Is elk mens een potentiële dader?
Is elk mens een potentiële dader?
N.a.v. het topic over 'de aanslag'.
Memento, het spijt me, maar ik vind echt niet dat het hier nergens over gaat.
Als je bij je standpunt blijft, sluit dan ook dit topic a.u.b.
Maar ik vind het serieus een belangrijk punt. Naar mijn idee is iedereen, dus ook wij, in staat om tot vreselijk dingen, zoals moord, te komen.
(Ik wil het niet vergoeielijken, en vind het zeer zeker strafbaar.)
En ik vraag me serieus af waarop het idee gebaseerd is dat er mensen zijn die niet zover zouden kunnen geraken.
Memento, het spijt me, maar ik vind echt niet dat het hier nergens over gaat.
Als je bij je standpunt blijft, sluit dan ook dit topic a.u.b.
Maar ik vind het serieus een belangrijk punt. Naar mijn idee is iedereen, dus ook wij, in staat om tot vreselijk dingen, zoals moord, te komen.
(Ik wil het niet vergoeielijken, en vind het zeer zeker strafbaar.)
En ik vraag me serieus af waarop het idee gebaseerd is dat er mensen zijn die niet zover zouden kunnen geraken.
Re: Is elk mens een potentiële dader?
Profilers (mensen die daderprofielen opstellen) beweren dat iedereen in theorie een moordenaar kan zijn of worden, maar dan moeten er wel bepaalde omgevingsfactoren meespelen. Deze man kan wanhopig geworden zijn door zijn uitzichtloze bestaan plus dat hij mogelijk aan een psychische stoornis lijdt, wat je vaker ziet bij mensen die marihuana gebruiken. Marihuana versterkt ook nog eens een eventueel aanwezige psychose. In combinatie met ook nog eens een opvoeding die te kort schoot op misschien het punt van het inleven in de situatie van andere mensen, kan het een mix worden om te komen tot zo'n daad. Wij allen, ook de mensen in de kerk zouden kunnen leven in een combinatie van (omgevings)factoren die je mogelijkerwijs aantreft bij een moordenaar en toch komen weinigen tot zo'n daad. Daarom mag je nuchter zijn. Ja, in theorie ja... In de praktijk mogen we daarentegen rustig zeggen dat het in onze kringen niet of nauwelijks gebeurd. Dat komt door de gunstige omgevingsfactoren enerzijds en de morele waarden die je aangeleerd worden anderzijds en natuurlijk je kennis over de verantwoording die je af zult hebben te leggen tegenover de Allerhoogste. Daarom zijn we alleen al daarom niet allemaal potentiële moordenaars. Tel daarbij nog eens op dat velen onder ons gewoonweg nooit zullen moorden, omdat men dat echt niet wil. Ik geloof ook dat bekering dat zal uitwerken. Maar ook bijna alle onbekeerden zullen simpelweg niet willen moorden en daarom dat in hun leven ook nooit doen.
Het is goed om ons niet te verheffen boven de criminelen en andere randfiguren van de samenleving, maar dat maakt ons niet een pontentiële .... Wat je ook maar op die puntjes invult.
Het is goed om ons niet te verheffen boven de criminelen en andere randfiguren van de samenleving, maar dat maakt ons niet een pontentiële .... Wat je ook maar op die puntjes invult.
Dus, de opvoedings- en omgevingsfactoren bepalen de zwaarte van je psychose.
Wat is jouw beroep als ik vragen mag?
Hoho, alle criminelen hebben geen psychose. Dat zegt Kaw ook niet.Hinde schreef:Dus, de opvoedings- en omgevingsfactoren bepalen de zwaarte van je psychose.
Nee, dat bedoel ik ook niet hoor.
Dat snap ik...
Dat snap ik...
-
Dus.... jou conclusie is eigenlijk.... wij christenen zijn zo slecht nog niet.Kaw schreef:(...)Wij allen, ook de mensen in de kerk zouden kunnen leven in een combinatie van (omgevings)factoren die je mogelijkerwijs aantreft bij een moordenaar en toch komen weinigen tot zo'n daad. Daarom mag je nuchter zijn. Ja, in theorie ja... In de praktijk mogen we daarentegen rustig zeggen dat het in onze kringen niet of nauwelijks gebeurd. Dat komt door de gunstige omgevingsfactoren enerzijds en de morele waarden die je aangeleerd worden anderzijds en natuurlijk je kennis over de verantwoording die je af zult hebben te leggen tegenover de Allerhoogste. Daarom zijn we alleen al daarom niet allemaal potentiële moordenaars. Tel daarbij nog eens op dat velen onder ons gewoonweg nooit zullen moorden, omdat men dat echt niet wil. Ik geloof ook dat bekering dat zal uitwerken. Maar ook bijna alle onbekeerden zullen simpelweg niet willen moorden en daarom dat in hun leven ook nooit doen.
Want....
... we groeien op met gunstige omgevingsfactoren
... we zijn in hetbezit van gunstige morele waarden die ons aangeleerd zijn.
... we hebben kennis over de verantwoording die we af moeten leggen tegenover God.
en, we willen niet moorden.
Als jou goed begrijp, zijn wij christenen toch wel in staat tot hele goede dingen....
Het is goed om ons niet te verheffen boven criminelen en randfiguren zeg je. Doen we
dit niet gewoon wél als we jou punten als uitgangspunt nemen?
Hopelijk begrijp ik je verkeerd.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Het verhaal van Kaw volg ik voor zover een mens nog helder kan denken. Dan kan ik me voorstellen dat je nog terug kunt grijpen op je opvoeding/omgeving.
Die gevallen waarin mensen ontoerekeningsvatbaar blijken liggen volgens mij iets moeilijker. Kaw; je gaat er als ik het goed begrijp vanuit dat je zelfs dan nog terug kunt grijpen/behoed kunt worden door opvoeding/omgeving?
Psychose valt neem ik aan onder 'ontoerekeningsvatbaar'?
Die gevallen waarin mensen ontoerekeningsvatbaar blijken liggen volgens mij iets moeilijker. Kaw; je gaat er als ik het goed begrijp vanuit dat je zelfs dan nog terug kunt grijpen/behoed kunt worden door opvoeding/omgeving?
Psychose valt neem ik aan onder 'ontoerekeningsvatbaar'?
Laatst gewijzigd door Hinde op 05 mei 2009, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lees wat anders: wij hebben de omstandigheden mee (ook wat onze gewetensontwikkeling betreft) en daarom zal de slechtheid die in ons allen zit, er niet op zo'n brute wijze uitkomen. Maar dat is geen verdienste onzerzijds.edele strijdster schreef:Dus.... jou conclusie is eigenlijk.... wij christenen zijn zo slecht nog niet.Kaw schreef:(...)Wij allen, ook de mensen in de kerk zouden kunnen leven in een combinatie van (omgevings)factoren die je mogelijkerwijs aantreft bij een moordenaar en toch komen weinigen tot zo'n daad. Daarom mag je nuchter zijn. Ja, in theorie ja... In de praktijk mogen we daarentegen rustig zeggen dat het in onze kringen niet of nauwelijks gebeurd. Dat komt door de gunstige omgevingsfactoren enerzijds en de morele waarden die je aangeleerd worden anderzijds en natuurlijk je kennis over de verantwoording die je af zult hebben te leggen tegenover de Allerhoogste. Daarom zijn we alleen al daarom niet allemaal potentiële moordenaars. Tel daarbij nog eens op dat velen onder ons gewoonweg nooit zullen moorden, omdat men dat echt niet wil. Ik geloof ook dat bekering dat zal uitwerken. Maar ook bijna alle onbekeerden zullen simpelweg niet willen moorden en daarom dat in hun leven ook nooit doen.
Want....
... we hebben kennis over de verantwoording die we af moeten leggen tegenover God.
Als jou goed begrijp, zijn wij christenen toch wel in staat tot hele goede dingen....
Het is goed om ons niet te verheffen boven criminelen en randfiguren zeg je. Doen we
Incest en mishandeling vallen daar blijkbaar helaas buiten?Afgewezen schreef:Ik lees wat anders: wij hebben de omstandigheden mee (ook wat onze gewetensontwikkeling betreft) en daarom zal de slechtheid die in ons allen zit, er niet op zo'n brute wijze uitkomen. Maar dat is geen verdienste onzerzijds.edele strijdster schreef:Dus.... jou conclusie is eigenlijk.... wij christenen zijn zo slecht nog niet.Kaw schreef:(...)Wij allen, ook de mensen in de kerk zouden kunnen leven in een combinatie van (omgevings)factoren die je mogelijkerwijs aantreft bij een moordenaar en toch komen weinigen tot zo'n daad. Daarom mag je nuchter zijn. Ja, in theorie ja... In de praktijk mogen we daarentegen rustig zeggen dat het in onze kringen niet of nauwelijks gebeurd. Dat komt door de gunstige omgevingsfactoren enerzijds en de morele waarden die je aangeleerd worden anderzijds en natuurlijk je kennis over de verantwoording die je af zult hebben te leggen tegenover de Allerhoogste. Daarom zijn we alleen al daarom niet allemaal potentiële moordenaars. Tel daarbij nog eens op dat velen onder ons gewoonweg nooit zullen moorden, omdat men dat echt niet wil. Ik geloof ook dat bekering dat zal uitwerken. Maar ook bijna alle onbekeerden zullen simpelweg niet willen moorden en daarom dat in hun leven ook nooit doen.
Want....
-
Jaja, en daarom gebeurt het bij ons 'de goede refo's' die in zulke goede omstandigheden opgegroeid zijn, op plekken waar niemand het in de gaten heeft, of op manieren waarop het niet opvalt. ZIe topic over o.a. de pedagogische tik...Afgewezen schreef:Ik lees wat anders: wij hebben de omstandigheden mee (ook wat onze gewetensontwikkeling betreft) en daarom zal de slechtheid die in ons allen zit, er niet op zo'n brute wijze uitkomen. Maar dat is geen verdienste onzerzijds.edele strijdster schreef:Dus.... jou conclusie is eigenlijk.... wij christenen zijn zo slecht nog niet.Kaw schreef:(...)Wij allen, ook de mensen in de kerk zouden kunnen leven in een combinatie van (omgevings)factoren die je mogelijkerwijs aantreft bij een moordenaar en toch komen weinigen tot zo'n daad. Daarom mag je nuchter zijn. Ja, in theorie ja... In de praktijk mogen we daarentegen rustig zeggen dat het in onze kringen niet of nauwelijks gebeurd. Dat komt door de gunstige omgevingsfactoren enerzijds en de morele waarden die je aangeleerd worden anderzijds en natuurlijk je kennis over de verantwoording die je af zult hebben te leggen tegenover de Allerhoogste. Daarom zijn we alleen al daarom niet allemaal potentiële moordenaars. Tel daarbij nog eens op dat velen onder ons gewoonweg nooit zullen moorden, omdat men dat echt niet wil. Ik geloof ook dat bekering dat zal uitwerken. Maar ook bijna alle onbekeerden zullen simpelweg niet willen moorden en daarom dat in hun leven ook nooit doen.
Want....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Zucht. Er gebeuren in onze kringen ook genoeg erge dingen. Maar een dergelijke moord zoals in Apeldoorn zul je er niet zo snel aantreffen.
Richt je agressie niet op de verkeerde personen a.u.b.
Rustig maar, dat bedoel ik niet zo.
Ben het ook wel eens met dat 'niet zo snel aantreffen'.
Maar da's wat anders dan te zeggen dat het niet zal voorkomen omdat Gods algemene genade ons daarvan wel zal weerhouden.
En dat is wat werd gezegd.
Ben het ook wel eens met dat 'niet zo snel aantreffen'.
Maar da's wat anders dan te zeggen dat het niet zal voorkomen omdat Gods algemene genade ons daarvan wel zal weerhouden.
En dat is wat werd gezegd.
-
Zucht...Afgewezen schreef:Zucht. Er gebeuren in onze kringen ook genoeg erge dingen. Maar een dergelijke moord zoals in Apeldoorn zul je in onze kringen niet zo snel aantreffen.
Dat dachen we 20 jaar geleden ook over lichamelijke, emotionele en seksuele mishandeling. Dachten de mensen ok dat zul je in "ONZE KRINGEN" niet zo snel aantreffen...
Zucht... wat vinden wij ONZE KRINGEN toch goed...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Nee hoor. Dat is niet mijn boodschap, noch die van Kaw. Nogmaals, richt je agressie nu niet op de verkeerde personen.edele strijdster schreef:Zucht...Afgewezen schreef:Zucht. Er gebeuren in onze kringen ook genoeg erge dingen. Maar een dergelijke moord zoals in Apeldoorn zul je in onze kringen niet zo snel aantreffen.
Dat dachen we 20 jaar geleden ook over lichamelijke, emotionele en seksuele mishandeling. Dachten de mensen ok dat zul je in "ONZE KRINGEN" niet zo snel aantreffen...
Zucht... wat vinden wij ONZE KRINGEN toch goed...
Wij zijn allen inslecht, in staat én geneigd om God en onze naaste te haten, ook als je in 'onze kringen' je bevindt. Laten we het daar maar op houden en ons nergens boven verheffen op basis van sociale factoren.