Losgeweekt van eigen gemeente

Tiberius
Administrator

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef: Dit forum heeft een handige zoekfunctie. Toets het woord 'surfplank' in, et voilá.
Aha, dan is dat het probleem. Ik had per ongeluk "stoeptegel" ingetoetst.
Ik krijg wel meer de indruk dat je iemand anders je reacties laat schrijven.
Dat verbaast me niets van jou.
Jij was toch ook degene die gelooft dat de Amerikaanse overheid op 11 september 2001 zelf de Twin Towers opgeblazen had (en andere complottheorieën)?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Ok, helder. Dan kan ik jouw argumenten wel mappen op die van veel (aanstaande) kerkverlaters. Zij willen vaak wat minder diepgang, oppervlakkiger in de prediking, kortere diensten, wat water bij de wijn, etc.
Daar kunnen de GG helaas niet in mee, omdat ze dan van het bijbelse spoor afwijkt.
Dus val ik in de categorie potentiele kerkverlaters, en als de GG er inderdaad niets mee zou kunnen, dan wordt het tijd om mijn lidmaatschap te heroverwegen.
Ik zou je aanraden om terug te keren in het bijbelse spoor; dan hoef je ook de kerk niet te verlaten waar je geplaatst bent. Er blijft altijd een weg terug, voor verloren zonen, maar ook voor mensen die in hun hart al afscheid genomen hebben.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef: Dit forum heeft een handige zoekfunctie. Toets het woord 'surfplank' in, et voilá.
Aha, dan is dat het probleem. Ik had per ongeluk "stoeptegel" ingetoetst.
Ik krijg wel meer de indruk dat je iemand anders je reacties laat schrijven.
Dat verbaast me niets van jou.
Jij was toch ook degene die gelooft dat de Amerikaanse overheid op 11 september 2001 zelf de Twin Towers opgeblazen had (en andere complottheorieën)?
:D
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef:
Ik zou je aanraden om terug te keren in het bijbelse spoor; dan hoef je ook de kerk niet te verlaten waar je geplaatst bent. Er blijft altijd een weg terug, voor verloren zonen, maar ook voor mensen die in hun hart al afscheid genomen hebben.
Ik heb niet het idee een onbijbels spoor te volgen. Daarnaast denk ik iets genuanceerder over de ´plaatsing´ van personen in bepaalde kerkgenootschappen.
refo

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door refo »

Als je zelf niet meer weet dat je 'diepgang als een surfplank' hebt geschreven dan lijkt het er op dat:
1) je het zelf niet geschreven hebt
2) je bijdrage de diepgang van een surfplank heeft

En dat de twin towers niet door een kerosinebrand zijn gesmolten is wel zeker. Dat is in ieder geval technisch een onmogelijkheid. Niet eens een wonder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef: Overigens (nogmaals) gaat het meestal niet om jongeren, maar om jonge mensen (rond de 30/35).
Ok. Ik ben zelf de 30 gepasseerd, en reken die categorie nog graag onder de jongeren ;-)
Tiberius schreef: Ok, helder. Dan kan ik jouw argumenten wel mappen op die van veel (aanstaande) kerkverlaters. Zij willen vaak wat minder diepgang, oppervlakkiger in de prediking, kortere diensten, wat water bij de wijn, etc.
Daar kunnen de GG helaas niet in mee, omdat ze dan van het bijbelse spoor afwijkt.
Ik begrijp niet hoe je dit concludeert op basis van
rekcor schreef: Wees gerust: uiteindelijk komen alle drie de stukken (ZVD) aan de orde, alleen in een andere, meer aansprekende, meer praktische en dus relevantere verpakking.
Hoe definieer jij 'diepgang'? Een relevante preek kan m.i. heel veel diepgang hebben. Sterker nog, ik zou 'relevantie' als een van de kenmerken van 'diepgang' willen definieeren.

Mijn definitie: diepgaande preken zijn preken die diep gaan. Daarmee bedoel ik: het zijn preken die de mens in het hart aanspreken, hem wijzen op een/de onvolmaaktheid in zijn leven, en hem verwijzen naar Jezus Christus. Voorwaarden hiervoor zijn: preken vanuit de bijbel (het middel waarmee God tot ons spreken wil), maar ook: preken dichtbij het dagelijkse leven van de mens. Het enige leven wat mensen leiden hier op aarde - en waarvoor ze ook geschapen zijn - is het dagelijkse leven, met vragen als: wat moet ik vandaag aantrekken, wat denkt Pietje van mij, hoe moet ik dit probleem op mijn werk oplossen, ik heb zin om intiem te zijn met mn echtgenote etc. Het is zaak om de bijbelse boodschap in dat dagelijkse leven te brengen, en te laten zien dat Jezus Heer is over al die aspecten van het dagelijkse leven. Als de mens die oproep gehoorzaamt, leidt hij zijn dagelijkse leven met God en is hij een discipel van Jezus Christus. Dat is bekering.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef: Overigens (nogmaals) gaat het meestal niet om jongeren, maar om jonge mensen (rond de 30/35).
Ok. Ik ben zelf de 30 gepasseerd, en reken die categorie nog graag onder de jongeren ;-)
Ok. In alle verschillen die we wellicht hebben, kan ik me hierin wel herkennen. ;)
rekcor schreef:Hoe definieer jij 'diepgang'? Een relevante preek kan m.i. heel veel diepgang hebben. Sterker nog, ik zou 'relevantie' als een van de kenmerken van 'diepgang' willen definieeren.

Mijn definitie: diepgaande preken zijn preken die diep gaan. Daarmee bedoel ik: het zijn preken die de mens in het hart aanspreken, hem wijzen op een/de onvolmaaktheid in zijn leven, en hem verwijzen naar Jezus Christus. Voorwaarden hiervoor zijn: preken vanuit de bijbel (het middel waarmee God tot ons spreken wil), maar ook: preken dichtbij het dagelijkse leven van de mens. Het enige leven wat mensen leiden hier op aarde - en waarvoor ze ook geschapen zijn - is het dagelijkse leven, met vragen als: wat moet ik vandaag aantrekken, wat denkt Pietje van mij, hoe moet ik dit probleem op mijn werk oplossen, ik heb zin om intiem te zijn met mn echtgenote etc. Het is zaak om de bijbelse boodschap in dat dagelijkse leven te brengen, en te laten zien dat Jezus Heer is over al die aspecten van het dagelijkse leven. Als de mens die oproep gehoorzaamt, leidt hij zijn dagelijkse leven met God en is hij een discipel van Jezus Christus. Dat is bekering.
Wat is diepgang?
Dat is kennelijk nog niet zo heel eenvoudig aan te geven. Te meer daar diepgang geen doel is, maar een middel, en wel om (het beeld even vasthoudend) kapseizen naar links of rechts te voorkomen.
Je noemt zelf termen als actueel en dagelijks leven, etc. Verder geef je zelf lager in dit topic ergens aan, dat je ook wel eens reformatorische preken hoort. Dan weet je dat dat in een gemiddelde reformatorische preek zeker een ruime plaats is voor actualiteit en toepassing naar het dagelijks leven. Als ik dat gemiddeld zo eens grofweg inschat, denk ik dat die zo'n ca. 20% van de preken inneemt. Soms meer (bijvoorbeeld in biddag- en dankdagpreken), soms minder.

Als je daar meer plaats voor in wil ruimen, zou ik je willen vragen: hoeveel meer plaats? En ten koste waarvan dan?
Een preek met diepgang kenmerkt zich denk ik doordat de trits ellende-verlossing-dankbaarheid juiste verhoudingen naar voren komen. Dat mis ik bij de door jou samengevatte preken. Verder wordt er een oproep gedaan om Jezus te volgen, dat mag, maar wel in geloof door de Geest gewerkt. Anders is het een volgende "om den brode".

Zomaar wat gedachten van mijn kant; ik hoor wel in hoeverre je er in kan vinden.
Jac

Bericht door Jac »

Integendeel, ik zou haast voorzichtig willen vragen: is de GG niet aan het verbreden?
- Het doorsnee gehalte van artikelen in de Saambinder van de afgelopen 15 jaar (hoeveel mensen lezen die Saambinder eigenlijk, erg weinig ben ik bang)
- Het feit dat de JBGG nota bene in sommige gemeenten uit bepaalde classes nog steeds "not done" is (zou jij dus ook moeten weten Tiberius)
- Het bijvoorbaat weren van de herziene statenvertaling
- De ligging van de rector van de theologische opleiding
- De kerkelijke herkomst van studenten/predikanten
- De samensprekingen met de ggin
doen mij toch het tegendeel van deze stelling vermoeden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jac schreef:
Integendeel, ik zou haast voorzichtig willen vragen: is de GG niet aan het verbreden?
- Het doorsnee gehalte van artikelen in de Saambinder van de afgelopen 15 jaar (hoeveel mensen lezen die Saambinder eigenlijk, erg weinig ben ik bang)
- Het feit dat de JBGG nota bene in sommige gemeenten uit bepaalde classes nog steeds "not done" is (zou jij dus ook moeten weten Tiberius)
- Het bijvoorbaat weren van de herziene statenvertaling
- De ligging van de rector van de theologische opleiding
- De kerkelijke herkomst van studenten/predikanten
- De samensprekingen met de ggin
doen mij toch het tegendeel van deze stelling vermoeden.
Waarom zo negatief?????
- SB is voor mij geen maatstaf voor de hele GG.
- HSV ligt gewoon moeilijk; dat moet je ook relativeren, want binnenskamers is het anders.
- De rector is behoorlijk ziek, en uiteindelijk bepaalt het curatorium veel meer. (En dat heeft een andere ligging.)
- DE kerkelijke herkomst van studenten vind ik minder interessant. Vb.: ds. G.J. Baan komt uit Barneveld, maar preekt zo absoluut niet; idem L. Terlouw; idem stud Van Rijswijk; verder zijn er ook studenten uit Vlaardingen, Houten, etc.
- DE samensprekingen zijn er ook met CGK nen HHK en leiden echt niet tot samensmelting.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef: Een preek met diepgang kenmerkt zich denk ik doordat de trits ellende-verlossing-dankbaarheid juiste verhoudingen naar voren komen.
Een nogal vage omschrijving, bovendien zegt de ons bekende combinatie ellende-verlossing-dankbaarheid helemaal niets over diepgang in een preek. Sterker nog, ik heb vaak een zeer oppervlakking verhaal gehoord, dat werd gebaseerd op deze drie thema's.
Verder wordt er een oproep gedaan om Jezus te volgen, dat mag, maar wel in geloof door de Geest gewerkt. Anders is het een volgende "om den brode".
Jezus volgen is iets wat niet uit eigen kracht kan, derhalve hoeft niet altijd verder geëxpliceerd te worden dat de Heilige Geest hierbij betrokken is.
Jac

Bericht door Jac »

Ik probeer enkel feiten vast te stellen en geef daar geen negatieve lading aan.
Als dat zo overkomt dan bij deze even een correctie, dit bedoel ik beslist niet.

- De SB is een spreekbuis van de gg, daar worden alle belangrijke zaken naar de leden toe gecommuniceerd en de opinie gemaakt
- De HSV wil ik niet relativeren, dit is belangrijk m.i.
- Dat de rector momenteel helaas ernstig ziek is neemt niet weg dat er al tientallen jaren een lijn is uitgezet
(ik wil even duidelijk stellen dat dit absoluut geen oordeel over de persoon in kwestie is)
- De kerkelijke herkomst van met name og valt op
- Huidige samensprekingen met CGK en HHK zijn mij niet bekend
Auto

Bericht door Auto »

Jac schreef: - Huidige samensprekingen met CGK en HHK zijn mij niet bekend
Moet je toch wat meer lezen. Deputaten kerkelijke eenheid van de CGK is in gesprek met afvaardiging met afvaardiging van het moderamen van de HHK. Net zoals er gesprekken zijn met de GG en de GKV en de gereformeerde bond.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jac schreef:- Het doorsnee gehalte van artikelen in de Saambinder van de afgelopen 15 jaar
Voor verbreding moet je vergelijken met het doorsnee gehalte van de artikelen met de afgelopen 15 jaar daarvoor.
Dan zie ik toch zeker een flinke verbreding in artikelen optreden. Enkele voorbeelden: de artikelen reeks van ds. De Heer over evangelische invloeden, de artikelen Oud Goud van ds. Vogelaar, de actuele thema's van ds. Neele, etc.
Jac schreef:- Het feit dat de JBGG nota bene in sommige gemeenten uit bepaalde classes nog steeds "not done" is (zou jij dus ook moeten weten Tiberius)
Klopt, maar vergelijk ook dat eens met 20/30 jaar geleden: toen waren er slechts enkele gemeenten aangesloten bij de JBGG. Dat aantal wordt steeds minder.
Jac schreef:- Het bijvoorbaat weren van de herziene statenvertaling
Dat is niet "bij voorbaat", maar na zorgvuldige studie. Hoe je ook tegenover de HSV staat, je zal het eens moeten zijn dat de uitgangspunten van de vertaling en ook het resultaat niet overkomt met de statenvertaling. Het is hier de plaats niet om over deze vertaling te spreken, maar er zijn toch een flink aantal fouten geconstateerd, zozeer zelfs, dat de stichting HSV zelf ook al gaat reviseren.
Jac schreef:- De ligging van de rector van de theologische opleiding
De rector is niet meer dan een primus inter pares. Je moet de docenten als korps bekijken. Dan zie je dat zowel links, rechts als midden vertegenwoordigd is.
Jac schreef:- De kerkelijke herkomst van studenten/predikanten
Zie het antwoord van Luther.
Jac schreef:- De samensprekingen met de ggin doen mij toch het tegendeel van deze stelling vermoeden.
Het meest logische is om de meer recente scheuring het eerst te repareren. Dat zie je dus gebeuren.
Er komen ook samensprekingen met de HHK; met de CGK is wat lastig (alhoewel die samensprekingen er zijn), omdat die zelf tot op het bot verdeeld zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik vind het wel bizar dat iemand gesprekken met de GerGeminNed om een scheuring te helen als negatief ziet... :oO
refo

Bericht door refo »

Ik wel.
Voor je het weet wordt ds Kok geofferd ten gunste van ds Steenblok. En dan zitten we echt vast in het drijfzand.

Zolang die 2 predikanten niet openlijk en zonder voorbehoud door beide kerkverbanden worden gerehabilteerd wordt het nooit meer wat. En
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie