Aanslag verstoort koninklijk bezoek

-DIA-

Re: Aanslag verstoort koninklijk bezoek

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Dat ben ik wel met je eens.
Maar dan is de worsteling: wat heeft dit ons te zeggen, zoals Jolanda ook al typt. Niet: wat heeft dit het koninklijk huis te zeggen.
Dat zei ik ook, maar drukte het misschien wat krom uit:

"Evenals het een ieder wat te zeggen moet hebben...
Zien we dan echt NERGENS meer Gods hand in?
"
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rens

Bericht door Rens »

Wat mij zwaar tegenvalt hier:

geen wóórd van medeleven met de familie, vrienden en kennissen van hen die bij de aanslag zijn overleden.

geen wóórd van medeleven aan de familie, vrienden en kennissen van de vermoedelijk dader die verbijsterd zich zullen afvragen wat hun familielid, vriend, kennis heeft bezielt om te doen wát hij deed. Ook zij, net als alle dierbaren van de overledenen, hebben levenslang.

Mógelijk zullen ze nog lang worden "nagewezen" als familie, vriend van de vermoedelijke dader.

We zullen echter nooit meer een antwoord krijgen op die éne, allesomvattende vraag waar ieder mee worsteld: het wáárom van zijn daad.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:We kunnen nu natuurlijk allemaal heel schokkend doen, over wat Dia hier schrijft, en de gekozen woorden zouden ook mijn woorden niet zijn, maar de worsteling herken ik wel.
Wat heeft God hier mee te zeggen ?
Een dag , die gezellig behoort te zijn, ontaard menigmaal op veel plaatsen in een feestvierende menigte waarbij aan God en Zijn gebod niet gedacht wordt. Het gaat gepaard met vele goddeloosheden, zie eens bv de vieringen in de grote steden , het is menigmaal Sodom en Gomorra gelijk.
Natuurlijk mogen we dankbaar zijn dat de koninklijke familie gespaard is , maar het is ook wel een waarschuwing, voor ons als feestvierend volk, bekeert u en leeft, want waarom zoudt u sterven.
Hm ja, maar de mensen die de optocht van de koningin bekijken is nou niet de groep mensen die zich op deze dag helemaal te buiten gaan aan drank enzo. Dus ik vraag me af of je dit zomaar op de viering van koninginnedag moeten betrekken.

Het ging me overigens vooral om de manier van zeggen en dan de woorden uit Daniel 5. Maar dan nog moet je wel uitkijken om ieder incident af te doen als: Dat is vast een straf op wat er gebeurde. Ongelukken, ellende, het heeft allemaal een boodschap en het is ook een straf van de zonde.... maar het afdoen als: De feestvierders worden gestraft omdat ze feest vieren en het koningshuis moet dit ook wat zeggen.

Wat dus niet wegneemt dat er een les voor iedereen in zit, zoals dat met alle dingen is die ons opschrikken. Maar dit soort dingen kunnen altijd gebeuren. Ik vraag me af of iets dergelijks niet was gebeurd als er geen feestelijkheden waren geweest en het koningshuis lid van de Ger Gem geweest was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik moet zeggen dat ik er nog steeds beroerd van ben.
Alles was zo mooi, het weer, de mensen, de sfeer, die prachtige omgeving van Apeldoorn. Hoeveel mensen daar hebben niet uitgekeken naar deze dag, hebben daar weken en soms maanden voorbereiding in zitten, en dan in één klap, alles weg, alles vergeefs, precies het tegenovergestelde van wat de bedoeling was.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:Wat mij zwaar tegenvalt hier:

geen wóórd van medeleven met de familie, vrienden en kennissen van hen die bij de aanslag zijn overleden.
Tip: www.condoleanceregister.com
Afgewezen

Re: Ongeluk verstoort koninklijk bezoek

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Maar was het dan gewoon maar een TOEVALSTREFFER...?
Ik had het van een seculier forum kunnen verwachten,
maar hier had ik dat (nog) niet verwacht...

Ik bedoel ook niet een hele vergelijking met de geschiedenis
zoals die in Daniel staat, maar de strekking is toch wel
dat dit (net als de hand die schreef) beslist geen toeval
is, en ook ons Koninklijk Huis (dat vaak gewaarschuwd is)
beslist wat te zeggen moet hebben...

Evenals het een ieder wat te zeggen moet hebben...
Zien we dan echt NERGENS meer Gods hand in?
Gods hand is zo dikwijls onbegrijpelijk. Waarom krijgt de één een waardig sterfbed en wordt de ander als een vod door de lucht geslingerd om zo aan zijn eind te komen?
Waarom moet een vrouw bevallen in een traumaheli, om vervolgens met kind en al te pletter te slaan?
En zo kun je eindeloos veel dingen opnoemen.
Je kunt het alleen maar vreselijk vinden. En je kunt er niet allerlei verklaringen op loslaten, alsof wij op Gods stoel zouden zitten.
Eén ding kunnen we ervan leren: als we ons niet bekeren, of niet bekeerd hebben, dan zullen we insgelijks vergaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

Als we ons wel bekeren kan het ons ook zo vergaan. Wie weet zaten er kinderen van God onder de slachtoffers. Bekering of niet zegt denk ik meer over hoe het ons na ons sterven zal vergaan. Niet zozeer over hoe we sterven. Dat even als aanvulling op je reactie waar ik het helemaal mee eens ben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Als we ons wel bekeren kan het ons ook zo vergaan. Wie weet zaten er kinderen van God onder de slachtoffers. Bekering of niet zegt denk ik meer over hoe het ons na ons sterven zal vergaan. Niet zozeer over hoe we sterven. Dat even als aanvulling op je reactie waar ik het helemaal mee eens ben.
Natuurlijk, Marnix. Ik haalde alleen maar de woorden van Jezus aan n.a.v. een dergelijk ongeluk in Zíjn tijd hier op aarde.
Met het 'vergaan' wordt dan bedoeld het vergaan door het werkelijke, finale oordeel, waar dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen een voorafschaduwing van zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het is me duidelijk, ik las het niet iets anders dan je had neergezet. Mijn fout.
Jongere

Bericht door Jongere »

Sommige reacties (soms zelfs van behoorlijk veel mensen) t.o.v. het aflassen van evenementen waren ronduit schokkend. Zo zie je dat koninginnedag niets meer heeft te maken met vieren van het koningshuis, waarbij als de reden van het vieren wegvalt ook de feesten stoppen.
Het is puur een dag geworden om onszelf zoveel mogelijk plezier te bezorgen in grote feesten. De vrijmarkten 's ochtends worden niet bijzonder veel bezocht door jongeren, want die slapen hun roes uit van de koninginnenacht, klaar om aan het volgende feest te beginnen. Ik ben geen pessimist, maar dit is de geest onder een grote groep jongeren.
Hinde

Bericht door Hinde »

Nog het meest geschokt ben ik over hoe de dader door het grotedeel van de bevolking wordt genoemd. En wat hem wordt toegewenst.
Vreselijk.
Wij zijn toch niet zoveel beter, en allemaal uiteindelijk in staat tot vreselijke dingen.
Misschien had de dader dit een jaar geleden ook niet over zichzelf kunnen denken. Misschien vorige week zelfs niet, als hier sprake was van bijv. een psychotische actie.

Verbazend dat er zo'n discussie is over wel of niet schieten.
Er zijn hier toch agenten op het forum actief?
Volgens mijn leken-verstand zie ik overduidelijk een agent een schot afvoeren.
Vlak achter het stoplicht springt iemand opzij, gaat stabiel staan, en heft beide handen voor zich in schiethouding.
Waarna Karst blijkbaar de macht over het stuur verliest, gezien de richting waarin de auto daarna rijd.
Heel duidelijk te zien volgens mij als je gericht kijkt en langzaam afspeelt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een behoorlijke schutter moet dat dan zijn, die agent. Om met een pistool de bestuurder van een 70 km/u rijdende auto in één keer te raken.
Ik dacht het zelf ook even, gezien de verwondingen van de dader op de (inmiddels teruggetrokken) foto, maar volgens mij is het technisch niet mogelijk. Nog afgezien van het risico om iemand uit het publiek te raken.
Als het in Groot-Brittannië was geweest, zou je zeggen, dat er scherpschutters op het dak van de huizen langs de route hebben gelegen. Maar dat kan ik me van een dorp als Apeldoorn ook niet voorstellen.
Hinde

Bericht door Hinde »

Nou, als je op Nederland 1 het filmpje goed bekijkt zie je het zelfs van de voorkant.
Daar staat toch echt een agent met een pistool in zijn hand in schiethouding.
Het viel me op, omdat ik me afvroeg waarom de auto van richting veranderde op zo'n manier.
Geraakt door een kogel lijkt me de enige reden.
Of spijt op het nippertje? Lijkt me niet aannemelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Welke link is dat?
Hinde

Bericht door Hinde »

'Reconstructie ramp apeldoorn'
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... tting.html
vanaf 00:42 zie je de agent meedraaien, schieten, en daarna richting naald rennen.

Het filmpje waarop het volgens mij vanaf achterzijde is te zien zal ik even zoeken...
Gesloten