Aanslag verstoort koninklijk bezoek

Hinde

Re: Aanslag verstoort koninklijk bezoek

Bericht door Hinde »

O, da's hetzelfde filmpje zie ik nu. Tijd 00:48.

Volgens mij kan ik wel solliciteren bij recherche :nonnon
refo

Bericht door refo »

In de telegraaf staat een foto waarop de auto van voren naar de fotograaf rijdt. De ruit is finaal kapot en de wielen zijn zo te zien niet meer te sturen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hinde schreef:Nou, als je op Nederland 1 het filmpje goed bekijkt zie je het zelfs van de voorkant.
Daar staat toch echt een agent met een pistool in zijn hand in schiethouding.
Het viel me op, omdat ik me afvroeg waarom de auto van richting veranderde op zo'n manier.
Geraakt door een kogel lijkt me de enige reden.
Of spijt op het nippertje? Lijkt me niet aannemelijk.
Het kan zijn, het kan ook de fatale verwondingen veroorzaakt hebben. Wat Tiberius zegt, zo'n schot is lastig maar als je zicht op de voorkant van de auto hebt is het denk ik wel te doen. Maar het kan inderdaad ook zo zijn dat de auto zoveel klappen heeft opgelopen dat hij niet goed meer bestuurbaar was.... en ook de bestuurder heeft wel klappen opgelopen.

Overigens valt er inmiddels een 7e dode te betreuren. Een een 55-jarige medewerker van de Koninklijke Marechaussee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

--------------------------------------------------------------------------------
Zesde slachtoffer Koninginnedagdrama(Novum) - Een burgermedewerker van de koninklijke marechaussee is vrijdagmiddag in het ziekenhuis overleden aan de gevolgen van het drama in Apeldoorn. De 55-jarige Roel Nijenhuis uit Apeldoorn is het zesde slachtoffer van het drama, waarbij de dader de zevende dode is. Dat heeft het ministerie van Defensie vrijdagmiddag bekendgemaakt.

Er liggen nu nog acht gewonden in het ziekenhuis.

Nijenhuis was geen militair. Hij werkte als chauffeur bij de transportgroep van het Landelijk Opleidings- en Kenniscentrum Koninklijke Marechaussee in Apeldoorn.

Twee uur voor het nieuws van het overlijden van Nijenhuis maakte burgemeester van Apeldoorn Fred de Graaf bekend dat er nog een man en een vrouw in kritieke toestand in het ziekenhuis lagen. Daarnaast liggen nog zeven anderen in het ziekenhuis, maar zij verkeren niet in levensgevaar.

De top van Defensie is geschokt en diep geraakt door het overlijden van de medewerker. Minister Eimert van Middelkoop en staatssecretaris Jack de Vries laten weten samen met secretaris-generaal Ton Annink mee te leven de nabestaanden, familie en vrienden van het slachtoffer. Generaal Dick van Putten, commandant van de marechaussee, heeft zijn medeleven betuigd aan de familie.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Sommige reacties (soms zelfs van behoorlijk veel mensen) t.o.v. het aflassen van evenementen waren ronduit schokkend. Zo zie je dat koninginnedag niets meer heeft te maken met vieren van het koningshuis, waarbij als de reden van het vieren wegvalt ook de feesten stoppen.
Het is puur een dag geworden om onszelf zoveel mogelijk plezier te bezorgen in grote feesten. De vrijmarkten 's ochtends worden niet bijzonder veel bezocht door jongeren, want die slapen hun roes uit van de koninginnenacht, klaar om aan het volgende feest te beginnen. Ik ben geen pessimist, maar dit is de geest onder een grote groep jongeren.
Klopt, genoeg mensen die niet veel met het koningshuis hebben. Voor hen is het gewoon een nationale feestdag, net zoiets als het vandaag in een hoop andere landen is. Ik heb het zelf ook nog gevierd en denk dan niet constant: Leve de koningin.

Ik heb er respect voor dat ze dingen hebben afgelast. Maar ik snap ook wel dat mensen niet massaal naar huis zijn gegaan, juist omdat velen het als een algemene feestdag zien. Ik heb ondanks alles besloten ook nog de stad in te gaan. Er was een christelijk podium in Arnhem waar vrienden ook speelden. En ik wilde het vuurwerk zien, maar dat ging niet door.

Wel jammer dat er altijd weer mensen zijn die zich niet normaal kunnen gedragen op zo'n dag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Ik heb hier echt de hele dag aan lopen denken; het is zo bizar. Een aanslag op het staatshoofd. Een aanslag!! Zoiets heb ik altijd in m'n gedachten bij twijfelachtige republieken in Afrika. Maar hier? Ontzettend triest, onwerkelijk en banaal. Zoveel kinderen ook die dit gezien hebben. Niet te geloven gewoon.
refo

Bericht door refo »

Ik heb meer het idee dat het een spectaculaire zelfmoord was. Als het een aanslag op de koninklijke familie is ga je dit niet doen in een 16 jaar oude Suzuki Swift. Dan neem je een stevige auto. Je stopt explosieven in de auto of op z'n minst benzine. En dan ga je.
Zelfs al had hij de bus geraakt dan had die een krasje gehad.

Ik vond het wel vreemd dat die agenten al zo snel in die auto kropen. Pas later ging een hond naar explosieven snuffelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik moest vaak denken aan, dat God soms mensen loslaat en hen zijn algemene genade onthoud, dan ben tot zulke dingen in staat. Een reformatorisch mens kan net zo goed los gelaten, maar de meeste mensen(refo of niet) worden door Gods algemene genade van erge-gruwelijke dingen weerhouden. Gods algemene genade weerhoud je toch wel van zo'n actie? Het kan natuurlijk ook wezen dat diegene door God is losgelaten in de handen van duivel. Overigens staat God boven alles. Mag je zeggen dit heeft Hij zo gewild, dit was in Zijn raad besloten?
BJD

Bericht door BJD »

refo schreef:Ik heb meer het idee dat het een spectaculaire zelfmoord was. Als het een aanslag op de koninklijke familie is ga je dit niet doen in een 16 jaar oude Suzuki Swift. Dan neem je een stevige auto. Je stopt explosieven in de auto of op z'n minst benzine. En dan ga je.

Ik vond het wel vreemd dat die agenten al zo snel in die auto kropen. Pas later ging een hond naar explosieven snuffelen.
Idd, er komt nu geen zaak meer maar een aanslag tegen het leven had het bewijstechnisch niet gehaald. Een klein Swiftje is in juridische zin een "absoluut ondeugdelijk middel" om tegen zo'n bus een aanslag te plegen.
Jongere

Bericht door Jongere »

De intentie was een aanslag, inderdaad door wanhoop gedreven als je naar de omstandigheden kijkt.
Dat hij niet de 'goede' materialen gebruikte maakt daarbij weinig uit volgens mij.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

refo schreef:Ik heb meer het idee dat het een spectaculaire zelfmoord was. Als het een aanslag op de koninklijke familie is ga je dit niet doen in een 16 jaar oude Suzuki Swift. Dan neem je een stevige auto. Je stopt explosieven in de auto of op z'n minst benzine. En dan ga je.

.
Dit denk ik ook. Totale zinloze aanslag. Bus kan Zwiftje wel hebben zou ik zeggen. En van dat schieten, daar geloof ik niet in. NIemand kan zo snel reageren. Er zullen nu wel weer veel theorien loskomen.
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:De intentie was een aanslag, inderdaad door wanhoop gedreven als je naar de omstandigheden kijkt.
Dat hij niet de 'goede' materialen gebruikte maakt daarbij weinig uit volgens mij.
Wel als er een rechtzaak van gekomen zou zijn. Daar is veel jurisprudentie over.. Je kan niet iemand vergiftigen met poedersuiker of door een scheut terpetine in z'n koffie te doen. Met deze voorbeelden..Ondanks dat de intentie is om te vergifigen zal hij nooit voor poging moord worden vervolgd. Ik meen dan je dit ook zo moet zien met een aanslag op het leven op een gepanserde bus met een swiftje zonder explosieven e.d.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Vanmiddag Ds Visser, de predikant van de Grote kerk in Apeldoorn nog gehoord op de radio.
Hij had niet echt een boodschap, een gemiste kans.
BJD

Bericht door BJD »

Hinde schreef:'Reconstructie ramp apeldoorn'
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... tting.html
vanaf 00:42 zie je de agent meedraaien, schieten, en daarna richting naald rennen.

Het filmpje waarop het volgens mij vanaf achterzijde is te zien zal ik even zoeken...
Ik ben zeker blind.. maar ik kan het er niet uit opmaken.. :nonnon
Het zou ook hoogst onverstandig zijn geweest om op een auto, die van je afrijdt, met een menigte erachter, te gaan schieten. Nu zijn daar veel leden van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging, onderdeel van het KLPD. Deze lopen gewoon in maatpak. Ze lopen veel in de menigte maar je zag ze in actie komen na dat incident. Ze namen positie in naast de bus. Dit zijn wel zeer getrainde dienders maar ik vraag me zeer af of ze onder deze omstandigheden zouden geschoten hebben. Degene waarvan jij zegt dat hij schoot is een gewone diender.. die zijn niet zo getraind om dan doel te kunnen treffen. Daarvoor moet je scherpschutters hebben..

Het is natuurlijk anders nadat de auto tegen de naald tot stilsstand was gekomen. Je zag daar ook zo'n DKDB-er met zijn hand op z'n wapen, in een zeer alerte houding. Stel dat de verdachte nog bij machte geweest was om de Swift in z'n achteruit te zetten, dan zou hij wel zijn neer geschoten.. om meer leed te voorkomen.... Dat zijn uiteraard erg moeilijke beslissingen die in een split-second moeten genomen worden.
Hinde

Bericht door Hinde »

BJD schreef:
Hinde schreef:'Reconstructie ramp apeldoorn'
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... tting.html
vanaf 00:42 zie je de agent meedraaien, schieten, en daarna richting naald rennen.

Het filmpje waarop het volgens mij vanaf achterzijde is te zien zal ik even zoeken...
Ik ben zeker blind.. maar ik kan het er niet uit opmaken.. :nonnon
Het zou ook hoogst onverstandig zijn geweest om op een auto, die van je afrijdt, met een menigte erachter, te gaan schieten. Nu zijn daar veel leden van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging, onderdeel van het KLPD. Deze lopen gewoon in maatpak. Ze lopen veel in de menigte maar je zag ze in actie komen na dat incident. Ze namen positie in naast de bus. Dit zijn wel zeer getrainde dienders maar ik vraag me zeer af of ze onder deze omstandigheden zouden geschoten hebben. Degene waarvan jij zegt dat hij schoot is een gewone diender.. die zijn niet zo getraind om dan doel te kunnen treffen. Daarvoor moet je scherpschutters hebben..

Het is natuurlijk anders nadat de auto tegen de naald tot stilsstand was gekomen. Je zag daar ook zo'n DKDB-er met zijn hand op z'n wapen, in een zeer alerte houding. Stel dat de verdachte nog bij machte geweest was om de Swift in z'n achteruit te zetten, dan zou hij wel zijn neer geschoten.. om meer leed te voorkomen.... Dat zijn uiteraard erg moeilijke beslissingen die in een split-second moeten genomen worden.
Waarom gaat hij dan zo soepel in schiethouding staan?
Tenminste, dat is wat ik zie gebeuren. Als het een fotograaf zou zijn, hij daarom dus zijn handen voor zich brengt, en dus een fototoestel heeft ipv pistool; een fotograaf zie ik nooit zo accuut in zon houding staan.
(Ik bedoel die man met donkere jas en spijkerbroek.)
Gesloten