Losgeweekt van eigen gemeente

Bureaucraat

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef: Wat de GerGem betreft, kunnen ze dat dus wel aantreffen, zie de post van Erasmiaan.
Dat is toch ook niet binnen de gemeente, maar daar buiten. Hoewel sommige activiteiten wel binnen het kerkverband plaatsvinden.
Te roepen wel, maar het is hier op het forum al eens aangetoond.
Ik ben hier nieuw, dus dat heb ik nog niet gelezen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Maar zou dat voor jou een reden zijn om uit je gemeente te stappen??
In het uiterste geval wel.
Toch blijf ik bij jou met een onduidelijk gevoel zitten (niet om op de persoon te spelen, maar om duidelijkheid te krijgen).

Het beeld, dat ik van HCr-gangers krijg, is wel van enthousiaste, betrokken mensen. Die hoeft een kerkenraad echt niet aan te spreken op allerlei zondagsactiviteiten. Nu zal ik niet direct beweren dat het oplaten van vliegers een zondagsontheiligende bezigheid bij uitstek is, maar juist daarin zijn HCr-mensen eerder een voorbeeld.
Dus ik begrijp niet precies jouw link met HCr en zondagsontheiliging (om maar één van de door jezelf aangedragen punten te noemen).
Bureaucraat

Tiberius schreef: Het beeld, dat ik van HCr-gangers krijg, is wel van enthousiaste, betrokken mensen. Die hoeft een kerkenraad echt niet aan te spreken op allerlei zondagsactiviteiten. Nu zal ik niet direct beweren dat het oplaten van vliegers een zondagsontheiligende bezigheid bij uitstek is, maar juist daarin zijn HCr-mensen eerder een voorbeeld.
Dus ik begrijp niet precies jouw link met HCr en zondagsontheiliging (om maar één van de door jezelf aangedragen punten te noemen).
Volgens mij is het zo dat ik naar aanleiding van HC, opmerkte dat niet alle zaken bespreekbaar zijn, omdat leden van de kerkenraad niet willen of kunnen begrijpen wat nu exact de zorg is van bepaalde gemeenteleden. Ik gaf daarna aan, dat ik dit zelf ook weleens heb meegemaakt, en toen gaf ik op verzoek een voorbeeld. Dit staat inderdaad los van HC.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef:
Bureaucraat schreef:Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd.
Gelukkig komt de jeugdbond jongeren wél tegemoet. De Zin-In-avonden zijn een enorm succes en ook de vernieuwde bondsdag kan op louter positieve geluiden rekenen (zo neem ik waar in mijn naaste omgeving). Ook SRB-avonden worden nog altijd druk bezocht en voorzien in een behoefte. Dan heb je nog zangavonden, gewone JV-bijeenkomsten, Daniëlkampen...
Volgens mij zijn dit punten waarop HC behoorlijk op werd afgeserveerd:

- jongeren tegemoet komen
- enorm succes
- vernieuwing
- louter positieve geluiden
- druk bezocht
- voorzien in een behoefte
Beetje zwak. Of je hebt de Heartcry-discussies op dit forum niet gevolgd (maar dat geloof ik niet want zeg "Heartcry en je zegt "Grace") of je hebt de discussies nooit goed begrepen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Bureaucraat schreef:
helma schreef:ik zie om me heen dat Snoek gelijk heeft als hij stelt dat jongeren die vaak interkerkelijke bijeenkomsten bezoeken waar het gezellig is; veel en anders gezongen wordt, boeiende sprekers thema's aanroeren die in de prediking vaak onderbelicht blijven enz...; het gevaar lopen los te weken van een kerkelijke gmeente.
het doet weldadig aan, zeker voor jongelui , als er iemand spreekt die er helemaal voor hén is; die zich verdiept in wat ze bezighoudt, die antwoorden geeft op welke vraag je dan ook stelt.
Als je met een massale groep liederen zingt die emoties oproepen; die je hart vervullen met blijdschap. Als je om je heen allemaal mensen ziet die zich net zo voelen als jij en noem maar op
Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd. Dan stoot je jongeren enkel van je af.
Wat de GerGem betreft, kunnen ze dat dus wel aantreffen, zie de post van Erasmiaan.
Voor de GG-jongeren van nu is het fijn dat ze kennelijk nu op een aantal punten wel tegemoet worden gekomen.
Maar bespaar me alsjeblieft de triomfalistische houding van "wij hebben het allemaal zo goed voor elkaar".
Voor de jongeren uit de beginjaren van de gewone jongerenavonden (en hun ouders) ligt er nog heel wat leed, veroorzaakt door GG-ouderlingen die als ware inquisiteurs bij die jongerenavonden stonden te patrouilleren om te zien wie van hun parochiaantjes daar naar binnen gingen. Die konden rekenen op een vermanend huisbezoek, waarbij niet altijd even diplomatieke woorden werden gebruikt. Richting jongeren die hongerig waren naar Gods woord! Dat heeft schade aangericht! Door dit soort machtsvertoon hebben jongeren een hekel gekregen aan de kerk. Dus alsjeblieft, GG'ers, dim een weinig.
~~Soli Deo Gloria~~
Avi

Bericht door Avi »

Grace schreef:
Avi schreef:
Hendrikus schreef:
hmprff schreef:Bij mij in de gemeente zijn de jonge echtparen die naar HeartCry gaan juist de actievere leden in de gemeente. Het hoeft dus helemaal niet loswekend te werken...
Het ligt er maar net aan hoe de eigen gemeente ermee omgaat.
Als je in eigen gemeente verdacht wordt gemaakt, argwanend wordt bekeken omdat je naar HeartCry gaat, dan werkt die houding inderdaad niet samenbindend. Maar dan is het de gemeente die zich losweekt van de HC-ganger en niet andersom!
Bij ons in de gemeente zie je een wisselend beeld. Er zijn HC- bezoekers, die erg kritisch geworden zijn en je in elk gesprek vertellen dat de prediking gedeeltelijk niet bijbels is. Ze leggen, vanuit hun eigen beleving uit, dat het mogelijk is om boven jezelf uit te groeien en een bepaalde staat van zondeloosheid en overwinning over de dagelijkse zonden te bereiken door de volledige overgave. Juist deze mensen zijn actief en zetten bidgroepjes op en praten veel met de jeugd en zijn heel erg open en willen graag mensen helpen die in moeilijkheden zitten.
Ze willen ook graag 'getuigenissen' horen, binnen de eredienst. Na de preek.
Er zijn ook HC-bezoekers, die tobben met de drang naar volmaaktheid. Ze proberen zich telkens vol overgave schoon te maken voor ze vervuld worden door de Heilige Geest. Ze komen trouw naar de kerk maar gaan ook naar de HC bijeenkomsten, cursus...en raken in de war. In gesprek met andere HC-bezoekers voelen zij zich klein en onvolmaakt. Vooral als gezegd wordt door hen dat er nog een geheime zonde in hun leven moet zijn, of een occulte belasting omdat ze niet tot volle overgave kunnen komen...
We moeten oppassen dat dit niet een bepaalde karikatuur wordt. Ik ben op nagenoeg alle conferenties geweest, maar herken dit volstrekt niet. Dit is nog nooit zo onderwezen of gezegd. Dit is ook geen maatstaf alsof dit datgene is wat je leert op HC-cnferenties. Dan hebben ze er toch echt weinig van begrepen.

Ja, er wordt gezegd dat het mogelijk is om met concrete zonden te breken en er los van te komen. (is iets anders dan een leven zonder zonden of strijd met je zondige vlees). Nergens is er gezegd dat de gelovige geen strijd meer hebt. Juist wel. Maar ook dat er een gehim ligt in het leven vanuit Christus. Het dagelijks wandelen met Hem en blijven in Hem, waardoor we veel vrucht mogen dragen. Dus een toegewijd leven inderdaad. Maar wel een vanuit een dagelijkse opdracht om te leven vanuit Hem.

En leg mij maar eens uit of en hoe het mogelijk is dat iemand die zich niet volledig overgeeft(dus puur leeft voor zichzelf, de wereld en de duivel) een godvruchtig leven leidt? Dat staat toch ook haaks op elkaar?

Er worden uitspraken uit het verband gerukt en gaan vervolgens een heel eigen leven leiden. Jammer is dat.
Dit zijn ook maar een paar eerlijke praktijkvoorbeelden.
Laatst gewijzigd door Avi op 02 jun 2009, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Grace

Bericht door Grace »

Erasmiaan schreef:
Grace schreef:
Erasmiaan schreef:
Bureaucraat schreef:Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd.
Gelukkig komt de jeugdbond jongeren wél tegemoet. De Zin-In-avonden zijn een enorm succes en ook de vernieuwde bondsdag kan op louter positieve geluiden rekenen (zo neem ik waar in mijn naaste omgeving). Ook SRB-avonden worden nog altijd druk bezocht en voorzien in een behoefte. Dan heb je nog zangavonden, gewone JV-bijeenkomsten, Daniëlkampen...

- enorm succes
- vernieuwing
- druk bezocht
Beetje zwak. Of je hebt de Heartcry-discussies op dit forum niet gevolgd (maar dat geloof ik niet want zeg "Heartcry en je zegt "Grace") of je hebt de discussies nooit goed begrepen.
Is inderdaad één van de weinige topics waar ik actief in ben. Ik merk dat ik af en toe dingen voorbij zie komen die om een correctie vragen. Heb voor de rest weinig tijd en energie en zin om me in andere topics te verdiepen.
MariaW

Bericht door MariaW »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Bureaucraat schreef:
helma schreef:ik zie om me heen dat Snoek gelijk heeft als hij stelt dat jongeren die vaak interkerkelijke bijeenkomsten bezoeken waar het gezellig is; veel en anders gezongen wordt, boeiende sprekers thema's aanroeren die in de prediking vaak onderbelicht blijven enz...; het gevaar lopen los te weken van een kerkelijke gmeente.
het doet weldadig aan, zeker voor jongelui , als er iemand spreekt die er helemaal voor hén is; die zich verdiept in wat ze bezighoudt, die antwoorden geeft op welke vraag je dan ook stelt.
Als je met een massale groep liederen zingt die emoties oproepen; die je hart vervullen met blijdschap. Als je om je heen allemaal mensen ziet die zich net zo voelen als jij en noem maar op
Zolang jongeren dergelijke zaken niet bij hun eigen gemeente kunnen aantreffen, zullen ze elders blijven zoeken. Het verbaast mij dan ook dat in plaats van jongeren tegemoet te komen, door velen dergelijke bijeenkomsten worden verketterd. Dan stoot je jongeren enkel van je af.
Wat de GerGem betreft, kunnen ze dat dus wel aantreffen, zie de post van Erasmiaan.
Voor de GG-jongeren van nu is het fijn dat ze kennelijk nu op een aantal punten wel tegemoet worden gekomen.
Maar bespaar me alsjeblieft de triomfalistische houding van "wij hebben het allemaal zo goed voor elkaar".
Voor de jongeren uit de beginjaren van de gewone jongerenavonden (en hun ouders) ligt er nog heel wat leed, veroorzaakt door GG-ouderlingen die als ware inquisiteurs bij die jongerenavonden stonden te patrouilleren om te zien wie van hun parochiaantjes daar naar binnen gingen. Die konden rekenen op een vermanend huisbezoek, waarbij niet altijd even diplomatieke woorden werden gebruikt. Richting jongeren die hongerig waren naar Gods woord! Dat heeft schade aangericht! Door dit soort machtsvertoon hebben jongeren een hekel gekregen aan de kerk. Dus alsjeblieft, GG'ers, dim een weinig.
Hier iemand die ervaring heeft met het bovenstaande! Het staat nog steeds in mijn geheugen gegrift, en het doet ook pijn! Ik heb geen hekel gekregen aan de kerk, gelukkig niet, maar ik ben dit kerkverband wel enigszins gaan relativeren. Want wanneer je huisbezoek kreeg moest de bijbel!! erbuiten gehouden worden. Je mocht niet naar jongerenavonden omdat het in de kerkbode gestaan had. Jammer! De jongelui kunnen beter naar het café gaan en naar de discotheek, want als ze trouwden, kwam het allemaal wel goed. Dus we moeten zo met Gods woord omgaan? Nee, de kerkenraad wasniet van plan om de vele! jongelui uit de gemeenten uit de café's te halen en met hen een gesprek aan te gaan. Conclusie: ?
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Wat zal uiteindelijk overblijven? Aan de rechterzijde misschien nog volle kerken, maar die zijn dan voor een belangrijk deel gevuld met mensen die er zitten omdat dat nu eenmaal zo hoort, maar die niet van harte betrokken zijn op de Heere en Zijn dienst. Al zijn daar natuurlijk ook oprechte kinderen van God te vinden, begrijp me goed. En buiten die rechtse kerken waarschijnlijk een relatief kleine groep van mensen die écht betrokken zijn en bereid zijn daarvoor offers te brengen omdat het hen echt wat wáárd is. Nee, omdat Hij hen alles waard is!
Ook in de rechtse kerken is er een relatief kleine groep van mensen die écht betrokken zijn en bereid zijn daarvoor
offers te brengen omdat Hij hen alles waard is. Wat dat betreft zijn er geen verschillen. En overal zijn er 'kuddedieren', 'meelopers' etc.

Het is zo jammer dat degenen die een kerk verlaten en zich aansluiten bij een andere kerk zich zo afzetten op de kerk waar ze vandaan komen. Dat heb ik mijn hele leven al meegemaakt. Dan deugt er niets meer van de kerk waar ze in groot gebracht zijn. En of dat nu rechts of links is of protestants of rooms, dat maakt niet uit en het hoeft niet altijd op godsdienstig niveau te zijn dat kan ook in het sociale liggen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Grace

Bericht door Grace »

ik begrijp de grote aantrekkingskracht. Maar ik zie wel gevaren, en eigenlijk zie ik die steeds meer...
ik zie jongeren losweken van hun gereformeerde wortels; ik zie/hoor jongeren die zich eigenlijk bij geen een gemeente meer aan willen sluiten omdat ze zich nergens meer 'thuis' voelen.
En het geluid dat je hoort op de bijeenkomsten die Snoek bedoelt zijn echt niet altijd ongereformeerd te noemen. maar er klinken wél ongereformeerde geluiden. En pubers zijn niet altijd evenwichtig; kunnen nog niet altijd kritisch luisteren.
Dat heeft altijd 2 kanten. Ik heb oa. vanwege mijn werk dagelijks gesprekken met (bevindelijk) gereformeerde jongeren. Er zijn er die keurig in het paadje van pa en ma blijven lopen, maar waar totaal geen enkele intresse is voor geestelijke zaken. Ik kom de gekste dingen tegen. Pas zei (een werelds) iemand van de Rabobank: "Hoe zwarter de pakken, hoe zwarter de praktijken." Ik hoop dat hij geen gelijk heeft....

En dan ben ik persoonlijk meer verheugd over die jongeren die op zoek zijn naar een leven met de Heere (zij het op een soms andere manier (in de zin van uiten), dan jongeren die tekenen voor de aloude waarheid, maar waar totaal geen geestelijke intresse is.

Ik bedoel maar: je hebt toch altijd 2 kanten? Zowel uitwassen aan de ene kant als ook aan de andere kant. We kunnen de jongeren overal de schuld van geven, maar ik durf te stellen dat het grootste probleem van de algehele verwarring die er in de gereformeerde gezindte bij de oudere generatie(s) ligt. Jongeren zijn namelijk een vrucht van de opvoeding. Daarmee heb je lang niet alles gezegd, dat weet ik ook wel, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Waar zijn de Godvrezende ouders waar zoveel van uit gaat dat kinderen en jongeren zeggen: "Kijk, die leer en dat leven wil ik ook"? Gaan wij ze wel voor in de zaken, waarin we willen dat onze kinderen gaan?

(dit is overigens niet naar jou persoonlijk helma, omdat ik weet dat het bij jullie anders is, maar veel meer n.a.v. jouw bericht)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

ik begrijp de grote aantrekkingskracht. Maar ik zie wel gevaren, en eigenlijk zie ik die steeds meer...
ik zie jongeren losweken van hun gereformeerde wortels; ik zie/hoor jongeren die zich eigenlijk bij geen een gemeente meer aan willen sluiten omdat ze zich nergens meer 'thuis' voelen.
En het geluid dat je hoort op de bijeenkomsten die Snoek bedoelt zijn echt niet altijd ongereformeerd te noemen. maar er klinken wél ongereformeerde geluiden. En pubers zijn niet altijd evenwichtig; kunnen nog niet altijd kritisch luisteren.
Helma, mag ik deze mooie posting van harte onderstrepen!
Je verwoordt exact zoals ik het ook ervaar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef:

- enorm succes
- vernieuwing
- druk bezocht
We hebben het hier al vaker met elkaar over gehad. Dus het is een beetje flauw om nu zelf wat zelfverzonnen kritiekpunten op HCr te noemen en die hier af te schieten. Maar dat weet je zelf ook wel.

De kritiekpunten op HCr zijn:
- Ongereformeerde, remonstrantse opvattingen van sommige sprekers (niet van alle)
- Optreden buiten de ambtelijke kaders (dus niet: buiten de gemeente, zoals Bureaucraat per ongeluk beweert)
- Het zich plaatsen buiten de belijdenisgeschriften
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Dus alsjeblieft, GG'ers, dim een weinig.
Het hangt er maar net vanaf waar je de doorsnee neemt.
Ik neem aan dat je het over Rijssense GG-ouderlingen hebt; drie kenmerken dus: Rijssens, GG en ouderling.
Met evenzoveel recht kan ik dan zeggen: Dus alsjeblieft, Rijssenaars, dim een weinig.
:nananere
Bureaucraat

MariaW schreef: Hier iemand die ervaring heeft met het bovenstaande! Het staat nog steeds in mijn geheugen gegrift, en het doet ook pijn! Ik heb geen hekel gekregen aan de kerk, gelukkig niet, maar ik ben dit kerkverband wel enigszins gaan relativeren. Want wanneer je huisbezoek kreeg moest de bijbel!! erbuiten gehouden worden. Je mocht niet naar jongerenavonden omdat het in de kerkbode gestaan had. Jammer! De jongelui kunnen beter naar het café gaan en naar de discotheek, want als ze trouwden, kwam het allemaal wel goed. Dus we moeten zo met Gods woord omgaan? Nee, de kerkenraad wasniet van plan om de vele! jongelui uit de gemeenten uit de café's te halen en met hen een gesprek aan te gaan. Conclusie: ?
Ik kan mij niet herinneren dat leden van de kerkenraad ooit hebben gezegd tijdens een huisbezoek dat de bijbel buiten beschouwing gelaten diende te worden. Zowel ikzelf als mijn vader zouden dat niet accepteren. De overige zaken herken ik ook niet, dus ik denk dat dit voornamelijk plaatselijke incidenten zijn.

Mocht mij hetzelfde zijn overkomen, dan had ik al lang afscheid genomen.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Grace schreef:
Erasmiaan schreef:

- enorm succes
- vernieuwing
- druk bezocht
We hebben het hier al vaker met elkaar over gehad. Dus het is een beetje flauw om nu zelf wat zelfverzonnen kritiekpunten op HCr te noemen en die hier af te schieten. Maar dat weet je zelf ook wel.

De kritiekpunten op HCr zijn:
- Ongereformeerde, remonstrantse opvattingen van sommige sprekers (niet van alle)
- Optreden buiten de ambtelijke kaders (dus niet: buiten de gemeente, zoals Bureaucraat per ongeluk beweert)
- Het zich plaatsen buiten de belijdenisgeschriften
Dezelfde kritiekpunten zou ook op (bepaalde delen) de gereformeerde gezindte(inclusief Ger.Gem) van toepassing zijn:

- Ongereformeerde, remonstrantse opvattingen van sommige sprekers (niet van alle) -> zie Afwachten of verwachten
- Optreden buiten de ambtelijke kaders (dus niet: buiten de gemeente, zoals Bureaucraat per ongeluk beweert) -> er worden ook activiteiten belegd buiten een verband, waar wel voorgangers bij betrokken zijn
- Het zich plaatsen buiten de belijdenisgeschriften[/quote] -> zie afwachten of verwachten
Plaats reactie