KERKISME

madelief

Bericht door madelief »

Kridje ik bedoel de manier waar het op gebracht word...........de ger gem of ned.gerf.kerk verschilt nog al.
En je zegt het juist dan word het eens van een andere kant belicht. Dat kan best eens goed zijn. In dat verband zij ik het.
Mirror

Bericht door Mirror »

Kerkisme is niet goed, kerkelijk bewust zijn vind ik heel gezond. Je hebt een keuze gemaakt; op basis waarvan en waarop? Daar moet je jezelf bewust van zijn. En natuurlijk is het nooit verkeerd om jezelf de vraag te stellen of je een goede keus gemaakt hebt...

[Veranderd op 2/10/02 door Mirror]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend Ik ben opgevoed in een bepaald kerkgenootschap (ger. gem.) en hoop mijn hele leven daar bij aangesloten te blijven.
En lees je de Waarheidsvriend, een hervormd (GB) kerkblad?
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Origineel geplaatst door Mirror
Kerkisme is niet goed, kerkelijk bewust zijn vind ik heel gezond.
[Veranderd op 2/10/02 door Mirror]
Deze uitspraak mag ik van harte onderstrepen.

Ik merk vaak bij sommige dat ze niet open staan voor de opvattingen van anderen... Ik weet alleen niet of dit komt door kerkisme....
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Origineel geplaatst door Gerrie
Origineel geplaatst door De waarheidsvriend Ik ben opgevoed in een bepaald kerkgenootschap (ger. gem.) en hoop mijn hele leven daar bij aangesloten te blijven.
Ja, ik denk dat dit kerkverband niet ver van de ger. gem. afwijkt, wat betreft de opvattingen over de leer en de beleving in het algemeen. Bovendien is het goed om 'goede lectuur' te lezen, vandaar. Maar dat neemt niet weg dat je het beste kan blijven in het kerkverband waar je geboren bent, als natuurlijk de leer er naar de schrift is.

[Veranderd op 3/10/02 door De waarheidsvriend]

[Veranderd op 3/10/02 door De waarheidsvriend]
Madtice

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Maar dat neemt niet weg dat je het beste kan blijven in het kerkverband waar je geboren bent, als natuurlijk de leer er naar de schrift is.
Dat vind ik een interessante stelling, onderbouw hem eens met Bijbelteksten en argumenten, dan weet ik misschien waarom ik het er niet mee eens ben ;) :)
rekna

Bericht door rekna »

Als de leer naar de schrift is, doet het kerkverband er niet zo toe, toch?

Als ik in een ander kerkverband ook de ware leer hoor schroom ik niet daar lid te worden hoor!
madelief

Bericht door madelief »

Je kunt misschien in de kerk blijven waar je bent opgevoed, maar het is gewoon goed om verder te kijken dan je neus lang is.
Blijf je dan ook bij dezelfde bank als je ouders en het zelfde huis als je ouders...??? Dan zal het aardig vol raken hoor.
Op een gegeven moment wil je toch verder kijken.......En je eigen leven op bouwen.
En over de ware leer gesproken, er zijn zo veel kerken die de gemeente inrichten volgens de bijbel. Er is echt niet een kerk met de ware leer. En je zult nooit de perfecte kerk vinden die bij je past. Zo lang het geen hoofdpunten zijn waar je het niet mee eens bent kun je er best lid worden.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door De waarheidsvriend
Ja, ik denk dat dit kerkverband niet ver van de ger. gem. afwijkt, wat betreft de opvattingen over de leer en de beleving in het algemeen.
Een zeer interessante uitspraak. Geloofde iedereen dat maar. Zou wat zijn voor Samen op Weg.
esthervanbuuren

Re: KERKISME

Bericht door esthervanbuuren »

ik ben erg tegen kerkisme.
Ik kom uit een omgeving die er kerkistis is, ik ben opgevoed als jg.
vrij vertaald jehovah's getuigen.

nou die zijn erg echt erg en ik heb er nu zo'n hekel aan.
Gods kinderen, de Kerk, zitten overal en niet alleen bij de kerk waar ik zit.
inderdaad het dak heb je alleen tegen de regen.

Maar ik moet zeggen tijdens mijn doopdienst heeft de dominee gezecht dat kerkisme een GROOT kwaat is, maar het niet trouw zijn aan je eigen kerk is ook erg.

Maar als ik kijk wat er gebeurt als ik een keer naar een andere kerk ga en het vertel, dat doe ik ook niet zo vaak, dan laat het zien dat ze hun grenzen ergens anders hebben.
de grens is de bevindelijkheid.

Maar ik heb er zeker een hekel aan maar ben wel erg bewust van mijn eigen kerk, die heb ik gekregen van mijn God de Schepper en liefdevole schepper.

groet esther.

oh ja Waarheidsvriend, wat vind je van het lezen van preken of boeken van een dominee buiten je kerk verband?
we blijven bedelaars dat is waar
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

esthervanbuuren schreef:oh ja Waarheidsvriend, wat vind je van het lezen van preken of boeken van een dominee buiten je kerk verband?
Ik vrees, dat Waarheidsvriend niet zo vaak meer hier komt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
esthervanbuuren schreef:oh ja Waarheidsvriend, wat vind je van het lezen van preken of boeken van een dominee buiten je kerk verband?
Ik vrees, dat Waarheidsvriend niet zo vaak meer hier komt.
Wie de Waarheidsvriend in huis wil hebben: http://www.meetingpoint.org/gb/index.ph ... riend_form
~~Soli Deo Gloria~~
esthervanbuuren

waarom zou waarheids vriend niet zo vaak meer komen hier?????

Hij heeft toch ook gereageerd?

groeten esther.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

esthervanbuuren schreef:waarom zou waarheids vriend niet zo vaak meer komen hier?????

Hij heeft toch ook gereageerd?

groeten esther.
jazeker, maar kijk eens wanneer dat was... 03 okt 2002 07:31 pm
~~Soli Deo Gloria~~
esthervanbuuren

hahaha jaja ik denk dat je gelijk heb.

:banghead
Gesloten