkomst om elkaar daarin te mogen bemoedigen.
Ben ik het mee eens; en dat verklaart tevens mijn moeite met de wijze van discusiëren van DWW. De kans dat je dan afdwaalt van dé Weg en in de woestenij terecht komt, is dan levensgroot. Maar of dat nu het doel van dewoesteweg is??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Smytegelt schreef:
Het was een citaat, dus niet van mij. Maar het maakt alles wel eenvoudiger.

Het is helemaal niet nodig bloed te zweten. Dat heeft een Ander al gedaan. En geloof me, Die heeft pas écht gevoeld wat 'het recht is'. Daar zijn mensen niet eens toe in staat.
--------------
refo

Bericht door refo »

Toen Christen van de smalle weg afging omdat er een parallel-pad was dat veel prettiger liep kwam hij bij reus Wanhoop terecht. Tegenwoordig zouden we dat niet doen. We nemen het pad aan de andere kant, dat ook parallel loopt, maar een woeste weg is. Het moet tenslotte niet te makkelijk gaan! Maar ook die is niet de gewezen rechte weg en kan mogelijk ook bij reus Wanhoop brengen.
--------------
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

refo schreef:Toen Christen van de smalle weg afging omdat er een parallel-pad was dat veel prettiger liep kwam hij bij reus Wanhoop terecht. Tegenwoordig zouden we dat niet doen. We nemen het pad aan de andere kant, dat ook parallel loopt, maar een woeste weg is. Het moet tenslotte niet te makkelijk gaan! Maar ook die is niet de gewezen rechte weg en kan mogelijk ook bij reus Wanhoop brengen.
Ach, misschien moet u er wel even bij zeggen of dat voor of na de enge poort was en het verschil met de inklimmers over de muur. Er liepen ook wel andere figuren rond Christen die ook Wanhoop ontliepen doch nooit door de Jordaan kwamen. Bewaar u voor het gevaar van gemakkelijk zaligworden, want de rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig. Niet ter ontmoediging, doch ter bezinning geschreven. Beter dat een inklimmer door reus Wanhoop terug rent naar de ingang van de Enge Poort en opnieuw de weg gaat, dan zonder Wanhoop te kennen en als geruste te Sion te verdrinken op het laatst. De rechtvaardiging is toch een záák die in de tijd wordt ervaren. Het gesprek over de inhoud van die záák mag toch niet ontaarden in het wegnemen van de záák!
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 12 jun 2009, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie