Is elk mens een potentiële dader?

Afgewezen

Re: Is elk mens een potentiële dader?

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Afgewezen stelde dat "een dergelijke moord" door allerlei factoren niet zo snel voor zou komen. Dat is helemaal niet zo vreemd en hoeft ook geen zelfverheffing te zijn. Ze stelt niet dat er geen misdaden plaatsvinden in "onze kringen" maar dat er in reformatorische kring niet snel iemand met zijn auto op 30 april door hekken en mensen heen rijdt met als doel om de bus van het koningshuis te raken. Dat is heel wat anders dan corruptie, incest, huiselijk geweld enzovoorts, die kan je er niet zomaar bijhalen want daar ging het niet over. Het ging over "een dergelijke moord". Dat sommigen dat uitleggen als: "Er gaan geen dingen mis in onze kringen" en vervolgens over oogkleppen beginnen is totaal niet op zijn plaats.

Overigens heeft het allemaal niet zozeer wat met "kringen" te maken. We hebben niet nodig dat we in een bepaalde kring zitten om veranderd te worden. We hebben de Geest nodig.
Hè hè, eindelijk iemand die me begrijpt. :) Soms vertonen mensen hier echt een Pavlov-reactie. Constateer je: zulke dingen komen bij ons niet zo snel voor, dan schieten mensen meteen in een: oho, jij vindt je zelf beter!
Onzin natuurlijk. Maar goed. :fi
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Je kan het je zeker ook niet voorstellen dat het een NEDERLANDER was, want
dat verwacht je toch niet.
Nee, inderdaad. Nederlanders zijn van nature een stuk beter.
::salut
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Afgewezen schreef: Hè hè, eindelijk iemand die me begrijpt. :) Soms vertonen mensen hier echt een Pavlov-reactie. Constateer je: zulke dingen komen bij ons niet zo snel voor, dan schieten mensen meteen in een: oho, jij vindt je zelf beter!
Ik wil niet muggenziften hoor,

maar.........de door jou beschreven reactie is geen voorbeeld van het Pavlov-effect....

sorry :offtopic
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Afgewezen stelde dat "een dergelijke moord" door allerlei factoren niet zo snel voor zou komen. Dat is helemaal niet zo vreemd en hoeft ook geen zelfverheffing te zijn. Ze stelt niet dat er geen misdaden plaatsvinden in "onze kringen" maar dat er in reformatorische kring niet snel iemand met zijn auto op 30 april door hekken en mensen heen rijdt met als doel om de bus van het koningshuis te raken. Dat is heel wat anders dan corruptie, incest, huiselijk geweld enzovoorts, die kan je er niet zomaar bijhalen want daar ging het niet over. Het ging over "een dergelijke moord". Dat sommigen dat uitleggen als: "Er gaan geen dingen mis in onze kringen" en vervolgens over oogkleppen beginnen is totaal niet op zijn plaats.

Overigens heeft het allemaal niet zozeer wat met "kringen" te maken. We hebben niet nodig dat we in een bepaalde kring zitten om veranderd te worden. We hebben de Geest nodig.
Hè hè, eindelijk iemand die me begrijpt. :) Soms vertonen mensen hier echt een Pavlov-reactie. Constateer je: zulke dingen komen bij ons niet zo snel voor, dan schieten mensen meteen in een: oho, jij vindt je zelf beter!
Nogmaals, ik begrijp het nog steeds niet.
En nogmaals: een DERGELIJKE moord komt in GEEN ENKELE kring snel voor....dit is een ZEER UITZONDERLIJKE situatie en ik wordt moe van mijn eigen geschreeuw, temeer omdat ik het gevoel heb dat er niemand luistert.........
::please
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kippetje schreef:Nogmaals, ik begrijp het nog steeds niet.
En nogmaals: een DERGELIJKE moord komt in GEEN ENKELE kring snel voor....dit is een ZEER UITZONDERLIJKE situatie en ik wordt moe van mijn eigen geschreeuw, temeer omdat ik het gevoel heb dat er niemand luistert.........
Ik word ook een beetje moe van jouw geschreeuw. En natuurlijk komt dit soort moorden niet zoveel voor. Wel komen buiten 'onze kring' meer moorden voor dan binnen onze kring. Of mag ik dat nou OOK weer niet zeggen? Zie je, ik ga er ook al van schreeuwen.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Afgewezen schreef:
Kippetje schreef:Nogmaals, ik begrijp het nog steeds niet.
Ik word ook een beetje moe van jouw geschreeuw. En natuurlijk komt dit soort moorden niet zoveel voor. Wel komen buiten 'onze kring' meer moorden voor dan binnen onze kring. Of mag ik dat nou OOK weer niet zeggen? Zie je, ik ga er ook al van schreeuwen.
Laat ik dan even fluisteren om de gemoederen te stillen...
Je mag dit best zeggen hoor.... Er komen binnen "onze kring" zeker minder moorden voor.
Wanneer je dat op deze manier zegt, komt het heel anders over dan wanneer je zegt dat een dergelijke moord door allerlei factoren niet zo snel voor zou komen in onze kringen. Wanneer je al die factoren er bij betrekt komt het op mij over alsof het onze eigen verdienste is. En sssst... niet gillen, want ik begrijp heus wel dat je dat niet zo bedoeld
Misschien moeten we het gewoon bij de conclusie van Oude Paden houden die zegt dat het komt doordat "onze kring" maar een piepklein gedeelte van de samenleving is....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edele strijdster schreef:Misschien moeten we het gewoon bij de conclusie van Oude Paden houden die zegt dat het komt doordat "onze kring" maar een piepklein gedeelte van de samenleving is....
[/color]
Dat is onzin. Wij weten beter en 'houden' ons daarom 'in'. En als je nu zo goed begrijpt wat ik bedoel, waarom is dat begrip er dan niet eerder geweest?

En al zou ik denken dat 'wij' beter zijn, dan zou ik nog niet zo dom zijn dat hardop op dit forum te zeggen. :tilt
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

We zijn niet beter, maar we weten beter. In ieder geval vaak. :)
Hinde

Bericht door Hinde »

Ben er nog niet helemaal uit hoor.

Bijvoorbeeld bij 'refo's' die een psychose hebben;
als het zo is dat je bij wanen of hallucinaties teruggrijpt op je basis-input?
Zit je hoofd vol met verhalen over (ligt vooraan m'n denken momenteel) Simson.
Kaïn, de Israëlieten die Kanään gingen veroveren, etc.
En vooral het aandeel wat de duivel heeft in alles.
Zou dat dan niet juist tot extreme psychotische wanen kunnen lijden?
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Afgewezen schreef: Dat is onzin. Wij weten beter en 'houden' ons daarom 'in'. En als je nu zo goed begrijpt wat ik bedoel, waarom is dat begrip er dan niet eerder geweest?

En al zou ik denken dat 'wij' beter zijn, dan zou ik nog niet zo dom zijn dat hardop op dit forum te zeggen. :tilt
Toch ben ik dit (zonder te schreeuwen :hum ) niet met je eens denk ik
Ik kom er niet uit, want als het waar zou zijn wat jij nu schrijft, waarom komt bijvoorbeeld incest juist wél voor in refo-kring (procentueel gezien verdrietig vaak?).... Waarom komen mij dan zulke gruwelijke verhalen ter ore over mishandelingen (psychische of lichamelijke) die in sommige gezinnen aan de orde van de dag zijn?

Weet je, ik wil niet persé mijn gelijk halen ofzo. En ook wil ik niet in een vrome opwelling benadrukken hóe slecht we wel niet zijn met zijn allen. Maar een aantal zinnen in deze discussie stuit me enorm tegen de borst al kan ik er niet goed de vinger op leggen wáárom precies...... kan wel janke...... :cry
edele strijdster

Afgewezen schreef:
edele strijdster schreef:Misschien moeten we het gewoon bij de conclusie van Oude Paden houden die zegt dat het komt doordat "onze kring" maar een piepklein gedeelte van de samenleving is....
[/color]
Dat is onzin. Wij weten beter en 'houden' ons daarom 'in'. En als je nu zo goed begrijpt wat ik bedoel, waarom is dat begrip er dan niet eerder geweest?

Als eerste ben ik het alweer niet eens met de uitspraak "Wij weten beter en 'houden' ons daarom 'in'. David wist ook beter, maar zette Uria ook voorin het leger... Hoezo geen brute moord?

En het begrip was er niet eerder omdat dit:
Afgewezen schreef: Ik lees wat anders: wij hebben de omstandigheden mee (ook wat onze gewetensontwikkeling betreft) en daarom zal de slechtheid die in ons allen zit, er niet op zo'n brute wijze uitkomen. Maar dat is geen verdienste onzerzijds.
Afgewezen schreef:Zucht. Er gebeuren in onze kringen ook genoeg erge dingen. Maar een dergelijke moord zoals in Apeldoorn zul je er niet zo snel aantreffen.
Richt je agressie niet op de verkeerde personen a.u.b.
Heel wat negatiever klinkt dan dit:
Afgewezen schreef:En natuurlijk komt dit soort moorden niet zoveel voor. Wel komen buiten 'onze kring' meer moorden voor dan binnen onze kring.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kippetje schreef:
Afgewezen schreef: Dat is onzin. Wij weten beter en 'houden' ons daarom 'in'. En als je nu zo goed begrijpt wat ik bedoel, waarom is dat begrip er dan niet eerder geweest?

Toch ben ik dit (zonder te schreeuwen :hum ) niet met je eens denk ik
Ik kom er niet uit, want als het waar zou zijn wat jij nu schrijft, waarom komt bijvoorbeeld incest juist wél voor in refo-kring (procentueel gezien verdrietig vaak?).... Waarom komen mij dan zulke gruwelijke verhalen ter ore over mishandelingen (psychische of lichamelijke) die in sommige gezinnen aan de orde van de dag zijn?

Weet je, ik wil niet persé mijn gelijk halen ofzo. En ook wil ik niet in een vrome opwelling benadrukken hóe slecht we wel niet zijn met zijn allen. Maar een aantal zinnen in deze discussie stuit me enorm tegen de borst al kan ik er niet goed de vinger op leggen wáárom precies...... kan wel janke...... :cry
Wat verwijt je me nu precies? Denk je nu echt dat ik wil beweren dat wij in 'onze kringen' beter zijn? Wat is je punt nu?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edele strijdster schreef:
Afgewezen schreef:
[/color]

Als eerste ben ik het alweer niet eens met de uitspraak "Wij weten beter en 'houden' ons daarom 'in'. David wist ook beter, maar zette Uria ook voorin het leger... Hoezo geen brute moord?

En het begrip was er niet eerder omdat dit:
Afgewezen schreef: Ik lees wat anders: wij hebben de omstandigheden mee (ook wat onze gewetensontwikkeling betreft) en daarom zal de slechtheid die in ons allen zit, er niet op zo'n brute wijze uitkomen. Maar dat is geen verdienste onzerzijds.
Afgewezen schreef:Zucht. Er gebeuren in onze kringen ook genoeg erge dingen. Maar een dergelijke moord zoals in Apeldoorn zul je er niet zo snel aantreffen.
Richt je agressie niet op de verkeerde personen a.u.b.
Heel wat negatiever klinkt dan dit:
Afgewezen schreef:En natuurlijk komt dit soort moorden niet zoveel voor. Wel komen buiten 'onze kring' meer moorden voor dan binnen onze kring.
Tja, ES, dat mag jij zo aanvoelen, voor mij hebben al deze uitspraken een zelfde lading. En ook aan jou de vraag, wat is nu precies je punt? Denk je dat ik een beetje dom ben, dat ik niet weet wat er zoal kan gebeuren ook in 'onze kringen'?
edele strijdster

@ Afgewezen
Nog even 1 vraagje...
Heb jij ooit wel eens het gevoel gehad jezelf te verliezen of geen controle meer over je zelf te hebben?
Of heb je dit wel eens mee gemaakt bij mensen die dicht bij je zijn??
Al weet je dat 1000x beter, dan kán je jezelf niet meer in houden...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edele strijdster schreef:@ Afgewezen
Nog even 1 vraagje...
Heb jij ooit wel eens het gevoel gehad jezelf te verliezen of geen controle meer over je zelf te hebben?
Of heb je dit wel eens mee gemaakt bij mensen die dicht bij je zijn??
Al weet je dat 1000x beter, dan kán je jezelf niet meer in houden...
Sorry ES, ik vind deze vragen absoluut niet relevant in deze topic. Wat mij betreft houden we erover op. Je schijnt per se vast te willen stellen dat ik mezelf beter vind dan anderen; goed, dan laten we dat zo.
::salut
Plaats reactie